Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Grensesprengende utvidelse av autopiloten!

Startet av GeirHM, lørdag 04. august 2018, klokken 08:30

« forrige - neste »

GeirHM

Electrek meldte for et par dager siden at programvareoppdatering 9 vil inneholde en "on ramp/off ramp" utvidelse av kjøreassistensystemet Tesla kaller Autopilot. Det kan bli en grensesprengende utvidelse av måten vi kan kjøre bilene våre på. Dette gjelder særlig de av oss som kjører langtur på motorveiene.

Utvidelsen virker å være på nivå med det som skjedde høsten 2015 da vi fikk stifte bekjentskap med autopilotsystemet og kunne for aller første gang slippe rattet og la bilen kjøre av seg selv. Versjon 9 skal altså gjøre det mulig å la bilen overta styringen av bilen fra jeg kjører på motorveien til jeg velger å kjøre av igjen. Det helt nye med dette er at bilen skal gjøre nødvendige filskifter osv. slik at mine sjåføroppgaver begrenser seg til å overvåke og gripe inn om valgene bilen gjør virker feilaktige.

Utvidelsen vil bidra til positive kjøreopplevelser på rutinemessige strekninger for mange pendlere. Det er jeg sikker på.

Les mer her: https://electrek.co/2018/08/02/tesla-autopilot-on-ramp-off-ramp-feature-version-9-update/

What-a-watt

#1
Kommer denne oppdateringen bare for de som har biler med FSD, eller også for de med EAP? Tror på det første, men håper på det siste.


jkirkebo

Sitat fra: GeirHM på lørdag 04. august 2018, klokken 08:30
Electrek meldte for et par dager siden at programvareoppdatering 9 vil inneholde en "on ramp/off ramp" utvidelse av kjøreassistensystemet Tesla kaller Autopilot. Det kan bli en grensesprengende utvidelse av måten vi kan kjøre bilene våre på. Dette gjelder særlig de av oss som kjører langtur på motorveiene.

Utvidelsen virker å være på nivå med det som skjedde høsten 2015 da vi fikk stifte bekjentskap med autopilotsystemet og kunne for aller første gang slippe rattet og la bilen kjøre av seg selv. Versjon 9 skal altså gjøre det mulig å la bilen overta styringen av bilen fra jeg kjører på motorveien til jeg velger å kjøre av igjen. Det helt nye med dette er at bilen skal gjøre nødvendige filskifter osv. slik at mine sjåføroppgaver begrenser seg til å overvåke og gripe inn om valgene bilen gjør virker feilaktige.

Utvidelsen vil bidra til positive kjøreopplevelser på rutinemessige strekninger for mange pendlere. Det er jeg sikker på.

Les mer her: https://electrek.co/2018/08/02/tesla-autopilot-on-ramp-off-ramp-feature-version-9-update/

Jeg blir fornøyd bare bilen kan passere en on-ramp uten å vingle til høyre jeg, i første omgang ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

k1

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 04. august 2018, klokken 10:45

Jeg blir fornøyd bare bilen kan passere en on-ramp uten å vingle til høyre jeg, i første omgang ;)

:+1: helt enig!

daktari

Min gjør dette i stadig mindre grad. Eller er jeg blitt immun mot overraskelsen?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

turfsurf

Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Henning Tveiten Østeby

Har akkurat kommet hjem fra Europa ferie i bilen. Tenker ca 4000 km av de 6000 km som ble kjørt ble gjennomført med AP2 koblet inn.
Begynner å bli skikkelig kjent med autopiloten.
Gleder meg til banebrytende oppdatering, selv om jeg ikke har så mye å klage på.
Jeg bruker også et 200 grams lodd som jeg henger på ene siden av rattet for å slippe å få varsle om å ta på rattet. Jeg sitter selvfølgelig alltid å følger med likevel, bare litt mer behagelig. Vet det egentlig ikke er lov da...
Gleder meg til de skal bytte ut prosessoren gratis... Hardware som er 10 ganger så rask til å prosessere bilder. KULT.




From Cayenne V8 to Tesla Model S 75D
Life is good


o.b.lix

«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

krl

#9
Sitat fra: Henning Tveiten Østeby på søndag 05. august 2018, klokken 10:33
Har akkurat kommet hjem fra Europa ferie i bilen. Tenker ca 4000 km av de 6000 km som ble kjørt ble gjennomført med AP2 koblet inn.
Begynner å bli skikkelig kjent med autopiloten.
Gleder meg til banebrytende oppdatering, selv om jeg ikke har så mye å klage på.
Jeg bruker også et 200 grams lodd som jeg henger på ene siden av rattet for å slippe å få varsle om å ta på rattet. Jeg sitter selvfølgelig alltid å følger med likevel, bare litt mer behagelig. Vet det egentlig ikke er lov da...
Du må alltid holde i rattet, hvis ikke så går det galt før eller siden. Bilen reagerer raskt, mye raskere enn deg, og plutselig sitter du i fenderen.

Uvisst om denne gikk på autopilot, men det var en Model X som gikk i fenderen på E18 i dag: https://www.fvn.no/nyheter/lokalt/i/8bkJx/Nyhetsstudio?pinnedEntry=4368

(Mulig det må betales for å se artikkelen, i så fall er bildet foreløpig også synlig på forsiden http://www.fvn.no også..)

Henning Tveiten Østeby



Sitat fra: krl på søndag 05. august 2018, klokken 18:21
Du må alltid holde i rattet, hvis ikke så går det galt før eller siden. Bilen reagerer raskt, mye raskere enn deg, og plutselig sitter du i fenderen.

Takk for omtanke/opplæring.
Det er alltid sjåføren som har ansvaret.




From Cayenne V8 to Tesla Model S 75D
Life is good


krl

Det stemmer ja. Bilføreren har ansvar for å holde i rattet, slik at det er mulig å umiddelbart ta over når styringsassistenten (aka "autopilot") gjør feil.

Og slik forblir det nok en del år fremover. Jeg er svært overrasket dersom det noen gang blir tillatt å slippe rattet på bilene som ruller på veien nå. Selv om det hadde vært interessant (eller skal vi si "spennende"?). Det er nok minst et par-tre generasjoner med hw-oppgraderinger før vi er der + en stor mengde SW-oppgraderinger. Jeg håper i alle fall ikke det blir tillatt å slippe rattet under kjøring før bilene beviselig kjører minst like feilfritt som mennesker over en tidsperiode på et år eller to.

GeirHM

Jeg kjenner meg ikke igjen i Kirkebøs beskrivelse av en bil som vingler når den kjøres med autopiloten aktiv. Ja, den gjorde det i de tidlige versjonene med AP2 Hardware. Men det begynner å bli en stund siden. Jeg fikk låne en S med AP2.5 i april og ble svært positivt overrasket over hvor god den var på E18 ned til Porsgrunn. Slik er det med min nye X også. Den kjennes stødig på E18. Slik at jeg ser fram til å få oppgraderingen slik at enda større deler av motorveikjøringen kan overlates ( under oppsyn) til bilen selv. Jeg tror dog ikke det blir aktuelt å kjøre med noen vekter festet til rattet, humhum. Men jeg er og lei av bilens mas om å holde i rattet. Det skjer selv når jeg jo faktisk har hendene godt festet i det.

krl

Jeg kunne tenke meg kapasitive sensorer på rattkransen fremfor denne kraftsensoren. Det er kanskje ikke ideelt for dem som kjører med hansker, men det er alltids mulig å kombinere det med nåværende løsning.

k1

#14
Sitat fra: GeirHM på søndag 05. august 2018, klokken 21:12
Jeg kjenner meg ikke igjen i Kirkebøs beskrivelse av en bil som vingler når den kjøres med autopiloten aktiv. Ja, den gjorde det i de tidlige versjonene med AP2 Hardware. Men det begynner å bli en stund siden. Jeg fikk låne en S med AP2.5 i april og ble svært positivt overrasket over hvor god den var på E18 ned til Porsgrunn. Slik er det med min nye X også. Den kjennes stødig på E18. Slik at jeg ser fram til å få oppgraderingen slik at enda større deler av motorveikjøringen kan overlates ( under oppsyn) til bilen selv. Jeg tror dog ikke det blir aktuelt å kjøre med noen vekter festet til rattet, humhum. Men jeg er og lei av bilens mas om å holde i rattet. Det skjer selv når jeg jo faktisk har hendene godt festet i det.

Har TMX med AP2.5 med sw 2018.26.2, og ved enhver on-ramp på motorvei, være seg e18 (oslo-porsgrunn) eller e6 (oslo-gøteborg) så drar den seg hardt ut mot høyre for å plutselig følge veistripa på on-ramp'en hver gang. Smått irriterende, for den fungerer ellers ganske bra nå. Eneste måten å unngå dette på er evt å ligge i venstre fil.
Ellers enig i det du sier (og mange andre) om lei av maset om å holde i rattet når man gjør det - man må liksom provosere bilens selvkjøring av og til med å trekke rattet mot motstand, noe som burde være unødvendig og kunne løses på en bedre måte?!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA