Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

32A ladeboks, men vår P85 drar kun 13A

Startet av JorgenM, lørdag 04. august 2018, klokken 12:01

« forrige - neste »

JorgenM

Spurte i en annen tråd, men spm mitt druknet nok i andre poster :)

Vi har en 2013 P85 uten dobbeltlader.

Vi fikk nettopp installert 2 stk Garo GLB ladebokser i garasjen, begge på 1-fas 32A (230V) og de er koblet sammen slik at de til sammen kun trekker 32A hvis begge bilene lader samtidig.

Teslaen får vi ikke ladet på mer enn 13A, er det noen som vet hvorfor og kan noen bekrefte/avkrefte om vi skal kunne lade vår P85 på 32A?
Elektriker prøvde noe lasking inne i boksen etter en oppskrift på dette forumet, men da tok den kun 7A.

Har kun 1 Type2-kabel, den som fulgte med i3'n og det står 32A på den. Teslaen sto alene på lading da vi prøvde.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

sjokomelk

Bilen din trenger å skifte ut noen kabler og et relé mellom lader og ladeport. Garantisak hos Tesla. Kontakt servicesenter for å bestille time for dette.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

JorgenM

Ok, har 100k-service i september, skal høre om de kan gjøre det da.

Takk :)
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Muffinman

1. 13->16A oppgradering. Systemet var opprinnelig designet for 3x16A, men så oppdaget man at noe ikke var tilstrekkelig dimensjonert. Så da begrenset man til 3x13A med en softwareoppdatering inntil bilene fikk fysisk oppgradering av komponentene det gjaldt.

2. Installasjon av releboks, eller laskeboks om man vil. Uten vil bilen bare kunne bruke en av de tre delladerene, dvs 16A for biler som takler det eller 13A på biler som trådstarters som også mangler utbedring av punkt 1. Releboksen var standard fra ca. august 2015, og ettermonteres gratis på forespørsel på andre biler. Biler med dobbeltlader trenger ikke denne. Releboksen monteres faktisk istedet for slaveladeren. Den senser når bilen kobles til enfase, og kobler sammen tilførselen til alle tre delladere. Det blå adapteret til UMC er allerede lasket slik at man får 32A enfase fra denne, men ikke fra en standard enfase type 2 boks.

JorgenM

Bra forklaring :)

Håper de klarer å skvise inn dette på servicen i Trondheim. 5 uker til og bilen har gått 98200km så ikke så lenge igjen av garantien :)
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

JorgenM

Fikk svar fra dem om at de fikser dette på samme servicen :)
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

JorgenM

Tesla manglet deler da jeg var inne på 100k-service, men hadde ny time idag og nå lader bilen på 32Ah på hjemmeladeren :)
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)


JorgenM

Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA