Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kjøpe brukt elbil til maks 350 000

Startet av Altern, tirsdag 04. august 2020, klokken 00:10

« forrige - neste »

Vaduz

Sitat fra: elektrolux på onsdag 05. august 2020, klokken 07:42
Hva med en Tesla S med gratis Supercharging og til "kun" 1/4 million?

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=186975290&alertType=ss&WT.synd_type=agent&stored-id=38792798

Pen bil, jeg ville gått for den løsningen:) Savner at Tesla hadde ulike farger og interiør, trauste greier nå til dags med de samme 5 fargene og to interiøralternativer. Jaja, det er en grov avsporing.

Når det gjelder Kona vs ioniq vil jeg si at kona er en veldig bra bil, kjører veldig godt og oppleves svært rask samt at rekkevidden er enorm. Det er ingen tvil om at det er en langt bedre bil enn ioniq. Ikke kjøp leaf, utdaterte biler med et ekstremt lite tiltalende ytre.

Altern

#16
Så hvis dere hadde hatt valget mellom:
Tesla modell s (2014 gått ca 80 000) - 360k kroner
Ioniq (2019 gått 15 000) - 240k kroner
Kona (2019 gått 5 000) - 360k kroner.

Hva ville dere ha gått for? Har ikke kilometerstand på 80 000+ mye å si? Og kort garanti? Vil jeg ikke kunne ha mer bruk for Hyundaiene (og fått de lettere solgt) etter typ 5 år?

Ser også på Id.3 og Peugeot 2008 (2020) som mulige kandidater?

turfsurf

Sitat fra: Altern på onsdag 05. august 2020, klokken 23:23

Hva ville dere ha gått for? Har ikke kilometerstand på 80 000+ mye å si? Og kort garanti? Vil jeg ikke kunne ha mer bruk for Hyundaiene (og fått de lettere solgt) etter typ 5 år?

Trenger man ikke plassen, ytelsen og funksjonaliteten som Teslaen tilbyr så ville jeg ikke valgt den, hvis hensikten er å bruke minst mulig penger. Model S er en flott bil, men er en stor bil med dertil kostnader. Liker man og kan man å mekke selv så går det å holde kostnader nede, men understellsdeler er en gjenganger som fort blir dyrt utenfor garanti.

Kjører man ofte lengre enn rekkevidden til Ioniqen ville jeg gått for Konaen. Men den virker veldig liten.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Rosstopher

Henger meg på turfsurf her. Hvis du har bruk for størrelsen, rekkevidden, ladefarten, ladetilgjengeligheten eller utstyret på Model S, eller hvis du er bilinteressert, så er Model S riktig valg.

Hvis du ikke har bruk eller interesse for det Model S har å tilby er nok en 5 år nyere Hyundai et mye smartere valg.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

automat

Hvis Ioniq dekker plass- og rekkeviddebehovet, så er jo det et fornuftig valg. Man skal ikke kimse av å spare 120.000 kr heller.

Fordelen med ''gamle'' Ioniq er at den hurtiglader raskt, hvis man først drar den ut på tur.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

chargedup

Lett brukt Ioniq er et godt valg dersom du får plass. Ioniq får gode skussmål både her inne og i tester, samt at det er den elbilen som er gjerrigst på forbruk.
Ville aldri i verden råde noen til å kjøpe model S hvis langturene var t/r Oslo-Nesodden. *gitt at man ikke tror at verditapet+reparasjonskost for gammel model S blir lavere enn verditap blir for Ioniq i sin eietid, men det vet jeg ikke nok om.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

jman76

Sitat fra: chargedup på torsdag 06. august 2020, klokken 10:33
Lett brukt Ioniq er et godt valg dersom du får plass. Ioniq får gode skussmål både her inne og i tester, samt at det er den elbilen som er gjerrigst på forbruk.
Ville aldri i verden råde noen til å kjøpe model S hvis langturene var t/r Oslo-Nesodden. *gitt at man ikke tror at verditapet+reparasjonskost for gammel model S blir lavere enn verditap blir for Ioniq i sin eietid, men det vet jeg ikke nok om.

Veldig enig med siste taler, jeg ville valgt alt annet enn en fem-seks år gammel S ut fra skissert behov, selv om bilen er morsom og fortsatt teknisk imponerende.

Sjekk også forsikringskostnader. Teslaen spiser vel også en del mer dekk enn andre modeller som er nevnt i denne tråden?

Radial

Ionic er fryktelig trang, jeg på 185cm hadde knapt fått plass til en 4åring bak meg selv.

Bagasjerommet er også vanskelig å utnytte siden bakruta skrår veldig.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Altern

Takk for så mange gode svar! Kjempehjelp  :+1:
Fortsetter å spørre jeg da!
Ser at Ioniq 2020 har kraftigere batteri og mer hester. Er det verdt å kjøpe denne kontra en fra 2018 (eller 2019). Tenker spesielt på vinterføre.
Og hva med ID.3 og Peugeot 2008? Disse kommer vel også på å ligge på litt over 320k. Er de verdt å vente på?

RJK

Sitat fra: Altern på torsdag 06. august 2020, klokken 21:04
Takk for så mange gode svar! Kjempehjelp  :+1:
Fortsetter å spørre jeg da!
Ser at Ioniq 2020 har kraftigere batteri og mer hester. Er det verdt å kjøpe denne kontra en fra 2018 (eller 2019). Tenker spesielt på vinterføre.
Og hva med ID.3 og Peugeot 2008? Disse kommer vel også på å ligge på litt over 320k. Er de verdt å vente på?

Du har lengre rekkevidde på den nye, og på samme tid som det tar å fylle den gamle til 80 %, så får du mere strøm på batteriet, men har da mange % opp til 80 %. Skal du fylle den til 80 %, så er den dog fryktelig treg. Bruker 54 minutter fra 0 til 80 % på lynlader, som er samme som Kona, men Kona har da langt større batteri, og får da langt flere kWh på denne samme tiden.

Det står at den støtter lynlading, men du skal være heldig om du tjener så veldig kontra å lade på vanlig hurtiglader. 3 minutter jamfør test i TU.no

https://www.tu.no/artikler/langt-storre-batteri-lavt-forbruk-og-pris-omtrent-som-vws-id-3-her-er-nye-ioniq/472818
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

amps

Da jeg skulle kjøpe elektrisk så var en gammel Tesla helt uaktuelt. For meg er 300k ganske mye penger, og vil ikke plutselig få 100k på toppen. Bilen jeg hadde var over 10 år gammel og jeg slet med masse småfeil som jeg fikset selv på nest siste EU kontroll. På den siste EU kontrollen var det ting som måtte sveises og prisen var langt over verdien på bilen så da ble det elektrisk på meg.

Kjøper man en gammel Tesla må man forvente å få seg en ny hobby i tillegg, det hadde iaf. jeg de siste årene med den gamle bilen, stadig noe som måtte googles. Når håndbrekken ikke slapp, dører som ikke gikk opp osv.

Er ganske glad alt virker nå.

automat

Hvis du har strant budsjett, er 2020 vs 2019 Ioniq verdt prisforskjellen? Du får bedre rekkevidde men dårligere hurtigladerhastighet Jeg tenker at pris er et viktig argument for 2019-mod. Er Kona et bedre alternativ enn 2020 Ioniq?

Men først bør du få prøvd plassen i bilene. Hjelper ikke at bilen er god, hvis den ikke har plass nok.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Altern

 Vel det er 70 000 kr i forskjell, så det har en del å si med tanke på pris..

RJK

Sitat fra: Altern på torsdag 06. august 2020, klokken 23:59
Vel det er 70 000 kr i forskjell, så det har en del å si med tanke på pris..

Trenger du ikke mere rekkevidde i det daglige enn det "gammel" Ioniq gir deg, og sjeldent kjører veldig lange turer, så hadde jeg glatt tatt "gammel" Ioniq. Vurderte den som min første elbil, da sommerrekkevidden var der, men trodde den ville slite om vinteren. Erfaringen tilsier at den hadde fungert utmerket for min bruk.

Dog, med Kona så er man blitt forvent med god rekkevidde og "mye vil ha mere, så kunne jeg ikke gått tilbake til en bil med lavere rekkevidde, og har kvaler for å betale mer for større plass, men "bare samme" rekkevidden.

Min neste elbil må derfor levere lengre rekkevidde, og ha større plass, uten å være dyrere. Helst håper jeg batteriteknologien vil gjøre neste elbil billigere selv om MVA og avgifter skulle ha kommet til når det skjer, eller ihvertfall ikke dyrere.

Med et visst unntak dersom plassen er godt større...
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA