Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Månedsvis ventetid på service

Startet av daktari, lørdag 04. august 2018, klokken 15:39

« forrige - neste »

Strøm Tycoon

Den lange ventetiden på service/utbedring er et problem for meg som planlegger å selge bilen snart.

Kjedelig å måtte vise bilen med falsk-positiv varsel om feil i frunk latch og luftfjæring som siger framme. Time til sjekk og utbedring er ikke før 10.01.2019. Innen da har bilen gått 12000km mer.

Hyperstress

Jeg har har i halvannen måned får vite at jeg får dato for service når delene kommer.!? Det er jo ikke så lett å forholde seg til, så etter purring har jeg omsider fått dato - i januar! (Grorud). Altså 6 mnd venting totalt, og garantien går ut innen den tid. (Poenget var å ha service i god tid før 100000km.). Frustrerende opplegg, håper de klarer å få orden på sakene snart. Jeg er, og har alltid vært, skeptisk til strategien deres om å ikke bruke forhandlere. De må jo åpne flere hundre servicesenter om de skal kunne ha samme kapasitet som de andre store merkene i Norge. Og det må skje fort. Men det kommer neppe til å skje, og når M3 kommer så går nok alt i stå. Tror jeg. Dessverre :(

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Muffinman

Tror jammen mange verksteder drar det forslitte "vente på deler"-kortet når de ikke har styring i eget hus.

alda

Sitat fra: Muffinman på onsdag 12. september 2018, klokken 12:10
Tror jammen mange verksteder drar det forslitte "vente på deler"-kortet når de ikke har styring i eget hus.
Det var en i Sverige som fram till nu har väntat 210 dagar på nya delar, och han väntar fortfarande... Står om det på svenska Tesla-forumet om någon vill läsa.
Det var en frontkollisjon där ena hörnet blev intryckt. Var visst totalt 90 delar som behövde beställas.
-Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

Tulle

Bestilte 20.000 service på fredag (7. september) (mail Skodje) kl 10. Fikk svar kl 1240. Sa fra om at førerdøra knirker hvis jeg legger vekt på panelet på innsiden - sikker et dårlig clips. De skulle sjekke at de hadde clips på lager, fikk svar onsdag ( i dag) og fikk servicetime neste onsdag - 19. september.
Så glad for at jeg ikke bor i Oslo eller Bergen.

El-boy

Sitat fra: Tulle på onsdag 12. september 2018, klokken 15:00
Bestilte 20.000 service på fredag (7. september) (mail Skodje) kl 10. Fikk svar kl 1240. Sa fra om at førerdøra knirker hvis jeg legger vekt på panelet på innsiden - sikker et dårlig clips. De skulle sjekke at de hadde clips på lager, fikk svar onsdag ( i dag) og fikk servicetime neste onsdag - 19. september.
Så glad for at jeg ikke bor i Oslo eller Bergen.
også har dei jo så flinke mekanikere på Skodje i motsetning til noen andre Servicesentere jeg har erfaring ifra.

mj

Sitat fra: Tulle på onsdag 12. september 2018, klokken 15:00
Bestilte 20.000 service på fredag (7. september) (mail Skodje) kl 10. Fikk svar kl 1240. Sa fra om at førerdøra knirker hvis jeg legger vekt på panelet på innsiden - sikker et dårlig clips. De skulle sjekke at de hadde clips på lager, fikk svar onsdag ( i dag) og fikk servicetime neste onsdag - 19. september.
Så glad for at jeg ikke bor i Oslo eller Bergen.
Fikses med å ta av alulist på døern  og legge tjæretape eller tilsvarende bak. Gjort på alle mine av Tesla Kr.Sand. Tar få minutter og knirk er borte.
S100D Sort metallic
X75D Blå VIN F127...
S90D Hvit VIN P127...Solgt Juni 2018
S85 Grå VIN P58035, byttet i X75 29.03.17
S85 Grå VIN P36765, solgt 10.04.16

arnkl

Sitat fra: El-boy på onsdag 12. september 2018, klokken 17:00
også har dei jo så flinke mekanikere på Skodje i motsetning til noen andre Servicesentere jeg har erfaring ifra.
S85 (blå, med det meste, VIN# *20295)
VW e-Up! (2014, kjøpt brukt)

Muffinman

Det er veldig lenge siden. De har byttet kontaktor på verkstedene i flere år nå. Batteriet må tappes ned til under 20%, og man må åpne pakken for å komme til kontaktor. Fra ca 2015 er det lettere; da sitter kontaktoren bak et lokk.

I starten bare byttet de til nytt batteri, deretter var det lånebatteri mens det originale ble fikset i Nederland og nå gjør man altså jobben på servicesentrene.

jazzwheel

Sitat fra: jazzwheel på onsdag 05. september 2018, klokken 14:04
Bilen min har ikke fått ny firmware på et par måneder, etter en oppdatering som feilet. Tesla kunne kikke på om 3,5 måneder.. Ikke så artig å glede seg til ny AP-firmware om dagen altså.

I tillegg prøver jeg å kjøpe nye hjulmuttere til 19" slipstreamhjul. Selv etter en mengde forsøk kom jeg likevel ikke gjennom på telefon til service&delelager, og når jeg tilslutt ringte salg kunne de ikke svare på spørsmål om hvor det var mulig å kjøpe.
Litt OT, men sendte de en ny mail (denne gang på engelsk). Spurte om de kunne fikse dette remote så jeg slapp å vente et halvt år på ny firmware. Fikk aldri svar, men et par dager etter dukket det opp varsel om ny firmware! Installasjonen gikk smertefritt denne gang :)

Kjørte innom Rud og der hadde de heldigvis hjulmuttere på lager. Fikk dog ikke med meg at pyntehetter ikke kommer sammen med muttere, så må stikke innom enda en gang. De kunne med fordel spurt om jeg trengte..

Huskestue

Jeg trodde prolemet var at Tesla ikke klarer å levere deler, men virker som Elon mener at det er andre som har skylden for lang ventetid:

https://www.tek.no/artikler/tesla-skal-ta-seg-av-skadereparasjoner-selv/446237

o.b.lix

Det er vel den mest brukte unnskyldningen for alle bilverksted at de venter på deler. (og så er grunnen at de ikke har bestilt deler).

Også Tesla egne verksted har brukt dette. Men de får korreks fra ledelsen, eksterne kan ikke få det. Så dette er et ledd i å få kontroll over eget merkenavn.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Tulle

Vært på Skodje i dag. De sto klare når jeg kom 2 min over 8 og bilen ble kjørt rett inn.
Fikk SMS utpå dagen om at bilen ikke ble ferdig i dag. Manglet noe deler :) :). Forhåpentligvis ferdig i morgen.
Men fikk P85D som loaner.  :+1:
Testet den så vidt på vei hjem. Ja - den er raskere inn min 100D, men ikke så enorm forskjell. I hvert fall ikke verdt prisforskjellen etter min mening.
Interessant å legge merke til noen forskjeller.
Markert mer veistøy enn min november 2017 S100. Her har det altså skjedd positive saker.
Testet AP1. Synes ikke det var noe særlig forskjell i forhold til AP2 bortsett fra skiltgjenkjenningen som justerte fartsgrensene korrekt. Kjenner nå at det skulle jeg ha hatt også. Håper det kommer på versjon 9.
Har dedikert regnsensor. Helt klart mye bedre enn på min bil.
Knirket mye mer i setene. Kan nok ha noe med at bilen har gått snart 100k mot min 20k?
Forbruket hakket lavere. 205 til verkstedet og 192 tilbake. Skyldes kanskje at 85 kwh pakken veier mindre enn 100 kwh og at jeg overtok en varm bil, ikke bare varmt batteri?

k1

Tja, synes ikke ventetiden er blitt noe bedre på Østlandet i hvert fall.
I dag måtte jeg skyve på en verkstedtime jeg fikk satt opp i juni som ble 5. november, grunnet jobbreise. Det var ikke mulig å levere bilen fredagen før (5.nov er en mandag), da den må tas i mot av verksted personell og felles gå igjennom lista over ting som skal utbedres. Eneste mulighet var å sette opp ny tid for mottak på service senteret. Ny time ved bestilling i dag var tidligst 15. januar 2019!

Dette gjaldt Tesla Oslo Nord, Rud, Skøyen og Drammen. Ingen hadde ledig kapasitet før. Brummundal kunne de ikke se oversikt for, så de må jeg evt ringe selv.

Å dermed hevde at lang ventetid på service er et tilbakelagt stadium er direkte feil  :-1:
Fint for resten av landet at det er blitt bra, men Tesla Østlandet er ennå på bærtur.


tkjoerlaug

Tror det er forholdsvis stor forskjell på småfiks og større ting som ikke er kritisk. Jeg har alltid opplevd at ting som har hastet har blitt tatt tak i, og også mindre kjappe ting. Jeg skal nå inn for utbedring av litt udefinert klakkelyd i dashboard, og de har satt av en hel dag for feilsøking. Da ble ventetiden over tre måneder i Trondheim.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA