Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Korrekt "batterivennlig" lading av Zoe?

Startet av Svein_H, tirsdag 07. august 2018, klokken 19:31

« forrige - neste »

Svein_H

Jeg ser det finnes mange tråder som handler om hvordan man bør lade for å bevare batterikapasiteten best mulig: Hurtiglading vs saktelading, klattlading, lade til 80-90-100%, hvor langt ned bør man kjøre batteriet før lading osv. Er det noe hold i de ulike påstandene, og hva bør man gjøre?

Nå har jeg kjørt snaut 10.000 km siden jeg fikk bilen min rett før påske, og jeg har basert meg på kun hjemmelading da dette holder for min jobbpendling på ca 130-140km/dag. Etter at jeg omsider fikk 16A lading hjemme (etter 2 mnd krangel med selger og omsider fikk byttet lader) har dette fungert kjempefint uten problemer av noe slag, men er det bra for batteriet å lades med 3.6kW fra ca 50-60% til 100% hver natt 5 dager i uka?

Nå på sommeren bør jeg kunne klare 2 turer t/r jobb på én lading ifølge gjettometeret (i kuldeperioden gikk jeg fra 100% til 20-25% hver dag, med forvarming), og i sommerferien har jeg også hatt mye småkjøring over flere dager før jeg har plugget i laderen og ladet til 100%. Bør jeg kjøre mer mellom hver lading, og finnes det noen måte å automatisk stoppe ladingen før 100% (f.eks 80-90%) hvis dette er bedre for batteriet? Bør jeg kjøre innom en hurtigladestasjon (22kW) og lade der innimellom?

Til slutt må jeg bare beklage hvis dette allerede er dekket i en annen tråd som jeg ikke har funnet, men da er det fint hvis jeg kan få en link til den aktuelle tråden.  :)
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

minibiti

Charging till 100% daily is not a problem since the Zoe does not allow you to really charge to 100% anyway.
There is a buffer at both end. You can not fully charge, neither can you go fully empty.
If I remember correctly, the 41 kWh battery pack you have is actually a 46 kWh pack but you are allowed to use only 41.

I have a R240 from August 2016 with 26 000 km and I charge at home in 99% of the cases. I still have 99% SoH for the battery pack.

To answer your question about stopping the charge at 90%, the only option you have is use the calendar charging to control when it will start and stop. I guess you get around 7% charge per hour with your home charger (Podpoint) so if you are at say 70% you can schedule your car to charge from 1am to 4am (3h) which will then get you to 91%.

Another thing, it is nice to charge after 2300 if possible to put less load on the grid when you are using electricity for something else, especially during winter.
Oslo
2020 Zoe Intens R135 (Jan 2020 - present)
2018 Zoe Intens R110 (Nov 2018 - Jan 2020)
2016 Zoe Intens R240 (Aug 2016 - Nov 2018)

Barskog

Kort oppsummert er jeg enig med minibiti og det han skriver i innlegget her før meg.
Man kan kanskje optimalisere noe(?) og "spikke fliser" på dette temaet, men med ditt forbruk og kjøremønster bør du ikke ta så mye mere hensyn, tror du har funnet et godt ladrmønster allerede. Lad slik du gjør i dag og nyt hvor billig, enkel og bra denne bilen er :)

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk

2017 Grå Titanium Renault ZOE Intens ZE40 R90 - Hentet 31/5-17
2016 Sort Renault ZOE Intens R240 - Hentet 14/3-16
2014 Sort Renault ZOE Intens Q210 - Hentet 11/9-14
11kW Supercharge hjemmelader
Zaptecs ZapCharger PORTABLE 10A (genrasjon1)
Zaptecs ZapCharger PORTABLE 16A (genrasjon2)
Sort lademugge fra noefuel.no (trekker 9,1A/gir DC Power 1,7 kW inn på batteriet)
Gul hyttelader fra Renault (trekker 9,6A/gir DC Power 1,8 kW inn på batteriet)
Begge siste målt 4. juli 2017

Svein_H

Takk for svar.:) Jeg har Zaptec og ikke podpoint, men det spiller vel ingen rolle. Bilen estimerer snaut 6 timer fra 60%, så 7% per time er nok ikke så langt unna, men hvor finner jeg muligheten til å programmere inn når ladingen skal starte og stoppe? Jeg har bladd gjennom menyene men finner ingenting slikt, kunne godt tenkt meg å starte ladingen litt senere på kvelden så lenge det er tid til lading gjennom natta.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

erinaes

Du kan programmere lading i bilen (R-link; når bilen står tilkoplet laderen) eller via app/web-løsningen. Kikk på f.eks app eller web-løsningen så vil du se at du kan programmere starttid og hvor lenge ladingen skal pågå for alle ukedager (individuelt for hver ukedag).

Svein_H

Takk for tipset, da skal jeg sjekke R-Link en gang til når jeg kommer hjem. Har ikke Android/Iphone så jeg har nok ikke mulighet for noen app på telefonen, men hvilken webløsning er det du sikter til?
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

erinaes

"My ZE Online" - har samme funksjonalitet som appen. Du fikk sikkert info om både web-løsningen og app i velkomstbrevet da du kjøpte bilen, inkl aktiveringskode etc for din bil. Kjekt å kunne både ladeplanlegge, følge ladestatus mens lading pågår, sjekke batterinivå uten å gå ut i bilen etc fra PC eller telefon.

Svein_H

OK, den der ja. Jeg har vært inne der og lagt inn aktiveringskoden osv, men har aldri fått den til å kommunisere med bilen, så jeg har aldri brukt den aktivt. Får prøve der også når jeg kommer hjem da, kanskje det går bedre nå.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

minibiti

Sitat fra: Svein_H på onsdag 08. august 2018, klokken 06:20
Takk for svar.:) Jeg har Zaptec og ikke podpoint, men det spiller vel ingen rolle. Bilen estimerer snaut 6 timer fra 60%, så 7% per time er nok ikke så langt unna, men hvor finner jeg muligheten til å programmere inn når ladingen skal starte og stoppe? Jeg har bladd gjennom menyene men finner ingenting slikt, kunne godt tenkt meg å starte ladingen litt senere på kvelden så lenge det er tid til lading gjennom natta.

From the manual, which I have in PDF :)
On the display, select "Menu", "Vehicle ", "Electrical vehicle", "Charge scheduler".
You can choose:
– an instant charge start;
– a daily schedule;
– a weekly schedule.
Confirm your choice by selecting "Done ".

The Daily schedule allows you to schedule the start time, then it will charge till you reach 100%. But you will need to activate it each day before you leave the car if you want to charge that day.

The weekly schedule allows you to define a period for each day of the week where the charge will occur.

P.S: by letting you car charge to 100%, you also make sure that it charges the 12V battery, which is nice if you do not drive very long/often, especially during winter.
Oslo
2020 Zoe Intens R135 (Jan 2020 - present)
2018 Zoe Intens R110 (Nov 2018 - Jan 2020)
2016 Zoe Intens R240 (Aug 2016 - Nov 2018)

Svein_H

Er inne på My ZE Online nå, og den funker like dårlig som den alltid har gjort. >:( Siste (eneste?) oppdatering er fra 12/5, og prøver jeg å oppdatere på nytt skjer det ingenting. Jeg har heller ingen meny som den Minibiti viser til, se skjermdumpen nedenfor:
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

pudderjagar

Husk at du må ha "kjøremodus" PÅ. Hvis ikkje får du ikkje data. Kjøremodus finner du under instillinger i appen.

Så må du sjekke om bilen har kontakt med Renault sin server. Dette gjer du ved å gå inn på skjermen i bilen. Velge system og status tilkobblinger. Står det kobblet fra eller kobbler til mens den viser stolper på signalstyrken så må du restarte systemet. Du kan først prøve å trykke 5 ganger etterkvarandre på påknappen. Fungerer ikkje dette så må du nappe ut sikringen.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Svein_H

#11
Kjøremodus er allerede aktivert ifølge websiden. Da får jeg gå ut i bilen og sjekke litt der, takk for tipset. Hvilken sikring sikter du til?

Edit: Nettverksstatus er Frakoblet, og 5 trykk på På-knappen funket ikke.
Edit 2: Fant igjen sikringen (nr 31, fra en annen tråd her inne, kom på at jeg hadde lest noe om det), nappet den ut, ventet litt og satte den inn igjen, men status er fortsatt frakoblet. Den gule medfølgende sikringstanga var jo bare en stor vits, måtte finne fram en nebbtang for å få tak.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Svein_H

Hmm, nå er visst status på My ZE Online oppdatert, men jeg har fortsatt ingen meny hvor jeg kan gå inn og programmere ladestart og -slutt...
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Svein_H

Fant igjen Ladeplanleggeren på displayet i bilen, men kalenderen er grået ut og deaktivert så den får jeg ikke gått inn på, hva er det for noe tull..? Må innrømme at nå begynner jeg å bli ganske lei...  >:(
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

minibiti

Sitat fra: Svein_H på onsdag 08. august 2018, klokken 18:07
Er inne på My ZE Online nå, og den funker like dårlig som den alltid har gjort. >:( Siste (eneste?) oppdatering er fra 12/5, og prøver jeg å oppdatere på nytt skjer det ingenting. Jeg har heller ingen meny som den Minibiti viser til, se skjermdumpen nedenfor:


What I am referring to is the display on the console in the car, not in the app.
Oslo
2020 Zoe Intens R135 (Jan 2020 - present)
2018 Zoe Intens R110 (Nov 2018 - Jan 2020)
2016 Zoe Intens R240 (Aug 2016 - Nov 2018)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA