Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Har iPace noe mangler, som de fleste har "oversett"?

Startet av Disqusor, onsdag 08. august 2018, klokken 21:04

« forrige - neste »

Disqusor

Bottom line, iPace har trolig lang bedre kjøregenskaper enn de fleste av dagens elbiler på markedet, men er det nok ? Stiller noen spørsmål her, slik jeg ser, så langt, som er oversett av de fleste ! Egenskaper, som garantert vil komme, trolig ikke før om noen år frem i tid, egenskaper til en trolig realtivt sett "heftig" pris.

Pkt 1:
Autonome egenskaper ? Status per d.d, silke egenskaper mangler, men hvor lenge ? Til hvilken pris når det er på plass ? Ekstra kr 50.000,- ?

Pkt 2:
Free of Charge Network, er for si det som det er, er trolig det teslaeierne setter størst pris på, et forhold ikke eiere av Tesla vil skjønne innholdet av ! Andre kommer med skikkelig fast chargere, men til en relativt sett større kostnad !

Pkt 3:
iPace OTA ?

Avdekket via en engelsk Jaguar blogg: "The Jaguar promotional videos claim the entire car can be updated over the air, but my software engineering associates and I often use this this kind of phrasing when we have implemented some but not all aspects of a feature, suggesting there are other computer-based components that will still require a visit to the dealership to get a software update".

AJ82

#1
Sitat fra: Disqusor på onsdag 08. august 2018, klokken 21:04
Bottom line, iPace har trolig lang bedre kjøregenskaper enn de fleste av dagens elbiler på markedet, men er det nok ? Stiller noen spørsmål her, slik jeg ser, så langt, som er oversett av de fleste ! Egenskaper, som garantert vil komme, trolig ikke før om noen år frem i tid, egenskaper til en trolig realtivt sett "heftig" pris.

Pkt 1:
Autonome egenskaper ? Status per d.d, silke egenskaper mangler, men hvor lenge ? Til hvilken pris når det er på plass ? Ekstra kr 50.000,- ?

Pkt 2:
Free of Charge Network, er for si det som det er, er trolig det teslaeierne setter størst pris på, et forhold ikke eiere av Tesla vil skjønne innholdet av ! Andre kommer med skikkelig fast chargere, men til en relativt sett større kostnad !

Pkt 3:
iPace OTA ?

Avdekket via en engelsk Jaguar blogg: "The Jaguar promotional videos claim the entire car can be updated over the air, but my software engineering associates and I often use this this kind of phrasing when we have implemented some but not all aspects of a feature, suggesting there are other computer-based components that will still require a visit to the dealership to get a software update".

Et par korte kommentarer bare....

Pk1: Alt for tidlig. Blir nok ikke aktuelt på endel år. Ellers har jo steering assist fått endel skryt. Kjipt for de som har Tesla og har betalt mye for noe de ikke får brukt på lenge, hvis noen gang....

Pk2: Kommer helt an på bruk. Vil bare komme flere og flere CCS ladere. De fleste burde ha råd til å bruke disse ved behov. Dette er ikke gratis hos Tesla, bare forhåndsbetalt. Noen kommer godt ut av dette, noen ikke. Regner med at jeg kanskje trenger hurtiglading 1-2 ganger i året.

Pk3: OTA er en fin ting. Gjenstår å se hvor mye som kan gjøres der og hvor mye som må gjøres av forhandler. Men her virker det som Tesla gjør mye rart. Funksjoner kommer og går... Plutselig er det ting som ikke virker o.s.v. Virker ikke alltid like gjennomtenkt det som blir sendt ut, men er vel bare å vente på neste oppdatering og håpe at ting ordner seg igjen  ;)

A.J.
- 2022 Mercedes EQE 43 AMG
- 2022 Kia EV6
- 2024 Volvo EX90 (i bestilling)
x 2023 BMW I4 M50
x 2022 Audi E-Tron GT
X 2021 Polestar 2 LR AWD
x 2020 E-Tron 50 Sportback
x 2019 E-Tron 55 SUV
x 2019 E-Golf

Disqusor

Kommentarer :-)

Pk1: Alt for tidlig. Blir nok ikke aktuelt på endel år. Ellers har jo steering assist fått endel skryt. Kjipt for de som har Tesla og har betalt mye for noe de ikke får brukt på lenge, hvis noen gang....

Komm: Versjon 9.0 ankommer umiddelbart, som innebærer endringer som får effekt, så dette kommer raskere enn de fleste har sett for seg: https://electrek.co/2018/08/02/tesla-autopilot-on-ramp-off-ramp-feature-version-9-update/

Pk2: Kommer helt an på bruk. Vil bare komme flere og flere CCS ladere. De fleste burde ha råd til å bruke disse ved behov. Dette er ikke gratis hos Tesla, bare forhåndsbetalt. Noen kommer godt ut av dette, noen ikke. Regner med at jeg kanskje trenger hurtiglading 1-2 ganger i året.

Komm: Poenget er free of charge (kostnaden") er elefanten i rommet :-) Kommende CCS nettverk, hva blie prisne for slik "tanking". En stor utgift, nei, ikke sammenlignet med fossilbiler ellers.

Pk3: OTA er en fin ting. Gjenstår å se hvor mye som kan gjøres der og hvor mye som må gjøres av forhandler. Men her virker det som Tesla gjør mye rart. Funksjoner kommer og går... Plutselig er det ting som ikke virker o.s.v. Virker ikke alltid like gjennomtenkt det som blir sendt ut, men er vel bare å vente på neste oppdatering og håpe at ting ordner seg igjen  ;)

Komm: Dette er egenskaper alle elbiler får før eller siden !

Bakteppet er i hvilken grad alle de andre får sine alternativer på plass. Det siste i dag er at alle elbiler får en progresiv engangsavgift. Grensen er satt til fra og med 1600 kg. Elbilforenginen mener at hele elbil markedet vil kollapse !

geear

AJ82, vær så snill å ikke prøv å snu OTA på Tesla til noe negativt i en tråd som handler om i-Pace. På Tesla er det fantastisk. Noen ganger innfører det bugs, men det er i ni av ti tilfeller bare kjekt å få oppdateringer som faktisk gjør merkbare forandringer! Et høydepunkt i bilholdet annenhver uke. Håper for alle kommende i-Pace eiere at Jaguar følger opp det de har reklamert for, for det bringer en ny dimensjon til bilholdet for mange av oss!

Og når det gjelder pkt 2 om superchargerne, så handler det ikke om fri bruk for min del - kjekt det altså, men enda viktigere er tilgangen på drøssevis med ladere, den fantastisk gode planleggingen i bilen, hvor jeg ser live på skjermen hvor mange ladere som er ledige (har aldri stått i kø), hvor mange minutter jeg må lade, og får til og med pushmelding på mobilen når bilen har ladet nok til å nå destinasjon. For ikke å glemme at man kjører opp til laderen, trykker på luka, løfter håndtaket av laderen og plugger i. Ferdig ladet trykker man på knappen på håndtaket, henger det på laderen, setter seg i bilen og kjører. Luka lukker seg selv, ingen rfid, ingen start/stoppknapper, ingen mobilkrangling. Har man ikke fri lading er det samme prosedyre og pengene trekkes fra kredittkortet knyttet til Tesla-kontoen. SuC-nettverket er fullstendig overlegent per dags dato, og jeg håper virkelig at det er hit alle kommer.

Counterpointer

Trådstarter har laget en pro Tesla tråd som omhandler I-Pace.

Dette var lite gjennomtenkt.

Disqusor

#5
Knut Aulie: Du sier noe om Tesla, mitt innlegg handler ikke om Tesla, jeg nevner IKKE Tesla, jeg tar fokus på iPace, med det jeg mener er sentrale mangler, punktum ! Det du angir er 1000 % feil, jeg angir er en realitet ! Punktum ! iPace er av alle ansett som en fantastisk bil, punktum ! Men den har p.t. noe åpenbare mangler som ikke bør oversees som et ikke problem ! Mangler som punkt for punkt et 100% et ikke tema i media først og fremst. Jaguar vil komme med slike fasiliteter, før eller siden, men til hvilken pris.

Knut, du forsøker det på å avspore innlegget, greit nok, men la oss forholde oss til det jeg gir et innspill om ! Debatter mot, argumneter med gode argumenter, så skal jeg være den første til si meg enig, om dine argumenter holder vann !

Disqusor


mariowing

Sitat fra: gr på onsdag 08. august 2018, klokken 22:18
AJ82, vær så snill å ikke prøv å snu OTA på Tesla til noe negativt i en tråd som handler om i-Pace. På Tesla er det fantastisk. Noen ganger innfører det bugs, men det er i ni av ti tilfeller bare kjekt å få oppdateringer som faktisk gjør merkbare forandringer!

OTA på Tesla er den største svindel i moderne bilhistorie; det gjør at de ikke tester ordentlig og selger biler uten ferdig programvare (og i noen tilfeller uten programvare i det hele tatt) med lovnad om «snart» kommer ditt og datt.

I august 2014 kjøpte jeg en Model S som i følge reklamen (dette sto svart på hvitt på Tesla sine sider) «snart» selv skulle kjøre opp foran huset mitt om morgenen. Nå, fire år senere, har de byttet hele sensorsystemet og softwaren og lovnadene fra 2014 vil aldri bli noe av.

Model X ble levert uten regnsensor på vindusviskerne, dette kom med en OTA.

Model 3 ble levert med så dårlige bremser at Consumer Report slaktet bilen og dette ble rettet ved en OTA.

Jeg har stor tro på at Jaguar har testet bilene skikkelig slik at oppdateringene blir få og sjeldne. Det optimale er egentlig at den aldri får en OTA i det hele tatt.
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

geear

Den største svindel i moderne bilhistorie faktisk, det er ikke dieselgate som er det altså? Hvis du ikke har fått det du mener du har kjøpt eller var forespeilet, så må du ta det opp med leverandør og eventuelt forbrukermyndigheter.

Selv om Model X AP2 ikke ble levert med regnsensor en periode, så vil jeg påstå de fleste kjøperne var klar over det. Tesla har vært dårlige på å kommunisere det, men allikevel et begrenset problem. Jeg fikk heller ikke, men to måneder senere var det på plass. Og noen måneder senere gjør den nå samme jobb som de tradisjonelle regnsensorløsningene.

Model 3 ble ikke levert med så dårlige bremser, dette var et helt spesielt tilfelle og ikke noe som var en stor sak blant de flere tusen bilene som allerede var på veiene. Jeg syns kun det er bra at det forbedres. Hvis du lever i den tro at noen som helst leverer en perfekt bil, med perfekt software, så må du fortsette å drømme. Det kommer garantert ikke til å skje med Jaguar, og jeg har heller aldri hatt noen annen bil som har gjort det. De sier for eksempel at de har en ny software som fikser forbruksproblematikken. Hvorfor OTA-oppdaterer de ikke eksisterende biler og får det ut av verden?

Dessverre virker det som de fleste produsenter slutter å oppdatere biler når de er 2-3 år gamle, eller kun oppdaterer biler på det amerikanske markedet fordi de blir pålagt tilbakekallinger - det gjør ikke Tesla. e-Golfen min resetter fortsatt temperaturinnstillingene til 22 grader auto hver forbanna gang den har stått parkert en stund, selv om bilen er 3,5 år gammel. Den har også fortsatt noen drømmende rekkeviddetall, mens de nå heldigvis har begynt å oppdatere 300km-utgaven til mer realistiske tall. Men også det via verkstedsbesøk...

Volvo oppdaterer alle sine biler til siste software på service, så selv Volvo klarer ikke få softwaren perfekt på første forsøk...

Har forslag til OTA-oppdatering på Jaguar allerede - fikse mikro ryggekamerabildet, og mulighet for å bruke ryggekamera under kjøring i stedet for bakspeil med svært begrenset sikt.

bmw2002

1: Autonomi
Autonomi er langt unna. Og Tesla ligger milevis etter konkurrentene på dette området. Alle de flinke folkene har sluttet (Chris Lattner ble der i 6 mnd).

Det viktigste her er at det Jaguar tilbyr er forutsigbart og ikke kjører meg i fjellveggen når det kommer en tunnel.

2: Lite bekymret for dette. På de strekningene jeg kjører vil Ionity være på pass snart.

3: Meningsløst å diskutere i den grad Jaguar sier bilen kan oppdateres og ingen har noe som tyder på noe annet.

Min største bekymring er at Jaguar skal levere like dårlig kvalitet og lange verkstedkøer som Tesla.

JorgenM

Det beste er vel å vente litt, et par måneder f.eks, så ser man fort hva I-Pace eierne her på forumet eventuelt klager over.

Ingen av de 3 punktene som nevnes er noe spm har vært normalt på biler så det er ting i alle fall ikke jeg ville savnet (kanskje unntatt gratis lading, men siden jeg hurtiglader på kun 1-2 turer/år er egentlig besparelsen ubetydelig uansett, det er mest psykisk...)
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

AJ82

Sitat fra: knut.aulie på onsdag 08. august 2018, klokken 22:36
Trådstarter har laget en pro Tesla tråd som omhandler I-Pace.

Dette var lite gjennomtenkt.

Var vel flere som tenkte det, men der tok vi altså 1000% feil  ;)

A.J.
- 2022 Mercedes EQE 43 AMG
- 2022 Kia EV6
- 2024 Volvo EX90 (i bestilling)
x 2023 BMW I4 M50
x 2022 Audi E-Tron GT
X 2021 Polestar 2 LR AWD
x 2020 E-Tron 50 Sportback
x 2019 E-Tron 55 SUV
x 2019 E-Golf

Imagine

For meg er den største mangelen at soltaket ikke kan åpnes. Har det på alle mine andre biler, så for meg er det nedtur.

AJ82

Sitat fra: P85TMS på torsdag 09. august 2018, klokken 08:52
OTA oppdatering på I-Pace?
Biler blir ikke levert til kunder pga. de venter på SW oppgradering....

Var vel en såpass stor oppdatering/endring at den måtte/burde gjøres kablet. Uansett fornøyd med at de ikke velger å sende ut uferdige produkter. Noen som gjør det også, og heller satser på å ordne ting i ettertid  ;)

A.J.
- 2022 Mercedes EQE 43 AMG
- 2022 Kia EV6
- 2024 Volvo EX90 (i bestilling)
x 2023 BMW I4 M50
x 2022 Audi E-Tron GT
X 2021 Polestar 2 LR AWD
x 2020 E-Tron 50 Sportback
x 2019 E-Tron 55 SUV
x 2019 E-Golf

AJ82

Sitat fra: Imagine på torsdag 09. august 2018, klokken 08:30
For meg er den største mangelen at soltaket ikke kan åpnes. Har det på alle mine andre biler, så for meg er det nedtur.

For endel er sikkert dette et savn, for meg er det helt motsatt. Heller et stort, helt glasstak enn noe som kan åpnes. Er jo bare masse bråk  :P

A.J.
- 2022 Mercedes EQE 43 AMG
- 2022 Kia EV6
- 2024 Volvo EX90 (i bestilling)
x 2023 BMW I4 M50
x 2022 Audi E-Tron GT
X 2021 Polestar 2 LR AWD
x 2020 E-Tron 50 Sportback
x 2019 E-Tron 55 SUV
x 2019 E-Golf

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA