Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Livet sammen med Kona

Startet av Gordon Retriever, fredag 10. august 2018, klokken 21:04

« forrige - neste »

Gordon Retriever

Jeg har en bil av 1997-årgang som bevares for ettertiden.  Veloursetene i denne er vesentlig penere enn skinnsetene i  en 5-10 år nyere bil.
At skinnseter er lettstelte er en sannhet med modifikasjoner - særlig når bilen blir noen år gammel. Perforerte skinnseter utfordrer også den gamle påstanden om hvor lett det er å tørke opp brus og iskrem som søles på setet.

trykkertor

Sitat fra: Gordon Retriever på mandag 27. august 2018, klokken 14:26
At skinnseter er lettstelte er en sannhet med modifikasjoner - særlig når bilen blir noen år gammel. Perforerte skinnseter utfordrer også den gamle påstanden om hvor lett det er å tørke opp brus og iskrem som søles på setet.
Oioi....det har jeg faktisk ikke tenkt på.
Tenk så herlig når en god sjatt drit og bakterier gjemmer seg nedi der, og en skrur på aktiv kjøling i setene.
Bilen nærmest pumper opp dårlig lukt fra setene.

Limodriver

Jeg har fått levert Kona i dag og hun andre har jeg bedt om å pakke sakene sine.....

Har ikke kjørt mer enn ca 15km ennå, men det jeg dessverre la merke til var hjulstøy. Jeg hadde glemt diskusjonen her inne, men jeg la merke til støyen uten at jeg satt og hørte etter. Litt kort erfaring til å kunne uttale meg skråsikkert, men jeg lurer på om Nexen ikke gir bilen det kjøreinntrykket den fortjener.

Håkon77

Har kjørt litt motorvei, landevei og bykjøring med min nå. Kan ikke si jeg reagerer på noe støy.
2014 Leaf
2014 VW up! 1.0mpi

Limodriver

La oss håpe du har rett og jeg tar feil.

e-curious

Lyd:

Jeg reagerer ikke veldig på hjulstøyen så langt.  Veiene jeg har kjørt på er svingete veier med medium til god asfalt, og hastigheter 60-80 km/t.  Det er markert hørbar hjulstøy men jeg synes ikke den sjenerer.  Etter det jeg har skjønt så vil også støynivået gå ned dersom en setter på andre dekk, eller når Nexen dekkene blir varme.

Det jeg imidlertid er skuffet over er stereoanlegget, som jeg på ingen måte synes sto til forventningene. Det ble litt bedre etter at jeg justerte på EQ, men fremdeles synes jeg lyden kun er middelmådig.  Jeg har lest her på forumet folk som er begeistret for lyden, men jeg er på ingen måte enig. Jeg synes egentlig at lyden i e-golfen med standard lyd er vel så bra For min del tror jeg grunnen kan være manglende diskanthøytaler i A-stolpen, noe som kanskje gir dårligere presisjon i diskant/øvre toneområde.

Limodriver

Jeg støtter at lyden fra lydanlegget ikke imponerer. For all del er den ikke ille, men den er ikke så bra som en har blitt forespeilet av selgere og noen innlegg på forumet.

En annen ting som jeg synes er litt substandard er at det ikke er lys i knappene på sidene av skjermen eller på rattet. I mørket ser en ikke hva de forskjellige knappene er fordi de er helt mørke. Med andre ord må du kjenne bilen så godt at du vet hva de forskjellige knappene er da en ikke ser teksten på dem. Det er en del knapper så jeg tror det vil være fåtallet som memorerer slikt. Det ville bare vært å ha et svakt lys som lyste opp teksten på knappene.

Nexendekkene imponerer ikke så langt. Jeg utfordret dem litt i en sving og da slapp de på tørr asfalt. Jeg forstår ikke bakgrunnen for å utstyre bilen med slike dekk. De virker harde og da er jo støyen tilsvarende.

HPSE

Trådløs lading av Iphone X. Noen som har fått noen erfaring med det? Prøvde i dag på en demobil og det funka ikke? Trådløs lading var aktivert i menyen på bilen.
Bosted Naustdal i Sogn og Fjordane

Bli medlem av Facebook gruppen "Blue Ioniq" om du har bestilt/fått en blå Ioniq :)

Counterpointer

Sitat fra: HPSE på lørdag 01. september 2018, klokken 14:08
Trådløs lading av Iphone X. Noen som har fått noen erfaring med det? Prøvde i dag på en demobil og det funka ikke? Trådløs lading var aktivert i menyen på bilen.
Funker fint. Du ser at den orange/gule lampa begynner å lyse. Min er med cover som er ganske tykt

HPSE

hmm prøvde med 2 forskjellige iphoner i dag... Begge med et tynt deksel rundt (prøvde også uten)... jaja får prøve igjen når eg får bilen neste uke.
Bosted Naustdal i Sogn og Fjordane

Bli medlem av Facebook gruppen "Blue Ioniq" om du har bestilt/fått en blå Ioniq :)

andy99

Sitat fra: Limodriver på lørdag 01. september 2018, klokken 11:10
Jeg støtter at lyden fra lydanlegget ikke imponerer. For all del er den ikke ille, men den er ikke så bra som en har blitt forespeilet av selgere og noen innlegg på forumet.

En annen ting som jeg synes er litt substandard er at det ikke er lys i knappene på sidene av skjermen eller på rattet. I mørket ser en ikke hva de forskjellige knappene er fordi de er helt mørke. Med andre ord må du kjenne bilen så godt at du vet hva de forskjellige knappene er da en ikke ser teksten på dem. Det er en del knapper så jeg tror det vil være fåtallet som memorerer slikt. Det ville bare vært å ha et svakt lys som lyste opp teksten på knappene.

Nexendekkene imponerer ikke så langt. Jeg utfordret dem litt i en sving og da slapp de på tørr asfalt. Jeg forstår ikke bakgrunnen for å utstyre bilen med slike dekk. De virker harde og da er jo støyen tilsvarende.
Enig med lyden. Helt standard bilanlegg, som de har lagt til en sub. Mye bass men ingen fylde eller detaljer i lydbilde. Men det går igjen for mange bilprodusenter. Helt grei lyd.

Stemmer ikke at det ikke er lys i knapper, du har nok bare ikke satt på lysene. Bryter for kjørelys av eller auto, så vil de ikke lyse.
Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

andy99

Sitat fra: knut.aulie på lørdag 01. september 2018, klokken 14:17
Sitat fra: HPSE på lørdag 01. september 2018, klokken 14:08
Trådløs lading av Iphone X. Noen som har fått noen erfaring med det? Prøvde i dag på en demobil og det funka ikke? Trådløs lading var aktivert i menyen på bilen.
Funker fint. Du ser at den orange/gule lampa begynner å lyse. Min er med cover som er ganske tykt
Funker fint med iPhone 8 også, og tykt silikon cover (originalt)
Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

AppleKnocker

Sitat fra: Limodriver på fredag 31. august 2018, klokken 18:12
La oss håpe du har rett og jeg tar feil.
Snakket med en Hyundaiselger som uoppfordret selv påpekte at Kona har noe mer støy enn vanlig, også sammenlignet med Hyundai Tuscon og Ioniq. Han selger nok uansett alle bilene han får tak i.
Dekkene er nok bare en del av forklaringen. Jeg har bare kjørt Kona fossil på piggfrie vinterdekk, og la godt merke til dekkstøyen der.

Tipper mange etterhvert koster på seg 8-10 000 i støydemping fornå fjerne det som virker å være Konas eneste virkelige svakhet.

BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Einride

Fekk bilen fredag og har ikkje fått køyrd meir enn knappe 25 mil så langt, men veldig imponert over bilen så langt.

Eg sitter godt, sjølv om sitteputa kanskje er litt kort (det ser ut til å vere ein gjenganger på koreanske bilar?). Forholdsvis god plass i baksetet, både til framover- og bakovervendt sete. Sistnevnte står bak passasjersetet, bak førarsetet vart det litt for knapt for min del.

Lading har eg ikkje ein gang testa enda, sidan bilen fortsatt har 40% batteri igjen. Ein kjapp kikk i instruksjonsboka under ein fergetur såg ut til å oppgi at «nødladaren» støttar 6-7-8 A ladestraum. Hadde håpa den kunne setjast til 10 A i det minste. Er det nokon som har prøvd ut denne og sett kva ladestraum den faktisk kan levere?

ACC har fungert ganske bra, men den driver assist-greia blir litt for nervøs og ustø for min del. Den kan «kjøre» fint sjølv på ei god stund på rette strekker og gjennom slakke svingar, men så kan den plutselig få det for seg at den skal kline seg ut mot autovernet eller inn mot midtstripa i ein sving. Det begrensar bruken av det for min del.

Meinar eg las at ACC også kunne brukast i køkjøring og at den både stoppa og starta sjølv? Det fungerte i alle fall ikkje hos meg, der slo den seg av når bilen foran stoppa og min bil også stoppa.

Ryggekameraet har oppløysing fra ca 1995, men ser i alle fall ut til å takle varierande lysforhold sånn nokonlunde. Spent på korleis det blir ut på vinteren med regn og slaps og lav sol.

Litt støy under køyring, men ingenting som har irritert meg så langt. Det kan verke som om at det meste kjem frå bakhjula/bak i bilen. Må nok ut på eit par lengre turar før eg kan gi nokon endeleg dom over støynivået.

CarPlay testa eg også så vidt, med ein iPhone 7, og var ikkje nevneverdig imponert etter eit par testar. Første gong ville ikkje lyden på, andre og tredje gong fekk eg lyd, men då opplevde eg ein del skurring innimellom. Trudde me for lengst var forbi det stadiet. Bluetooth fungerte derimot upåklageleg. Trådlaus lading støttar ikkje telefonen min, så ikkje prøvd det enda.

Sport mode gir god akselerasjon, men i tillegg ein så følsom wattpedal at du nesten er garantert spysjuke ungar i baksetet  :D Comfort var greit, ECO og ECO+ gir for laber respons på gass, så det kan bli litt irriterande (mykje det same som i Zoe).

Det merkast i svingar og ujamnt underlag at bilen er tung, men den ligger ganske fint på vegen elles.

Svært imponert over forbruket så langt, sjølv om det har vore tilnærma ideelle forhold (tørre vegar, rundt 15-18 grader, så AC knapt brukt). Utan å ha prøvd å køyre spesielt økonomisk har det ligge på ca 125-130 Wh/km. Vestlandsvegar, stort sett 50-80, snittfart på ca 65 km/h. Det skulle gje omlag 500 km rekkevidde under slike forhold  :+1:

TorT

Lader med 8-10 eller 12A. Justeres med knapp på baksiden.

ACC virker utmerket. På helt korte stopp starter den av seg selv også. Ellers må man bruke knapp på rattet eller pedalen.

Mvh TorT

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA