Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Zoe: Oslo-København = helvetestur!

Startet av GreenEyez, søndag 12. august 2018, klokken 01:39

« forrige - neste »

GreenEyez

Nå har jeg vært her nede på andre dagen og fått roet ned nervene. Hadde problemer med Wifi'en, ellers hadde dette innlegget vært mer fyrrig om jeg hadde fått lagt det inn igår. Jeg kjørte ned fra Oslo til København for to dager siden, og har lyst til å dele min erfaring fra turen med en to måneder gammel Zoe 92 hk.

Forberedelser:
Ad Norge:
1. Ladebrikke fra elbilforeningen + Elbilforeningens reiseplanlegger-app
2. Ladebrikke fra Fortum + app
3. Grønn kontakts app + lagt inn med Elbilforeningens ladebrikke
4. Appen til BKK, Bilkraft, lagt inn med elbilforeningens brikke og betalingskort
Ad Sverige:
5. Clevers ladekort, fra de svenske sidene (ikke mulig å laste ned svensk app fra norsk Apple Store)
6. InCharge-appen, lagt inn med betalingskort (ikke mulig å bestille ladekort eller brikke til Norge)
7. Bestilt ladekort fra E.on, men skal være mulig å starte laderne fra web-sider med betalingskort via mobil (ikke mulig å laste ned app fra norsk App Store).
Ad Danmark:
8. Clever: Se pkt. 5 over, det svenske ladekortet fungerer i Danmark
9. E.on: Ingen informasjon på eon.dk om fremgangsmåten for å kunne bruke laderne deres. Leste meg opp på forumet her om at Easypark-appen vi bruker i Norge har funksjoner som muliggjør bruk av eon. Hadde appen installert fra før. Lastet ved en feil ned E.ons app for Danmark (den er tilgjengelig i norsk App Store).
Ad bilen:
10. Ladet opp til 100%.
11. Satte på bilens GPS til bestemmelsesstedet. La inn reiserute i Elbilforeningens app, gjorde meg delvis kjent med hvor vi skal stoppe for lading.

1. etappe:
Rekkevidden viste 278 km ved avreise kl 14:25. Begynte først å kjøre i ECO-modus. A/C slått av, men slo den på innimellom når det ble for varmt og klamt i bilen. Ble nødt til å slå av ECO når vi kom til 100 km/t-grense ved Vestby.

El-bilforeningens app viste første lading på Clever Uddevalla/Preem. Det viste også bilens GPS. Var rundt 40 km igjen på bilens anslåtte rekkevidde. Kjørte av til Munkedal, det var skiltet el-billader til avkjøringen. Kjørte først til bensinstasjonen/hotellet/Burger King, opptatt AC-lader (tror jeg, var første gang borti hurtiglader). Kjørte noen hundre meter tilbake til en ny McDonalds for å se om det var lader der. Det var det, men fantes ikke ikke type 2 der.

Kjørte videre til Uddevalla. Kom frem med 20 km igjen på rekkevidden 9 %). Kjørte 210 km på første etappe. Ladet der i 1 1/2 time. Utfordring: Vi hadde med oss egen mat. Ingen benker å sitte på. Ett lite bord med 3 stoler på bensinstasjonen. Ville ha sett rart ut å ta med medbrakt mat og drikke inn i den lille butikken. Satte oss på uteserveringen til McDonalds. Så rart ut å dra frem kebab og brusbokser, men men...

Ladet til 80%, bilen viste da 177 km anslått rekkevidde.

2. etappe:
Bilens GPS viste neste lading i Falkenberg på e.on Falkenberg som også er 177 km unna. Stolte ikke på dette underveis, bestemte oss for å finne ladestasjon nærmere. Bilens GPS viste ingen nærmere før Falkenberg. Min kartleser (kone) skjønte ikke noe av Elbilforeningsappen. Kjørte av til Cirkcle K Varberg for å se om det var ladestasjon der. Det var det. Bilen kjørte 154 km, og viste ca. 20 km rekkevidde igjen. Clevers hurtigladestasjoner er enkle å bruke. Ladet til 85 % på 1 time 35 min. Bilen viste rekkevidde på ca. 170 km (hvis jeg husker riktig...)

3. etappe:
Satset på å nå frem til Helsingborg og fergen, og deretter lade i Helsingør. Nærmet oss Ängelholm da jeg innså at vi antakeligvis ikke ville nå frem til fergen. Ba kartleseren finne en ladestasjon nærmere. Bilens GPS viste ingen nærmere enn i Helsingborg og ga advarsel om at vi ikke hadde nok strøm til å nå frem. Kartleseren skjønte fortsatt ingenting av Elbilforeningappen. Jeg kunne ikke se på det mens jeg kjørte. Satte på ECO-modus og la meg bak en trailer. Kjørte av til avkjøringen til Helsingborg. Første ladestasjon i Helsingborg viste GPS skulle være en McDonalds Clever-lader. Kom feilmelding om at den muligens ikke hadde type 2. Kjørte dit likevel for å se. Viste seg å stemme. Bomtur. Da rekkevidden passerte 15 km begynte en varsellampe å lyse. Dårlig stemning i bilen med kartleseren. Ungene begynte å bli redd. Jeg hadde fortsatt troa.

Kartleseren begynte å forstå litt av appen. Hun fant ut at det var ladestasjoner i Helsingborg sentrum. Rekkevidden gikk under 10 km. Bilen begynte å lage fryktinngytende varsellyder. Rekkeviddeangsten meldte seg for fullt, jeg fikk hjertebank og hjertet hoppet over noen slag. Ene ungen ble vettskremt.

Kom frem til en Clever-stolpe. Knota med å skjønne hvordan man skulle gå frem. Prøvde 3 ganger, lyste rødt i bilens ladeport. Begynte å frykte at denne laderen også var som kommunale ladere i Oslo som er 220 V og ikke fungerer med Zoe. Fikk  Prøvde en gang til, og voila! Den etterlengtede høyfrekvente lyden av passerende elektroner kunne. Rekkevidden viste 9 km!  :-X I etterkant så jeg at det også hadde kommet en varslingse-post fra MyRenault om at batterinivået var 4 %.

4.etappe
Etter at pulsen roet seg ned og jeg fikk iakttatt byens sentrum, som var ganske flott, kom jeg på at jeg må sjekke avgangstider for fergen. En hadde nettopp kjørt, for å rekke neste måtte vi avsted etter 15 min. Hadde da 47 km rekkevidde. I løpet av overfarten hadde det begynt å lyne og hølje ned.

GPSen viste en ladestasjon på Shell Helsingør. Bilen ba meg stadig om å ta en usving og venstresving. Ingen ladestasjon i sikte, den ansatte på Shell kjente ikke til noen ladestasjon. Turte ikke ta sjansen på neste ladestasjon 27 km inn mot København, som bilen viste. Elbilforeningens app viste heller ingen ladestasjoner på Helsingør. Sjekket e.ons danske app (som jeg lastet ned ved en feil forleden dag), fant ut at de hadde en hurtiglader litt lenger inn i Helsingør. Kjørte dit. Var enkelt å bruke easypark til å betjene den. Heldigvis hadde jeg lest på forumet her dagen i forveien hvordan du gjør om easypark-appen til å fungere i Danmark. Sto i høljeregnet, men hadde heldigvis paraply i bagasjen. Klokka var nå 00:30. 10 timer siden avreise. Ladet en halvtime, og kjørte til København. 27 km rekkevidde igjen ved ankomst, 11,5 timer fra avgang, kl. 01:45!


--
Renault Zoe 41 kWh 2018-2019
Tesla Model 3 LR AWD EAP/FSD svart/hvit 03/19

Pod Point hjemmelader 3,6 kW med trafo

GreenEyez

Skal kjøre tilbake søndag formiddag.

Foreløpig plan: Jeg skal være kartleser. Kona skal kjøre. Vi skal kun kjøre i eco-modus, dvs. max 96 km/t.

Fortsettelse følger.

--
Renault Zoe 41 kWh 2018-2019
Tesla Model 3 LR AWD EAP/FSD svart/hvit 03/19

Pod Point hjemmelader 3,6 kW med trafo

turfsurf

#2
Høres ut som en god plan. Med lav ladefart er lav hastighet tingen. Og navigatøren er viktigere enn sjåføren for å finne ladepunkter

Illustrerer godt hvorfor Zoe (kanskje på linje med Leaf) er den værste elbilen på langtur.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

goggo

Merkelig at dere ikke fant Clever sin ladestasjonen på Shell Helsingør, der har jeg ladet et par ganger.  Den er på baksiden av stasjonen, der man kjører inn til vaskehallen.

Hvis du bruker operatørenes egne apps/ladekart så får du ofte bedre informasjon enn i 3.parts apps eller bilens navigasjon. F.eks bilder, hvor mange ladepunkter, om de er opptatt/defekt etc.

Med ZOE (med 22KW ladehastighet) ville jeg nok ha foretrukket de ladestasjonene der det er egne type2 stolper i stedet for der det er integrert i hurtigladeren. Clever har for eksempel 4 type2 stolper i Humlebæk, noen få km syd  for Helsingør langs Strandveien mot København.

Lykke til på hjemturen,  jeg tror det vil bli mindre stress for dere hvis dere satser på flere kortere ladestopp i stedet for å forsøke å kjøre lengst mulig pr lading.

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

GreenEyez

Returen København-Oslo:

Forberedelser:
Ladet til 100 %.
Fylte luft i hjulene til 2,7 bar/psi (husker ikke måleenheten).
Avgang kl. 12:00.
Satte på ECO-modus, A/C slått av hele veien.

1. etappe:
Jeg kjørte til Helsingør, kona fortsatte etter fergen. Kun på ECO-modus. Fylte luft i hjulene på Helsingør.
Første ladestopp var Cirkle K Varberg, 210 km fra avreisested. Det var enda noen kilometer igjen på rekkevidden. Ladet der på Clevers ladestasjon i ca. 1 1/2 time, til 85 %.

2. etappe:
Fortsatte fra Varberg, fortsatt i ECO-modus, maks 96 km/t.
Ene ungen ble tissetrengt etter McDonalds-maten på Varberg. Bilens GPS viste ladestasjon på McDonalds Kungälv et kort stykke etter Gøteborg. Kjørte til McDonalds, hadde da kjørt 88 km. Oppdaget en ladestasjon på den store parkeringsplassen utenfor McDonalds.
Der var det hurtiglader fra Kungälv energi og 22 kW-stolper fra InCharge. Prøvde 43 kW-laderen, men lyste rødt i bilen og så ut som hurtigladerens display hadde hengt seg opp.
Koblet til 22 kW-stolpe, og benyttet meg for første gang av InCharge-appen. Det gikk greit, i og med at det bare var to ladestolper der.
I mellomtiden kom det en annen kar med en Outlander og koblet seg til. Han jobbet i Kungälv energi og fortalte at hurtigladinga der var gratis. Sjekket displayet på 43 kW-laderen igjen, og den så ut til å fungere igjen. Gadd ikke koble ut inCharge-stolpen. Ladet i ca. 1 time, hadde igjen ca. 80 % kapasitet igjen. Oppdaget at McDonalds hadde egen ladestasjon fra Fortum.

3. etappe:
Jeg tok over kjøringen. Kjørte kun i ECO. Vi skulle rekke å harryhandle litt på Nordby. Det er 156 km fra Kungälv til Nordby. Bilens GPS viste at det er ladestasjoner der. Kom dit med fortsatt 50 km rekkevidde. Kjørte forbi begge rundkjøringene til Maxi-mat, kjørte opp til parkeringshuset der, fant ingenting. Kjørte ned, innerst fant jeg 3 Schuko-kontakter. Kjørte inn i p-huset med rampe foran OKQ8. Kjørte gjennom begge etasjene i p-huset, fant ingen ladestasjoner. Kjørte ut igjen og stressa fram og tilbake etter leting langs det svære bygget. Telefon fra kona om at den ene ungen må på do, senteret stenger og at jeg må hente henne og kjøre til McDonalds.

Kjørte til McDonalds. Der var det hurtiglader og 22 kW-ladestolpe. Kobla til ladestolpen, så at det var Fortum. Priset meg lykkelig over at jeg skulle slippe å knote meg gjennom en app, og bruke ladebrikken. Ladingen startet ikke. Tok frem Charge&Drive-appen. Fikk feilmelding om at den ikke fungerer der. Instruksen på ladestolpen viste at man skulle laste ned en svensk versjon av Charge&Drive-appen. Den er ikke å oppdrive på App Store. WTF, Fortum??!!
Sjekket inCharge sin app, heldigvis viste den at de også skulle ha ladestasjoner på Nordby. Kjørte ut av McDonalds og kjørte som en hund rundt på p-plassen til senteret. Det hadde begynt å mørkne, og så noen grønne lys på rad og rekke i et hjørne av parkeringen.
Kjørte dit, kobla til. InCharge-appen er noe dritt når det er mange stolper, var 7-8 stolper der. Må drive gjettelek på appen for å finne den med riktig nummer, som jeg hadde koblet til. Og hver gang jeg bommet, zoomet kartet i appen langt ut slik at jeg så hele vest-Sverige og måtte zoome meg inn igjen. Knota lenge før jeg fant riktig nummer og aktiverte. Ladingen ville ikke starte, lyste bare gult.
Så nærmere på dekselet på stolpen, oppdager at den kun er 11 kW. Får småpanikk. Sjekker appen igjen, den viste 2 ladere på Nordby som en separat ladestasjon. Ser at det skal være type 2-kontakter der. Prøver å koble fra laderen i appen. Ingen reaksjon, kun tenkerundingen som går rundt.

Ene ungen er fortsatt med meg, han sier at han må skikkelig på do. Jeg er superstressa og bjeffer til ham at han må klare seg sjølv. Kobler fra kabelen, kaster den inn i bagasjerommet, kommer på at ungen ikke er å se noen steder på den svære p-plassen. Ringer kona og får beskjed om at han løp til henne på McDonalds 100-150 meter unna.

Setter på navigasjonen for å finne de andre inCharge-laderne, kjører fram og tilbake to ganger mellom OKQ8, rundkjøringene og Maxi. Oppdager at det er hurtigladestasjoner rett til høyre med en gang man kjører inn i p-huset. Er 2 hvite stolper der, tenkte å prøve der først. Står ingenting om effekt på stolpene. Sjekker i appen, ser at de er 7 kW  >:(

Flytter kjerra til hurtigladestasjonen, kobler til AC-laderen. Den går heldigvis igang av seg selv, så ladet gratis. Senteret hadde nå stengt for et kvarter siden. Småstressa går jeg bort til McDonalds til familien. Vi går tilbake til bilen. Vakta kommer og lukker bommen til inn/utkjøringen til senteret. Spør ham om jeg kommer meg ut, han svarer "kommer an på hvor lenge du skal stå der". Blir igjen stressa. Lader til ca 70 %, da viser den 150 km rekkevidde. Sjekker i navigasjonen at det er 118 km hjem. Så det burde ha holdt. Var litt stressaa for at vi skulle bli låst inne på senterparkeringen. Hvorfor i helvete skal tilgangen ut og inn til en f****ings hurtiglader stenges uansett??!!?

4-etappe:
Kjører innover, denne gang ikke i ECO-modus. Men holder meg stort sett til fartsgrensene på 110 og 100. Merker at marginen på ca. 30 km skrumper og skrumper. Setter etterhvert på ECO-modus, tør ikke ta sjansen med en reprise av Helsingborg-opplevelsen. Har etterhvert for lav rekkevidde til å nå hjem.

Kona var navigatør i.o.m. at jeg hadde regnet med å komme frem uten en ny ladepause. Måtte ta av til Taraldsrud og kjøre til Vevelstad, hvor Fortum har sat opp en hurtiglader inne i et boligstrøk. Måtte kjøre 1  mil el.l. sørover igjen. Navigatøren knota med apper, GPS osv. igjen. GPS knota også, den ville ha meg til å svinge ut av veien og inn åt skogen. Elbilforeningens app sin GPS er ræva, gjentatte ganger under turen viste den at vi var helt andre steder enn der vi var.

Ladet ca. 1/2-time igjen. Det er frustrerende å være så kort hjemmefra, men likevel måtte kjøre et stykke tilbake for å finne ladestasjon. Men denne gangen ville Fortum godkjenne ladebrikken heldigvis.

5. etappe:
Kjørte i normalt tempo hjem. Brukte 12-timer på hjemreisen også!  :-1:

Konklusjoner og lærdommer følger



--
Renault Zoe 41 kWh 2018-2019
Tesla Model 3 LR AWD EAP/FSD svart/hvit 03/19

Pod Point hjemmelader 3,6 kW med trafo

GreenEyez

Sitat fra: turfsurf på søndag 12. august 2018, klokken 06:57
Høres ut som en god plan. Med lav ladefart er lav hastighet tingen. Og navigatøren er viktigere enn sjåføren for å finne ladepunkter

Illustrerer godt hvorfor Zoe (kanskje på linje med Leaf) er den værste elbilen på langtur.

Enig med deg at navigatøren er viktigere enn sjåføren i slike tilfeller.

Lav hastighet utgjorde ingen forskjell for oss på denne turen. Kunne like gjerne ha kjørt på enn å kjøre i sneglefart.

Kommer et eget innlegg med konklusjoner og mine lærdommer, men foregriper noe her. Jeg tiltrer din påstand om at Zoe virkelig må være den verste el-bilen på langtur. Det blir ikke en slik tur igjen. Fossilbil bruker 6 timer. Det var et helvete uten like, den turen her. Jeg hadde med meg en 6- og en 8-åring. Det er ikke alt jeg har klart å få frem, turen var mye verre enn det jeg klarer å beskrive.
--
Renault Zoe 41 kWh 2018-2019
Tesla Model 3 LR AWD EAP/FSD svart/hvit 03/19

Pod Point hjemmelader 3,6 kW med trafo

GreenEyez

Sitat fra: goggo på søndag 12. august 2018, klokken 10:53
Merkelig at dere ikke fant Clever sin ladestasjonen på Shell Helsingør, der har jeg ladet et par ganger.  Den er på baksiden av stasjonen, der man kjører inn til vaskehallen.

Hvis du bruker operatørenes egne apps/ladekart så får du ofte bedre informasjon enn i 3.parts apps eller bilens navigasjon. F.eks bilder, hvor mange ladepunkter, om de er opptatt/defekt etc.

Med ZOE (med 22KW ladehastighet) ville jeg nok ha foretrukket de ladestasjonene der det er egne type2 stolper i stedet for der det er integrert i hurtigladeren. Clever har for eksempel 4 type2 stolper i Humlebæk, noen få km syd  for Helsingør langs Strandveien mot København.

Lykke til på hjemturen,  jeg tror det vil bli mindre stress for dere hvis dere satser på flere kortere ladestopp i stedet for å forsøke å kjøre lengst mulig pr lading.

mvh
Hugo

Takk for lykkeønskninger, vi har kommet oss hjem etter mye omog men og herk og fanteri.

På vei til Helsingør skulle vi fylle på luft, kjørte da innom Shell. Og det stemmer som du sier at ladestasjonen er på baksiden. Da vi ankom Helsingør på turen ned lynet og høljet det ned, sikten var dårlig, så ladestasjonen så jeg ikke da. Den er ikke belyst heller, så det var ikke rart at jeg ikke fant den. Men jeg syns det er rart at betjeningen ikke har kjennskap til om de har en ladestasjon på stasjonen sin.

Klarer ikke stole på ladestolper på gjennomreise. Sikter du deg inn på de, risikerer du at de har levere hastighet. Lader du på en hurtiglader, så vet du at du får 22 kW.

Vet ikke om det ville ha hjulpet med flere ladestopp enn tyning av rekkevidde...skal skrive et innlegg om konklusjoner og lærdommer, skal forsøke å skrive noen om det.
--
Renault Zoe 41 kWh 2018-2019
Tesla Model 3 LR AWD EAP/FSD svart/hvit 03/19

Pod Point hjemmelader 3,6 kW med trafo

goggo

Sitat fra: GreenEyez på onsdag 15. august 2018, klokken 00:33
Vet ikke om det ville ha hjulpet med flere ladestopp enn tyning av rekkevidde...
Fordelen med dette er at hvis det er problemer med ladestasjonen der du stopper, så kjører du bare til neste. Hvis du har "tom tank" så blir det stress situasjoner med en gang det er problemer med en ladestasjon.

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Vollis47

@ GreenEyez
Interressant å lese om deres strabasiøse tur. Dessverre er den langt på vei representativ for hvordan det er å kjøre elbil til fremmede land og riker. Det er utrolig at EU som har brukt store ressurser på å lage standarder for krumming og lengde på agurker, ikke kan lage en standard for hvordan vi skal kunne betale for elbil-lading. Og hvorfor kan vi ikke få en skilting som viser til ladestasjoner?

Sjøl har jeg hatt stor nytte av å leite opp ladestasjoner på diverse kart og apper før jeg reiser og lagd en oversikt over operatør og med avstand hjemmefra. Det tar gjerne litt tid, men er verdt det.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

Burger

Da jeg kjørte med 24kwt Leaf så skrev jeg opp følgende før jeg dro.

Hjemme - Hurtiglader A : km | Estimert % forbruk fra http://www.jurassictest.ch/GR/ | Estimert forbruk retur (Greenrace tar høyde for topografi og over Dovre så utgjør det litt) | % igjen når jeg passerte | % brukt | % ladet opp til.
Hjemme - Hurtiglader B : km | Estimert osv.
Hjemme - Hurtiglader C : km osv.
Hurtiglader A - Hurtiglader B : km osv

Da kunne jeg korrigere estimert forbruk med reelt forbruk og kunne ta valget om jeg skulle kjøre hele veien til lader C eller om jeg måtte lade på B.

Printet dette ut og hadde med meg og fylte ut underveis. Kunne jeg hoppe over en hurtiglader, så noterte jeg % igjen og tok resten av utregningene senere.

I tillegg så sjekket jeg ladeoperatørs sine driftsider/app for å verifisere om at laderen faktisk virket før jeg dro og sjekket status igjen på de neste mens jeg ladet.

Poenget er å flytte planlegging fra stresset i situasjonen til slåbrok, kaffekopp og kontorstol.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

GreenEyez

@Burger: Du gikk vitenskapelig til verks. Jeg gjorde det forarbeidet og de forberedelsene jeg kunne, og overlot resten til learn-by-doing.

Du skriver ikke hvor du kjørte hen...kjørte du fra Stjørdal til Køben?

Det er en annen øvelse å kjøre elbil på langtur i utlandet.
--
Renault Zoe 41 kWh 2018-2019
Tesla Model 3 LR AWD EAP/FSD svart/hvit 03/19

Pod Point hjemmelader 3,6 kW med trafo

Burger

GreenEyes: Nei, ikke så langt, Sjørdal til Åfarnes. Det var på det tidspunktet en del hull i ladenettverket, så enkelte distanser var ganske på håret. Når estimat forbruk er 91% av batteriet så kan det bli spennende tur.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

GreenEyez

Regningen fra Clever for ladingen på denne turen kom i går endelig. 301 SEK for 100,44 kWh lading. Nå vet jeg ikke om dette inkluderer ladingen i Danmark også, men vil tro det.

Heslingør-ferja kostet ca. 275 kr, i tillegg til at jeg brukte EasyPark for ca. 100 kr på turen. Så turen kostet meg i direkte utlegg ca. 675 kr. Gebyr for betaling av svensk faktura kommer vel i tillegg.

Bensilbil pleier å koste 2000 kr.

Så er spørsmålet om 24 timers reise istedet for 12 timer er verdt 1300 kr...
--
Renault Zoe 41 kWh 2018-2019
Tesla Model 3 LR AWD EAP/FSD svart/hvit 03/19

Pod Point hjemmelader 3,6 kW med trafo

elekTrond

It could have been worse ...  :-1: :D :+1:
"Even a Zoe would be better"
Bjørn Nyland 2019
https://youtu.be/k5I10CBGAqE
'13 Mjau

Zimon

hehe, tenkte litt på denne tråden når jeg så den videoen fra Teslabjørn tidligere i dag. :P
Hyundai Ioniq EV (utlevert juni 2018)

Bosted - Flateby, Enebakk kommune.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA