Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Dashcam i kommende v9 oppdatering

Startet av mentol87, onsdag 01. august 2018, klokken 21:49

« forrige - neste »

mentol87

Musk bekrefter dashcam i v9.0 oppdatering :) kommer antakelig i løpet av 4 uker skriver han på twitter.

https://mobile.twitter.com/lexiheft/status/1024727089994518539

1000kwh


o.b.lix

OG skal legge til Atari-spill som påskeegg...
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

geear

Blir mange BlackVue for salg fremover nå, inkl. mine?  :o 8)

Får håpe de klarer å gjøre det skikkelig smidig, slik at man kan gå inn i appen og se bilder/opptak fra bilen, og ikke minst at kameraene rundt hele bilen kan brukes.

georglu

Sitat fra: gr på torsdag 02. august 2018, klokken 11:56
Får håpe de klarer å gjøre det skikkelig smidig, slik at man kan gå inn i appen og se bilder/opptak fra bilen, og ikke minst at kameraene rundt hele bilen kan brukes.

I og med at EAP kun bruker noen av kameraene, så kan man anta at dette blir en feature kun for FSD-biler?
Model 3 RN108xxxxxx - reservert 31.03.2016

HKS

Sitat fra: georglu på torsdag 02. august 2018, klokken 12:08
Sitat fra: gr på torsdag 02. august 2018, klokken 11:56
Får håpe de klarer å gjøre det skikkelig smidig, slik at man kan gå inn i appen og se bilder/opptak fra bilen, og ikke minst at kameraene rundt hele bilen kan brukes.

I og med at EAP kun bruker noen av kameraene, så kan man anta at dette blir en feature kun for FSD-biler?
Tviler. Selv om du ikke har kjøpt hverken EAP eller FSD så brukes fremdeles sensorene (kamera, radar og ultralyd) til "sikkerhetsrelatert funksjonalitet".
Tesla Model 3 Long Range

georglu

Dashcam kan vel neppe klassifiseres som en «sikkerhetsrelatert feature»? I så fall vil tro du må ha betalt for tilgang til alle kameraer for kunne ta i bruk Dashcam-featuren. Altså ha kjøpt FSD.
Model 3 RN108xxxxxx - reservert 31.03.2016

HKS

Dashcam er kan heller ikke klassifiseres som en "selvkjøringsegenskap".

Datamaskinen i alle AP2/AP2.5 biler kan aksessere alle kameraer uten at du har betalt for noen av pakkene.
Tesla Model 3 Long Range

geear

Sitat fra: georglu på torsdag 02. august 2018, klokken 12:08
Sitat fra: gr på torsdag 02. august 2018, klokken 11:56
Får håpe de klarer å gjøre det skikkelig smidig, slik at man kan gå inn i appen og se bilder/opptak fra bilen, og ikke minst at kameraene rundt hele bilen kan brukes.

I og med at EAP kun bruker noen av kameraene, så kan man anta at dette blir en feature kun for FSD-biler?
Det er bare hvor mange kameraer den bruker til AP/selvkjøring, de kan jo gi alle tilgang til kameraer. Vil anta alle får dashcam, også de som ikke har betalt for verken AP eller FSD, altså egentlig ikke tilgang til noen kameraer...

HKS

Sitat fra: gr på torsdag 02. august 2018, klokken 23:14
Det er bare hvor mange kameraer den bruker til AP/selvkjøring, de kan jo gi alle tilgang til kameraer. Vil anta alle får dashcam, også de som ikke har betalt for verken AP eller FSD, altså egentlig ikke tilgang til noen kameraer...
Jepp. De som ikke har noen av pakkene har både automatiske vindusviskere (fiskeøye) og automatisk fjernlysassistent (alle tre kamera forover).

Alle har også automatisk nødbremsing. Der brukes nå bare radar, og problemet da er at bilen ikke klarer å se stasjonære objekter (har resultert i flere ulykker). Her jobbes det med å bruke to av front-kameraene til å lage et dybde-map for å komplementere radar.
Det er en tung regneoperasjon, og det er en av tingene Tesla kanskje trenger mer regnekraft for å løse...
Tesla Model 3 Long Range

turfsurf

Sitat fra: HKS på fredag 03. august 2018, klokken 00:50
Alle har også automatisk nødbremsing. Der brukes nå bare radar, og problemet da er at bilen ikke klarer å se stasjonære objekter (har resultert i flere ulykker).
Nei, det har ikke resultert i flere ulykker. Det at føreren ikke gjorde jobben sin var årsaken til ulykkene. De kunne dog vært unngått med deteksjon av stasjonære objekter.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Jeronan

Sitat fra: HKS på fredag 03. august 2018, klokken 00:50
Sitat fra: gr på torsdag 02. august 2018, klokken 23:14
Det er bare hvor mange kameraer den bruker til AP/selvkjøring, de kan jo gi alle tilgang til kameraer. Vil anta alle får dashcam, også de som ikke har betalt for verken AP eller FSD, altså egentlig ikke tilgang til noen kameraer...
Jepp. De som ikke har noen av pakkene har både automatiske vindusviskere (fiskeøye) og automatisk fjernlysassistent (alle tre kamera forover).

Alle har også automatisk nødbremsing. Der brukes nå bare radar, og problemet da er at bilen ikke klarer å se stasjonære objekter (har resultert i flere ulykker). Her jobbes det med å bruke to av front-kameraene til å lage et dybde-map for å komplementere radar.
Det er en tung regneoperasjon, og det er en av tingene Tesla kanskje trenger mer regnekraft for å løse...

I cannot believe that to be that calculation intensive that it cannot be done on the current hardware.


"CitySafety" system (used by brands like Volvo and Ford for example) has been doing this for many years now.
It was first limited to city and detecting pedestrians only at max. 30km/h, but the more recent versions work now with speeds over 90km/h.

Mobileye (AP1) had just one camera and could distinguise between trucks, cars and motorcycles. If your camera system can do that, then you can use that to compliment the radar for EAB.  :+1:
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

HKS

Sitat fra: Jeronan på mandag 06. august 2018, klokken 13:19
I cannot believe that to be that calculation intensive that it cannot be done on the current hardware.


"CitySafety" system (used by brands like Volvo and Ford for example) has been doing this for many years now.
It was first limited to city and detecting pedestrians only at max. 30km/h, but the more recent versions work now with speeds over 90km/h.

Mobileye (AP1) had just one camera and could distinguise between trucks, cars and motorcycles. If your camera system can do that, then you can use that to compliment the radar for EAB.  :+1:
Det du snakker om nå er helt forskjellig av hva Teslanewbie gjør.
"citysafe" bruker radar, kombinert med lidar for fjerne noe av støyen du får fra radar, spesielt i høye hastigheter.

MobileEye bruker er primitivt neuralnett for å skille mellom bil, lastebil, motorsykkel etc. MobileEye kan ikke regne ut dybdeinformasjon med nåværende hardware, og bruker derfor radar til dette (noe som er upålitelig, spesielt hvis objektet er stasjonært.

Å lage detaljerte og nøyaktige "dybdemaps" med stereo kamera her en meget tung regneoperasjon.
Tesla Model 3 Long Range

Jeronan

City Safety doesn't use Lidar (it's still too expensive technology).
It only uses a Radar combined with a camera placed in the windshield (same position as the AP camera's in Tesla). The camera's job is to identify the objects detected by the radar.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

HKS

Sitat fra: Jeronan på tirsdag 07. august 2018, klokken 08:16
City Safety doesn't use Lidar (it's still too expensive technology).
It only uses a Radar combined with a camera placed in the windshield (same position as the AP camera's in Tesla). The camera's job is to identify the objects detected by the radar.
Jo. CifySafe bruker Lidar!
Det trenger heller ikke være dyrt hvis ikke du trenger så høy oppløsning og lang rekkevidde som er det selvkjørende biler trenger.

SitatAt vehicle speeds between 3.6km/h and 30km/h, City Safety uses a lidar (Light Detection And Ranging) sensor positioned at the top of the windscreen to monitor an area 10m ahead of the car for vehicles which might present a threat of collision.
https://www.euroncap.com/en/ratings-rewards/euro-ncap-advanced-rewards/2010-volvo-city-safety/
Tesla Model 3 Long Range

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA