Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Billig elbil som familiebil nr to

Startet av Elbilskeptisk, mandag 06. august 2018, klokken 18:18

« forrige - neste »

Elbilskeptisk

Har holdt igjen lenge men nå har situasjonen endret seg slik at det blir direkte ufornuftig å ikke ha elbil som bil nr to. For øyeblikket består den i en gammel Berlingo som er min favorittbil. Liten utenpå, stor inni. Kan brukes til alt og ingen grining om det blir en skramme. Og ikke minst har den ganske gode kjøreegenskaper. Elbil til samme pris som gammel Berlingo er nok urealistisk men den kan godt koste under 80K

Hadde jeg funnet en god elektrisk Berlingo/Partner til god pris hadde jeg vært veldig fristet men det er sjelden vare. Noen Flere er det av Renault Kangoo så det kan være et alternativ. Men så var det dette med batterileie. Er dette fremdeles et tema?

Trilling ser spennende ut men hvordan er den over de vestlandske bruene? Og hvordan er det med sikkerhet ved kollisjon?

Behovet består for øyeblikket i at kona skal dagpendle til naboøya ca 35km hver vei dersom hun skal innom barnehagen. Sansynligvis lademulighet på jobben. Det må være plass til to barneseter der det ene fremdeles er bakovervendt(kan snus om ett år)og en voksen passasjer. Ellers vil den brukes på øya slik at dieselbilen kan spares til langturer.

Ser ut som trilling er det enkleste valget siden den er billig og har grei rekkevidde og hurtiglading. Men siden de er forholdsvis trange og ikke ser ut i måneskinn vurderer jeg også Kangoo og Berlingo om en skulle dukke opp.

Jeg luftet dett med trilling for en kompis som kjører Leaf utrykte han; "E du ikkje meir gla i na?"
Er glad i både Kone og barn men trilling ser ut som et bra alternativ.

Hva synes dere?

Amatøren

Vurdert en eldre e-Golf?

Riktig nok en del dyrere enn en trilling.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

DagfinnN

En 2013 leaf får du nok ned mot 100k, kanskje 120. Den klarer nok 7 mil på de verste dagene også. Den er nokså stor innvendig. Ved temp over null klarer du lett godt over 10 mil med en gammel leaf. Ikke velg eldre enn 2013 da varmepumpe første ble standard for 2013 modeller.
Så vil du nok skjønne at den billige elbilen din ikke blir bil nr 2 , men nr 1. Dieselen som du bruker i helgene blir nr. 2.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Elbilskeptisk

Både Golf og Leaf er nok utenfor budsjett.

Har ikke allverden erfaring med elbil. Har kjørt 106(treg), Think(for trang), Leaf(kjedelig japs) og Tesla(rask og kjedelig). Håper på at trilling skal vekke ørlite grann entusiasme så må se til å teste en dag.

Trekkoppbil

Rådet mitt er å prøve aktuelle biler, da det vanskelig for andre å bedømme hva dere er fornøyd med.
Dersom lading på jobb er pålitelig, så kan dere klare det med en rimelig bil. Vær obs på at kapasiteten varierer mye fra bruktbil til bruktbil ettersom hvordan de er holdt, og prisene varirer også, uten at det behøver å være noen sammenheng. Biler som er stygge å se på, kan være gode å kjøre.

automat

Trillingen har overraskende stor passasjerplass. Men lite bagasjerom, helt til baksetene legges ned.

Den har dårlig varmeapparat, som suger mye strøm hvis man fyrer hardt.

Kjøreegenskapene er så som så, men hvis referansen er Berlingo, så tror jeg ikke man vil oppleve det som noe stort problem. Men den er følsom for sidevind.

Den vinner ikke i noen kollisjonstest, men har inntrykk av  det ikke er helt krise heller.

Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

elbilsor

Med barn i bilen og ønske om å bruke bilen i hverdagen ville jeg ikke gått for trilling. Med vekt på drøye 1000 kg og dårlig i kollisjon ville jeg mye heller gått for eldre Leaf.
Lengre rekkevidde, bedre komfort, sikrere, fem seter, mindre verditap etc.
Har hatt Leaf 2011 i seks år-100% fornøyd! Begge mine kamerater med trilling angrer, og sier de ikke ville valgt den igjen.

Elbilskeptisk

Takk for innspill!
Jeg bør nok muligens ha Leaf og Golf med på listen også. Begge er jo åpenbart kvalitetsprodukter. Får prøve å ordne noe prøvekjøring.
Har allerede Octavia RS så vet ikke om vi gidder å prøvekjøre egolf med mindre det dukker opp et røverkjøp. Leaf kryr det av så kona får sikkert låne av en nabo. Kjenner ihvertfall en småbarnsfar i området som skryter fælt av trillingen sin så det kan nok ordnes det også.

hsa77

2×35 km vinterstid er vel helt i grenseland for hva en trilling klarer. Dersom lading på jobb ikke er 100% sikkert å få til tror jeg nok ikke triling er et godt valg, ikke kult å måtte skru av varmen med små barn i bilen for å rekke frem en kald vinterdag... Ville nok ha prøvd å strekke budsjettet litt lenger og sett på en Leaf. Fordelen med Leaf er jo at det ligger drøssevis med biler ute på Finn, mange til under 100.000. eGolf blir nok betydelig dyrere.

Ser at du vurderer Kangoo, vær obs på at den kun lader på 16A- dvs at det tar mange timer å lade den.

2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

Up_&_Away

Du burde prøvekjørt e-UP
plass til bakovervendt i den
liten gocart - mye bedre kjøreegenskaper enn trilling
VW e-Up! nybil fra august 2018

hsa77

Sitat fra: Up_&_Away på torsdag 09. august 2018, klokken 11:55
Du burde prøvekjørt e-UP
plass til bakovervendt i den
liten gocart - mye bedre kjøreegenskaper enn trilling
Da må man vel opp i minst 120-130k, og når trådstarter helst vil under 80k blir vel kanskje dette litt dyrt?

Eup har ikke varmepumpe og er utstyrt med et ganske lite batteri. 2×35km på vinteren bør vel gå bra, men komfortabel sikkerhetsmargin for en uerfaren elbilist blir det vel neppe...
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

Elbilskeptisk

Jeg hadde den blanden gleden av å kjøre inn bensin UP som leiebil i frankrike. Etter fem timer i 140kmt var den plutselig ganske morsom.
Helt sikkert en bil jeg kan like i elektrisk utgave men for dyr og litt liten.

Ser det drar seg i retning av -12 Leaf. Den minst sexy bilen jeg vet om.

elektrolux

Vi hadde bensin Up som leiebil i Oslo. Treg som F. Kan ikke sammenlignes med råtassen e-UP
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Elbilskeptisk

@Electrolux
E-up er nok raskere ja. Men "min" endret fullstendig karakter fra Paris til Brest så de har nok lett for å bli daukjørt.
Vi var naboer i mange år. Jeg Kjørte 106Rallye og du inviterte meg innom garasjen en gang jeg stod med motortrøbbel.

Elbilskeptisk

Det dukket plutselig opp eg godt kjøp på trilling i Sandnes. Vesentlig nyere og litt dyrere enn jeg hadde tenkt.
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=122664195

Litt kort rekkevidde men satser på at Kona kan lade på jobben.
Har ennå ikke prøvekjørt en slik bil og skal hente den imorgen. Den har vel akkurat ikke rekkevidden til å kjøre Sandnes-Bømlo(144km) uten mellomlading. Ser det er en ladestasjon i Aksdal.
Jeg er selvsagt veldig spent.

Takk for gode råd!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA