Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

E.on ladekort Sverige

Startet av GreenEyez, torsdag 09. august 2018, klokken 01:25

« forrige - neste »

GreenEyez

Hei. Jeg skal kjøre fra Oslo til København imorgen med en Zoe 41 kWh 92 hk. Brukte elbilforeningens app for å se reiserute, og ser at en av anbefalingene er å lade på e.on ladestasjon i Sverige.

Gikk inn på nettsidene og la inn bestilling på ladekort. Litt for sent for denne turen, men har det til neste gang da. Kan uansett lade med kort via nettsidene står det.

Jeg kunne ikke finne at noen andre har skrevet om dette ladekortet fra e.on Sverige på forumet. Har noen erfaringer å dele?

e.ons nettside oppfordret til å laste ned e.on drive appen, men kun den danske versjonen er tilgjengelig. iTunes forteller at den svenske versjonen ikke er tilgjengelig i norsk App Store.

Det gikk heldigvis an å bestille ladekortet, hos InCharge/Vattenfall går det ikke an engang å bestille kort til Norge.
--
Renault Zoe 41 kWh 2018-2019
Tesla Model 3 LR AWD EAP/FSD svart/hvit 03/19

Pod Point hjemmelader 3,6 kW med trafo

zbk

InCharge/Vattenfall har en app som fungerer helt greit for lading. Du legger bare inn betalingskort og så er du good to go.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

GreenEyez

Zbk, det er korrekt. Appen til inCharge er enkel å sette opp med betalingskort. Jeg har den også, men vil også ha ordnet med flest mulig operatører, slik at jeg har både belte og bukseseler. ;)


Sent from my iPhone using Tapatalk
--
Renault Zoe 41 kWh 2018-2019
Tesla Model 3 LR AWD EAP/FSD svart/hvit 03/19

Pod Point hjemmelader 3,6 kW med trafo

Arha

E.on sine ladere i Danmark kan brukes vha easypark-appen, går ikke dette i Sverige?
Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 97000 km april 2023. Nytt batteri januar 2023.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

pudderjagar

Sitat fra: zbk på torsdag 09. august 2018, klokken 07:40
InCharge/Vattenfall har en app som fungerer helt greit for lading. Du legger bare inn betalingskort og så er du good to go.

Incharge sitt ladekort kan bestilles til Norge. Går fint det.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Erlingni

Jeg har det Svenske E-On ladekortet. Jeg bestilte det for å bruke det i Danmark (på samme måte som Clever), men det fungerte ikke. Jeg sjekket da med kundeservice, og E-on samarbeider ikke på tvers av landene.

Min erfaring fra Danmark er at Easypark appen kun fungerer på hurtigladerne deres.
Men E-on har også mange type2 32a i Danmark. Disse har jeg ikke funnet i appen, og de fungerer altså ikke med det svenske kortet, og Dansk E-on sender ikke kort til Norge...

Arha

Spurte kundeservice hos E.on Sverige om det var mulig med Easyparkbetaling.  Fikk til svar at de ikke hadde noen avtale med dem ennå, og de visste heller ikke om det ville bli mulig senere.
Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 97000 km april 2023. Nytt batteri januar 2023.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

hsa77

Sikkert for sent nå, men jeg ville ha stoppet på Cirkle K i Strømstad og plukket med seg et Clever ladekort. Clever har drøssevis med type 2 22kw ladeplasser i Danmark og Sverige- sjekk Clever.nu.
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

GreenEyez

Sitat fra: pudderjagar på torsdag 09. august 2018, klokken 21:19
Sitat fra: zbk på torsdag 09. august 2018, klokken 07:40
InCharge/Vattenfall har en app som fungerer helt greit for lading. Du legger bare inn betalingskort og så er du good to go.

Incharge sitt ladekort kan bestilles til Norge. Går fint det.

Prøvde igjen. Går ikke, det kreves svensk personnummer.
--
Renault Zoe 41 kWh 2018-2019
Tesla Model 3 LR AWD EAP/FSD svart/hvit 03/19

Pod Point hjemmelader 3,6 kW med trafo

GreenEyez

Sitat fra: Erlingni på fredag 10. august 2018, klokken 10:10
Jeg har det Svenske E-On ladekortet. Jeg bestilte det for å bruke det i Danmark (på samme måte som Clever), men det fungerte ikke. Jeg sjekket da med kundeservice, og E-on samarbeider ikke på tvers av landene.

Min erfaring fra Danmark er at Easypark appen kun fungerer på hurtigladerne deres.
Men E-on har også mange type2 32a i Danmark. Disse har jeg ikke funnet i appen, og de fungerer altså ikke med det svenske kortet, og Dansk E-on sender ikke kort til Norge...

EasyPark fungerer fint på ladestolpene i København sentrum, på samme måte som det fungrte fint på hurtiglader i Helsingør. Tror ikke du «finner» ladestolpene i Easypark-appen, utenom å måtte taste inn koden som er angitt på de. Det er ingen annen mulighet for å aktivere de, det er ingen RFID-leser på de så videt jeg kunne se.
--
Renault Zoe 41 kWh 2018-2019
Tesla Model 3 LR AWD EAP/FSD svart/hvit 03/19

Pod Point hjemmelader 3,6 kW med trafo

fredag

Sitat fra: Erlingni på fredag 10. august 2018, klokken 10:10
Jeg har det Svenske E-On ladekortet. Jeg bestilte det for å bruke det i Danmark (på samme måte som Clever), men det fungerte ikke. Jeg sjekket da med kundeservice, og E-on samarbeider ikke på tvers av landene.

Min erfaring fra Danmark er at Easypark appen kun fungerer på hurtigladerne deres.
Men E-on har også mange type2 32a i Danmark. Disse har jeg ikke funnet i appen, og de fungerer altså ikke med det svenske kortet, og Dansk E-on sender ikke kort til Norge...

Vanlig norsk Easypark app funker med E.On AC-ladestolpene i Danmark (de 11kW-stolpene som de overtok fra konkursboet til Better Place).

Men stolpene funker ikke alltid like bra, både mhp strøm og mekanikk i ladeluken, og det kan være at du må ringe tlf nr på stolpene for å få gjort ting manuelt.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Erlingni

Sitat fra: fredag på mandag 13. august 2018, klokken 11:18
Vanlig norsk Easypark app funker med E.On AC-ladestolpene i Danmark (de 11kW-stolpene som de overtok fra konkursboet til Better Place).
Det er en sannhet med modifikasjoner, i så fall. F.eks. på laderne på Randersvej i Viborg i Danmark mangler de helt i Easypark appen (det har de gjort i over ett år, jeg har meldt det to ganger til E-on kundeservice uten at noe skjer), og det finnes heller ingen kode å taste inn. Laderen har støtte for rfid (det svenske kortet leses, og ladingen starter i noen sekunder), men det hjelper jo lite når utenlandske kort ikke støttes og danske kort ikke sendes utenlands. Jeg har sett flere danske el-biler lade der, men ingen utenlandske.

Så da står jeg igjen med sistevalget; å ringe E-on kundeservice og betale DKK 250,- pr. opplading som gir en sinnsyk pris pr. kwh på en e-golf med typisk 20-30% igjen på batteriet.

Heldigvis finnes også Clever i Viborg! Og på de E-on hurtigladestasjonene som jeg har brukt, har jeg derimot aldri opplevd noen problemer verken med Easypark eller laderne for øvrig.

GreenEyez

Jeg slapp å bruke e.on i Sverige. Tror det var like greit, syns det er noe dritt å knote med mobil, app, ladestolpe-kode, nettside og kortnumre når man står uti huttiheita. Ladekort eller brikke er enkelt.
--
Renault Zoe 41 kWh 2018-2019
Tesla Model 3 LR AWD EAP/FSD svart/hvit 03/19

Pod Point hjemmelader 3,6 kW med trafo

GreenEyez

Da kom ladekortet i posten idag. Men aldri i livet om jeg kjører 600 km i strekk igjen med en bil uten hurtiglading! Så tror ikke jeg får bruk for kortet.


Sent from my iPhone using Tapatalk
--
Renault Zoe 41 kWh 2018-2019
Tesla Model 3 LR AWD EAP/FSD svart/hvit 03/19

Pod Point hjemmelader 3,6 kW med trafo

GreenEyez

Sitat fra: GreenEyez på søndag 12. august 2018, klokken 01:54


Incharge sitt ladekort kan bestilles til Norge. Går fint det.

Prøvde igjen. Går ikke, det kreves svensk personnummer.
[/quote]

La inn bestilling på InCharge ladebrikke. Det krevdes svensk personnummer og postnummer. Jeg fiklet litt med å legge inn postnummeret som personnummer og ekstra nuller foran postnummeret.

Etter et par dager kom det i posten, med riktig angitt postnummer og land.

Så så jeg på sidene deres at de har lagt til en tekst som angir at man skal ringe de dersom man ikke har svensk personnummer.

Bedre med brikke enn knot med app. Var på Nordby for to uker siden og måtte ringe og be Vattenfall fjernstarte en lader som hadde hengt seg opp.


Sent from my iPhone using Tapatalk
--
Renault Zoe 41 kWh 2018-2019
Tesla Model 3 LR AWD EAP/FSD svart/hvit 03/19

Pod Point hjemmelader 3,6 kW med trafo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA