Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Automatiske kjørelys bak, E-up

Startet av HPa, fredag 10. august 2018, klokken 23:04

« forrige - neste »

HPa

Hei, har en e-up 2014 og ønsker å oppgradere lysbryter slik at jeg får automatisk kjørelys også bak når det blir mørkt. Ser fra tidligere tråder at en e-bay bryter til 79 usd visstnok skal fungere (?) :
https://www.ebay.com/itm/Automatic-Headlight-Auto-light-conversion-Kit-for-VW-Jetta-Polo-Beetle-Passat-/261438125830?_ul=NO

Jeg har imidlertid funnet en på AliExpress som ser lik ut, men er rimeligere. Noen som vet om denne passer ?
https://www.aliexpress.com/item/Auto-Headlight-Chrome-Switch-Plug-For-VW-Polo-Golf-4-Jetta-MK4-Passat-B5-Polo/32905660259.html

Er det kanskje noen som har andre linker ?

nortrahof

Finner ikke gamle linker der det står om montering av fotocelle og lysbryter for E-UP. - Kanskje slettet?

Det du må sjekke, er kontakten for bryteren. Denne er endret rundt 2015 og det sitter en annen plugg på de gamle bryterne.
Jeg oppraderte E-UPen etter ca. 1 år med dette. Det jeg husker, var at elektronikken var samlet i en egen boks med en spesialkabel til selve bryteren. Det var bare å plugge inn kabelen som tidligere satt i bryteren på elektronikkboksen.
Dette var en rimelig fornøyelse! Fikk både bryter, elektronikkboks, fotocelle og frakt for< NOK 350. Prisen er kanskje steget nå - og det er ikke samme plugg som passer for de første E-UPer og dagens E-UPer, så dette er endret.

VAG i Kristiansand var imponert over oppdateringen - men hadde pålegg om kun å bruke originale reservedeler. Derfor er det kun mulig for hobbymekanikere å gjøre det.
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

HPa

Takker for svar!

Jeg ser at e-bay versjonen (som ihht noen gamle tråder visstnok skal passe og fungere) har en «stor» koblingsboks bak med mange pinner. Det sies at vw E-up 2014 skal ha versjonen med 16/17 pinner, men når jeg (ut i fra bildet) teller pinner på e-bay versjonen ser seg ut til å være 13..... Dette ser ut som også gjelder på Aliexpress versjonen, derfor lurte jeg på om disse egentlig er like (men til helt forskjellige priser) ?

nortrahof

Der fant jeg linken:
https://elbilforum.no/forum/index.php/topic,14712.msg225153.html#msg225153

Selv om en del bilder mangler, ser du diskusjonen FØR pluggen ble endret.
Jeg tror ikke alle pinner i pluggen er belagt - og noen mangler derfor pinne?
Elektronikkboksen er av blank aluminium på den jeg kjøpte og den ser ut som det Aliexpress-bildene viser (med elektronikkboks og bryter separat med en tynn mangetrådet ledning i mellom bryter og kontrollelektronikk.
Fjernet plastdekselet for å komme til fra siden på dashbordet og fjernet dekslet på A-stolpen for å få ikke-synlig montering av fotocellen (den ser montert ut som "en død flue" som ligger på dashbordet).

Det er flere som selger slike brytere - og til forskjellig pris!!

VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

Elmo

Sitat fra: HPa på lørdag 11. august 2018, klokken 13:45
Det sies at vw E-up 2014 skal ha versjonen med 16/17 pinner, men når jeg (ut i fra bildet) teller pinner på e-bay versjonen ser seg ut til å være 13.....
På det ene bildet på eBay linken du la inn så står det at den har 17/18 pinner (vedlagt)
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

tolapet

Hei
Jeg installerte ny bryter for automatisk tenning av lys, lik den som er linket til på eBay. Men da tenner vanlige lys, som også tenner når du vrir manuelt på bryteren. Det virket helt uten problemer, koplet tilbake til gammel bryter da bilen var inne til sevice. Solgte den med originalbryter installert, men "automat-bryterne" fulgte med på kjøpet, der var bilnummer EL 50616, kan jo være at eieren har den ennu, uten å ha installert, og kansje vil selge?? Han fikk også med brukerveiledning på engelsk, orginalt fulgte kun med på kinesisk?? Jeg betalte ca 500 NOK for den
Du skriver at du vil ha:"Automatiske kjørelys bak", går da utifra at du ønsker at kun ledlysene fremme skal lyse sammen med baklys. Da må du finne på noe selv :D, tor jeg...
For å se om det er lik kontakt som på eBay, når lysbryteren står i "0", trykk bryter inn og vri litt til høyre, da skal du lett kunne dra bryter ut, og da ser du kontakten.
Lykke til

Elmo

Sitat fra: tolapet på søndag 12. august 2018, klokken 21:41
Han fikk også med brukerveiledning på engelsk, orginalt fulgte kun med på kinesisk??
Hvor fikk du den engelske ifra?  Har du den enda ?
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

tolapet

Hei
Jeg labba ned på fisketorget i Bergen om sommeren, og spurte en kineser som jobbet der, om han kunne
oversette bruksanvisningen. Det er faktisk helt sant, det fulgte kun med kinesisk bruksanvisning.
Han fikk en hundrelapp, og om kvelden var den oversatte bruksanvisningen på mail'n min
Kan se i morgen om jeg finner en kopi av den..

Elmo

Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Upster

Hei.

Når jeg kjøpte kitet på ebay fikk jeg ettersendt denne manualen.

Elmo

#10
Sitat fra: Upster på tirsdag 14. august 2018, klokken 07:24
Når jeg kjøpte kitet på ebay fikk jeg ettersendt denne manualen.
Shit, så var det dette med forumet og vedlegg da >:( 
Kan du sende den til meg så skal jeg få lagt den et sted vi kan linke til ?   
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Caspar

Sitat fra: tolapet på tirsdag 14. august 2018, klokken 00:01
Hei
Jeg labba ned på fisketorget i Bergen om sommeren, og spurte en kineser som jobbet der, om han kunne
oversette bruksanvisningen. Det er faktisk helt sant, det fulgte kun med kinesisk bruksanvisning.
Han fikk en hundrelapp, og om kvelden var den oversatte bruksanvisningen på mail'n min
Kan se i morgen om jeg finner en kopi av den..

Kanonbra! jeg har sansen for løsningsorienterte mennesker  :+1:
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

Elmo

Sitat fra: Upster på tirsdag 14. august 2018, klokken 07:24
Når jeg kjøpte kitet på ebay fikk jeg ettersendt denne manualen.
Instruction for Auto Head Light Switch Installation _big size__v10.pdf
Her er ny link til filen: www.uldalen.no/Elbil/eUp/Instruction_for_Auto_Head_Light_Switch_Installation_big_size_v10.pdf
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Elmo

Sitat fra: tolapet på tirsdag 14. august 2018, klokken 00:01
Jeg labba ned på fisketorget i Bergen om sommeren, og spurte en kineser som jobbet der, om han kunne
oversette bruksanvisningen. Det er faktisk helt sant, det fulgte kun med kinesisk bruksanvisning.
Han fikk en hundrelapp, og om kvelden var den oversatte bruksanvisningen på mail'n min
Kan se i morgen om jeg finner en kopi av den..

Her er to filer jeg fikk tilsendt fra tolapet:
www.uldalen.no/Elbil/eUp/Chinese_Manual1.pdf
www.uldalen.no/Elbil/eUp/Bryter_programer.pdf
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

nortrahof

På den varianten jeg kjøpte for 3 år siden, var jeg plaget med at fotocellen ofte kom ut av justering.
Det virket som om den ble justert når man satte bryteren fra 0 til "AUTO". Skjedde dette i en tunell, så tentes lysene for seint i skumringen. Man måtte "etterjustere" neste kveld når det var skumring.
Det virket som om den lysstyrken som fotocellen oppfattet der og da, ble brukt som setpunkt for når tid lysene skulle tennes.
Hysteresen (hvor tid lysene skulle av-og-på) er heller ikke justerbar. Derfor kan det komme skygger fra A-stolpen på fotocellen når bilen kjører med lav sol. Dette slår lysene av-og-på noen ganger om man velger at lysene skal slåes på ved svak skumring.
Det hadde vært enkelt å tidsforsinke automatiske lys for å unngå periodiske skygger - men da tenner de ikke lysene øyeblikkelig i en tunell.

Skikkelige automatiske kjørelys bør ha en "rate-of-rise-funksjon" der man ser på forandring over tid. - Blir det plutselig mørkt, tennes lysene øyeblikkelig - mens tidskonstanten er større for skumring.

Uansett er løsningen for E-UP bedre enn den originale der man må passe på selv.
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA