Skrevet av Emne: Retten til å reparere  (Lest 257 ganger)

hanche

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 289
    • Vis profil
    • Jobber på NTNU
Retten til å reparere
« på: torsdag 02. august 2018, klokken 15:59 »
Denne videoen er Tesla-orientert, men burde være av interesse for alle:



Den handler om en amerikaner som kjøper Tesla-vrak og setter sammen delene til nye biler. Det er imponerende å se hva han får til.

I Norge ville han nok fått problemer (som privatperson i hvert fall) både med å kjøpe vrakene og ikke minst få dem registrert etterpå.
Trondheim; Kia Soul EV 2016 (svart/rød).

elektrolux

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 12393
    • Vis profil
Sv: Retten til å reparere
« Svar #1 på: fredag 03. august 2018, klokken 09:46 »
Utrolig bra at slike personer finnes. Samtidig bekrefter dette at Tesla er ikke for meg som liker å mekke på egne biler.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://Elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El og Citroen AX elektro
Har for tiden VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model, Fiat 500 Microvetti, Buddy og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635

Daglig leder i elbilhjelpen.no AS. Utleievirksomhet via Nabobil.no, Leieting.no, Avamera.com og Air B&B i tillegg til privat og eget firma. Bytter hus via homeforexchange.com

gr

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 3172
    • Vis profil
Sv: Retten til å reparere
« Svar #2 på: fredag 03. august 2018, klokken 13:56 »
Takk for deling! Interessant video! Sliter litt med å ta han fyren seriøst når han skrur bil i skjorte og drar batteripakka ut på bakken under et vrak som ramler ned på toppen av den, men interessant video allikevel.

Utrolig bra at slike personer finnes. Samtidig bekrefter dette at Tesla er ikke for meg som liker å mekke på egne biler.
Du har jo VW, som knapt er bedre, med sine component protection-systemer som de nekter å fjerne selv om du betaler for det, og så videre. Var jo en her inne som prøvde å montere et 36kWh-batteri i en 24kWh e-Golf, og det gikk jo greit åt skogen selv om alt var bolt-on, VW nektet å kode bilen.
VW e-Golf
BMW X5
Tesla Model X (Utlevert lørdag 25. nov., fra Grand Sapphire)

Reservert TM3 og venteliste på Kia Niro.