Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vurderer Model S75D 2 (Går fra eGolf)

Startet av Apache, søndag 12. august 2018, klokken 17:27

« forrige - neste »

Apache

Jeg har en ny eGolf fra april i år, super bil, er kjempefornøyd men det er noen små ting som gjør at jeg vurderer TMS 75D seriøst. (Skal ha prøve kjøring om 2 uker)
Grunnen til at jeg vurderer å skifte er:

  • Jeg er nesten 190 og eGolf'en er for lav for meg egentlig under taket. Prøvekjørte eGolf med stoff seter så kanskje de var lavere en skinnsetene jeg har
  • Rekkevidden på 200km på eGolfen er litt lav, meget fin i Oslo men pga ikke hjemmelading så blir det noe brysomt. Tenker langsiktig og da er det greit med en elbil som har rekkevidde
  • Skal jeg bytte bort eGolfen i en annen elbil før avgiftene kommer tilbake og den fremdeles har bra bruktverdi så må det skje snart. Og andre biler med med lang rekke vidde uten å vente til 2030 eller noe er det ikke mange av :-)

Kjøpet av eGolf'en var et resultat av gamle bilen ble  for dyr i drift pga alder. Jeg tenkte ikke seriøst på TMS da jeg kjøpte eGolf. Men det gjør jeg nå.
Så det jeg lurer på vedrørende TMS 75D er:

  • Normal rekke-vidde ved blandet kjøring på sommer'en er mellom 3-400km? Og vinter nærmere 200km?
  • Rust og lakk beskyttelse, mener å hørt at det er en del plastikk i stedet for metall, så er det nødvendig/lurt? Droppe rust beskyttelse og bruke f.eks. film over lakken?
  • Serice kostnader før og etter garanti tiden? Komme antakelig til å ha bilen meget lenge
  • Så hvit jeg forstår så har bilen med oppgradert autopilot (ikke den siste pakkevalget med selvkjørende bil) så kan du be bilen å f.eks. kjøre ut fra parkering's plass når du er stengt inne?
  • Bygge kvalitet? eGolf har meget bra kvalitet, mens andre europeiske/asiatiske kan være så som så.
  • Er det noe man bær være obs på? Ting man ikke tenker på men burde ha sjekket osv?

Gratis lading så lenge man eier en ny TMS er veldig tillatende, men det største fordelen for meg som av til ikke bare kjører i Oslo men plutselig langturer så er det mye flere alternativer en bare Grønn Kontakt/Fortum.
Men jeg har lest her på forum noen har hatt Tesla og gått til eGolf og er fornøyd, og noen gjort motsatt. Lurer på hvorfor.

1000kwh

Sitat fra: Àpache på søndag 12. august 2018, klokken 17:27
Jeg har en ny eGolf fra april i år, super bil, er kjempefornøyd men det er noen små ting som gjør at jeg vurderer TMS 75D seriøst. (Skal ha prøve kjøring om 2 uker)
Grunnen til at jeg vurderer å skifte er:

  • Jeg er nesten 190 og eGolf'en er for lav for meg egentlig under taket. Prøvekjørte eGolf med stoff seter så kanskje de var lavere en skinnsetene jeg har
  • Rekkevidden på 200km på eGolfen er litt lav, meget fin i Oslo men pga ikke hjemmelading så blir det noe brysomt. Tenker langsiktig og da er det greit med en elbil som har rekkevidde
  • Skal jeg bytte bort eGolfen i en annen elbil før avgiftene kommer tilbake og den fremdeles har bra bruktverdi så må det skje snart. Og andre biler med med lang rekke vidde uten å vente til 2030 eller noe er det ikke mange av :-)

Kjøpet av eGolf'en var et resultat av gamle bilen ble  for dyr i drift pga alder. Jeg tenkte ikke seriøst på TMS da jeg kjøpte eGolf. Men det gjør jeg nå.
Så det jeg lurer på vedrørende TMS 75D er:

  • Normal rekke-vidde ved blandet kjøring på sommer'en er mellom 3-400km? Og vinter nærmere 200km?
  • Rust og lakk beskyttelse, mener å hørt at det er en del plastikk i stedet for metall, så er det nødvendig/lurt? Droppe rust beskyttelse og bruke f.eks. film over lakken?
  • Serice kostnader før og etter garanti tiden? Komme antakelig til å ha bilen meget lenge
  • Så hvit jeg forstår så har bilen med oppgradert autopilot (ikke den siste pakkevalget med selvkjørende bil) så kan du be bilen å f.eks. kjøre ut fra parkering's plass når du er stengt inne?
  • Bygge kvalitet? eGolf har meget bra kvalitet, mens andre europeiske/asiatiske kan være så som så.
  • Er det noe man bær være obs på? Ting man ikke tenker på men burde ha sjekket osv?

Gratis lading så lenge man eier en ny TMS er veldig tillatende, men det største fordelen for meg som av til ikke bare kjører i Oslo men plutselig langturer så er det mye flere alternativer en bare Grønn Kontakt/Fortum.
Men jeg har lest her på forum noen har hatt Tesla og gått til eGolf og er fornøyd, og noen gjort motsatt. Lurer på hvorfor.
Du ender med kjøp hvis du prøvekjører ;p

Normal rekkevidde er 300 km om vinteren og mer hvis du skal langt og det ikke er 0,5m nysnø på veien.

Sommer er 300-400km (motorvei-landevei).

Du trenger ikke rustbeskyttelse.

Mange dropper annen hver service siden Tesla åpent sier det ikke er viktig.

Jeg synes bilen er meget bra satt sammen. Infotainmentsystemet er milevis foran alle andre.

Alt i alt. Jeg gleder meg til hver kjøretur :)


Nasatech

Enig med 1000kwh.

Kan legge til at, om du skal ha lån på bilen, så er det fortsatt 0.49% kampanjerente om du kjøper inventory (lagerbil) og det er over 500 av de nå: https://teslainventory.teslastats.no/

Bilen må leveres før oktober for å få kampanjerente.

peter0920

#3
Sitat fra: Àpache på søndag 12. august 2018, klokken 17:27
Jeg har en ny eGolf fra april i år, super bil, er kjempefornøyd men det er noen små ting som gjør at jeg vurderer TMS 75D seriøst. (Skal ha prøve kjøring om 2 uker)
Grunnen til at jeg vurderer å skifte er:

  • Jeg er nesten 190 og eGolf'en er for lav for meg egentlig under taket. Prøvekjørte eGolf med stoff seter så kanskje de var lavere en skinnsetene jeg har
  • Rekkevidden på 200km på eGolfen er litt lav, meget fin i Oslo men pga ikke hjemmelading så blir det noe brysomt. Tenker langsiktig og da er det greit med en elbil som har rekkevidde
  • Skal jeg bytte bort eGolfen i en annen elbil før avgiftene kommer tilbake og den fremdeles har bra bruktverdi så må det skje snart. Og andre biler med med lang rekke vidde uten å vente til 2030 eller noe er det ikke mange av :-)

Kjøpet av eGolf'en var et resultat av gamle bilen ble  for dyr i drift pga alder. Jeg tenkte ikke seriøst på TMS da jeg kjøpte eGolf. Men det gjør jeg nå.
Så det jeg lurer på vedrørende TMS 75D er:

  • Normal rekke-vidde ved blandet kjøring på sommer'en er mellom 3-400km? Og vinter nærmere 200km?
  • Rust og lakk beskyttelse, mener å hørt at det er en del plastikk i stedet for metall, så er det nødvendig/lurt? Droppe rust beskyttelse og bruke f.eks. film over lakken?
  • Serice kostnader før og etter garanti tiden? Komme antakelig til å ha bilen meget lenge
  • Så hvit jeg forstår så har bilen med oppgradert autopilot (ikke den siste pakkevalget med selvkjørende bil) så kan du be bilen å f.eks. kjøre ut fra parkering's plass når du er stengt inne?
  • Bygge kvalitet? eGolf har meget bra kvalitet, mens andre europeiske/asiatiske kan være så som så.
  • Er det noe man bær være obs på? Ting man ikke tenker på men burde ha sjekket osv?

Gratis lading så lenge man eier en ny TMS er veldig tillatende, men det største fordelen for meg som av til ikke bare kjører i Oslo men plutselig langturer så er det mye flere alternativer en bare Grønn Kontakt/Fortum.
Men jeg har lest her på forum noen har hatt Tesla og gått til eGolf og er fornøyd, og noen gjort motsatt. Lurer på hvorfor.


Hmm. Vennen min hadde en e golf og gikk til Tesla s75d. I følge han hadde e golfen mye bedre kvalitet, både interiøret, men også hvordan bilen er bygget. Du kan søke litt på google selv og se på youtube. Det er alt for mange som er misfornøyde med bygge kvaliteten. Jeg legger til noen youtube videoer. Uansett, da vennen min fikk bilen, var det blant annet bulk og riper. Gummi rundt dørene begynner å falle av. Det er en 2018 modell.  Hvis man ser bort fra byggekvaliteten, så er tesla en fantastisk bil. Sprek og mer enn nok rekkevidde hvis man går for 75D.

Når det kommer til komfort, så er det mange forskjellige meninger. Sånn generelt vil man si at model s er en komfortabel bil, men hvis man tar pris i betraktning, så er den ikke så bra. I den priskassen forventer man mye mer. I Tyskland for eksempel koster denne bilen like mye som en S klasse eller en Audi A8. Hvis man sammenligner komfort med de bilene, så er model s ikke så komfortabel.

Utseendemessig er den 10 av 10 foran, derimot så trenger den en ny refresh bak. Interiøret begynner også å bli gammelt.  Men totalt sett så er bilen bra, noen vil si at det er den beste bilen. Men da har man ikke kjørt s klasse eller audi a8 :)

https://www.youtube.com/watch?v=dKQPHC4JyAU

Klykken

Ikke enig "peter0920" ang. byggekvalitet og opplevd kvalitet. En golf er milevis unna Tesla i både komfort og opplevd kvalitet.
Tesla er ikke perfekt, men det er sannelig ikke Golf heller!
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

peter0920

#5
Sitat fra: Klykken på søndag 12. august 2018, klokken 22:43
Ikke enig "peter0920" ang. byggekvalitet og opplevd kvalitet. En golf er milevis unna Tesla i både komfort og opplevd kvalitet.
Tesla er ikke perfekt, men det er sannelig ikke Golf heller!

Fakta er fakta, og det er sant. Tesla har ikke så bra byggekvalitet. Søk på det. Igjen, alt handler om hva man sammenligner med. Sammenligner man med en Toyota, så har tesla sikkert bedre byggekvalitet. Derimot sammenligner man med e eller s klasse, så har tesla litt dårligere byggekvalitet. På den andre siden, så syntes jeg at tesla er best på andre ting som teknologi, autopilot osv... Jeg har ikke sagt at e golf er mer komfortabel, jeg sammenlignet med s klasse.
https://www.youtube.com/watch?v=Fok0ExefhY0

Klykken

Enig i at det skorter litt her og der hos Tesla, men så kommer det an på hvem du spør. Kompisen din bommer ganske kraftig i alle fall i sine uttalelser i sammenligningen med Golf.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Nasatech

Moro at man begynner å sammenligne med Audi og Mercedes når han snakker om Golf Det er da totalt irrelevant hvordan en Mercedes er i kvalitet når den eneste elbilen de lager er ubrukelig

Rolf Gjerdsjø

Sitat fra: Àpache på søndag 12. august 2018, klokken 17:27
Så det jeg lurer på vedrørende TMS 75D er:

  • Normal rekke-vidde ved blandet kjøring på sommer'en er mellom 3-400km? Og vinter nærmere 200km?
  • Rust og lakk beskyttelse, mener å hørt at det er en del plastikk i stedet for metall, så er det nødvendig/lurt? Droppe rust beskyttelse og bruke f.eks. film over lakken?
  • Serice kostnader før og etter garanti tiden? Komme antakelig til å ha bilen meget lenge
  • Så hvit jeg forstår så har bilen med oppgradert autopilot (ikke den siste pakkevalget med selvkjørende bil) så kan du be bilen å f.eks. kjøre ut fra parkering's plass når du er stengt inne?
  • Bygge kvalitet? eGolf har meget bra kvalitet, mens andre europeiske/asiatiske kan være så som så.
  • Er det noe man bær være obs på? Ting man ikke tenker på men burde ha sjekket osv?
1. "Typical" rating i bilen er etter min erfaring ganske realistisk ved normal kjøring, drøyt 300 km ved 80% SoC. Om vinteren kommer det an blant annet på om du forvarmer skikkelig, range mode og enkelte andre ting, men min erfaring er at forbruket bare er 10-15% høyere ved normal vinterkjøring på Østlandet, med range mode off. Betydelig høyere i starten av turen, men synker straks batteri og kupé er varm.
2. Karrosseriet er alu, understellet ser bra beskyttet ut som det er.
3. Ganske normale servicepriser sett opp mot at det er et premiummerke, men servicer er valgfritt mtp. garanti. Viktigste servicen når bilen er forholdsvis ny er 40', den koster en plass mellom 6500-7000.
4. EAP inkluderer summon, det er den som får bilen rett ut av trange parkeringsplasser forover eller bakover. Den har også parkeringsassistent, men den betinger at du er inni bilen. Er usikker på om den følger med EAP eller om den er standard.
5. Model S er den som byr på minst trøbbel av S og X, og mitt inntrykk er at langt de fleste har få eller ingen problemer (inkludert meg selv). I undersøkelser er S noe bedre enn snittet. Interiøret føles ikke så gedigent som de naturlige konkurrentene, men er veldig velfungerende straks du kommer litt inn i det.
6. Det du bør være obs på, er at prøvekjøring er stort sett lik kjøp. eGolf oppleves som elbilenes svar på Volvo 244 etter en tur i Model S!  ;) *dukke*
2020 Mercedes EQC
2021 Tesla Model 3 LR

x: 2019 Tesla Model 3 LR, 2020 Polestar 2, 2017 Tesla Model S 75D

cra

Sitat fra: Rolf Gjerdsjø på mandag 13. august 2018, klokken 11:25
eGolf oppleves som elbilenes svar på Volvo 244 etter en tur i Model S!  ;) *dukke*

Gruer meg til hver gang jeg skal kjøre leafen nå ja, etter noen år I tesla. Men da vi fikk leafen var den helt konge! Kona kjører bare Leafen og har ikke prøvd Teslaen enda. Kanskje like greit at det får forbli slik.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Øyvind.h

#10
Må si jeg ikke helt klarer dele det synet. eGolf og Leaf er jo en helt annen biltype enn Model S.
Skulle jeg kjørt bort på nærmeste senter hadde Leaf eller eGolf gjort seg bedre enn X`en.
De er mindre, lettere å parkere, mindre bekymring ift skader pga lavere pris og små felger som gjør at det ikke er like nøye med fortauskanter etc.
Det er strengt talt en del småturer jeg nok ville valgt eGolf fremfor Model S/X om jeg hadde hatt en stående.

Jeg skulle gjerne hatt en Leaf til småkjøring, men opplever det som uhensiktsmessig å doble bilparken. Pris, plass, vedlikehold etc taler imot å kjøpe enda en bil. Og behovet er strengt talt ikke der. Sykler jo til jobb og bruker sykkel mer og mer i hverdagen.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Rolf Gjerdsjø

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 13. august 2018, klokken 14:30
Må si jeg ikke helt klarer dele det synet. eGolf og Leaf er jo en helt annen biltype enn Model S.
Skulle jeg kjørt bort på nærmeste senter hadde Leaf eller eGolf gjort seg bedre enn X`en.
De er mindre, lettere å parkere, mindre bekymring ift skader pga lavere pris og små felger som gjør at det ikke er like nøye med fortauskanter etc.
Det er strengt talt en del småturer jeg nok ville valgt eGolf fremfor Model S/X om jeg hadde hatt en stående.

Så hvis vi sier Volvo 360 så er vi enige?  ;)
2020 Mercedes EQC
2021 Tesla Model 3 LR

x: 2019 Tesla Model 3 LR, 2020 Polestar 2, 2017 Tesla Model S 75D

geear

Sitat fra: peter0920 på søndag 12. august 2018, klokken 22:55
Fakta er fakta, og det er sant.
Presentere subjektive meninger fra en venn som fakta, kunne glidd rett inn i administrasjonen til Trumpesen du... ;)

peter0920

#13
Sitat fra: gr på mandag 13. august 2018, klokken 15:59
Sitat fra: peter0920 på søndag 12. august 2018, klokken 22:55
Fakta er fakta, og det er sant.
Presentere subjektive meninger fra en venn som fakta, kunne glidd rett inn i administrasjonen til Trumpesen du... ;)

Hmm. Det gjelder ikke bare min venn, det gjelder mange andre som mener det samme. Det finnes mange artikler og videoer som kan bevise at tesla har problemer med byggekvaliteten. Ingen biler er perfekte. Derimot mestrer Tesla andre ting som ingen andre mestrer.

Apache

Vedrørende byggekvalitet, så tenker jeg at så lenge de innrømmer/enig med dårlig kvalitet/mangler og fikser det greit så fungerer det. Så lenge det ikke er grove feil som at f.eks. "bilen er testet ok" men mangler ene hjulet  :D


  • Det ser ut som at TMS holder seg bra i verdi og vil gjøre det i årene som kommer.
  • At de "oppdaterer bilen software ofte" er noe helt annet en f.eks. VW.
  • Fleksibiliteten med super charger og vanlig er jo ypperlig.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA