Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

"Blåse på flasketut-lyd" bakfra i høy fart?

Startet av E_S, tirsdag 31. juli 2018, klokken 08:01

« forrige - neste »

E_S

Har merket at det kommer en svak "blåse på flasketut-lyd" bakfra når man passerer ca. 170 km/h. Intensiteten varierer noe og avhenger ikke av gasspådraget - den er der både ved pådrag, rulling og regen og kan henge i til litt lavere fart. Endrer seg ikke i svake kurver, minner heller ikke om hjullagerlyd. Det er heller ikke "ballonglyden" fra kontaktorene som man får ved kraftig pådrag.

Noen idé? Normalt, unormalt, hva? Siden den kommer først i så høy fart er det umulig å fremprovosere i Norge, så..
:)

Muffinman

Har ikke kjørt gamletralla i slike hastigheter så jeg har vel ikke helt sammenligningsgrunnlag. Men 85D`en har fått kjørt seg i 170+(+++). Her er det ihvertfall ingen slike lyder. Kan det være ei pakning i bakluka som lekker og lager lyden? I så fall går det kanskje å justere vekk? Har du spoiler?

Amoss

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 31. juli 2018, klokken 10:21
Har ikke kjørt gamletralla i slike hastigheter så jeg har vel ikke helt sammenligningsgrunnlag. Men 85D`en har fått kjørt seg i 170+(+++). Her er det ihvertfall ingen slike lyder. Kan det være ei pakning i bakluka som lekker og lager lyden? I så fall går det kanskje å justere vekk? Har du spoiler?

Mener å huske at det var noe snakk om "blåse på flasketut lyder" her for en del år tilbake - 2013? - og at løsningen den gang var nettopp justering av bakluka - med alle forbehold om sviktende hullkommelse ;)
Model S 85D

Muffinman

Kan ikke huske det, men "cabin boom" derimot; lavfrekvente trykkbølger i kupeen indusert av  bakluke som beveget seg under kjøring. Da justerte man de fire punktene luka hviler mot for å "roe" den ned.

Vi har spoiler på begge våre biler. Det vil nok bidra til at luka trykkes hardere ned i større hastigheter og dermed motvirke eventuelle luftlekkasjer.

E_S

Jeg har spoiler ja. Det høres ikke ut som luftlekkasje i det hele tatt - høres mer ut som noe som kommer fra noe som har med drivlinjen å gjøre. Ikke godt å si, men.. Det som er litt spesielt er at den kommer alltid i det man passerer 170, men den kan fort "henge igjen" ned til 140-150 før den forsvinner.
:)

Muffinman

Kanskje det er føreren som blir redd av farten og lekker litt "luft"    :laugh:

Amoss

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 31. juli 2018, klokken 11:45
Kan ikke huske det, men "cabin boom" derimot; lavfrekvente trykkbølger i kupeen indusert av  bakluke som beveget seg under kjøring. Da justerte man de fire punktene luka hviler mot for å "roe" den ned.

Ok, må nok ha blandet sammen hvilken lyd det var snakk om, men mener altså å minnes også denne flasketut lyden også, at den har vært ett tema her før?
Model S 85D

Muffinman

Skal ikke utelukke det selv om jeg ikke erindrer.

Uansett ville jeg inspisert pakningen ekstra godt. Hvis det lekker forbi luft vil det ofte sette seg av svake spor av støv der luften passerer. Lekkasjer rundt fordørene har avslørt seg på den måten et par ganger her.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA