Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lade kabel e-Golf (300 km - FL) - 20 A original vs. 32 A

Startet av Amatøren, fredag 10. august 2018, klokken 20:37

« forrige - neste »

Amatøren

Bare litt for moro skyld om lading.

Har Schneider EVlink Smart Wallbox 32 A.

Tid med original 20 A kabel:
Du kan ikke vise dette vedlegget.

Tid med 32 A kabel:
Du kan ikke vise dette vedlegget.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

What-a-watt


Amatøren

 :+1:

På tide.

Jeg påpekte det ovenfor selger da vi fikk e-Golfen og han ble overrasket og skulle ta det direkte med Møller sentralt. Det var flere der som ikke hadde tenkt på det.

Jeg fikk etterlever 32 A kabelen og takk for opplysningen.

Har man trefase lader på 400 V TN nett så vil visst bilen trekke 2 * 16 A (altså belaste to faser) og derfor har ikke Volkswagen tenkt på at vi med IT nett trenger 32 A kabel for å klare 32 A lading (bruk av begge ombordladerene på en fase).  Huff... - tabbe - de konstruerte jo bilen for å kunne lade med 32 A på en fase.

Nye e-Golfer veksler vist om laderene kobles mot to faser eller begge mot en fase ut fra hva den får inn.

Dermed slipper vi den koblingen i kabel hvor to faser er koblet sammen for å bruke begge ombordladerene som de første med 7,2 kW lademulighet måtte ha.

Mulig jeg har misforstått noe, men slik forstår jeg det ut fra både forhandler og det som er skrevet tidligere om "Y-kabel" for tidlige 7,2 kW (2 * 3,6 kW) lademulighet her på Elbilforum.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

KjellG

For eGolf FL får en:

IT: åpen trekant gir strømmene 16A, 16A, og 28A i de 3 faselederne

TN: 16A i L1, 16A i L2 og 16A i N-leder

Veldig bra at VW fortsetter med IT-ladingen stor fordel for dem med små hovedsikringer.

Amatøren

#4
Ja vel.....

De strøm angivelsene er hvis man har trefase.

Jeg har enfase 32 A ladestasjon. Det jeg tok utgangspunkt i ved mitt innlegg.

Også flott at vi med Volkswagen slipper ladebøtte på IT nett.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

KjellG

Med 20A kabelen, men åpen trekantkobling, ville ladeeffekten gått opp fra 4,6kW til 5,3kW. En økning på 15%.
En ser fordelen med «3-fase». Dette vil også kunne tyne ut litt mer dersom nettselskapet ikke tillater 32A.

25A én spenning= 5,7kW. Kjører en 25A i åpen trekant får en ut 6,6kW, en er nesten oppe på 32A én spenning med 7,3kW.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA