Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

AP3 Hardware, 3-6mnd og kun gratis for FSD

Startet av Vhagar, torsdag 09. august 2018, klokken 00:47

« forrige - neste »

Vhagar

Du kan ikke vise dette vedlegget.
Kilde:
https://twitter.com/FredericLambert/status/1027295532660809737

3-6 mnd tar jeg med en Tesla-klype salt, men grei avklaring ang. AP2.x eiere og at det kun er full self-driving som får dette (gratis). Det forklarer vel også prisøkningen i det siste. Det betyr vel også at de klarer å forbedre dagens EAP i software, noe som må bety at september oppdateringen til versjon 9 er en vesentlig forbedring av hva vi har i dag. Jeg kjenner jeg er skeptisk.

Blir spennende om det kommer en pris på hva det koster for oppgraderingen etter hvert. Har vi en pris på hva ny Intel basert MCU koster for de som ønsker å bytte?

Tror nok at dersom ikke bilen blir særlig bedre på gammel MCU og AP2.x hardware så blir det en oppdatering jeg må vurdere en gang i fremtiden.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

turfsurf

Dette handler jo ikke om MCUen, selv om det hadde vært kjekt å bytte den og.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

CaZpaH

I Sverige koster bytte av MCU kr. 35.000,- SEK. Er vel ikke langt unna det i NOK.

Men igjen. Hva har MCU å gjøre med AP? Er jo to forskjellige systemer.
Nåværende: 2021 Tesla Y LR AWD
Nåværende: 2021 Tesla Model 3 LR AWD
Solgt: 2014 BMW i3 - 60Ah Charged Edition
Solgt: 2017 Tesla Model X 75D
Solgt: 2017 Nissan Leaf Nordic 30kWt
Solgt: 2014 Nissan Leaf Acenta 24kWt

What-a-watt

Tror at FSD fremdeles er "lysår" fra å bli nyttig, iallfall i Norge. En ting er det rent tekniske, men bruken vil også bli knyttet opp til godkjenning av myndighetene. Og bare den delen vil ta mange år, hvis det i det hele tatt blir lovlig.




CaZpaH

Sitat fra: Whatwatt på torsdag 09. august 2018, klokken 07:15
Tror at FSD fremdeles er "lysår" fra å bli nyttig, iallfall i Norge. En ting er det rent tekniske, men bruken vil også bli knyttet opp til godkjenning av myndighetene. Og bare den delen vil ta mange år, hvis det i det hele tatt blir lovlig.

Jeg har liten tro på at FSD blir lovlig her i landet på en god stund selv. Det kommer nok, men ikke innen jeg er ferdig med min Model X og derfor valgte jeg å ikke betale for FSD.

Eneste oppgradering jeg ser for meg Tesla gjør med AP2.X er at man får den nye prosessoren (nå er det lite detaljer rundt AP3.0) og eventuelt annen hardware (som sensorer, kamera etc.).

Ser ikke for meg at de bytter MCU da dette ikke har noe med FSD å gjøre.
Nåværende: 2021 Tesla Y LR AWD
Nåværende: 2021 Tesla Model 3 LR AWD
Solgt: 2014 BMW i3 - 60Ah Charged Edition
Solgt: 2017 Tesla Model X 75D
Solgt: 2017 Nissan Leaf Nordic 30kWt
Solgt: 2014 Nissan Leaf Acenta 24kWt

Jeronan

FSD in Norway.... with the current roads, terrible marking, crazy swings, non road-marked on and off ramps, dangerous roundabouts, road work with badly asphalted deviations, etc, etc.

There is a good reason I didn't bother wasting 40k NOK on the FSD package. Just so the next owner can enjoy it (and that's on the optimistic side).  ::)
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

What-a-watt

Har større forhåpninger til EAP med versjon 9 (om en måned eller to).

cra

Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

What-a-watt

Mulig han ikke er samferdselsminister når FSD og byråkratiet er ferdig?  ;D

emmern

Systemet er basert på labeling og læring, så hvem er det som sitter med norske opptak og labeler norske skilt osv? Vil kvaliteten på dataene være dårligere i Norge enn USA?
Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL

Jeronan

#10
Sitat fra: P85TMS på torsdag 09. august 2018, klokken 09:01
Sitat fra: Jeronan på torsdag 09. august 2018, klokken 08:26
... crazy swings, ...
:D :+1:

Jeg tror FSD funksjoner, små sådan, kan komme tidligere enn vi aner. Jeg tror også Tesla kjenner på presset for å få levert noe som differensierer AP og FSD. Ikke uten grunn at siste earnings call var fullt av AP og datahoder.

And what kind of functions will that be?  Autopilot can currently only be used on highways and main roads. Especially here in Norway.  It's outright irresponsible and dangerous to use AP within a city.
Even here in Nesodden, I tried AP once on the Drøbakveien, which has clear lines and AP tried to drive the car off the road in the first bend if I didn't intervene, since it didn't slow down!  AP has a very long way to go still.  :o

So if they managed to make the car stop before a red light (which seems to be the rumored first feature), it's not going to be of any use here in Norway yet, since we don't have those huge roads and crossings with stop lights like in the US.

They would need to vastly improve the EAP itself first still, so it can be used outside highways and main roads, before any possible FSD features will be usable.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

What-a-watt

Sitat fra: emmern på torsdag 09. august 2018, klokken 09:34
Systemet er basert på labeling og læring, så hvem er det som sitter med norske opptak og labeler norske skilt osv? Vil kvaliteten på dataene være dårligere i Norge enn USA?

Men så er det den j...lige vinteren da hvor veiene skifter "status" flere ganger i løpet av et døgn.

emmern

Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL

cra

Sitat fra: Whatwatt på torsdag 09. august 2018, klokken 09:12
Mulig han ikke er samferdselsminister når FSD og byråkratiet er ferdig?  ;D

Det er selvsagt en mulighet, og en av tingene hver av oss må veie opp mot andre punkter som utdanning, helsevesen, innvandring, eldrepolitikk, miljøpolitikk osv osv osv når vi skal avgjøre hvem vi vil stemme på ved neste korsveg. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

HKS

Sitat fra: Vhagar på torsdag 09. august 2018, klokken 00:47
Tror nok at dersom ikke bilen blir særlig bedre på gammel MCU og AP2.x hardware så blir det en oppdatering jeg må vurdere en gang i fremtiden.
Hvilke oppgaver er det du ser for deg at kommer til å kreve en ny MCU?
Hvis vi da ser bort i fra raskere nettleser, og litt raskere scrolling av kart.

Ellers er det også bekreftet at selv om prisen på "etteraktivering av FSD" ble skrudd opp for litt siden vil Tesla tilby dette for gammel pris til de som bestilte før prisøkningen.

SitatTesla told Electrek that they will honor the original price for existing owners who didn't buy the package thinking that they could later upgrade over-the-air for $4,000.
https://electrek.co/2018/08/08/tesla-autopilot-hardware-upgrade-free-with-full-self-driving-package/

Overasker meg heller ikke om det etterhvert kommer kampanjer for aktivering hvis det dukker opp nyttig funksjonalitet.
Tesla Model 3 Long Range

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA