Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Støynivå?

Startet av Bjoris, onsdag 08. august 2018, klokken 11:23

« forrige - neste »

Bjoris

Jeg har bare testet Niro plugin en kort tur og la ikke spesielt merke til støy. Leste nå på motor.no at Kona har mye støy, plagsomt mye faktisk! Er det noen som har kjørt Kona vs Kiro, er vi på samme nivå?

Er isåfall skuffende, Leaf 2.0 er veldig bra på støy, noen jeg vurderer som en veldig viktig egenskap med en bil!

trykkertor

Jeg la merke til på Bjørn Nyland sin testvideo av Kona EV at det var veldig mye støy for mine ører.
Hører flere ganger i videoen at ørene mine "kjemper" mellom å høre stemmen hans versus støy.
https://youtu.be/b-3_LO3Swlc?t=18m17s

(Fra ca 18-min 17sek begynner han å kjøre)

geear

Han snakker om lydnivået litt senere i samme video: https://youtu.be/b-3_LO3Swlc?t=24m

Syns det virker som han har lyst til å si mer negativt enn han gjør, drar veeeeldig på det og unnskylder med dårlig asfalt før han sier at lyddempingen er middels. Han skulle låne bil fra de igjen noen dager etterpå, så kanskje litt forsiktig med uttalelsene? ;) Syns det er mye lyd når biler passerer også, men det er håpløst å dømme slikt via en video.

Bjoris

Spurte Bjørn på Face nå hva han syns om støynivået, har du sett han kommentere det noe sted? Er på lang seiltur så jeg har ikke hatt WiFi i det siste, har derfor ikke fått sett så mye av det han har lagt ut...

pofeet

Jeg har prøvekjørt Niro Plug-in hybrid, og jeg synes støynivået var akseptabelt, selv om det ikke er i toppklassen.

Her er ulike biler sammenlignet. Niro (bensin 1.6) kommer godt ut:
http://www.auto-decibel-db.com/

geear

Sitat fra: Bjoris på onsdag 08. august 2018, klokken 13:29
Spurte Bjørn på Face nå hva han syns om støynivået, har du sett han kommentere det noe sted? Er på lang seiltur så jeg har ikke hatt WiFi i det siste, har derfor ikke fått sett så mye av det han har lagt ut...
Hvis du har nett til å se youtube, så er det rett på sak på linken i innlegget mitt over, og han starter rett på med en haug med nøling. Men altså for Kona, ikke Niro. Så gjenstår jo spørsmålet hvor sammenlignbare de er...

Gordon Retriever

Sitat fra: Bjoris på onsdag 08. august 2018, klokken 11:23
Leste nå på motor.no at Kona har mye støy, plagsomt mye faktisk!
[...]
Leaf 2.0 er veldig bra på støy

Du leste sikkert følgende hos Motor:

SitatDe mestselgende konkurrentene Nissan Leaf, VW e-Golf og BMW i3 er heller ikke stillegående biler, knapt innenfor det akseptable i motorveifart.

I flere andre Kona-artikler trekkes dekkvalg på testbilene fram både som en begrensede faktor for kjøreopplevelse, og en kilde til støy.
Kona-testflåten er skodd med Nexen-dekk.

Utfra egne undersøkelser støyer interessant nok Niro plugg-inn hybrid og Optima  plugg-inn hybrid stasjonsvogn like mye.  En Ford Mondeo diesel stasjonsvogn er merkbart stillere, mens en Opel Astra Premium bensin stasjonsvogn mer støyende.
Dette refererer til biler skodd med standard sommerhjul, bortsett fra Mondeoen som hadde sportsfjærer og større hjul, noe som i støysammenheng er et handikapp.

Opelen kunne jeg komfortmessig ikke ha holdt ut med, men likevel ser vi sjelden denne slaktet i tester. Niroen synes jeg forsåvidt var ok.

Jeg mistenker mange for å være mer opptatt av støy når det ikke er en fossilmotor som legger seg oppå de andre støykildene.  Det er også individuelle forskjeller i hvordan støy oppleves.

Gordon Retriever

Testprosedyren i Nylands Kona-støytest er diskutabel, men tallene er ikke ille:


https://youtu.be/S9yXOxWVFAc

AppleKnocker

Har bare kjørt fossilutgavene, men ingen tvil om at Kona og Niro ligger dårlig an på støydemping nesten uansett hva man sammenligner med. Under 80 km/t er det kun irriterende, men hvis man skal bruke bilen jevnlig til kjøring på motorvei i 110-120 km/t blir det slitsomt.

Tesla Model S gen 1 spesielt med 21 tommer hjul hadde et lignende problem. Mange av disse er støyisolert i etterkant. Hvis jeg skal ha en Niro vurderer jeg å spandrere  kr 10 000 på støydemping.

Dekk har også noe å si.

BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

geear

Sitat fra: Gordon Retriever på onsdag 08. august 2018, klokken 13:52
Testprosedyren i Nylands Kona-støytest er diskutabel, men tallene er ikke ille:


https://youtu.be/S9yXOxWVFAc
Hehe, den (bil)tekniske kompetansen skorter det en del på, men han tar det igjen på analytisk tilnærming, pågangsmot og entusiasme. Shieeet!

Har han målt med samme måler på samme vei med andre biler?

I tillegg er det jo slik at en dBa-måler ikke nødvendigvis sier så mye om hvordan støyen oppleves.

Nilsern

Jeg vil starte med å si at jeg lett irriterer meg over støy. Etter prøvekjøring av hybrid på sommerdekk var dekkstøy på grov asfalt det eneste som irriterte meg, ellers likte jeg bilen godt. Jeg målte lydnivået med en app på mobilen (som helt sikkert ikke er riktig, men regner med at den duger til sammenligning) og kjørte samme strekning med min 2013 Leaf etterpå. Det var da tydelig at Leafen var stillere, både på desibel og opplevd støy. Begge bilene hadde 16' Michelin sommerdekk. Det irriterte meg dog ikke mer enn at jeg nok kommer til å kjøpe bilen.
Jeg ville nok heller ha brukt 10k til støyisolering enn 7k til takluke, men har for mange tommertotter til å gjøre det selv. Har forsøkt å finne info om støyisolering i forum, men det er stort sett folk som gjør det selv, samt generell info om at spesialbutikker for bilstereo sikkert kan gjøre det. Håper noen kommer med noen gode råd dersom det bli for ille. Nesten litt rart at ingen (?) spesialiserer seg på støyisolering siden dette er et problem på de fleste bilen i klassen til Niro.

AppleKnocker

Det er mange som kan fikse støydemping. Saga Antirust og Poleringskongen er to av flere muligheter. De legger på en masse i hjulhusene som har en viss effekt. Ellers kan man legge matter inni dørene, tak, bagasjerom.

BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

daktari

Bilkomponenter på Kløfta kan støyisolere.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

bjornskj

Er det noen som har prøvd den støydempningen der de benytter understellsmasse, dvs. den typen som tilbys av f.eks Saga Antirust og Poleringskongen? Har det noen merkbar effekt?

AppleKnocker

Ikke prøvd, men lest litt om andres erfaringer. Mener det var noen på Tesla delen av forumet som har prøvd.

Inntrykket jeg sitter igjen med, også etter å ha lagt bitumen matter i dørene på en Renault Zoe, er at alle tiltak hjelper litt. Men det er ikke én ting som gjør at en bråkete bil plutselig blir stille. Alle monner drar, og det må være en slags balanse. Hvis man demper en støykilde, blir en annen desto mer markant.

Forbedring er nok mulig, men det er ikke realistisk å få en Niro like stillegående som en S klasse Mercedes.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA