Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Problemer med rekkevidden.

Startet av Christian630, onsdag 08. august 2018, klokken 15:41

« forrige - neste »

Joltus

Nei. Men den bør lades så fort som råd.

Christian630

Hei igjen.

Da har jeg etter to besøk hos Nissan- verksted, fått stadfestet hvorfor rekkevidden har vært så begrenset. Det viser seg at det er feil på batteriet, og to av cellene har produksjonsfeil. Det er sendt søknad fra verkstedet til Nissan, for godkjenning til å bytte hele batteriet. Så satser på at dette går greit, og at vi får et nytt batteri innen rimelig tid. Jeg ble fortalt at de allerede har byttet en batteripakke tidligere i Bergensområdet, så det er ikke kun vi som har fått en "mandagsbil". Jeg vil anbefale de av dere som mistenker at bilen ikke leverer "fornuftig" rekkevidde, å få sjekket opp i dette da det sikkert er flere biler der ute som har samme feil.
Jeg takker for alle svar, det setter jeg pris på.
Skriver en oppdatering når søknaden er behandlet.

Joltus

Er jo veldig rart at man ikke oppdager dette på en annen måte enn at man får dårlig rekkevidde.....

ThomasEL

Sitat fra: Joltus på mandag 17. september 2018, klokken 18:10
Er jo veldig rart at man ikke oppdager dette på en annen måte enn at man får dårlig rekkevidde.....

Jeg vil tro LeafSpy hadde avslørt det. Ser for meg et formidabelt sprik i cellespenning når batteriet er litt nedtappet....
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Joltus

Ja ikke umulig. Men dette burde også definitivt oppdages av bilen.

Sense

Sitat fra: Mr Oizo på onsdag 08. august 2018, klokken 17:29
Det som står på Nissan nå er helt ubrukelig. Skal man utnytte bilen fullt ut må man basere seg på å lære % visning og hvor langt den går per %, problemet er jo at % lengre opp på skalaen varer lengre enn % lavt på skalaen.  % GIDs hadde vært fullkomment, da har man en fast energimengde å forholde seg til.

Er det virkelig sånn, at 50 km angitt rekkevidde på høy SOC har høyere reell energi enn angitt 50 km rekkevidde på lav SOC?

Unnskyld et par dumme spørsmål:
Hva er egentlig forskjellen på GOM og GIDS?
Er ikke begge rekkeviddeangivelser basert på siste tids forbruk?
Er rekkeviddeangivelsen som indikerer % lineær, og kun basert på reell batterikapasitet, mens GIDS/GOM er basert på siste tids forbruk?

(Sorry, men jeg kjører Leafen kun som lokalbil noen ganger i uka, og kona som har den som hverdagsbil har ikke peiling, så jeg sliter med å forstå hvordan bilen beregner rekkevidden.)


Joltus

Gids er jo energien igjen i batteriet i Nissan sin måleenhet. Mens gom regner ut antall km basert på siste tida forbruk og antall Gids som er igjen.... (eller prosenten igjen er nok mer korrekt å si siden den ikke tar med bufferen)

Christian630

Sitat fra: ThomasEL på mandag 17. september 2018, klokken 19:48
Sitat fra: Joltus på mandag 17. september 2018, klokken 18:10
Er jo veldig rart at man ikke oppdager dette på en annen måte enn at man får dårlig rekkevidde.....

Jeg vil tro LeafSpy hadde avslørt det. Ser for meg et formidabelt sprik i cellespenning når batteriet er litt nedtappet....

Det har ikke vært noen andre "tegn" enn at oppgitt rekkevidde har vært ca 210 og kjørt rekkevidde har vært maks 180-190 km. Selv ikke på første kontroll hos verksted oppdaget de noe annet en en feilmelding på lading. Denne kontrollen ble utført av "vanlige" mekanikere, mens det måtte en Leaf- tekniker til for å måle spenningen på cellene, noe som ble gjort ca 4 uker etter første sjekk.

Dudi

#23
Det er svært beklagelig at Nissan ikke oppdager dette umiddelbart. En blir litt skeptisk om at dem forsøkte å vri seg unna.

Hvordan kan vi eventuelt se dette via LeafSpy?

ThomasEL

Sitat fra: Dudi på torsdag 20. september 2018, klokken 14:18
Det er svært beklagelig at Nissan ikke oppdager dette umiddelbart. En blir litt skeptisk om at dem forsøkte å vri seg unna.

Hvordan kan vi eventuelt se dette via LeafSpy?

Stor differanse i cellespenningen. Vil nok særlig gjøre seg utslag når spenningen begynner å bli lav. På bildet ditt har du 14mV differanse. Det er ikke mye
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Dudi

Kjørte same rute som tidligere i sommer. ca 12mil. Da var det 10 grader varmere. Kan denne "lille"  temperaturforskjellen påvirke rekkevidden? Syns å spore at jeg måtte være enda mer oppmerksom på å kjøre effektivt for å holde samme effektforbruket.

Joltus


Sense

Vind kan ha mye å si. Hadde 7-10 sekundmeter vind i ryggen på vei til hytta forrige helg med Teslaen. Satt igjen med 7 mil mer enn vanlig ved ankomst.
Om veien er våt påvirker også, enda mer hvis det regner.

hemi

#28
Sliter selv, rekorden min som innebærer motorvei kjøring er 221km, og da kjørte jeg med 78 i snitt...

Det virker som det primært er alt over 80 som spiser, da går ting bare massivt i taket.

Kom nå 180km sist fra haslum til helgeroa og tilbake til foksrød, kjørte tidvis i "110" dvs 102 på GPS, det var døden for rangen, batteriet ble varmt, driiten lada sakte, jeg hata verden.

Det skulle være en 1:34 tur retur, men ble 45 min lading inni her..  også ble det lusking hjem i 80 og noe :(

Vi hadde i dag en test med i3 mot leafen, og i3 bruker mindre i 100, 110, enn leafen, litt rart siden i3 ikke finnes aerodynamisk.

Føler jeg meg lurt? yes.

(har kjørt godt over 100.000km med elbil og vil si meg en erfaren elbilist)

Har utfordret flere av disse som hevder de får fantastiske rekkevidder i god fart til å legge ut bilde av kjørecomputer, hittil har ingen...

Jeg tar alltid bilder av kjørecomputer, ladehastighet osv... ja lite å gjøre, må jo lade lenge, nå sist fikk jeg 24KW når jeg hadde dratt den ned til 2%...


Skal langtur i morgen og, gleder meg allerede.

Løve

Jeg vil også gjerne se bilder av tripptelleren til de med fantasirekkevidde. For det er merkelig høyt forbruk Leafen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA