Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Støynivå?

Startet av Bjoris, onsdag 08. august 2018, klokken 11:23

« forrige - neste »

Bjoris

Sitat fra: Huskestue på onsdag 15. august 2018, klokken 10:24
Uansett spennende å se resultatet. Hvis du har utstyr som kan måle frekvenspekter så gjør det og post de resultatene også.

Nei, jeg har dessverre bare en app...

ToWalkOrDrive

Ettersom Hyundai har fått litt pes pga støy kan en jo håpe at ingeniørene klør litt ekstra i skallene sine før de setter to streker under støyløsningen på Niro. Får håpe journalistene stiller spørsmål om en vil få samme høye støy. Prøvde en Jaguar I pace og den var veldig stillegående. Mye mer dempet enn min 2014 Tesla Model S 85. Men Tesla har visst klart å dempe lyden på nyere modeller, samt redusere forbruket. Ikke verst.
Tesla Model Y                         2021-

Bjoris

#32
Som fryktet var det nettopp støynivået som trakk ned etter at vi har hatt Niro på 24 timers lån. Vi hadde Leafen hjemme samtidig så jeg kjørte først en 10 km runde med Niroen og så samme runde med Leafen og selv om deciblemåleren på Iphonen faktisk gav lavere resultatet på Niroen oppfatter øre at det er vesentlig mer støy i Niroen. Så mye at fruen som hentet denne i Hgsd og kjørte den de 6 milene hjem mente hun ble sliten av å kjøre denne ifht Leafen.

Dette med lyd er vanskelig å måle, men det er som om Niroen er kvassere i lydene og forsåvidt også i bevegelsene. Leafen framstår som vesentlig mer komfortabel, men klart en blir litt forstyrret av drivlinjen, her var også mye lyder av forskjellig slag...

Ellers har Niroen mye bedre seter og mye mer plass i baksetet. Hakket over også på det meste av instrumenter og JBL anlegget var ok, bedre en Bose i Leaf som vi hadde i den forrige Leafen.

Vel, EVen må bli bedre enn plug-in-hybriden ellers blir det skuffelse. Fruen er ikke med på at vi selger Leafen før vi har fått prøvd EV versjonen så synd det ikke er tilgjengelige demobiler før en må signere. men risikoen er nok liten om en faller ned på at den må selges.

Jeg forventer en skikkelig bombepris også på Niroen. Gode nyheter at Kia planlegger å selge mange Niros, da må de tenker mer på prisen også...

hELgenen

Bedre dekk ville nok gjøre en stor forskjell

Bjoris

Sitat fra: hELgenen på onsdag 22. august 2018, klokken 19:31
Bedre dekk ville nok gjøre en stor forskjell
Dunlop 17 toms på Leafen og Michelin 16 toms på Niroen så det blir neppe bedre. Forhandler skriver også at de håper EVen blir mer stillegående så jeg er nok ikke første som kommenterer det...

Spajderman

Sitat fra: Bjoris på onsdag 22. august 2018, klokken 22:53
Sitat fra: hELgenen på onsdag 22. august 2018, klokken 19:31
Bedre dekk ville nok gjøre en stor forskjell
Dunlop 17 toms på Leafen og Michelin 16 toms på Niroen så det blir neppe bedre. Forhandler skriver også at de håper EVen blir mer stillegående så jeg er nok ikke første som kommenterer det...

Michelin R16 og Dunlop R17 sier jo veldig lite om dekkenes egenskaper, så å si at det neppe blir bedre på bakgrunn av dekkmerke og fimendjon blir litt tynt. Legger ved tilfeldige skjermbilder av Michelin R16 og Dunlop R17 for å illustrere...

Bjoris

Ja, kanskje Dunlop dekken er mer støysvak. Jeg tenkte mer på at det var mer gummi som traff bakken på Leafen det er vel 215 eller 225 på den mot 205...

Spajderman

Kan godt hende at Dunlop-dekkene støyer mer, men det er ikke bare dimensjonene på dekket som avgjør det, gummiblanding, mønster etc. har mye og si! For å kunne sammenligne det må man ha nøyaktige spesifikasjoner på dekket. Eksempelvis finnes det flere "utgaver" av Nexen N'fera SU1 som står på Hyundai Kona Electric, der både rullemotstand og støy varierer en god del mellom variantene. Dekket som står på det støyer uheldigvis en god del!

Limodriver

Et eksempel på dekk som støyer veldig selv om det er fra anerkjent produsent er "run flat". Premiumbiler med premium"run flat" dekk er ingen stille nytelse.

Således er det nok korrekt slik det skrives at det er en rekke faktorer som spiller inn på hvor mye dekkene støyer.

Et eksempel jeg selv har erfart for en del år siden var Michelin dekk som ble levert med en ny bil jeg kjøpte. Disse dekkene var eksepsjonelt slitesterke, jeg mener å huske at bilen hadde gått langt over 100tkm før de var utslitt. Men, de støyet noe veldig og var så glatte på våt veg at en seglet mer enn kjørte.

Jeg har samme erfaring med Bridgestone Ecopia originallevert på Leaf - umulig å slite ut, glatte på våt veg og støyer voldsomt.

Nilsern

#39
Type dekk er viktig og kan hjelpe, men er etter min mening bare en kamuflering av det egentlige problemet; dårlig støydemping.
Jeg kunne egentlig ønsket meg en test av aktuelle biler på samme dekk, gjerne bråkete piggdekk på grov asfalt, for å få frem hvor god (eller dårlig) støydempingen er.
Vi har en Mazda 6 2012. God bil, men forferdelig mye dekkstøy på grov asfalt. Jeg skiftet fra 18' til 16' sommerdekk (Nokian green) og det hjalp, men fortsatt mye mer dekkstøy enn fra min 2013 Leaf.
Jeg kan akseptere en del dekkstøy på billigbiler, men med en antatt pris (med alt) på mellom 350 og 400.000 så synes jeg at man kan begynne å forvente at også støynivået er på et akseptabelt nivå.
Jeg håper Niro er bedre støydempet, men fikk assosiasjoner til Mazdaen under prøvekjøring av Niro...

Limodriver

Jeg tror det er riktig at det viktigste i forhold til dekkstøy er hvor godt bilen er lydisolert. Videre tror jeg også at elbiler både har noe redusert støyisolering pga vekt og rekkevidde. I tillegg antar jeg at en legger bedre merke til dekk/veistøy i elbiler fordi det ikke er noe motorstøy som kamuflerer dekkstøy.

Jeg har selv erfart vesentlig forskjellig støynivå i forhold til sitteposisjon i bilen. Oppfattet dekkstøy i førersetet og i høyresetet bak var veldig forskjellig. Hvorvidt dette har sin bakgrunn i at motorstøyen overdøver/kamuflerer dekkstøy i førerposisjon er mulig, men likefullt en interessant observasjon.

Bjoris

Sitat fra: Limodriver på fredag 24. august 2018, klokken 12:27
Jeg tror det er riktig at det viktigste i forhold til dekkstøy er hvor godt bilen er lydisolert. Videre tror jeg også at elbiler både har noe redusert støyisolering pga vekt og rekkevidde. I tillegg antar jeg at en legger bedre merke til dekk/veistøy i elbiler fordi det ikke er noe motorstøy som kamuflerer dekkstøy.

Jeg har selv erfart vesentlig forskjellig støynivå i forhold til sitteposisjon i bilen. Oppfattet dekkstøy i førersetet og i høyresetet bak var veldig forskjellig. Hvorvidt dette har sin bakgrunn i at motorstøyen overdøver/kamuflerer dekkstøy i førerposisjon er mulig, men likefullt en interessant observasjon.

Det er helt klart mulig å isolere en rimelig bil også, Leaf 2.0 har det jeg vil si eg meget akseptabelt støynivå, faktisk så bra at den blir en god bil å kjøre langt med. Jeg syns derfor det ble veldig nedtur å komme i Niroen med så mye hardere lyder og mer støy.

Nå bruker jeg ikke så mye energi på dette, men godt mulig vi bytter til Leaf Plus fra Niro dersom ikke dette har blitt bedre i EV Niroen. Tror ikke det er lett å etterisolere så dette blir bra, er jo en del historier om at du får fuktighet som ikke tørker opp etc når en ettermonterer slikt...

Jokeren på Niro blir hengerfeste, om det ikke kommer mener jeg Leaf 2.0 med samme drivverk og batteri er vel så bra

lirekassa

Leaf 2.0 har vel fått litt tyn for dårlig aerodynamikk?

bno

Sitat fra: trykkertor på onsdag 08. august 2018, klokken 13:21
Jeg la merke til på Bjørn Nyland sin testvideo av Kona EV at det var veldig mye støy for mine ører.
Hører- flere ganger i videoen at ørene mine "kjemper" mellom å høre stemmen hans versus støy.
https://youtu.be/b-3_LO3Swlc?t=18m17s

(Fra ca 18-min 17sek begynner han å kjøre)
Har hatt e-golf, e-up. Leaf og Ampera-E. Nåhar jeg Kona og det med støy (det er subjektivt) men virker noe overdrevet.

pofeet

Sitat fra: bno på onsdag 19. september 2018, klokken 21:05
Sitat fra: trykkertor på onsdag 08. august 2018, klokken 13:21
Jeg la merke til på Bjørn Nyland sin testvideo av Kona EV at det var veldig mye støy for mine ører.
Hører- flere ganger i videoen at ørene mine "kjemper" mellom å høre stemmen hans versus støy.
https://youtu.be/b-3_LO3Swlc?t=18m17s

(Fra ca 18-min 17sek begynner han å kjøre)
Har hatt e-golf, e-up. Leaf og Ampera-E. Nåhar jeg Kona og det med støy (det er subjektivt) men virker noe overdrevet.

Det er umulig å bedømme fra en video.

Jeg hadde aktive hørselvern på skytebanen og det begynte å regne. Hørtes ut som en monsunstorm på blikktaket. Da jeg tok av hørselvernet, var det lett regn. Særlig enkle mikrofoner klarer ikke å fange opp lydbildet korrekt.

Bilen må nok prøves for å være helt sikker på om den er plagsom for DEG.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA