Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ny Peugeot Partner Tepee Electric - stor 5-seter for 200.000 kr!

Startet av Osloensis, torsdag 23. august 2018, klokken 13:12

« forrige - neste »

CitB59EL

Har nå kjørt over 93000 km i min Berlngo EV. Helt enig at denne person bil utgaven av bilen er minst 4 år for sent ute-men den er veldig enkel og modde til å gå lengre og få økt komfort! Skift dekk og felger og sett på plate under motor+grill og vips så har du flere mil ekstra. Rekord i sommer er at GOM viste 182 km etter en 182 km tur dagen før hvor jeg feiget ut å ladet. Bilen går lett 12-14 mil med A rulle motstand dekk og vanlig kjøring med AC på tørr vei.
Vinter kjøre lengde så går det å dra ut 8 mil full pupp 10mil  fryser litt -, 12 mil (uten varme= ved ekstrem kjøring Orkanger-frøya i -12 grader og jæ... kaldt og sakte kjøring. Min er dempet i dører pga høytalere og er milevis bedre enn NV200 med tanke på kjøre komfort. Selv personbil utgaven står på varebil dekk 8 lags fra Michelin med E i rullemotstand. Bilen blir en helt annen med personbil dekk. 
Har kjørt 2400 km på 6 dager i vinter-det er bilen IKKE egnet til! Eneste gang med nedsatt ladefart var på dokka i -15 etter å ha startet dagen i -23 fra fagernes.  Bilen viste over 160 km est på GOM dagen etter jeg ankom stjørdal. Siste lade stopp klett hvor jeg ladet til ca 65% og kjørte helt vanlig med varme til Stjørdal(tørre veier). Bilen guffer på uansett via hurtiglading bortsett fra ekstrem kulde i batteri. Bilen er ekstrem enkel på godt og vondt-men fungerer fin som varebil. Men står selv over-venter på neste gen som skal komme med 50 KW batteri og er helt ny utviklet-da skal jeg vurdere ny Berlingo personbil i elbil selv. Kommer i 2019-2020.

Osloensis

Sitat fra: CitB59EL på fredag 24. august 2018, klokken 18:08
Skift dekk og felger og sett på plate under motor+grill og vips så har du flere mil ekstra. Rekord i sommer er at GOM viste 182 km etter en 182 km tur dagen før hvor jeg feiget ut å ladet. Bilen går lett 12-14 mil med A rulle motstand dekk og vanlig kjøring med AC på tørr vei.

Har du noen litt mer detaljerte tips? F.eks modell og merke på felger/dekk, og ikke minst litt infor om platen under motor+grill?
Nissan e-NV200 Evalia 2015 (overtatt okt 2017)

CitB59EL

Hei, Hvis du åpner pansret og ser bakken så mangler bilen din deksel under motor. Citroen/Peugeot har original deksel laget for el utgaven under motor. Min bil hadde ikke dette dekslet som er standard på alle diesel utgaver-dette gir bedre luftstrøm. Videre så har jeg satt på vinterdeksel i den kjørligere årstiden: https://www.gytisautek.no/citroen-berlingo-2008-2015-vinterdeksel-nedre Dekker også til litt på raden over ca 1/3 -men har ALLTID åpning slik at luft kommer til radiator.

Dekkende jeg bruker er: Toyo NanoEnergy2 205/65-15H med 94 i laste index. Dette dekket er utgått. Det er et A dekk på rulle motstand. Har også kjøpt brukte C5 alufelger/magnesium som ser ut som står felger i 15" men veier ca 7 kg pr stk-altså lettere enn alle vanlige alufelger. Kjører med hjulkapsel på sommer. 

Mine Original sommer dekk hadde E i rulle motstand fra fabrikk Michelin 195/70-15 varebildekk.  Bytte dekk er det grepet som utgjør størst forskjell. Kan nevne gårs dagen: 109 km kjørt og 34 km i rest. Bilen viser nå ca 142-147 km når jeg starter den om morgen. På varme dager over 160 km est rekkevidde ved helt vanlig kjøring. 

Har Nokian 195/60-16 R2 med 93 i laste index på vintern med 16" Airflow felger fra DS. Har kjørt på 195/65-15 95XL R2 tidligere. Ca lik rekkevidde men 16" R2 er et langt mykere og stillere dekk på min Berlingo.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA