Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Defekt girkasse/drivverk?

Startet av Olee, mandag 30. juli 2018, klokken 21:24

« forrige - neste »

Olee

Nei har ikke fått tid til det ennå. Har ikke noen garasje å stå i, så må planlegge litt tror jeg. Ikke har jeg noe særlig erfaring med slike reparasjoner heller, så gleder meg ikke akkurat :-\

elekTrond

Hadde jeg vært deg, hadde jeg forta meg og kjøpt denne:
finndel.no/delinfo.aspx?dnr=256776&f=159&bk=372801&dk=0399&no=1&regnr=

Delnr   256776
Delenavn   GEARKASSE ELBIL/HYBRID
Opplysninger   SOM NY, , SE KM 
Årsmodell   2017
KmStand   1899


Skulle kjøpt den sjøl og lagt på hylla, hadde jeg hatt masse penger til overs.




Gjør deg kjent med bilen og girkassa ved å lese deg opp på kap. 22 i TIM og WM. Plutselig virker det ikke fullt såå uoverkommelig. :+1:


Du finner kanskje ingen oppskrift på hvordan bytte girkasse, men det står bl.a. hvordan du justerer girvaieren så giringen blir riktig igjen. (Kjent feil og startproblem, se andre forumtråder.) Du finner også hvilke moment du skal dra til de ulike skruene og boltene med. "hnngh *click* "  :laugh:

Få med deg en kompis som har mekka litt før, så blir det samtidig litt triveligere enn å stå der helt alene. Da kan hen styre og putte i bolter, mens du ligger under og løfter kassa på plass. Ikke det at den veier stort mer enn en matboks ...


'13 Mjau

engolf

Om du ska byta girkasse och köper en brukt kan jag verkligen rekommendera byta båda simringarna, det är mycket enklare att göra det med girkassen lös:)

Olee

Det var den girkassen jeg også tenkte på først, men den passer ikke min bil (fikk jeg beskjed om).
Har fått tak i en girkasse fra 2011 med ca 50kkm, så får jeg håpe den holder seg en stund til.

Mener jeg leste en plass at man ikke fikk fjernet/renset magneten som fanger opp metallspon på en enkel måte, noen som vet om det lar seg gjøre litt enklere nå som jeg har den løs? Eller er det godt nok å tappe den for olje og fylle på ny?
Simringer kjøper jeg hos forhandler?

elekTrond

Hvor sitter den magneten, i tappepluggen? Rart om de har gjemt den inni huset, så du du må kløyve/splitte det. Se om det står noe i MMC-manualen jeg linka til. Jeg pleier å bruke maskeringsteip til å rense penne- og sveisemagneter for spon. Du kan alltids flushe kassa hvis du føler det er riktig ressursbruk av fossile produkter.  :angel: :police:

Kjøp deg ei sånn hammer-aktig klo til å trekke ut simmer-ringer på Biltema etc. Da unngår du å ripe opp anleggsflatene med en flat skrutrekker. :+1: Det skal stå et nummer på ringene som sitter der. Da kan du handle det merket du vil, til den prisen du liker best. Ikke det at en femtilapp spart har noe å si på ei kasse til åtte tusen kroner ... ::) Dog koster lagre og sånt plutselig dobbelt så mye, bare det er til båt, moped eller MC, sjøl om de kommer fra samme FAG/SKF/Timken/Whatever fabrikken.

PS! Det er vel sånn her kasse du har? Nå skjønte jeg endelig hva forskjellen er  ;)

'13 Mjau

nilsen33

Skal du bytte girkassen selv? Lykke til! Dokumenter gjerne prosessen :-)

engolf

Varken tappepluggen eller pluggen för påfyllning har magneter i sig:( men det är en enkel fix:)
När jag bytte girolja borrade jag ett litet håll i pluggen och pressade i en liten neodym-magnet (gjorde det på båda pluggarna), så nu fastnar eventuellt metallspån där istället för att slita på kassen.
Om det finns magneter inuti kassen vet jag faktiskt inte, men det verkar i alla fall inte så. Såg en video på youtube för en stund sedan där en girkasse från opel ampera demonterades, och inga magneter var synliga invändigt. Han drog fingret mot godset invändigt, och det var täckt med fint, svart metallspån:(((
Om du vill vara på den säkra sidan kan du byta olja och köra några hundra kilometer, sen byta olja igen.

Olee

Godt mulig det ikke er noen magnet ja, kanskje lurt å sette inn en? :) Frister litt å åpne opp og se hvordan både den "nye" og den gamle ser ut inni...
Det ser ut som riktig kasse ja elekTrond :)

Hehe, jo takk for det nilsen33, trenger det :laugh:

Du har vel ikke noen bilder av magneten engolf? Jeg har noen neodymium magneter liggende som jeg kan sette inn. Festet du de med noe, eller bare presset du dem på plass? Kjipt hvis de detter ut!  :o

engolf

Dumt av mig, gjorde inga bilder av mina hemmalagade magnetpluggar:((
Magneterna var väl 5 mm i diameter, och ca 2 mm tjocka (köpte på ebay). Jag hade en liten droppe 2 komponents epoxy, men det är ingen risk megneterna ramlar ut, det förstår du med en gång magneten kommer i närheten av metall, flera kilos dragkraft:)

Det vore intressant om du kunde öppna den defekta girkassen och ta några bilder på hur det ser ut.

erik e

Det ligger en magnet inni gearkassa. Og tro meg,skiftes det olje en gang på disse gearkassene holder det bilen ut. Jeg gjentar meg selv,det er ikke skitten olje som knekker disse kassene.
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

Sverre Følstad

Hei! Kaster meg inn i denne tråden her, for jeg har - realtime - fått samme problem på min C-Zero. Girkassen hadde litt problemer omkring laveste gear, men fungerte for øvrig fint. Og dermed lot jeg den fungere fint i lengste laget, inntil den ved moderat fart i oppoverbake gav fra seg en lyd av singlende metall. Ifølge merkeverksted er det hull i den, også. Så et visst press innenfra har det vært idet den havarerte. Har håp om at en brukt kasse lar seg sette inn, men frykter naturlig nok regningen her. Leser med stor inspirasjon om selvbytte av kasse, men det ligger akkurat over min tro på egne evner.
Citroën C-Zero 2011
Opel Ampera-e 2017

engolf

Trist med dålig girkasse:(
Hur långt har bilen gått? Och vilken modell är det, 48 eller 68 hästar?
Utifrån det jag har sett under bilen bör det vara ganska enkelt att byta kassen. Lite osäker dock på hur man lossar drivaxlarna, men jag tror man bara nappar ut dem.

Sverre Følstad

takk for omtanken, bilen (48 hk) har gått noe over 40.000, så den bør ha et langt liv foran seg. Forventer å få tilbud på reparasjon i morgen, og tenker nok at en brukt gearkasse bør ordne det. Ulempen med bil er jo at man gjerne trenger dem til noe, og selv om lysten til å få dette ordnet ved egen hånd bare øker jo flere jeg leser om, så innser jeg begrensningen og lar en fagmann forsøke. I alle fall forsøke å si hva det skal koste :)
Citroën C-Zero 2011
Opel Ampera-e 2017

nilsen33

Trist. Har bilen fulgt serviceprogrammet (er giroljen byttet)?

elekTrond

Sitat fra: engolf på tirsdag 11. september 2018, klokken 19:34
1)   Hur långt har bilen gått? Och vilken modell är det, 48 eller 68 hästar?
Utifrån det jag har sett under bilen bör det vara ganska enkelt att byta kassen.
2)    Lite osäker dock på hur man lossar drivaxlarna, men jag tror man bara nappar ut dem.

1)   mmc-manuals.ru/manuals/i-miev/online/Service_Manual/2013/index_M2.htm

MAIN SPECIFICATIONS

Items
Specifications
Model
Y4F1
Rated output  kW
25
Maximum Power kW/rpm
49 / 3 000 to 6 000
Maximum Torque Nm/rpm
180 / 0 to 2 000

49 kW * 1,36 = 67 PS




2)   mmc-manuals.ru/manuals/i-miev/online/Service_Manual/2013/index_M1.htm

27 -REAR AXLE
DRIVESHAFT ASSEMBLY
DRIVESHAFT ASSEMBLY REMOVAL AND INSTALLATION

REMOVAL AND INSTALLATION

       
  • ???
  • ::)
  • :-X
  • :'(
  • :o
  • 8)


Jeg er færi, kom og tørk!  :laugh:
'13 Mjau

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA