Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

DC Hurtiglading hjemme fra batteribank

Startet av Vannkraft, lørdag 11. august 2018, klokken 09:09

« forrige - neste »

Vannkraft

Hva tenker ekspertene her om følgende :

50-100Kwh 400V batteribank i garasjen
DC DC "omformer" som styrer spenning og strøm til el-bilen
Chademo og CCS DC kabel rett i bilen

Vips så har du din egen hurtiglader

PS: Dette er en tråd for å avklare om dette er mulig, ikke en diskusjon om at en slik batteripakke er for dyrt, eller at det er ulogisk å først lade opp en batteribank, for deretter å lade opp bilen - OK?


turfsurf

Selvfølgelig er det mulig. Er jo egentlig bare kostnader som er noe å diskutere. Tesla gjør vel dette eller planlegger å gjøre det på diverse SuC. Finnes flytende varianter for turistbåter og...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

elektrolux

Uansett en interresant diskusjon, men burde vært lagt under avansert som det uten tvil er.

Noen mener Kia Soul batteri og lader fungerer sammen uten resten av bilen, og stemmer det er dette et godt utgangspunkt for et slikt opplegg. Etter det trenges styresystem og en DC-DC converter som gir kontrollert spenning/strøm til mottakerbatteriet. Tilsvarende DC-DC omformere finnes for 12V batteri og brukes for å stabilisere / optimalisere 12V systemet på eksosbiler.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Amatøren

VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Amatøren

Selv var jeg inne på følgende tanke for å fordele belastningen fra 32 A lader (faktisk 2 stykk 32 A ladere) på alle tre fasene i IT nett.

Da hadde jeg ikke tenkt på så stor batteribank, men kun så stor at inverterne ikke "kneler" ved tilkobling.

Større batteribank kan så kombineres med solcelle paneler og hvis man har sjekk av strømtrekk på de enkelte fasene kan batteriladerne kobles inn/ut etter behov for å lage seg egen belastning utjevning på fasenes ut fra annet strømtrekk i huset. Med invertere kan man jo også lage 400 V TN nett når det ikke er direkte koblet til strømnettet.

Å bruke en DC lader i stedet for invertere kan jo være mulighet.

Min tanke med invertere er å trekke ut ett par små faser (ved stor batteribank) så jeg hadde fått strøm til kjøl og frysere samt TV. Kollega foreslo også varmtvannsbereder for å begrense peek effekt og generelt strømforbruk ved solcelle installasjon. - Backup ved strømbrudd.....
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

leafnor

Absolutt mulig. Når effekttariff på strømmen kommer kunne batteriet også blitt brukt mot huset med en grid-tie inv for å jevne ut effekttoppene.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Vannkraft

Sitat fra: leafnor på lørdag 11. august 2018, klokken 11:15
Absolutt mulig. Når effekttariff på strømmen kommer kunne batteriet også blitt brukt mot huset med en grid-tie inv for å jevne ut effekttoppene.

Nettopp - Hvordan man fyller på et slikt batteri er et eget tema.

Vannkraft

Sitat fra: Amatøren på lørdag 11. august 2018, klokken 09:26
50kw Solar Chademo CCS Charger Description

http://www.setec-power.com/china/50kw-solar-chademo-ccs-charger
http://www.setec-power.com/supply/ev-fast-charger

Dette er nesten spot on, bortsett fra at den også inneholder en ganske kostbar MPPT regulator for solpanel, og system for å identifisere med RFID - mao, kanskje for avansert

Amatøren

Ja, la også med link til hovedlisten.

Kina produkt - Ukjent kvalitet.

Blir vel mer elbillading for "viderekommende;)
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA