Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla Wall charger - gjøre om til vanlig stikk kontakt?

Startet av kje, mandag 06. august 2018, klokken 20:58

« forrige - neste »

kje

Jeg har kjøpt hus som har hengende på veggen en Tesla Wall charger. Vi har ikke Tesla, bare to Reva elbiler som lades med vanlig stikk kontakt.
Det kan bli aktuelt i fremtiden med en ny elbil, men neppe noe Tesla.

Noen forslag til hva vi bør gjøre med Tesla Wall Chargeren?

Kanskje man kan lade andre elbiler med den? Da er det kanskje lurt å beholde den hvis vi kjøper ny elbil i fremtiden?

Counterpointer

Alle biler med Type 2 kontakt kan lades med den, dvs de fleste unntatt Leaf, Zoe og Soul

Counterpointer


Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 07. august 2018, klokken 00:21
Alle biler med Type 2 kontakt kan lades med den, dvs de fleste unntatt Leaf, Zoe og Soul
Finnes overgang fra type 2 til type 1 som fungerer utmerket for Leaf & Soul o.l. Bruker denne ofte (også på min "Tesla boks").
https://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/overgang-fra-type-2-til-type-1-3x6mm2-32a

Counterpointer

Sitat fra: Finnøy (Arne Johan Larsen) på tirsdag 07. august 2018, klokken 00:56
Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 07. august 2018, klokken 00:21
Alle biler med Type 2 kontakt kan lades med den, dvs de fleste unntatt Leaf, Zoe og Soul
Finnes overgang fra type 2 til type 1 som fungerer utmerket for Leaf & Soul o.l. Bruker denne ofte (også på min "Tesla boks").
https://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/overgang-fra-type-2-til-type-1-3x6mm2-32a
Bra påpekning det stemmer jo

kje

Takk for hjelpen. ☺
Da høres det lurest ut å beholde den.

kje

Finnes det adapter så det er mulig å lade elbil som har schuco/CEE på Tesla Wall Charger?

bjornb

Tesla Model YP - tidl.: Model Y LR, Model S 90D

kje


elektrolux

Teksten indikerer at denne har kort nese og dermed vil fungere på Tesla Wallbox som har fast kabel, men bildet indikerer lang nese.

Her er uansett vår som er CE merket og dermed godkjent og som går direkte over til Schuko: https://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/type-2-kort-nese-til-16a-schuko-adaptorkabel?tm=ladekabler/mode-3-til-type-1-ladekabler
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

jkirkebo

Jeg sliter med å se at slike overganger kan være akseptert i forhold til FEL/NEK. Her skal man altså koble en overgang med 16A CEE-uttak til en Wall Charger som kanskje er sikret med 32A eller endog 40A. Muligheten for å overbelaste er ganske stor. Etter min mening burde alle slike overganger hatt intern sikring på maks 16A for å være lovlige i bruk. Men jeg ser ingen slike på noen av utgavene.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

kje

Sitat fra: elektrolux på fredag 18. januar 2019, klokken 07:21
Teksten indikerer at denne har kort nese og dermed vil fungere på Tesla Wallbox som har fast kabel, men bildet indikerer lang nese.

Her er uansett vår som er CE merket og dermed godkjent og som går direkte over til Schuko: https://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/type-2-kort-nese-til-16a-schuko-adaptorkabel?tm=ladekabler/mode-3-til-type-1-ladekabler

Kan denne brukes mellom Tesla Wall Charger og en Reva?

elektrolux

Ja. Det er nettopp slik bruk den er utviklet for.

@Kirkebo: Standarden tilsier at forenklet modus skal begrenses til 10A. Du har et poeng i at mange ladestasjoner (utenom Zapchargeren) gir mer enn 10A når en bruker slik adaptor. Det er et avvik på ledestasjonen ikke adaptoren.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

kje

Sitat fra: elektrolux på fredag 18. januar 2019, klokken 21:04
Ja. Det er nettopp slik bruk den er utviklet for.

Hvor mange amper blir Revaen ladet med da? Vår Tesla wall charger har 32A kurs...

elektrolux

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA