Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skiftet mcu då skjermen blev sort, nekter gamle tillbaka

Startet av kalleo, onsdag 01. august 2018, klokken 09:35

« forrige - neste »

HaraldRex

Dette synes jeg virker litt rart... Jeg har en kompis som fikk sin Model S reparert på garanti i Tyskland selv om den var utenfor garantibetingelsene der. De bare sjekket opp at det stemte at det var 5 år i Norge og gjorde så jobben.
(Det var snakk om defekt dørhåndtak på førersiden)

Dette var i fjor sommer på SC i Frankfurt. Han har en S85 fra April 2014. Den var altså > 3 år gammel på det tidspunket.

Lynet

35000SEK for å skifte MCU er jo kjempebillig. Koster over det dobbelte på Nissan Leaf å skifte skjerm med radio.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

jkirkebo

Sitat fra: HaraldRex på onsdag 01. august 2018, klokken 12:56
Dette synes jeg virker litt rart... Jeg har en kompis som fikk sin Model S reparert på garanti i Tyskland selv om den var utenfor garantibetingelsene der. De bare sjekket opp at det stemte at det var 5 år i Norge og gjorde så jobben.
(Det var snakk om defekt dørhåndtak på førersiden)

Dette var i fjor sommer på SC i Frankfurt. Han har en S85 fra April 2014. Den var altså > 3 år gammel på det tidspunket.

Men da var det sikkert en garantisak (km under 100.000) og ikke en reklamasjonsrett-sak. Stor forskjell der.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

HaraldRex

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 01. august 2018, klokken 14:03
Sitat fra: HaraldRex på onsdag 01. august 2018, klokken 12:56
Dette synes jeg virker litt rart... Jeg har en kompis som fikk sin Model S reparert på garanti i Tyskland selv om den var utenfor garantibetingelsene der. De bare sjekket opp at det stemte at det var 5 år i Norge og gjorde så jobben.
(Det var snakk om defekt dørhåndtak på førersiden)

Dette var i fjor sommer på SC i Frankfurt. Han har en S85 fra April 2014. Den var altså > 3 år gammel på det tidspunket.

Men da var det sikkert en garantisak (km under 100.000) og ikke en reklamasjonsrett-sak. Stor forskjell der.

...det har du antagelig rett i ja... (Jeg vet ikke hva km. stand var)

geear

Sitat fra: kalleo på onsdag 01. august 2018, klokken 12:18
Virker sykt om ikke Sverige eller norden har samme regler kring elektroniken att den må virke mer en 3år...
Du syns det er sykt at det er forskjellige lovverk i de forskjellige landene? Det er nå større forskjeller mellom landene enn som så, men dere kan jo vurdere å ta i bruk Norges lover og slå dere sammen med oss? Så kan vi gå for de svenske bilavgiftene... ;)

Dette er som sagt lovfestede krav du har mot den som har solgt deg gjenstanden, altså i dette tilfellet Tesla Norge. Dersom Tesla som produsent velger å ta ansvar for det for å dekke inn for Tesla Norge, så er det fint for de, men ikke noe som er lovfestet. Det er derfor du må reklamere til Tesla i Norge, ikke Tesla i Sverige. De har null ansvar for å følge den norske forbrukerkjøpsloven på en gjenstand de ikke engang har solgt. Og hadde du kjøpt den av Bruktbiler AS fra en brakke et sted i Norge, så er det DE som har ansvar for å rette feil og mangler, fordi det er de du har kjøpt den av.

https://lovdata.no/NL/lov/2002-06-21-34/§27

Muffinman

Men man kan rette reklamasjon mot tidligere salgsledd, så for enkelhets skyld bruker de fleste å ta det direkte og uten diskusjon. Selv om for eksempel en bil er solgt brukt til neste eier.

amiga

#21
Sitat fra: Hodetelefoner på onsdag 01. august 2018, klokken 10:21
Feilen VIL ramme alle en gang.

Vet ikke om det er dette som har rammet meg, men jeg har i hvert fall svart skjerm nå på min 2015 85d. Har prøvd reset x antall ganger samt å dra ut og sette inn igjen en sikring i frunk'en etter veiledning fra tesla uten hell. Reset løste dette tidligere en gang det samme skjedde. Denne engelsktalende personen jeg snakket med så ut til å synes dette var en ganske alvorlig feil, mens hos Tesla i norge fikk jeg beskjed at dette ikke var noe hastesak. Har fått servicetime i november..  evt. prøve lykken med drop-in service.

Får se det positive i det, kjører mye mindre så holder meg i hvert fall lengre innenfor garantien på 100.000km.

Hvor lang tid har dere andre måttet kjøre rundt med svart skjerm og manglene det medfører? (ikke aircondition/vifte, parkeringssensorer, etc.)
85d levert 29.4.15

Hodetelefoner


amiga

Den vil heller ikke lade, eller det står 0kw, 2/12A. Jeg har googlet for å finne andre med tilsvarende problem, og de har skrevet at superlading kanskje fungerer, men det blir litt slitsomt å kjøre rundt med svart skjerm og kun superlading frem til november..  Men hva skal man gjøre..
85d levert 29.4.15

k1

Sitat fra: amiga på mandag 06. august 2018, klokken 19:19
Den vil heller ikke lade, eller det står 0kw, 2/12A. Jeg har googlet for å finne andre med tilsvarende problem, og de har skrevet at superlading kanskje fungerer, men det blir litt slitsomt å kjøre rundt med svart skjerm og kun superlading frem til november..  Men hva skal man gjøre..

Nekte å godta servicetime først i november, og få karakterisert dette som en alvorlig feil slik at du får time før. Det her er ikke holdbart.

Muffinman

Med to biler med hhv 145 og 121k på telleren her er jeg redd jeg må bytte skjermen selv om det oppstår etterhvert, i det minste etterhvert som de passerer 5 år. Muligens ikke så veldig problematisk. Brukte skjermer koster vel noe mindre enn 40-50k...

Gikk ihvertfall fin-fint å bytte den lille skjermen på 85D`en etter et lite...uhell  :D

duffus

Sitat fra: amiga på mandag 06. august 2018, klokken 14:08

Hvor lang tid har dere andre måttet kjøre rundt med svart skjerm og manglene det medfører? (ikke aircondition/vifte, parkeringssensorer, etc.)

AC/viftene i I3en min streika og jeg fikk time samme dag da dette ble ansett som en pri 1 hastesak hos bilia. Kan ikke helt forstå at du må vente helt til november..

amiga

#27
Sitat fra: k1 på mandag 06. august 2018, klokken 19:40
Sitat fra: amiga på mandag 06. august 2018, klokken 19:19
Den vil heller ikke lade, eller det står 0kw, 2/12A. Jeg har googlet for å finne andre med tilsvarende problem, og de har skrevet at superlading kanskje fungerer, men det blir litt slitsomt å kjøre rundt med svart skjerm og kun superlading frem til november..  Men hva skal man gjøre..

Nekte å godta servicetime først i november, og få karakterisert dette som en alvorlig feil slik at du får time før. Det her er ikke holdbart.

Ok ja jeg får vel prøve å snakke litt mer med de, jeg har også en parkbrems som ganske ofte ikke fungerer slik at bilen triller avgårde når den er parkert..

Tok sjansen på å prøve drop-in service i dag, og det fungerte bra, svart skjerm og problem med parkbrems var nok til at jeg fikk leiebil inntil bilen er fikset. Så da stemmer det kanskje som noen sier, at service-situasjonen er litt bedre nå. Positivt overrasket så langt i hvert fall.
85d levert 29.4.15

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA