Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Støynivå?

Startet av Bjoris, onsdag 08. august 2018, klokken 11:23

« forrige - neste »

trykkertor

Sitat fra: ToWalkOrDrive på lørdag 29. september 2018, klokken 23:52
På den annen side var det ikke så lovende det en på 184cm sa, men det virket litt rart. Kan og være de fikser høydeproblemet når de lanserer Europa-versjonen, siden det er høyere folk her.
https://m.youtube.com/watch?t=4s&v=G11Lp141rns#menu
Har store tvil på at de endre noe på bilen som har med høyde og sittestilling å gjøre.
Da måtte de ha hatt spesielle asia-versjoner, og spesielle europa/usa-versjoner.

Så skal det også sies at det er særdeles individuelt hvordan høyden fordeler seg på en kropp. Rygglengde versus benlengde, hals og høy i panna.
Noen høye personer klarer fint å tilpasse seg og få en akseptabel kjørestilling, og noen mellomhøye sitter på en slik måte at høyden ikke går.

AppleKnocker

På enkelte amerikanske nettsteder hevdes det at Niro i høyeste utstyrsnivå har mer støydemping enn øvrige modeller. Det er da hybrid versjonen det er snakk om.

Hvis det er riktig, kan det forklare litt varierte vurderinger av støynivået. Og sammen med pressemeldingen gir det et lite håp om at e-Niro i hvert fall er forsøkt støydempet.

BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

ToWalkOrDrive

Sitat fra: trykkertor på søndag 30. september 2018, klokken 16:04
Sitat fra: ToWalkOrDrive på lørdag 29. september 2018, klokken 23:52
På den annen side var det ikke så lovende det en på 184cm sa, men det virket litt rart. Kan og være de fikser høydeproblemet når de lanserer Europa-versjonen, siden det er høyere folk her.
https://m.youtube.com/watch?t=4s&v=G11Lp141rns#menu
Har store tvil på at de endre noe på bilen som har med høyde og sittestilling å gjøre.
Da måtte de ha hatt spesielle asia-versjoner, og spesielle europa/usa-versjoner.

Så skal det også sies at det er særdeles individuelt hvordan høyden fordeler seg på en kropp. Rygglengde versus benlengde, hals og høy i panna.
Noen høye personer klarer fint å tilpasse seg og få en akseptabel kjørestilling, og noen mellomhøye sitter på en slik måte at høyden ikke går.

Ser at Dinside sin "test", hvor reporteren var 190cm, ikke sa noe negativt om plass. Tvert imot.

https://www.dinside.no/motor/slik-blir-elbilen-alle-venter-pa/70278080
Tesla Model Y                         2021-

Norse_Hansen

https://youtu.be/za7oxUuPgik

Gjennomgang av bilen i Paris. Personen er 186cm har ikke noen som helst problemer.

Cral

På videon var det jo 220V/230V uttak, kanskej det kommer likevel?
~Cral

Elbil historikk
2017 FL E-Golf
2015 Kia Soul 27kWt
2019 Kia eNiro
2019 Kia eNiro
2021 Polestar 2

Trond.m

#65
Sitat fra: Cral på søndag 07. oktober 2018, klokken 13:11
På videon var det jo 220V/230V uttak, kanskej det kommer likevel?
Er det snakk om en Schuko kontakt som går på 12V batteriet og som i praksis bare kan brukses til lading / drift av småelektronikk. Eller går den på hovedbatteriet. Det siste ville jo vært fantastisk på campingtur. Kunne jo få både lys og varme i teltet  ;)
Men det virker ikke veldig realistisk. Sikkert mange sikkerhetskrav, så om det kommer så gjelder drt nok ikke FE modellen.

Cral

Mest sansynlig lading av små elektronikk, han bruke laptop som eksempel.

Vi får se.
~Cral

Elbil historikk
2017 FL E-Golf
2015 Kia Soul 27kWt
2019 Kia eNiro
2019 Kia eNiro
2021 Polestar 2

Joltus

Sitat fra: Cral på søndag 07. oktober 2018, klokken 13:11
På videon var det jo 220V/230V uttak, kanskej det kommer likevel?
På videoen er det et 120V uttak....

Cral

#68
Sitat fra: Joltus på søndag 07. oktober 2018, klokken 16:03
Sitat fra: Cral på søndag 07. oktober 2018, klokken 13:11
På videon var det jo 220V/230V uttak, kanskej det kommer likevel?
På videoen er det et 120V uttak....

Han sier da 220V?  Vi får jo ikke nærbildet så vi ser hva som står der.
~Cral

Elbil historikk
2017 FL E-Golf
2015 Kia Soul 27kWt
2019 Kia eNiro
2019 Kia eNiro
2021 Polestar 2

Joltus

Hørte det flere ganger nå. Enig. Han sier nok 220 volt. Eg såg den med tekst første gang.... :)

Cral

gleden var kortvarig

Følgende epost ble sendt

"Hei,

Bilen som ble vist i paris hadde 220\ 230V uttak i baksetet. Får bilen i norge dette?

Carl"

Og svaret var som følger.

"Hei Carl.

Dette er ikke inkludert i utstyret på First Edition.

Hvorvidt det blir tilgjengelig senere er det ikke tatt stilling til.

Med vennlig hilsen / Best Regards

Kia Bil Norge AS"

Den FE utgaven fremstår som mer og mer en annenrangsbil. Forventet ikke en sikkelig premiering av å være tidlig ut, utover å få en bil som har rekkevidde som holder til det meste, men nå ser det jo mer og mer ut som om "Næ, det kommer i e-niro 2.0 det... "  :'(
~Cral

Elbil historikk
2017 FL E-Golf
2015 Kia Soul 27kWt
2019 Kia eNiro
2019 Kia eNiro
2021 Polestar 2

Trond.m

#71
Løp og avbestill da hvis dette er så viktig. Dette er noe Kia aldri har nevnt i sin omtale av bilen.

Dessuten er det vel bare å kjøpe et 12 - 230V adapter ?

Hadde bilen kommet med uttak for schuko kontakt med min 10A kapasitet ville jeg sett nytteverdien i forbindelse med frilufts-camping. Kunne hatt skjøteledning for lys og varme i teltet  :) Det har jeg bare sett som en prototyp på i i3, og det blir nok aldri lansert hverken fra Kia eller andre i nær framtid.

Cral

Det er ikke det at 230V uttak på 120W er veldig viktig.
Det er heller ikke det at app er så veldig viktig.
Og tilhengerfestet har Kingcaben, i tillegg til at den har lasteplan, så jeg må ikke ha det heller.

Men i sum, så er frustrende at dette er ting som kommer eller kanskje kommer på 2020 (?) modellen og ikke på FE utgaven, noe som om et par år, kan kjøre FE utgaven vanskeligere å selge enn som kommer med app, tilhengerfeste og 230V uttak.

Jeg har tenkt å ha Kiaen i et til to år, heller mot to år nå, for tror ikke DS'en blir en aktuell kandidat for meg, og iX3en kommer ikke før i 2020. Da er det viktig for meg, å kunne selge den, til en attraktiv pris, men siden jeg allerede stiller med et handicap på prisfronten (har 60km hver vei til og fra jobb, så bilene mine har som regel gått ganske langt på kort tid) så er det om å gjøre å ha færrest andre handicap.
~Cral

Elbil historikk
2017 FL E-Golf
2015 Kia Soul 27kWt
2019 Kia eNiro
2019 Kia eNiro
2021 Polestar 2

navyelsen

Er ikke sikker på at verditapet blir større. Hvis 2020 versjonen kommer med nevnte tilvalg, vil jeg regne med at den blir tilsvarende dyrere.
Bare se på Ampera-e, nye Leaf 2.0 eller I-Pace: Alle har fått betydelige prishopp i løpet av det første året etter lansering.
Hvis telemetri, hengerfeste osv blir tilgjengelig i senere versjoner så gjetter jeg at prisen øker med 20-50.000 på biler som har dette installert. Prisøkning på nye utgaver gjør at eldre modeller holder seg noenlunde bra i pris.

Og hvis etterspørselen etter elbil (og produksjonstakten) holder seg som i dag, skal du ikke se bort i fra at du har tilnærmet gratis bil i to år.
Kia e-Niro utlevert 15.02.2019

Bjoris

Dette er jo ikke de store tingene. Husk at Tesla kom med 4*4 og Autopilot til nesten samme pris, likvel holdt prisene seg bra på de første, godt hjulpet av valutakursen, men ikke av lange leveringstider slik Niroen kommer til å bli i mange år.

En FE kommer til å holde prisen sykt bra og en har egentlig totalt misforstått markedet om en dropper å ta den ut i frykt for stort verditap!

MEN, nå er vi langt fra støynivå gitt:)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA