Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Artikkel i Spiegel - Bare 85 kWh?

Startet av Vegar Beider, fredag 10. august 2018, klokken 10:57

« forrige - neste »

Pingle

Men den kommer vel ikke i år? Sist jeg sjekket var det svært lite substans mtp spesifikasjoner?
Audi e-tron 55, kjøpt 05 2020

Pitil

Tidligere:
Audi 100 Avant 2,3 E Quattro 1991 mod
Audi A6 Avant 2,4 Quattro 1999 mod
Audi A6 allroad 2,7 tdi 2011 mod
e-Golf 2018
Audi e-tron 50 Advanced Business++
Har nå:
Tesla model Y

Amatøren

Skrivefeil?

Fra Facebook:
SitatPrototypen Audi e-tron kombinerer enorm kraft, høy effektivitet og har en rekkevidde på over 400 km. En viktig faktor for den lange rekkevidden er det innovative og markedsledende regenereringskonseptet Audi har utviklet for e-tron. Se Audi e-tron vise den imponerende ytelsen i denne videoen fra Pikes Peak.

https://www.facebook.com/audinorge/videos/1043756415801833/
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Crown

Satser også på at det er en som ikke har helt oversikt over  forskjellen på begrepene "opptil" og "minst" :-D Ellers er det bare å levere bilen til hugging rett fra forhandler.
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

Sverre Grevskott

Sitat fra: Pingle på onsdag 15. august 2018, klokken 22:46
Men den kommer vel ikke i år? Sist jeg sjekket var det svært lite substans mtp spesifikasjoner?
Joda, 4 sept er verdenspremiere på den: https://www.google.es/amp/s/insideevs.com/mercedes-benz-eq-c-debut-september-4/amp/
Begynner leveranser nesteår, akkurat som Audi...
Opel Ampera E - Bestilt 15.09.16 #57 Quantum Grey fullt utstyrt

Pingle

#35
Sitat fra: Sverre Grevskott på fredag 17. august 2018, klokken 09:26
Sitat fra: Pingle på onsdag 15. august 2018, klokken 22:46
Men den kommer vel ikke i år? Sist jeg sjekket var det svært lite substans mtp spesifikasjoner?
Joda, 4 sept er verdenspremiere på den: https://www.google.es/amp/s/insideevs.com/mercedes-benz-eq-c-debut-september-4/amp/
Begynner leveranser nesteår, akkurat som Audi...

Takk for oppdatering om EQC, jeg visste ikke at den kom så snart.
Likevel var det masseproduksjonsåret jeg tenkte på, og det var 2018 iflg bildet. Det stemmer kanskje bedre med Audi (selv om vi ikke får den før 2019)?
Sitat fra: Orbit på lørdag 21. juli 2018, klokken 22:43
Fant en oversikt på tysk forum om kommende elbiler fra VAG-konsernet. S-versjon av e-tron + Sportback-karosseri er "gammelt" nytt, men det er angivelig også en GT-versjon i 2021

Sitat2018
11/2018: Audi e-tron
Uansett takk for tipset om at EQC lanseres såpass snart; nå er jeg halvgardert mtp aktuelle elbiler :)
Audi e-tron 55, kjøpt 05 2020

Kåre Knatten

https://youtub.be/vrYRJ9TuaX0
På dette innslaget fra Pike peak, ruller de 30 km, regenererer10 kWh og konkluderer med at det gir 60 km driftslengde. Det antyder vel et behagelig forbruk og en rekkevidde på over 500 km?

Orbit

Etter å ha sett en del av disse Pikes Peak videoene, så oppgir alle at de har fått 60km tilbake, uavhengig av hvor mange kWh de fikk fra regen. Så tipper dette står i manus fra Audi.

En interessant forskjell i videoene er antall ganger det har vært bremset så hardt at de mekaniske bremsene også ble brukt.  På denne siste videoen med 10kWh regen, var bremsene brukt 32 ganger. På en annen med 12 kWh regen, var det bare brukt bremser én gang.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Kåre Knatten

Det er godt mulig at det står i manus fra Audi, men da er det vel ikke så langt i fra sannheten.

samotholt

Sitat fra: Kåre Knatten på lørdag 18. august 2018, klokken 11:32
https://youtub.be/vrYRJ9TuaX0
På dette innslaget fra Pike peak, ruller de 30 km, regenererer10 kWh og konkluderer med at det gir 60 km driftslengde. Det antyder vel et behagelig forbruk og en rekkevidde på over 500 km?
Hvis 10 kWh gir 6 mil så skulle det tilsi 10/6=1,67 kWh på mil. Det har jeg vanskelig for å tro. Det er mindre enn Model S (vår regner vel 1,77 kWh pr mil). Har mer tro på at det skal være 12 kWh regenerering som gir 6 mil. Da havner vi på 2 kWh pr. mil.

Om antagelsene om 85 kWh utnyttbar kapasitet i batteriet er riktig så skulle dette tilsi 42,5 mils rekkevidde. Om det er realistisk rekkevidde (på sommeren) så er det noe under det jeg hadde håpet, men det er i så fall det samme som vår S85D. Det duger i teslan, men audien skal også trekke henger. Forhåpentligvis så går ikke forbruket like mye opp på vinteren som på teslan. Da blir det ok.
Polestar 2, S85D, A8 3.0 Tdi,

Sverre Grevskott

Sjekket inne på reservasjonssiden og der står nå følgende:
Og vi kan forvente oss en hel del. Med en batterikapasitet på 95 kWh har konseptbilen en rekkevidde på mer enn 500 kilometer. Ved hurtiglading på ladestasjoner med en effekt på 150 kW er ladetiden cirka 50 minutter. Med den effekten som finnes på norske ladestasjoner i dag, kan ladetiden bli noe lengre.

Gammelt eller oppdatert nytt?
Opel Ampera E - Bestilt 15.09.16 #57 Quantum Grey fullt utstyrt

Crown

x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

JorEl

Det positive er i hvert fall at bilen ikke har problemer med å klare nye krav ifht WLTP ;)
Audi er jo enda i startgropen når det gjelder elbil, og læringskurven kan være litt bratt i begynnelsen 8)
Er ikke så lett å lære når man må gjøre noe ufrivillig.
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Vegar Beider

Sitat fra: JorEl på mandag 20. august 2018, klokken 13:19
Det positive er i hvert fall at bilen ikke har problemer med å klare nye krav ifht WLTP ;)
Audi er jo enda i startgropen når det gjelder elbil, og læringskurven kan være litt bratt i begynnelsen 8)
Er ikke så lett å lære når man må gjøre noe ufrivillig.

En smule historieløs her?

Audis første elmotoriserte bil kom allerede i 1989, form av hybriden "Duo". Kun eksperimentell, men de kom med volumproduksjon av en hybrid i 1997.
De lanserte en fullelektrisk bil i 2009.
De har hatt stor suksess med hybrid racerbiler.
Audi var den første europeiske bilprodusent til å stille opp i Formula E med eget team og egenprodusert bil.

De har holdt på masse med elmotorisering i mer enn 30 år. Så å si at de er i startgropen er ganske kunnskapsløst.

JorEl

Tror ikke tyske produsenter liker at vi tekker frem historiebøkene. ;)

Vi to kunne sikkert dratt i gang en lang ufruktbar diskusjon :D

Men ærlig talt; når jeg var yngre snakket man om den døde skogen i Tyskland og det var i hvert fall ikke pga elbiler.
Men jeg vil si at jeg støtter elbilen til Audi! Sikkert mye mer enn de som lager den..
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA