Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Artikkel i Spiegel - Bare 85 kWh?

Startet av Vegar Beider, fredag 10. august 2018, klokken 10:57

« forrige - neste »

ELefant

#15
Tok en liten kalkulatorisk gymnastikk ut fra noen av tallene i Pikes Peak videoen. De startet med 53,25 KWh og endte på 59,90 KWh, noe som representerte en økning fra 62% SOC til 69% SOC (altså 7% økning). 6,65 KWh representerer da 7% av total batterikapasitet, og 100% tilgjengelig batterikapasitet blir da : 6,65 KWh * 100/7 = 95 KWh. Korrekt?

Vegar Beider

Sitat fra: Pingle på mandag 13. august 2018, klokken 11:03
Jeg fant ikke noen "netto" foran 95 kwh i e-postene fra Audi Norge, selv om jeg håper at dinside-artikkelen stemmer.
10kwh betyr 50-60 km, og sml med dette blir nedgraderingen av i-pace fra 480 til 470 km for detaljer å regne.
Skulle dette slå til, skal de ha et svært godt produkt ellers om jeg ikke har 20000 ekstra på lønnskontoen min 18. september.

Det er noe som ikke rimer med den DinSide-artikkelen.

e-tron har tilsynelatende samme type battericeller som I-PACE, og samme antall. Begge har 432 "pouch cells". Så hvordan kan Audi ha 5 kWh mer enn Jaguar?

En av grunnene til at I-PACE er oppgitt til 90 kWh, mens e-tron er oppgitt til 95 kWh er at Audi sier at hver celle kan inneholde 60 Ah, mens Jaguar sier 58 Ah. Ingen av de oppgir spenningen på battericellene eller andre detaljer, men den er nok et sted i intervallet 3,6 - 3,7V med dagens celler fra LG Chem. I alle fall ikke mer.

Om vi tar utgangspunkt i 3,6V blir det for Jaguar sin del 212 Wh pr. celle x 432 = 90,3 kWh. Høres rimelig ut.
For Audi sin del blir det 216 Wh x 432 = 93,2 kWh.

La oss si at Audi benytter noe høyere spenning pr. celle, f.eks. 3,65V. Da blir det 219 Wh x 432 = 94,6 kWh
Om de går helt til 3,7V per celle blir det 222 Wh x 432 = 95,9 kWh

Og her kommer det som ikke rimer med DinSide sin artikkel: Det finnes ingen celler som kan få dette regnestykket til å nær bli 104 kWh, slik de skriver. Så om antallet på 432 celler i e-tron er korrekt, hvilket alt tyder på og DinSide også skriver, så er det en umulighet at batteriet kan ha særlig mer enn 95 kWh brutto.

Det eneste som kan få pakken opp på et noe høyere nivå er om de bruker de nye NCM-811 cellene, men det er ingen ting som tyder på at disse er klare på markedet ennå. Det vil uansett ikke få pakken over 100 kWh med 60 Ah per celle slik Audi oppgir, fordi spenningen neppe er over 3,75V på disse cellene heller. Så regnestykket til DinSide på nær 104 kWh brutto går ikke opp. Om ikke Audi har flere enn 432 celler i sin pakke.

Altrså kan vi i beste fall håpe at pakken virkelig har 5 kWh mer enn I-PACE sin, og dermed får inntil 90 kWh netto.

https://insideevs.com/sk-innovation-postpones-ncm-811-batteries/
https://electricrevs.com/2018/04/21/audi-e-tron-vs-jaguar-i-pace-battery-pack-comparison/

Orbit

Sitat fra: https://electricrevs.com/2018/04/21/audi-e-tron-vs-jaguar-i-pace-battery-pack-comparison/Although Audi didn't specifically say so, there is little doubt that both cars use 4 cells in parallel in a group for a total of 108 cell groups.[...]These 108 cell groups are strung together in series which effectively adds up their voltage into a full nominal pack voltage of around 390V since each cell group has a nominal voltage of about 3.6 volts. Battery voltages slump down when near empty and rise up when near full. A fully charged pack with 108 cell groups is likely going to be around 450 volts (Jaguar's tops up at just under 450V).[...]Audi says their cells hold 60 Ah 

4 x 60Ah x 450V = 108kWh, dersom de kjører cellene helt ut på spenning. Evt 95kWh hentet ut netto av dette, vil si topp+bunn-buffer på tilsammen 12%. Spekulasjon fra min side, men mulig å gå 95kWh netto ut av de data Electric Revs oppgir.....
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Orbit

[Siste bilde er fra kommentarfeltet i samme artikkel, hvor det spekuleres i at dette er cellene for hhv i-Pace (øverst) og e-tron (nederst)]
http://www.mykiasoulev.com/forum/viewtopic.php?f=14&t=565&p=8043#p8043
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

jamez

Sitat fra: ELefant på mandag 13. august 2018, klokken 17:11
De startet med 53,25 KWh og endte på 59,90 KWh, noe som representerte en økning fra 62% SOC til 69% SOC (altså 7% økning).


100/62 x 53.25 = 85.88

100/69 x 59.90 = 86.81


Så 86ish benyttbar kapasitet ut fra denne infoen...

Pingle

Sitat fra: jamez på tirsdag 14. august 2018, klokken 09:28
Sitat fra: ELefant på mandag 13. august 2018, klokken 17:11
De startet med 53,25 KWh og endte på 59,90 KWh, noe som representerte en økning fra 62% SOC til 69% SOC (altså 7% økning).


100/62 x 53.25 = 85.88

100/69 x 59.90 = 86.81


Så 86ish benyttbar kapasitet ut fra denne infoen...

Er redd jamez har rett her, pga avrunding. Tallene fra 61,5 til 62,49 rundes til 62 og 68,5 til 69,49 rundes til 69. Da blir differansen et sted mellom 6,01 og 7,99.
Audi e-tron 55, kjøpt 05 2020

Orbit

....som igjen betyr at vi ikke kan si annet enn at batteriet er et sted mellom 83 og 111 kWh med utnyttbar kapasitet, alt etter hvordan avruningen slo til.

(59.90kWh - 53.25kWh)/6.01% = 111 kWh
(59.90kWh - 53.25kWh)/7.99% = 83.2 kWh

For å plassere dette mer nøyaktig, trenger vi kWh fra et mye større intervall i SOC å gå ut fra.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Vegar Beider

Sitat fra: Orbit på mandag 13. august 2018, klokken 22:27
Sitat fra: https://electricrevs.com/2018/04/21/audi-e-tron-vs-jaguar-i-pace-battery-pack-comparison/Although Audi didn't specifically say so, there is little doubt that both cars use 4 cells in parallel in a group for a total of 108 cell groups.[...]These 108 cell groups are strung together in series which effectively adds up their voltage into a full nominal pack voltage of around 390V since each cell group has a nominal voltage of about 3.6 volts. Battery voltages slump down when near empty and rise up when near full. A fully charged pack with 108 cell groups is likely going to be around 450 volts (Jaguar's tops up at just under 450V).[...]Audi says their cells hold 60 Ah 

4 x 60Ah x 450V = 108kWh, dersom de kjører cellene helt ut på spenning. Evt 95kWh hentet ut netto av dette, vil si topp+bunn-buffer på tilsammen 12%. Spekulasjon fra min side, men mulig å gå 95kWh netto ut av de data Electric Revs oppgir.....

Ok, så det at de kjører 4 og 4 celler i parallell og så i 108 seriegrupper gjør at de kan øke den totale spenningen et godt stykke over det 432 x 60 Ah x 3,6V (eller 3,7V) indikerer, er det riktig oppfattet?

Det gir jo mening, nå skjønner jeg hvorfor de snakker om 450 volt samlet. Fikk ikke det til å gå opp ved første forsøk. :-)

jamez

#23
Sitat fra: Orbit på tirsdag 14. august 2018, klokken 12:49
....som igjen betyr at vi ikke kan si annet enn at batteriet er et sted mellom 83 og 111 kWh med utnyttbar kapasitet, alt etter hvordan avruningen slo til.

nei slik jeg regner kan det i beste fall være:

100/61.5 x 53.25 = 86.58
100/68.5 x 59.90 = 87.44

og i dårligste fall
100/62.49 x 53.25 = 85.21
100/69.49 x 59.90 = 86.20

så dermed er det høyst sannsynlig mellom 86.20 og 86.58 kWh benyttbar kapasitet på prototypen gitt disse tallene.

gitt netto 95kWh og 10% buffer : 95/1.1 = 86.36 kWh benyttbar.

det gir faktiske prosenter ved 53.25kWh på 61.695%, og 59.90 på 69.36.
differanse på 7.7003% , som gir 6.65kWh * 100/7.7003 = 86.36kWh

Espen Hugaas Andersen

#24
Sitat fra: Vegar Beider på tirsdag 14. august 2018, klokken 13:57Ok, så det at de kjører 4 og 4 celler i parallell og så i 108 seriegrupper gjør at de kan øke den totale spenningen et godt stykke over det 432 x 60 Ah x 3,6V (eller 3,7V) indikerer, er det riktig oppfattet?

Det gir jo mening, nå skjønner jeg hvorfor de snakker om 450 volt samlet. Fikk ikke det til å gå opp ved første forsøk. :-)
Nei, regnestykket til Orbit er helt feil. Man må skille på nominell spenning og maksspenning. Nominell spenning er egentlig gjennomsnittsspenningen mellom fullt oppladet og fullt utladet batteri, og er altså i området av 3,6-3,7V.

Med 450V over 108 celler så antar man 4,17V, noe som er nært maksspenning fullt oppladet. Når man benytter maksspenning til å regne ut kapasitet antar man egentlig at batteriet er 4,17V fullt oppladet og 4,17V fullt utladet.

Men batterier fungerer ikke slik - da har man fått tak i magiske batterier. Man må bruke den nominelle spenningen.

Altså maks brutto er  4 x 60 Ah x 108 celler x 3,7 V/celle = 95,9 kWh
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

jamez

Stemmer Espen.

Desverre fryktelig gode indikasjoner på at vi snakker 95kWh brutto, og 86kWh benyttbar på produksjonsversjon såvel som prototypen?

...med mindre produksjonsbilene benytter celler på mer enn 60Ah

Orbit

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 14. august 2018, klokken 14:18Nei, regnestykket til Orbit er helt feil. Man må skille på nominell spenning og maksspenning. Nominell spenning er egentlig gjennomsnittsspenningen mellom fullt oppladet og fullt utladet batteri, og er altså i området av 3,6-3,7V.

Enig, stryker dette i innlegget over (men beholder overstrøket tekst for å vise kontekst). Edit: Hadde man bare kunnet endre innlegg som har vedlegg så......

Sitat fra: jamez på tirsdag 14. august 2018, klokken 14:11
nei slik jeg regner kan det i beste fall være: ....
Jeg regnet bare på delta i tilgjengelige kWh, og fikk dermed mye større slingsringsmonn (i begge ender). Enig i at ditt anslag treffer bedre.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Vegar Beider

Sitat fra: jamez på tirsdag 14. august 2018, klokken 14:28
Stemmer Espen.

Desverre fryktelig gode indikasjoner på at vi snakker 95kWh brutto, og 86kWh benyttbar på produksjonsversjon såvel som prototypen?

...med mindre produksjonsbilene benytter celler på mer enn 60Ah

Ok, så regnet jeg kanskje riktig allikevel.
Men hvorfor blir netto det samme som I-PACE? Fordi I-PACE egentlig har 95 kWh den også, eller fordi Audi legger opp til større buffer?


Pingle

Sitat fra: Orbit på mandag 13. august 2018, klokken 22:40
[Siste bilde er fra kommentarfeltet i samme artikkel, hvor det spekuleres i at dette er cellene for hhv i-Pace (øverst) og e-tron (nederst)]

Ellers er det å håpe at tallene på bildene indikerer jaguars og Audis WLTP-tall. Jeg kan ikke se hvilken annen bil som kommer med ca 500 km i år (opplys meg gjerne, så skal jeg vurdere den bilen).
Med WLTP 500 km for Audi, er batteristørrelsen irrelevant - bortsett fra at man trenger 12% ekstra tid for å lade batteriet hvis det er 95 vs 85 kWt.
Audi e-tron 55, kjøpt 05 2020

Sverre Grevskott

Går noen rykter rundt Mercedes EQC og 500km. Vet det var nedc til å begynne med, men ryktene nå er at dette er oppgradert for å være i tet skiltet mot Audi og Jaguar. Har sikret med med reservasjon på Audi og Mercedes :)
Opel Ampera E - Bestilt 15.09.16 #57 Quantum Grey fullt utstyrt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA