Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Støynivå?

Startet av Bjoris, onsdag 08. august 2018, klokken 11:23

« forrige - neste »

EV-FTW

Jo, men her sammenligner jeg ikke med Jaguar. Han sier jo selv at f.eks eGolf er stillere. Og det er en bil i samme klasse.
Uten at jeg har prøvd bilen, men ut fra hva som var hørbart i video, synes jeg det var slitsomt mye støy.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

arthur

Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

EV-FTW

I utgangspunktet er det vanskelig å bedømme støy ut fra video, men Bjørn sin er mer realistisk, da den bruker mikrofonen på kamera, som fanger opp all lyd. I filmen det blir vist til over, bruker journalist en mikrofon festet til genseren. Denne stenger ute mest mulig lyd, foruten stemmen, da det er dens funksjon, å fremheve stemmen. Derfor blir denne videoen ganske ubrukelig i forhold til å hør støy fra bilen. Journalisten selv påpeker strengt tatt mye støy fra underlag og vind. Mer enn andre biler.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

AppleKnocker

Det har vært et par tester hvor støyen i e-Niro blir beskrevet som ok.

Men den store majoriteten av testere sier det stikk motsatte.
Den høyeste DB målingen KiaBjørn har gjort noensinne var i en Niro. Riktignok hybrid.

Kombinert med egen erfaring fra kjøring med hybrid Niro, så er jeg ganske sikker på at Niro er den av de normale bilene på markedet med mest støy.

Det teller mer en at Kia Norge oppfører seg som en mild variant av landeveisrøvere.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Cral

Visst dere er redd for støy, så kjøper dere en gammel Land Rover Serie 3, fra midten av 70 tallet. Gjerne en av de som var eid av hæren tidligere. Kjør den i noen uker før dere får Niroen, og Niroen vil være lydløs ;)
~Cral

Elbil historikk
2017 FL E-Golf
2015 Kia Soul 27kWt
2019 Kia eNiro
2019 Kia eNiro
2021 Polestar 2

arthur

Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

02jan

Blir for dumt hvis jeg må kjøpe en Volvo 740 med forgassermotor, for å slippe å bli sliten av hjulstøy.

Problemet med moderne biler , og dårlig isolering, er at man sier at det bare er å slenge på litt understellsbehandling.
Så enkelt er det ikke.
De moderne biler jeg har hatt, har det ikke vært rom for å gjøre det, uten at rustgaranti da utgår.

Hva med å sprøyte bilen , og så få høre at rustgaranti utgår, eller at garanti på elektronikken utgår fordi man har sprøytet på noe, som teoretisk er årsak til elfeil?


Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

hELgenen

Hmm...virker som dekkene betyr mye - skulle gjerne sett bilen testet med samme type dekk som TMX - om det da er mulig.
Egen erfaring tilsier også at dekkene betyr veldig mye.

setlerd

Prøvekjørt den i dag, nesten lik støyen i kia soul. Hørtes litt støy bakover i bilen. Kanskje på grunn av senket bagasje gulv.

Trond.m

Sitat fra: setlerd på onsdag 12. desember 2018, klokken 00:14
Prøvekjørt den i dag, nesten lik støyen i kia soul. Hørtes litt støy bakover i bilen. Kanskje på grunn av senket bagasje gulv.
Hva slags dekk var det på bilen ? Med gode piggfrie vinterdekk burde det være minimalt med støy.

Morten Christiansen

Testet e-Niro i går og synes det var overraskende høy hjulstøy og støy generelt sett. Slik at jeg tenkte at det ville bli slitsomt på lengre turer, og at en måtte ta i litt når man snakker. Tror ikke det er nok og isolere bagasjerom, mye kom fra hjulene.

Kommer fortsatt til å kjøpe bilen.

arthur

Synes for egen del at dette med støy er litt forvirrende mht at når man kjører en bil i si 80-100 km/t på en hovedvei så er det jo stort sett bare vind/hjulstøy fra alle biler og ikke fra motoren? Venter vi for mye av elbiler i slike hastigheter og blir skuffet ved sammenligning av fossilbilen vi ellers kjører?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

EV-FTW

Tenker det kommer ann på hva folk forventer og om de bryr seg.
Hadde Outlander før, 2013 mod. Den bråkte så mye inni at jeg måtte selge den, likevel var det den mest populære SUV i flere år.

Selv om det er en elbil, synes jeg det er å forvente at de er isolert mot dekk- og vindstøy. Men det er et kjent problem at flere biler fra asia er dårlig lydisolert. Leaf er ikke stille inni, men den er absolutt levelig.
EGolf er også helt grei. Så hvorfor skal NiroEV være så mye dårligere, når den endatil koster mer?
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

AppleKnocker

Sitat fra: arthur på onsdag 12. desember 2018, klokken 06:50
Synes for egen del at dette med støy er litt forvirrende mht at når man kjører en bil i si 80-100 km/t på en hovedvei så er det jo stort sett bare vind/hjulstøy fra alle biler og ikke fra motoren? Venter vi for mye av elbiler i slike hastigheter og blir skuffet ved sammenligning av fossilbilen vi ellers kjører?
Nå har ikke jeg eid fossilbil siden 2014, men jeg har aldri hatt en bil hvor motorstøyen er plagsom. I høyere hastigheter er det dekk og vindstøy som høres uansett drivlinje.

Det er jo ikke sånn at lyden i et øyeblikksbilde er for høy i en bil som Niro. Men hvis man skal kjøre time etter time i 120 km/t så blir i hvert fall jeg mer sliten av en bil som bråker.
Og hvis man på en slik tur har passasjerer bak så er støyen nesten alltid høyere i baksetet. Det er en fin oppskrift for grinete unger.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Trond.m

eNiro koster da mindre enn e-Golf når du kompenserer for det store batteriet. I tillegg er kvalitetsfølelsen bedre, men eNiro virker helt grei og har gode seter. Prøvekjørte eNiro med Nokian R3 etter å ha kjørt i3 noen dager. Støyen i i3 er klart lavere og den framstår som langt mer påkostet. For de som trenger stor plass og lang rekkevidde er valget enkelt. For de som ikke er avhengig av det, så har man nok mer glede av e-Golf eller i3. Leaf har betydelig lavere støynivå enn eNiro, men det er så mye annet som trekker ned at jeg heller ville valgt eNiro.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA