Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Steering assist - en sikkerhetsrisiko

Startet av Trond.m, tirsdag 31. juli 2018, klokken 20:19

« forrige - neste »

Oddleif

Sitat fra: Sense på onsdag 08. august 2018, klokken 13:38
Mener du at den holder seg stabilt i filen, uten hakking og ikke krever at du holder hendene på rattet, bare du kjører på gode veier i Sverige?

Ja, det var min erfaring. Skrudde den på ved Svenskegrensa på E18 tilfeldigvis fordi kona lurte på hvorfor jeg ikke brukte den. Tenkte å vise hvor håpløs den var, men det måtte vente til vi var tilbake i Norge :laugh: Det virker som den trives bedre med noe bredere, rettere, mindre humpete veiern sammen med bedre veimerkinger. Men å holde hendene på rattet må du uansett, ellers begynner den å klage :)

Men det er klart teknologien har enda langt å gå. Jeg har også mine tvil om Nissan kommer til å oppgradere dette på leverte biler sånn som Tesla gjør. Sansynligvis er det for dårlige sensorer til at det er så mye mer å hente. I tillegg til at Nissan først og fremst er en bilprodusent, ikke software leverandør - ref. mobil app'en deres...

hemi

Det kuleste er jo når den varsler at den kjører utenfor, samtidig som grønt ratt er aktivt og den kjører selv :p

splitta personlighet gitt

Oddleif

Sitat fra: hemi på onsdag 08. august 2018, klokken 14:55
Det kuleste er jo når den varsler at den kjører utenfor, samtidig som grønt ratt er aktivt og den kjører selv :p

splitta personlighet gitt

Eller når steering assist har mistet fila og lane departure warning slår inn fordi man er på vei ut i grøfta. Ja, de kunne i det minste ha fått de to systemene til å bli enige seg i mellom :laugh:

Beckern

Min er faring er den samme som trådstarter. Det er et dårlig leketøy.
Den har heller ingen overordnet regulering men regulerer kun fra "blide" til "blide" etter hver som den tolker disse.
Dette fører til at den stadig starter vingling (Fyllekjøring). De som slapper av nå slutter tidsnok med det når bilen gjør et par uventede sprang, for de kommer.
For meg er det langt mer anstrengende å ha det på enn av.


ThomasEL

På Facebookgruppa for nye Leaf er det noen som påstår at ACC i N-Connecta også kan kjøre sakte og gjøre korte stopp hvis en bil ligger foran, akkurat slik LE og Tekna med Propilot gjør. Hvis dette er riktig, så koker vel hele Propilotgreia ned til å være denne «Steering assist» funksjonen..?!
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

rogersen

Sitat fra: ThomasEL på onsdag 08. august 2018, klokken 20:13
På Facebookgruppa for nye Leaf er det noen som påstår at ACC i N-Connecta også kan kjøre sakte og gjøre korte stopp hvis en bil ligger foran, akkurat slik LE og Tekna med Propilot gjør. Hvis dette er riktig, så koker vel hele Propilotgreia ned til å være denne «Steering assist» funksjonen..?!

Jeg har N-Connecta. Den kan kjøre veldig sakte, og stoppe i litt under 1 sekund. Er det mer enn ett sekund, så sier det "bipp!" også begynner den sakte å creepe framover. Den kan da ikke enables igjen før en kommer opp i en viss hastighet, sikkert rundt 30km/h. ACC funker jo helt fint, bortsett fra i veldig brå svinger på småveier, da den av og til kan miste kontakten med bilen foran slik at en får litt uventet aksellerasjon.

Beckern

Sitat fra: rogersen på torsdag 09. august 2018, klokken 13:41
Sitat fra: ThomasEL på onsdag 08. august 2018, klokken 20:13
På Facebookgruppa for nye Leaf er det noen som påstår at ACC i N-Connecta også kan kjøre sakte og gjøre korte stopp hvis en bil ligger foran, akkurat slik LE og Tekna med Propilot gjør. Hvis dette er riktig, så koker vel hele Propilotgreia ned til å være denne «Steering assist» funksjonen..?!

Jeg har N-Connecta. Den kan kjøre veldig sakte, og stoppe i litt under 1 sekund. Er det mer enn ett sekund, så sier det "bipp!" også begynner den sakte å creepe framover. Den kan da ikke enables igjen før en kommer opp i en viss hastighet, sikkert rundt 30km/h. ACC funker jo helt fint, bortsett fra i veldig brå svinger på småveier, da den av og til kan miste kontakten med bilen foran slik at en får litt uventet aksellerasjon.

Mon tro om den ikke kan kobles inn igjen om det står bil foran. Det er kravet på LE.
Uten bil ingen innkobling.

Løve

Her har mange hatt alt for høye forventninger både til fortid, nåtid og fremtid. Det er en assistent. Den skal hjelpe deg og rettlede deg, ikke gjøre jobben for deg. Den er en litt uerfaren caddy for de som tar golfreferansen (spillet, ikke bilen).

Den er superb hjelp under den forutsetning at en fremdeles styrer selv. Den gir hint om hvor du bør ligge og så er det opp til deg selv vurdere faktiske handlinger. Det som har blitt mye enklere er å ta seg en tyggi, skru korken av en flaske og annet en gjerne diller med på langtur alene.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA