Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Livet sammen med Kona

Startet av Gordon Retriever, fredag 10. august 2018, klokken 21:04

« forrige - neste »

Biff

Sitat fra: Navl1 på mandag 17. september 2018, klokken 23:14
Ikke helt på emne for tråden, men kona El observert som taxi i Oslo i dag.

Det må jo være en knallbra taxi? Svinbillig i drift, ingen bom, god rekkevidde og lav nypris (ikke finn.no)

gigafactory

Bare passasjerene ikke har bagasje  ;)

Counterpointer

Og det er en kort sjåfør hvis en er to i baksetet......

Crown

Drosjeeierene får jo tilbake en god del av bilavgiftene, det var 60% en gang i tiden, så kjøp av elbil som allerede er uten avgifter er slett ikke så lukrativt som man skulle tro. Man skal derfor fortsatt være litt individualist for å bruke elbil som taxi, all ære til de som gjør det.
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

Limodriver

En stor fordel med eltaxi er rimelig drivstoff og vedlikeholdskostnader. Disse gjør eierskapet av en drosje til en fryd sammenlignet med drivstoffbiler.

Ulempen er som du skriver at en ikke får bilen noe rimeligere enn private bilkjøpere og således går glipp av å kunne selge bilen etter perioden der en ikke må tilbakebetale noe av avgiftsfritaket ved salg av bilen. Det er nok en del drosjeeiere som har hatt marginale verditap på bilen som følge av denne avgiftsfordelen ved kjøp av bil.

Fra et miljøperspektiv er det ikke noen grunn til at drosjer skal være delvis fritatt for avgifter. Ved full avgift ville en nok sett langt rimeligere og mindre drosjer som ofte bruker mindre drivstoff.

Navl1

Trondheim - Oslo, regn første ti mil, lave temperaturer de neste 20, for så å krype opp på 12 grader. Holdt fartsgrensen hele veien, snittforbruk 13,1. Imponert over den lille kula av en bil
VW e-up 2017

Nissan Leaf 24kwh 2013, solgt 2017

Limodriver


SurSnasen

Tråden "Livet sammen med Kona" : 6 sider
Tråden "Kona på Finn" : 34 sider

Mange skilsmisser, gitt... :)

Navl1

Sitat fra: Limodriver på mandag 24. september 2018, klokken 22:53
Nådde du helt frem uten å lade?

Nei, jeg hadde ikke fulladet bil når jeg dro, men det var ikke langt i fra. Ladet 20%, kom frem med totalt 20% igjen på "tanken". Så jeg kunne ha ladet ti minutter mindre.
VW e-up 2017

Nissan Leaf 24kwh 2013, solgt 2017

andy99

Nummer 11xx tatt ut. Strålende fornøyd så langt. Hatt den 1 dag :)
Legger ved bilde mens den fortsatt er ren.
PS Skvettlapper foran og bak er standard på electric-versjonen, sparte 2000 kr der.
Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

tugit

Sitat fra: andy99 på fredag 02. november 2018, klokken 11:19
Nummer 11xx tatt ut. Strålende fornøyd så langt. Hatt den 1 dag :)
Legger ved bilde mens den fortsatt er ren.
PS Skvettlapper foran og bak er standard på electric-versjonen, sparte 2000 kr der.

Spenstig felgkombinasjon!

andy99

Sitat fra: tugit på fredag 02. november 2018, klokken 13:50
Sitat fra: andy99 på fredag 02. november 2018, klokken 11:19
Nummer 11xx tatt ut. Strålende fornøyd så langt. Hatt den 1 dag :)
Legger ved bilde mens den fortsatt er ren.
PS Skvettlapper foran og bak er standard på electric-versjonen, sparte 2000 kr der.

Spenstig felgkombinasjon!
Ja klarte ikke helt bestemme meg så tok en av hver ;D
Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

tuono

Sitat fra: andy99 på fredag 02. november 2018, klokken 11:19
Nummer 11xx tatt ut. Strålende fornøyd så langt. Hatt den 1 dag :)
Legger ved bilde mens den fortsatt er ren.
PS Skvettlapper foran og bak er standard på electric-versjonen, sparte 2000 kr der.

Folieringsjobb? Deler du pris? Det der med skvettlapper... Virker ikke som alle har fått det. Så du har vel all grunn til å være fornøyd.

andy99

Sitat fra: tuono på søndag 04. november 2018, klokken 18:29
Sitat fra: andy99 på fredag 02. november 2018, klokken 11:19
Nummer 11xx tatt ut. Strålende fornøyd så langt. Hatt den 1 dag :)
Legger ved bilde mens den fortsatt er ren.
PS Skvettlapper foran og bak er standard på electric-versjonen, sparte 2000 kr der.

Folieringsjobb? Deler du pris? Det der med skvettlapper... Virker ikke som alle har fått det. Så du har vel all grunn til å være fornøyd.
Foliejobben var vel 4500 gjennom forhandler, men tror det var litt nice price/prøveklut. Litt bob-bob resultat også, virker litt som den har krympet litt. Får litt lyst til å gå over med sort tusj ;).
Skvettlappene kom originalt fra fabrikk. Alle bilene denne forhandler har formidlet har hatt det.
Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

trykkertor

Det hendte den gang jeg kjøpte Sportage også for en del år siden.
De første bilene kom uten skvettlapper, men så ble det etter hvert standard på alle leverte biler.
Kanskje noe tilsvarende er skjedd med Kona Electric nå?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA