Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Erfaringer tur/retur Trondheim-Tyskland

Startet av Bent, søndag 05. august 2018, klokken 10:22

« forrige - neste »

Bent

Jeg kom akkurat hjem fra en tur med Roadster der jeg startet i Trondheim, kjørte Østerdalen til Oslo, ned til Malmø, og gjennom Danmark til nord-Tyskland (Schleswig-Holstein). På retur kjørte jeg opp gjennom Sverige (Malmø -> Ørebro -> Østersund -> Trondheim).

Jeg brukte The Can EU som er en mode 3 type 2 adapter fra Henry Sharp (takk til elbilhjelpen.no for tips om denne). Denne gir opp til 64A lading på AC43-stasjoner.

Hensikten min med dette innlegget er å si litt om erfaringen min med ladehastigheter på turen, for her var det mye rart.

Planen min i Norge var å bruke Grønn Kontakt sine ladere, med Fortum som nødløsning. I Sverige/Danmark/Tyskland skulle jeg bruke Clever.

Merk at mode 3 lading med Roadster er litt avstumpet siden Roadster bare bruker én av de tre fasene. Det meste jeg kan forvente ut av en 22kW stasjon er ~7kW, og det meste ut av en 43kW er ~15kW.

Jeg testet først 22kW-stasjonen til Grønn Kontakt på Nidarvoll i Trondheim. Den leverte forventede 32A.

Så kjørte jeg fra Trondheim til Tynset for å lade på 22kW-stasjonen der. Den leverte bare 16A i motsetning til forventede 32A. Dette torpederte planene mine noe for å nå Oslo. Etter å ha ladet bare det nødvendige der så hinket jeg videre til Elverum der jeg ble nødt til å nødlade hos Fortum, på Kiwi Fjeldset. Der fikk jeg de lovede 32A men det er jo svinedyrt med Roadster da siden jeg betaler 1 krone per minutt for 7kW. (Dvs 8,50 per kWh, mot Grønn Kontakts 3,00 per kWh.)

Etter å ha svidd av en drøy hundrelapp hos Fortum på Elverum kjørte jeg til Innlandsporten for å lade på Grønn Kontakt sin stasjon ved Coop. Denne leverte bare 24A som igjen er noe skuffende. Jeg sto ikke der veldig lenge før jeg kjørte videre til Dal der Grønn Kontakt endelige leverte med 32A. (Hurra!) Der sto jeg noen timer. Til slutt var jeg innom Grønn Kontakt sin stasjon på Rygge som også leverte 32A.

Jeg vet ikke hva det er som gjør at en del 22kW mode 3 type 2 ladere ikke klarer å levere 32A til Roadster, men det går ikke fram av ladekartet at det er slik og såvidt jeg vet må man bare vite av erfaring hvilke ladestasjoner som "virker" og hvilke som ikke gjør det.

Etter jeg kom inn i Sverige gikk ting meget bedre. Clevers 22kW stasjoner leverte alltid 32A, og de langt mer geniale 43kW stasjonene leverte normalt fra 56-60A. Den største ulempen med disse er at dersom det kommer noen andre (typisk en Leaf) og kobler seg på samme stasjon så halveres ladestrømmen til Roadsteren, og du må selv avslutte og starte ny lading etter den bilen har kjørt for å komme opp på 60A igjen.

Den meste geniale stasjonen til Clever sto i Ørebro og leverte 64A til Roadster selv når en annen bil sto koblet til.

Det minst geniale med Clever er at alle stasjonene deres lenger nord i Sverige (i Østersund-høyde) som er merket som 43kW på kartet deres faktisk bare er 22kW. Jeg fant iallefall ikke noen faktiske 43kW-stasjoner i Østersund eller langs veien vestover derifra.

Neste gang jeg tar denne turen kommer jeg til å kjøre sydover gjennom Sverige for selv om de nordligste stasjonene der er "bare" 32A så er det uansett bedre enn de 16A og 24A jeg opplevde nedover Norgesruta.
Tesla Roadster, 25Mm

ravn

Har selv brukt mye Clever i Danmark på 60A. Syntes det var råflott.
Men etter at jeg fikk chademo åpnet verden seg på en ny måte :)
Sandnes, Citroen C-Zero og har fått solceller på taket. Tidligere Tesla Roadster 2.5, Toyota Rav4EV, 2011 Nissan Leaf, Twizy, 2000 Ford Ranger EV, Reva og Think Classic.
Elbillist siden 2002.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA