Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Grensesprengende utvidelse av autopiloten!

Startet av GeirHM, lørdag 04. august 2018, klokken 08:30

« forrige - neste »

Vhagar

Sitat fra: daktari på fredag 10. august 2018, klokken 16:42
Sitat fra: Vhagar på fredag 10. august 2018, klokken 14:04
Årsaken må rett og slett være at vindusviskerene ikke gadd å fjerne regnet.
Den automatiske viskingen funker ikke skikkelig hos meg, ruta må jo dekkes av regn før den visker uansett, og aldri raskere enn 5 sekunders intervall. Så hvis din er sånn også er det jo ikke rart autopiloten ikke ser linjene. Må nesten viske rent.

Jeg mente det var årsaken ja.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

Vhagar

Sitat fra: GeirHM på fredag 10. august 2018, klokken 17:43
Kan det være slik at de som har hovedsakelig positive erfaringer med EAP samtidig er de som har kjørt mest med systemet aktivt? Altså, slik at kalibrering har kommet lengst?

Det er jo også slik at noen biler kjøres oftere på motorvei enn andre. Det kan jo resultere i ulik tilgang til å bruke EAP der det er mest egnet og kan også føre til ulik grad av kvalitet på kalibreringen av systemet?

Godt mulig at den aldri vil la seg kalibrere 100% så lenge jeg ikke kjører på veier som strengt talt kanskje ikke er ment at den skal virke på ja. Det er jo ikke akkurat mange meterene med motorvei i Møre og Romsdal. Men den sier jo fra første gangen man henter bilen at den trenger kalibrering og jeg antar jo at den har fått nok trening når den først gir meg tilgang til å bruke den?

Nettopp derfor har jeg tidligere kjørt med den på og aktiv så mye som mulig for å la den lære. Men skjønner nå at det var helt bortkastet da den egentlig er på hele tiden og lærer selv om jeg ikke bruker den.

Sitatevery Tesla manufactured since October 2016 has been gathering data from every mile it is driven, and sharing that data with the Tesla Mother Ship in Silicon Valley. Operating in "shadow mode," the system does not directly affect how an individual car operates, but it does provide the raw data engineers need to drive progress toward a future in which self-driving cars are the norm.
Kilder:
https://cleantechnica.com/2017/09/01/new-tesla-autopilot-software-update-increase-shadow-mode-data-collection/
Og
https://insideevs.com/new-tesla-autopilot-to-operate-in-shadow-mode-until-self-driving-system-is-ready-to-activate/
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

daktari

Såvidt jeg har forstått fra hackerne på TMC er det ikke noe læring i bilen som pågår. Derimot endres kartdata mellom og de neurale nettverkene i noen oppdateringer, og de har muligheten til å aktivere features uten oppdatering (som da er lastet ned på forhånd). All trening av neurale nettverk foregår på store kraftige servere sentralt. Noen få ganger laster bilen opp spesielle korte bildesnutter de er interessert i til treningsmateriale- men uklart når og hvor ofte og hvordan dette brukes. Hva den initielle kalibreringen går på vet jeg ikke.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Henning Tveiten Østeby

Vinduspussere hos meg er også meget bra. Har hatt denne funksjonen på alle biler jeg har hatt siden 2000, og dette er en av de bedre.
Vi må ha vært skikkelig heldig
Har nå en del kompiser på jobb som det fungerer bra for også.

Automatiske fjernlys har jeg hatt bedre,  men med litt tålmodighet så går det vel greit. Kommer jo oppdateringer




From Cayenne V8 to
Tesla Model S 75D
Life is good


1000kwh

Regnsensoren ble mye dårligere etter en oppdatering for en stund siden. På grensen til ubrukelig.

Lyssensor reagerer på bilens egen refleksjon i skilter. Spesielt ille i tunneller med markering på veggene og ved veiarbeid.

Disse funksjonene krever mer arbeid :/

o.b.lix

Sitat fra: Vhagar på fredag 10. august 2018, klokken 18:10
Nettopp derfor har jeg tidligere kjørt med den på og aktiv så mye som mulig for å la den lære. Men skjønner nå at det var helt bortkastet da den egentlig er på hele tiden og lærer selv om jeg ikke bruker den.

Nei, det er for neural læring.

Nå er den slik at hver gang du avbryter autopilot, sendes 10 sek med video til Tesla så de kan se hvorfor den ble avbrutt.

Men kalibrering jeg snakker om, er plassering i veibane. Den blir i min bil i alle fall bedre og bedre, gradvis dag for dag. Og det er lite motorvei jeg kjører på.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

ingehn

Jeg har et problem  med automatisk endring av hastigheten styrt etter hastighetsskiltene på veien når jeg kjører på autopilot. Dette fungerte for få måneder siden, dvs. hastigheten gikk automatisk ned ved for eksempel overgang fra 60 km/t til 50 km/t samtidig som jeg så skiltbildet på displayet og fikk opp varsling om fartsreduksjon og det blå fartssymbolet øverst på skjermen skiftet også til ny hastighet samtidig som farten gikk ned.
Nå opplever jeg at det røde skiltbildet på skjermen gir riktig fartsangivelse, men det blå fartssymbolet skifter ikke og farten endrer seg ikke. Jeg må derfor sette ned farten manuelt ved å trykke spaken ned nødvendig antall ganger eller koble ut AP slik at farten reduseres.
(Før gikk også farten opp igjen automatisk dersom veiskiltingen hadde dobbelt skilting, men det skjer omtrent aldri lenger.) Noen som har erfart det samme? Min MX ble levert i slutten av september 2016.
Molde, Tesla X 90D Titanium helfoliert, 6-seter, hvite skinnseter, tilhengerfeste, sept. 2016.

Sulle

Av en eller annen grunn endrer den fart til fartsgrense + 10km/t nå. derfor endrer den ikke fra 60 til 50. Kom for eg par oppdateringer siden...
Model 3 LR 2019 - FSD, HW3
Model S 75D 2017 - FSD, HW3/MCU1
Think Li 2010
Model S P85 2013 - Solgt
Sandnes - Rogaland
Enkle, mobile ladeløsninger
https://www.eldrift.no/

ingehn

Det var merkelig at den ikke reagerer på 10 km/t fartsreduksjon. Det inviterer jo til fartsbot >:(
Molde, Tesla X 90D Titanium helfoliert, 6-seter, hvite skinnseter, tilhengerfeste, sept. 2016.

Sulle

Ja, regner med at det ikke er ment å være sånn.
Model 3 LR 2019 - FSD, HW3
Model S 75D 2017 - FSD, HW3/MCU1
Think Li 2010
Model S P85 2013 - Solgt
Sandnes - Rogaland
Enkle, mobile ladeløsninger
https://www.eldrift.no/

GeirHM

EAP med aktiv AP følger fartsgrensene (satt i GPS) i min bil både når de endrer seg opp og ned. Og antall km/t over fartsgrensen den regulerer seg til har jeg selv satt i innstillingene. Du kan sette den inntil 10 km/t over fartsgrensen. Jeg har oppdatering 2018.26.2.

jlan

Sitat fra: ingehn på lørdag 11. august 2018, klokken 22:37
Jeg har et problem  med automatisk endring av hastigheten styrt etter hastighetsskiltene på veien når jeg kjører på autopilot.
Jeg har også opplevd at AP nå noen steder legger seg på +10 selv om jeg har satt +2. Andre steder kan den legge seg på 70 selv om det er skiltet 80. Det fungerer fortsatt å holde spaken oppe for endre til skiltet fart (+ valgt tillegg), men jeg skulle veldig gjerne hatt et valg som fulgte fartsgrensene både med TACC og TACC+AP. Helst slik at fartsreduksjon kom før skiltet.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Sulle

På min bil regulerer den farten iht  min innstilling når jeg tilpasser farten manuelt (holder hendelen mot meg). Hvis jeg ikke bruker hendelen legger den seg 10 over uavhengig av innstilling. Dette kom for en eller to oppdateringer siden. Har 2018.26.3 nå.
Model 3 LR 2019 - FSD, HW3
Model S 75D 2017 - FSD, HW3/MCU1
Think Li 2010
Model S P85 2013 - Solgt
Sandnes - Rogaland
Enkle, mobile ladeløsninger
https://www.eldrift.no/

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA