Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Alternative sommerhjul

Startet av Gordon Retriever, torsdag 02. august 2018, klokken 16:38

« forrige - neste »

AppleKnocker

Sitat fra: Jakal på fredag 10. august 2018, klokken 10:26
Spørsmål: Hvilke dekk blir Ioniq levert med? Og var det samme diskusjon om dekkene til Ioniq? Og hva er erfaringene i praktisk bruk på Ioniq?
Min Ioniq kom med Michelin Energy. Men det er 16 tommer som standard, ikke 17 som Kona.
Erfaring med Energy dekkene er at de har bra rullemotstand, men ellers ikke er mye å skryte av. Begrenset grep, spesielt på vått føre. Dessuten har de en finurlighet ved at de bråker noe voldsomt når de er kalde, ved f.eks 5 varmegrader. Nå blir de jo varme hvis man kjører noen mil, men det har hendt at jeg har lurt på om jeg kjører med bakluka på gløtt når det er kjølig i været.

Jeg har flere ganger tenkt at jeg gleder meg til disse dekkene er utslitt og jeg kan sette på noe annet.



BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

trykkertor

Sitat fra: Spajderman på fredag 10. august 2018, klokken 10:34
[
Se der ja, da er det jo faktisk litt krise. Er det greit at en ny bil blir levert på slike dekk?
Dessverre så er dekk et av de områdene det spares inn på hos produsentene.
Kjøpte en relativt dyr motorsykkel for noen år siden. Og originaldekkene den modellen ble levert med var hinsides dårlige på vått føre. Direkte farlige dekk til en mc-en. Det merket også produsenten etter hvert, som skiftet til et godt dekk og modellmerke bare 2 år senere. For oss som kjøpte mc fra tidlig produksjon, så var dekkskifte den beste, mest merkbare, oppgraderingen en kunne gjøre.
Så ja. Jeg endte med å kastet 1 sett dekk med tusenvis av kilometer igjen på. Rett og slett fordi de var noe drit å kjøre med.

På dagens bil har vi sommerdekkContinental Contact Sport et-eller-annet-nummer. De støyer vannvittig mye mer enn vinterdekkene Michelin Ice-X. Hver hjulskiftesesong merker jeg meg hvor mye mer stille vinterdekkene er enn sommerdekkene. Blir positivt overrasket om høsten, og negativt overrasket om våren.

Gordon Retriever

Det er flere variasjoner av Nexen-dekket, med noe varierende verdier.

Støymålinger for dekkmerking viser støy avgitt til omgivelsene, ikke inne i bilen.
Likevel er det klart Nexen ikke er noe støysvakt dekk.

(Ignorer N Blue HD-dekket som snek seg med i oversikten.)


Aqua

Gode vinterdekk produsert for det nordiske markedet er mykere og med mer naturgummi enn sommerdekk. Det koster mer, men gir bedre grep på vinterveier. Det er årsaken til at det er en dårlig ide å bruke dekk fra lavprisprodusenter på norske vinterveier. Hardere gummi og nok også større andel syntetisk gummi gir lenger levetid, men dessverre også mer støy. Jeg merker det samme når jeg skifter fra Conti vinter til Conti sommer.

Å spare et par tusen kroner på ukjente/dårlige dekk når man kjøper bil, nesten uansett bilpris, er for dumt. Livet avhenger for en stor del av veigrepet og jeg vil aldri satse familiens eller eget liv for noen lusne kroner.  Alltid dekk med topp testresultat for nordiske forhold på min bil.

jorgenbsk

Nu vel. Nordisk er mye rart og betyr ikke nødvendigvis at f.eks. Continental er best på vinterføre alle steder.
Som eksempel er Continental nesten uegnet for meg, fordi 99% av kjøringen på vinterdekk vil kreve gode egenskaper for å unngå vann- og slapsplaning. Continental har ganske tett mønster på sine dekk.

Nå er jeg ikke direkte uenig, men det er ikke nødvendigvis ett riktig dekk for hele Norge. Eller Norden for den saks skyld.
En liten nyansering der altså :)

Nå gjelder tråden sommerhjul, så da tenker jeg "Nordisk" betyr litt mindre, men det kan godt hende jeg tar feil der. For meg er våtgrep i +3 til +20 Det viktigste. Men hvordan jeg da finner optimalt dekk er vanskelig å vite. EU-merkingen gir en indikasjon, men er jo ikke eksakt for disse forholdene.

Kjetil1986

Sitat fra: jorgenbsk på fredag 10. august 2018, klokken 20:48
Nu vel. Nordisk er mye rart og betyr ikke nødvendigvis at f.eks. Continental er best på vinterføre alle steder.
Som eksempel er Continental nesten uegnet for meg, fordi 99% av kjøringen på vinterdekk vil kreve gode egenskaper for å unngå vann- og slapsplaning. Continental har ganske tett mønster på sine dekk.

Nå er jeg ikke direkte uenig, men det er ikke nødvendigvis ett riktig dekk for hele Norge. Eller Norden for den saks skyld.
En liten nyansering der altså :)

Nå gjelder tråden sommerhjul, så da tenker jeg "Nordisk" betyr litt mindre, men det kan godt hende jeg tar feil der. For meg er våtgrep i +3 til +20 Det viktigste. Men hvordan jeg da finner optimalt dekk er vanskelig å vite. EU-merkingen gir en indikasjon, men er jo ikke eksakt for disse forholdene.

:+1: :+1: :+1:
Model 3 long range 2021

Limodriver

Når en leser på forskjellige tester av Nexen N'fera SU1 er det omtrent slik jeg forventet. Både på våt og tørr vei er det ikke noen "anerkjente" merker som gjør det dårligere. Lavere på listene er det stort sett billig og budget dekk. Premiummerker ligger stort sett alltid over.

andy99

Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

Limodriver

Jeg hadde tenkt Kona som ventepølse til Niro så det blir bra. Ikke ille å bli kvitt både kona og nexendekkene samtidig.

Gordon Retriever

Sitat fra: andy99 på torsdag 23. august 2018, klokken 20:54
EL Niro kommer med Michelin dekk.

I Sør-Korea.
Kanskje Kia vil drive markedsføring for sør-koreanske dekk på eksport-versjonen?

JEG

Sitat fra: Limodriver på torsdag 23. august 2018, klokken 21:34
Jeg hadde tenkt Kona som ventepølse til Niro så det blir bra. Ikke ille å bli kvitt både kona og nexendekkene samtidig.
Samme her. Ble egentlig bare forsterket av dette dekkene.

biggern

Sitat fra: Gordon Retriever på fredag 10. august 2018, klokken 13:58
Det er flere variasjoner av Nexen-dekket, med noe varierende verdier.

Støymålinger for dekkmerking viser støy avgitt til omgivelsene, ikke inne i bilen.
Likevel er det klart Nexen ikke er noe støysvakt dekk

Testet bilen igår.
Støymaling i 80-85Km på slitt asfalt viste 67-68dB i bilen.
Mener det var Nexen N Fera SU1 som satt på.

Til sammensligning skiftet jeg fra orginal Bridgestone Potenza S001 RFT 255/40 R18 95Y (72dB)
til Falken Ziex ZE914 Ecorun 225/40 R18 92W XL (68dB) på Golf GTE og merket stor forskjell.
Tester i etterkant viser 65-66dB.

Jeg har bedt forhandler om pris for å skifte orginale dekk til Falken Ziex ZE914A Ecorun 215/55 R17 94W (67dB) eller Fulda SportControl 2 215/55 R17 98Y XL (68dB).

På vinterdekk pakken til Nokian WR D4 215/55 R17 98H XL (69dB)
Også bedt om pris for å montere ett 12V uttak bak, samt montering av 80W LED rampe.

Time will show.

E_S

Tenker jeg kommer til å be om vinterdekk (kontinental, ikke nordisk type) på originalfelgene, så får jeg heller få med de medfølgende sommerdekkene løst og prøve å selge dem, og så kjøper jeg noe ettermarkedsfelger med litt spenstigere utseende og bedre dekk til sommerbruk.
:)

e-curious

Hvilken variant av Nexen dekket sitter på?  Ser ut som at dekkene har ganske stor rullemotstand?

Navl1

Måtte bremse kraftig på våt føre i dag, med nexendekkene. De dekkene skal av bilen så fort som mulig, aldri opplevd at dekk har sluppet taket i våt asfalt så fort som disse gjorde.
VW e-up 2017

Nissan Leaf 24kwh 2013, solgt 2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA