Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Versjon 9 - kommende features

Startet av georglu, torsdag 02. august 2018, klokken 12:34

« forrige - neste »

Vhagar

Merker at jeg gruer meg til å få denne av flere grunner, men til nå kun basert på de videoene som har lekket. Så håper jeg tar fryktelig feil i forhåndsdømmingen min nå.

I mine øyne er dette en dårlig løsning sett fra et user experience ståsted.

Det er helt tydelig at gammel MCU i hvertfall ikke er kraftig nok til å dra rundt det de prøver å oppnå. Videoene viser treghet ved endring av det meste i de ulike menyene (fra en meny til en annen). Zoom og panorering av kart ser fortsatt ulidelig tregt ut. Ja jeg vet at andre merker er minst like dårlig men det er ingen unnskyldning i det heletatt.

Nettleseren nevnte vel Musk at skulle bli bedre og like bra som nyere MCU (Og/eller generell opplevelse av farten på hele systemet). Dette ser i hvertfall ikke ut til å være på plass enda. Den er ubrukelig fortsatt.

Så ja, mye kunne de klare å fikse med bedre software på gammel hardware. Men vi ser nok nå at gammel hardware ikke er god nok og at å skrive optimalisert software ikke hjelper. At det kommer endringer underveis i versjon 9 er helt klart. Men den helt store forbedringen fra 8 ser jeg ikke noe av. Dessverre, men som jeg har nevnt før så var det dette jeg fryktet.

Å flytte icon for frontruteaviseren og bakruteaviseren inntil hverandre er også neppe lurt. Særlig siden de er lengst unna fører som gjør at en må strekke seg og jo lenger ut hånden er, jo mindre treffsikker er den. Her vil mange trolig bomme unødvendig ofte.

Generelt å flytte icon'ene ned var en positiv ting isolert sett for hvor lett det er å nå tak i de uten å bomme. Men de har ikke plass. Noe som gjør at ting blir skjult, som fører til mindre oppmerksomhet på veien siden det er i bunn av skjermen, som fører til at synet trekkes mer vekk enn om det hadde vært på toppen av skjermen. Dette fungerer bedre på skjermen til model 3 som sitter høyere oppe, for S og X blir det for lavt.

Designet på menyen for HVAC ser rett og slett ikke gjennomtenkt ut i det heletatt. Her må en bare begynne å bruke funksjonen fra rattmenyen går jeg ut i fra. Noe som er tregere (prøv å juster både temperatur og viftehastighet på rattet "samtidig") og som fører til en dårligere opplevelse. Ja jeg savner dedikerte knotter for HVAC'en tror jeg.

Kart som default og ikke utbyttbar bakgrunnsapp er et valg jeg bare rett og slett ikke skjønner. Mulig Tesla ikke betaler for 3G/4G datatrafikk i det heletatt, men dette er dårlig av flere grunner. For det første drar det jo unødig datatrafikk men det belaster MCU'en med en unødig tung oppgave også som helt klart bidrar til den opplevde tregheten. Dessuten låser det brukeren til en defaultvisning på skjermen som kanskje ikke er ønskelig.

Slutt på splitscreen. Dette er nok den største tabben. Det å ikke få velge hvilke funksjoner som skal være synlig og hvor (oppe/nede) er et stort tilbakeskritt. Det eneste positive er at media app'en tar mindre plass og kan betjenes samtidig som kart på en smidigere måte. Men det er så langt det eneste positive jeg kan finne uten å ha versjon 9 i egen bil.

Slutt på flere app'er samtidig? Siden kart alltid ligger der og media app'en og energi app'en f.eks. er hver sin "modal" (overliggende vindu) så kan en ikke ha de 2 på samtidig så vidt jeg ser? Håper dette blir mulig i en senere oppdatering eller at det er innebygd i dag og bare ikke snublet over hvordan det gjøres i videoene.

MCU er en så viktig del av en Tesla at dette er noe de må jobbe mye mer med for å få orden på. Versjon 9 har helt klart andre forhold som er positive også (og negative som alltid) men Atari spill er ikke noe jeg en gang gidder å kommentere. Jeg må tydligvis anbefale folk at de kjøper seg en Nintendo Switch over en Tesla i denne omgang.

Dashcam vet vi at det kommer forbedringer til (om noen "teslauker") så nytten av det er ikke så mye å kommentere på enda. Og alt det andre kommer nok også til å gå seg til med stadig nye revisjon av versjon 9. Håper de får til vindusviskerene snart og at bilen ikke bråbremser i tide og utide og tror den blir påkjørt når den ikke er i nærheten av å være i fare. EAP og FSD gidder jeg ikke å bry meg om engang på dette tidspunktet. Det vil nok ta noen år til.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

alda

Split screen ska ju visst gå i V9 - det skall till och med vara möjligt att dela den i 3! (såg en video på FB där en ägare visade hur skärmen delades mellan t.ex. ryggekamera, navi och Spotify).

Men Navi måste alltid ligga på toppen verkar det som, inte möjligt att ta bort den.
-Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

z4rd

Hvilke videoer som har lekket sikter du til?

Denne karen har vel en "eldre" Model X med V9: https://www.youtube.com/watch?v=5nL3yZ96xTY

Synes ikke det ser spesielt problematisk ut...

2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Vhagar

Link gjerne til videoen som var postet på facebook om den er mulig å spille av utenfor facebook. Dersom ingen andre har fått med seg den muligheten så er det jo på tide å spre den infoen!

Ellers har jeg i bl.a. støttet meg på desse to under (og flere) men de viser i hovedsak det meste slik at en kan danne seg et bilde av UX'et de har lagt seg på for denne releasen. En fartsøkning ville vært mye mer synlig allerede i første utgave her og ikke noe jeg har troa på at de kan justere til etterhvert, håper inderlig at jeg tar feil om ikke vil jeg nok ønske ny MCU etter hvert. Sett bort i fra farten, så er det manglende splitscreen funksjon og påtvunget kart som bakgrunn jeg nok irriterer meg mest over (håper inderlig at de får det på plass). Og plassering av iconer som gjør det vanskelig å betjene eller ekstra trinn er bare noe jeg ikke fatter at de mangler kompetanse til å se selv.

Elon skal jo ettersigende ha så voldsomt sinne over folk som gjør feil, så hvorfor han ikke har sparket hele avdelingen som har laget dette skjønner jeg ikke. Med mindre folk tar feil om det sinnet da (det er vel flest shortere som pøser på med slike beskrivelser).

https://www.youtube.com/watch?v=4Kr0EuIhvfA

https://www.youtube.com/watch?v=TGeji7A_d7w
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

alda

#139
Det var en video från Tesla Owners Worldwide-gruppen på FB, sliter med å få linket till den här, försöker igen:

https://www.facebook.com/groups/teslaworldwide/permalink/900752660118592/
-Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

o.b.lix

#140
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Vhagar

Takk for youtube videoen.

At en kan få opp sist brukte app ved å sveipe opp var forøvrig kjent fra før. Nytt var at man kunne ta tak i forrige app og dra den videre oppover.

Jeg tenker at dette på ingen måte er en fullgod erstattning til den todelingen vi har i dag på v8. Fingerakrobatikken som skal til er heller ikke særlig praktisk når man er ute å kjører så det bare forsterker kritikken min om dårlig UX. Siden de først har valgt å bruke modals så hadde det vært greiere om de var mulig å flytte rundt fritt på skjermen (dra de rundt f.eks.). Jeg heller nok til å være enig med vedkommende på videoen om at dette trolig er en bug (ev. en veldig tidlig beta).

Det gir absolutt ingen mening at det skal ligge igjen en liten flik av kartet på toppen der heller, det blir jo rimelig unyttig. Navigering i seg selv er jo tilgjengelig selv uten visning av kartet vil jeg tro.

Nå viste det ikke om det er mulig å ha f.eks. energy app'en øverst og radio under. Den øverste app'en ser ut til å måtte være svært lav. Ei heller hva som skjer om en ønsker å bruke mer av media app'en. F.eks. bytte fra radio til spotify eller annet og bla i lister mot kun å velge ny favoritt. Trolig faller det sammen og en må bruke fingerakrobatikken en gang til, slik som vist når det ble byttet fra ryggekamera til nettleser (radioen forsvant).

Så fortsatt skuffet, men heldigvis så vet vi at utviklingen går videre og at de stadig kommer med nye oppdateringer av softwaren. Håper vi ikke blir låst til versjon 9 like lenge som versjon 8.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

tibber73

Her var det mye klaging på at noe blir endret. Vil ha nye features, men ting skal ikke endre seg..
Er jeg den eneste som gleder meg til v9?!
Tesla Model S 75D, VIN 226XXX, 14.12.2017
Tesla Model 3, reservert 01.04.2016 07:00, kansellert 03.2019
Nissan Leaf Tekna, VIN 6011XXX, 26.03.2014, solgt 01.2020

Vhagar

Beklager om det fremstår som sytete, det er helt klart gledelig med nye features, men da må de være forankret i et godt UX og ikke et tilbakesteg slik det i skrivende stund ser ut til å være. Dessuten så virker det som at lovnaden om at eldre MCU'er ikke trengte å bli oppgradert til ny MCU ser ut til å feile også. De har rett og slett ikke fått på plass farten (særlig på kart da det er vesentlig, men også nettleser).

Det sagt, det er godt mulig at de har bedret underforliggende systemer som ikke kan tre i kraft før hele flåten er over på versjon 9. Det virker litt merkelig, men det er siste håpet om at gammel MCU skal bli særlig raskere med versjon 9 kontra versjon 8.

Skal de først ha kart som default og ikke fjernbar grunn-app på skjermen, ja så må de få på plass farten. Om ikke så synker nytten drastisk.

Mulig hele enheten kjører sakte for at de skal kunne emulere Atari spillene i noen lunde riktig hastighet, en spøk, for jeg spøkte tidligere med at gammel MCU ikke var kraftig nok til å dra rundt Atari spill. De har fortsatt en stor jobb å gjøre her. Om ikke bestiller jeg ny MCU (avventer, jeg tipper det kommer en versjon 3 av den snart).

Ellers gleder jeg meg til alle nye features og er happy med at Tesla stadig forbedrer bilene sine via software updates (så lenge de ikke gjør slike feil som denne gangen).
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

mthoring

Sitat fra: tesla73 på fredag 12. oktober 2018, klokken 17:12
Her var det mye klaging på at noe blir endret. Vil ha nye features, men ting skal ikke endre seg..
Er jeg den eneste som gleder meg til v9?!

Jeg gleder meg! Allerede kjøpt inn minnepenn til teslacam. Bruker kartet øverst uansett heletiden, og ryggekamera bruker jeg kun når jeg rygger, så det er ikke noe problem for meg.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

tibber73

Sitat fra: mthoring på fredag 12. oktober 2018, klokken 22:58
Sitat fra: tesla73 på fredag 12. oktober 2018, klokken 17:12
Her var det mye klaging på at noe blir endret. Vil ha nye features, men ting skal ikke endre seg..
Er jeg den eneste som gleder meg til v9?!

Jeg gleder meg! Allerede kjøpt inn minnepenn til teslacam. Bruker kartet øverst uansett heletiden, og ryggekamera bruker jeg kun når jeg rygger, så det er ikke noe problem for meg.
Hehe. Bare positivt at kartet blir i fokus
Tesla Model S 75D, VIN 226XXX, 14.12.2017
Tesla Model 3, reservert 01.04.2016 07:00, kansellert 03.2019
Nissan Leaf Tekna, VIN 6011XXX, 26.03.2014, solgt 01.2020

HKS

Sitat fra: tesla73 på fredag 12. oktober 2018, klokken 17:12
Her var det mye klaging på at noe blir endret. Vil ha nye features, men ting skal ikke endre seg..
Er jeg den eneste som gleder meg til v9?!
Jeg ser også frem til v9, men er ikke overrasket over at enkelte som vanlig klager og bekymrer seg, lenge før de har fått testet v9! :D

Jeg har jobbet en del med embedded systems, og SÅ treng er ikke Tegra 3 prosessoren som vi finner i MCU1.
Det virker også som enkelte tror at Intel Atom-prosessoren som er i MCU2 er en superrask prosessor, det er den overhodet ikke. SoC i en moderne iPhone (f. eks. iPhone X) er av et helt annet kaliber.
Tesla Model 3 Long Range

Øggen

Fikk bil i oktober 2017, usikker på prod. dato. Kordan kunne ej finne ut om ej har AP 2.0 eller 2.5 igjen?
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

What-a-watt

Hvis du vet når du fikk beskjed om at bilen din har nå fått VIN, vet du også når den ble produsert. Tror ikke det finnes noen enklere metoder, men du kan prøve en VIN-dekoder som skal kunne gi deg måneden den ble produsert. AP 2.5 fra ca. midten av august 2017.

tibber73

Sitat fra: Øggen på søndag 14. oktober 2018, klokken 13:53
Fikk bil i oktober 2017, usikker på prod. dato. Kordan kunne ej finne ut om ej har AP 2.0 eller 2.5 igjen?
Hvis du har tatt vare på «view specs»-linken, må du lete etter APH3. Da har du AP2.5. APH2 er AP2.
Jeg tror også at den er med i bilde-linken til bilen din på tesla.com, men får ikke sett det fra mobilen.
Tesla Model S 75D, VIN 226XXX, 14.12.2017
Tesla Model 3, reservert 01.04.2016 07:00, kansellert 03.2019
Nissan Leaf Tekna, VIN 6011XXX, 26.03.2014, solgt 01.2020

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA