Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Støynivå?

Startet av Bjoris, onsdag 08. august 2018, klokken 11:23

« forrige - neste »

AppleKnocker

Det er egentlig to ulike diskusjoner her som pofeet er inne på.

1) er bilen plagsom for deg
2) hvordan er støynivået sammenlignet med andre

Det finnes folk som kjører Toyota Hi-ACE fra 1992 med piggdekk. Og ikke plages av støy.

Men når det gjelder den relative støyen i Niro/Kona sammenlignet med andre elbiler og fossilbiler for den saks skyld, så mener jeg dessverre at absolutt alt tyder på at de ligger i bunnskiktet. Jeg tviler ikke på at mange vil kunne leve med Niro/Kona støynivå, men jeg har ennå ikke sett noen hevde at disse to bilene bråker mindre enn konkurrentene. Da tenker jeg ikke på trillingene og e-UP som konkurrenter...

Så ut fra en individuell vurdering kan det godt hende problemet med støy er noe overdrevet.
Men relativt sett mener jeg det finnes nok bevis for å si at disse bilene er på bunn.

Løsningen for min egen del blir å svi av noen tusenlapper på å støydempe.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Joltus

Prøvekjørt kona i dag. Hvis Niro støyer like mye som den.......

No go. Det var grusomt iforhold til leaf.

Trond.m

Leaf er nok blandt de bedre. Jeg husker ikke at Kia Soul hadde mye hjulstøy, men jeg kjørte den bare på piggfrie vinterdekk. Noen som kan si noe om støynivået til Soul med sommerdekk. En ny modell burde jo ikke støye mer. Kanskje løsningen blir piggfrie vinterdekk hele året, men det er jo ikke helt trygt i 25 varmegrader  ;)

Joltus

Eg kan akseptere at det ikke er like bra som leaf. Men kona var rett og slett grusomt.

AppleKnocker

Et lite håp finnes i videoene til KiaBjørn. Rettelse: TeslaBjørn.

Han testet hybrid Niro og fikk de høyeste db verdiene jeg har sett i hans videoer. Spesielt ille var det i 120 km/t. MEN: e-Niro hadde langt lavere nivå når han målte den. Det var i Korea, men det går an å håpe på at de har gjort noe med den elektriske versjonen.

Eller så er asfalten så slett i Sør-Korea at de ikke trenger å støyisolere bilene sine...

Ellers vil jeg si at Kia Soul er hakket verre enn Leaf, men litt bedre enn Kona og Niro (fossil).
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Gordon Retriever

Sitat fra: AppleKnocker på søndag 23. september 2018, klokken 20:04
Eller så er asfalten så slett i Sør-Korea at de ikke trenger å støyisolere bilene sine...
Det er nokså vanlig at det er først når nye bilmodeller blir testet på piggdekkslitt asfalt i Norge (eller Sverige) at man finner ut hvor manglende støydempingen er. 

Jeg tror heller ikke vi kan håpe på mer støydemping i den elektriske utgaven, siden dempematter er tunge og ekstra vekt er noe av det siste man ønsker i en bil full av tunge batterier.

xmir

Testa med app på mobilen i går på nåværende bil (2. gen toyota prius) og kom opp i 58 db ved 120 km/t på E6 fra Gardermoen mot Oslo. Det gjør meg litt skeptisk til tallene som teslabjørn kom med i sin video. Håper i så fall at telefonen underrapporterer støy, for det var for min del et litt plagsomt støynivå.

AppleKnocker

Sitat fra: xmir på mandag 24. september 2018, klokken 07:31
Testa med app på mobilen i går på nåværende bil (2. gen toyota prius) og kom opp i 58 db ved 120 km/t på E6 fra Gardermoen mot Oslo. Det gjør meg litt skeptisk til tallene som teslabjørn kom med i sin video. Håper i så fall at telefonen underrapporterer støy, for det var for min del et litt plagsomt støynivå.
Jeg er villig til å vedde en Kia e-Niro med hengerfeste på at Prius i 120 km/t har et lydnivå på mer enn 58 db.
Mercedes S400 hybrid er f.eks målt til 66 db ved 120 km/t i en helt annen test  ;D
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Joltus

Man sammenligner jo ikke en ubrukelig app målt med en elendig mikrofon på en mobil med et apparat som faktisk er laget for det.

Eneste den appen på mobilen kan brukes til er å sammenligne to kilder målt med samme mobil. Å sammenligne med andre dB målinger innebærer så mye usikkerheter i målingene at man likså greit kunne tatt ørnemetoden på tastaturet og skrevet et tall.

Eks: Eg fikk 74dB.

tornaldo

Leste en artikkel fra canadiske drive.ca, der det sto et lite avsnitt om støy:

«At the opposite end, it cruised the highway without missing a beat — the suspension does a good job of both limiting body roll and taking the sting out of a rough road. Naturally, the electric ride is whisper quiet, but Kia has added a lot of insulation to ensure the ride remains serene.

Kan jo hende reporteren er døvhørt, eller at han til vanlig kjører gamle og bråkete biler, men det er jo lov å håpe at bilen er noe bedre støyisolert enn fossilutgaven (har ikke kjørt den selv).
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

ToWalkOrDrive

Sitat fra: tornaldo på fredag 28. september 2018, klokken 13:51
Leste en artikkel fra canadiske drive.ca, der det sto et lite avsnitt om støy:

«At the opposite end, it cruised the highway without missing a beat — the suspension does a good job of both limiting body roll and taking the sting out of a rough road. Naturally, the electric ride is whisper quiet, but Kia has added a lot of insulation to ensure the ride remains serene.

Kan jo hende reporteren er døvhørt, eller at han til vanlig kjører gamle og bråkete biler, men det er jo lov å håpe at bilen er noe bedre støyisolert enn fossilutgaven (har ikke kjørt den selv).

Her er linken til testen, men synes det var rart med over 600 liter bagasjeplass, men det er gjerne Canada-måte. Ser han skriver at føttene går lett under forsetet hvis du sitter bak, noe TeslaBjørn sa var et stort problem. Betyr det at de har endret, eller at Bjørn hadde satt setet helt ned? Har ikke fått med meg om de endrer europeisk versjon.

https://www.google.com/amp/s/driving.ca/kia/niro/reviews/road-test/first-drive-2019-kia-niro-ev/amp
Tesla Model Y                         2021-

arthur

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 28. september 2018, klokken 14:58
Sitat fra: tornaldo på fredag 28. september 2018, klokken 13:51
Leste en artikkel fra canadiske drive.ca, der det sto et lite avsnitt om støy:

«At the opposite end, it cruised the highway without missing a beat — the suspension does a good job of both limiting body roll and taking the sting out of a rough road. Naturally, the electric ride is whisper quiet, but Kia has added a lot of insulation to ensure the ride remains serene.

Kan jo hende reporteren er døvhørt, eller at han til vanlig kjører gamle og bråkete biler, men det er jo lov å håpe at bilen er noe bedre støyisolert enn fossilutgaven (har ikke kjørt den selv).

Ser han skriver at føttene går lett under forsetet hvis du sitter bak, noe TeslaBjørn sa var et stort problem.

Var det ikke på Kona hvor dette var et problem og ikke Niro?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

bjornskj

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 28. september 2018, klokken 14:58
Ser han skriver at føttene går lett under forsetet hvis du sitter bak, noe TeslaBjørn sa var et stort problem.

Det har vel aldrig Bjørn hevdet, han har derimot sagt at det er god plass til føttene under forsetet. Rigtignok nevnte han at det var bedre plass på hybriden men det er uansett ikke et problem på EV versjonen.

ToWalkOrDrive

Ser at du har helt rett i det. Ser at det var i Konaen når Bjørn på 173cm sammenlignet.
https://m.youtube.com/watch?v=XvaQiFRPNd0&t=1729s

På den annen side var det ikke så lovende det en på 184cm sa, men det virket litt rart. Kan og være de fikser høydeproblemet når de lanserer Europa-versjonen, siden det er høyere folk her.
https://m.youtube.com/watch?t=4s&v=G11Lp141rns#menu
Tesla Model Y                         2021-

Haralda

Tror det problemet med høye folk virker noe oppkonstruert. Dette da jeg fikk den samme følelsen ang vindushøyde den da jeg satt i min Tesla S og tenkte pa hva de påpekte i denne videoen.  Så om Niro har dette problemet så har Tesla S det samme. Men i trafikken merker jeg ingen problemer. Derfor er nok dette ett oppkonstruert problem, tenker jeg.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA