Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Støynivå?

Startet av Bjoris, onsdag 08. august 2018, klokken 11:23

« forrige - neste »

Olemann


Som Motor er inne på skal man i en batteribil dra på over 300 kilo batterier og produsent blir naturlig nok hekta på vektreduksjon. Da ryker også den tunge støydempingen ut ser det ut som.
Erfaringer fra min Ampera_e er at dekk har svært mye å si.  Vinterdekk valgte jeg selv og Goodyear Ultragrip har både målt og opplevd lav støy. 
Kjørt Niro fossil og ikke imponert over støynivå, Motors Konatest bekreftet også at disse bilene ikke blir noen S klasse som andre har kommentert.   Men, blir spennende å prøve selv når den tid kommer.

Kårepåsporet

5000 kroner for sesongen for å bruke piggdekk, voila, dekkstøy sgs eliminert.

Bjoris

Har nå avtalt å låne ein Niro fra neste mandag til tirsdag. Da skal jeg måle støy i Leaf 2.0 og Niroen på eldrift på samme strekning/fart. Da tenker jeg vi får en god pekepinn, men jeg forventer på ingen måte at Niroen er like bra som Leaf 2.0. If so er jeg meget fornøyd med Niroen, men det tror jeg ikke den klarer...

Jeg har bare en app, men sålenge en bruker samme på begge bilene blir det vel greit nok:)?

Lassi

Min forståelse er at det ikke alltid er helt rett frem å måle støy.

Målte selv MS mot BMW og selv om jeg fikk lavere utslag i desibel i MS så opplevdes BMWen stillere i kabinen. Samme veier og samme hastighet. Handler vel om hvilke frekvenser som slipper igjennom og hvordan appen måler. Husk å slå av ventilasjon...

Var imponert over støynivå i Leaf 2 og det vil overraske meg om Niro holder samme nivået, men det hadde jo vært kjekt om koreanerne også klarer dette nå.

Huskestue

Uansett spennende å se resultatet. Hvis du har utstyr som kan måle frekvenspekter så gjør det og post de resultatene også.

Nilsern

Min test med Leaf 2013 mot Niro PHEV, begge på 16 tommers Michelin sommerdekk, viste en omtrentlig forskjell på 2-3 dB. Jeg brukte da appen "Soundmeter" på Samsung S7. Det var litt vanskelig å lese av nøyaktig da den målte verdien hoppet litt opp og ned og jeg var alene i bilen. Jeg kjørte samme strekning med samme hastighet (ca 80 km/h) med begge bilene. Appen jeg brukte viser en graf med lydnivå over tid i tillegg til nåverdien. Et tips kan være å ta et skjermbilde av hver test, noe jeg dessverre ikke gjorde 

Joltus

Dobbelt så mye støy som 13 leaf?

Absurd isåfall! Den nye leaf er jo vesentlig bedre enn 13 leaf på støy......

Basti

En bilselger hos Kia fortalte meg at det var en del forskjell på støynivået på en Kia Niro hybrid og en Kia Niro PHEV (tror det var hybriden som støyet minst). Dette kan kanskje bety at man ikke kan sammenlikne støyen på noen av de tre Niro variantene?

Spajderman

Fungerer uansett dårlig med målinger utført i app på mobiltelefon, sammenligning av "opplevd støy" er nok bedre enn målinger utført med telefon...

AppleKnocker

Sitat fra: Nilsern på onsdag 15. august 2018, klokken 10:56
Min test med Leaf 2013 mot Niro PHEV, begge på 16 tommers Michelin sommerdekk, viste en omtrentlig forskjell på 2-3 dB. Jeg brukte da appen "Soundmeter" på Samsung S7. Det var litt vanskelig å lese av nøyaktig da den målte verdien hoppet litt opp og ned og jeg var alene i bilen. Jeg kjørte samme strekning med samme hastighet (ca 80 km/h) med begge bilene. Appen jeg brukte viser en graf med lydnivå over tid i tillegg til nåverdien. Et tips kan være å ta et skjermbilde av hver test, noe jeg dessverre ikke gjorde
Har eid Leaf -14 og prøvekjørt Niro PHEV et par ganger. Er ikke overrasket over resultatene dine.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

AUK

Sitat fra: Spajderman på onsdag 15. august 2018, klokken 14:26
Fungerer uansett dårlig med målinger utført i app på mobiltelefon, sammenligning av "opplevd støy" er nok bedre enn målinger utført med telefon...

En 10dB øknig av støynivået oppleves som dobbelt så mye støy.
Sånn omtrent :)

Joltus

3dB er dobling.

Men er det slik at man må opp i 10 for at det skal føles som dobling? Det er jo litt rart?

Spajderman

https://acousticsresearchcentre.no/akustiske-storrelser-del-1-hva-er-desibel/

Svært grundig og god gjennomgang av akustiske størrelser (på norsk)! Anbefales!

Joltus

6db ja.... Noen på jobb har en jobb å gjøre bedre.....


AUK

3 db er en dobling av lydenergien For lyd som ikke er i fase (som støy). (Logaritmisk skala)
10 dB er en opplevd dobling
http://www.miljostatus.no/tema/stoy/lyd-og-stoy/desibelskalaen/

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA