Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Defekt girkasse/drivverk?

Startet av Olee, mandag 30. juli 2018, klokken 21:24

« forrige - neste »

Olee

Fikk problemer med Mjauen i dag, og det virker som noe virkelig galt har skjedd med girkassen eller deromkring. Når bilen ble satt i D, så var det mye skrapelyder og ingen bevegelser fremover. Bilen står nå hos Motorforum, men tenkte å høre om noen hadde erfaring med noe lignende?  :-\

erik e

Ikke helt ukjent problem . Har du garanti ?
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

engolf

Det var trist att höra:((
Personligen har jag inga negativa erfarenheter med gir/drivverk, men har hört om enstaka fall med girkassehaveri. Orsaken är oftast (vad jag tror) är bristande service. I servicehäftet står det 5 år, eller 100000 km (beroende på vad som inträffar först). Medverkande till detta är nog "aktiv" körstil, mycket moment från stillastående är aldrig bra.. En drivknut kan också ha gett upp, då driver inte bilen.
När jag bytte girolja på min iOn (2014, 44000km) var oljan mörk. Inga uppenbara tecken på nåt onormalt dock. Oljan hällde jag över i en behållare med en magnet i botten, och efter en vecka var magneten helt täckt med mikroskopiska metallpartiklar. Tog man det mellan fingrarna kändes det som väldigt fint sandpapper.

elektrolux

Bør ikke være noen krise.

Mange girkasser rundt om hos huggere.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Olee

Okei. Nei ikke garanti, har nettopp passert 100kkm. Passer girkasser fra nyere modeller på de eldre? Ser Grønvolds har en nesten ny girkasse til 7900,-

erik e

Det er iallfall to typer .  Tror ikke det har noe med vedlikehold eller oljeskift og gjøre.
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

Olee

Det er visst to typer allerede frem til 10/2012, så utvalget er ikke akkurat stort. I tillegg har mange av girkassene gått langt, så hvor lenge er det til neste ryker hvis jeg bytter til en godt brukt en?  :-[
Hva får man for en slik "delebil" som dette?

erik e

Tror ikke det spiller noen rolle om gearkasse har gått langt.  Skifte gearkasse er en enkel sak for en handymann.  Gearkasse blir ikke slitt,er nok noe underdimensjonert i forhold til dreiemoment . Lykke til
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

emagic

Ligger noen bilder på nett der girkassa bokstavelig talt har "eksplodert" og det ligger et spor av deler bortover veien  :o

Ligger nok kanskje i en gammel tråd her et eller annet sted og.

Olee

Noen som har byttet girkasse selv? Trengs det spesialverktøy?

emagic, finner ikke disse bildene jeg  :(

engolf

Nu tänkte jag ska kasta mig in i diskusionnen igen om girkasser, och varför dessa kan gå sönder i förtid.
Nån har tidigare påpekat att det inte förekommer slitage i en girkasse, vilket uppenbart är fel, det förekommer alltid slitage vid mekanisk påverkan (som t ex rörliga delar som kommer i kontakt med varandra=friktion).
Här är några bilder på girolja som är ca 4 år och 9 månader gammal, och gått ca 44000 km då den tömdes (iOn). Vid visuell inspektion är oljan mörk. Till vänster helt ny olja (Castrol SPIII), till höger gammal olja:Du kan ikke vise dette vedlegget.

Den gamla oljan hällde jag över i en plastdunk med några kraftiga magneter i botten. Efter några veckor fastnar merparten av magnetiska metallpartiklar i magneterna, och så ser dessa partiklar ut på en bit papper:Du kan ikke vise dette vedlegget.

Det hade inte varit nån stor grej om mängden av partiklarna befann sig i en girkasse med t ex 8 liters volym, för då hade koncentrationen varit liten per liter olja. I girkasse på en trilling är det ca 0.75 liter olja, så koncentrationen är väldigt hög. Dessutom verkar dessa girkasser vara konstruerade för gräsklippare, så slitage över tid kan leda till ökat spel mellan dreven, och till slut kan lagren nypa=haveri.
Och så är det också andra faktorer, moment/belastning, hastighet på ingående drev (upp till 10000 varv). Och kör man med gammal olja med stora mängder knivskarpa metallpartiklar i slits delarna väldigt fort. Det finns inte heller några magneter som kan fånga upp farliga partiklar, så allt cirkulerar runt med oljan och fungerar som fint sandpapper.



erik e

Gammel/misfarget gearolje med spon sliter selvfølgelig på gearkasse . I i-MiEV s tilfelle er det ikke dette som skaper gearhavari. Tror gearkasse er noe underdimensjonert i forhold til dreiemoment og vekt. Det er jo biler som har havari på kort kilometerstand og andre har kjørt langt over 100 000 km uten oljeskift og uten noe ulyd.
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

elekTrond

@Olee: Fått byttet girkasse?

Takk for bildene, engolf. Den olja der ser jo nesten ny ut. En kompis fortalte om et sølvgrått fluidum som sildrer ut av de han skifter olje på:
Sitat<xyz> *masse juging om elbil, Defa og dieselvarmer*
[...]
<han> husk å skifte girolje innimellom da
<han> og gjerne smøre litt på girvelgerne på kassa

<meg> kjøpte med app og sms til fossilvarmern da jeg parkerer i gata, så får sjeldent glede av strømvarmern  :/
<meg> haha ja, takk for påminnelsen. har sett bilde av girhus-havari
<han> går på så alt for lite olje på den kassa
<meg> og sett nok tråder om juletre i dashen og startvansker pga treg girwire
<han> 1.4liter elns
<meg> 0,75L er det ikke?
<han> jo kanskje det det var
<han> hehe
<meg> billig service da
<han> den er jo rød når den er ny, men er alltid grå metallic når vi tapper
<meg> kan ta det dobbelt så ofte :p
<han> bør det, minst
<meg> skavise, det er på femårs servicen, den girolja?
<han> er vel 45000km elns tror jeg
<han> kan like gjerne være hver service
<han> er mye moment i de motorene, og kassa er spinkel
<meg> moment som en 2.0L og girhus fra en snøfreser
[...]
<meg> husker dere han Reodor på bilforumet? han med http://www.leopardmotor.com/
[...]
Hamf ... gullet mitt har ennå ikke fått noe TLC  :'(
'13 Mjau

engolf

Hm, nästan ny är den nog inte, speciellt inte med tanke på metallspånet:(
Jag tror 5 år/eller 100000 km ska ma ta med en nypa salt, och byta olja oftare, kostar trots allt bara en hundring för oljan (om man gör jobbet själv), och ett par kronor för kopparbrickor. Speciellt om bilen inte längre omfattas av fabriksgarantin är det en rimlig försäkring:)

elekTrond

#14
Det er kanskje en egen oljeskift-tråd her et sted, men siden noen har lurt på det:
https://hooktube.com/watch?v=NW6liZWTBgo

https://youtu.be/NW6liZWTBgo
Changing gearbox oil on a Peugeot iOn, Mitsubishi i-MiEV, Citroen C-Zero
Published by Matt West on Thu, 19 Oct 2017 19:56:33 GMT
The gearbox oil needs changing every 5 years or 62,500 miles.  Its a 5 minute job.

Oil for the gearbox is ATF SP III, such as TRIPLE QX ATF Plus Transmission Fluid 1 Litre from EuroCarParts. https://www.eurocarparts.com/ecp/p/car-accessories/engine-oils-and-car-fluids/car-tranmission-oils/automatic-transmission-fluids/?522776102&0&cc5_869

For more information on servicing these cars, see https://youtu.be/B3y8b1WxGL4






***bonusklipp***
... og her er en fin morsom  :laugh: oppskrift på å knekke girkassa:
https://hooktube.com/watch?v=vMeKD9rHV1w

https://youtu.be/vMeKD9rHV1w
Electric car fun on ice
Published by UnimogMayhem on Sat, 19 Jan 2013 15:23:57 GMT
Citroen C Zero enjoying the snow and ice in the UK!



:angel: :police:
'13 Mjau

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA