Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Rekkevidde testet på nye e-NV200 Evalia 40kwt

Startet av Adrian Stachnik, mandag 30. juli 2018, klokken 13:26

« forrige - neste »

Adrian Stachnik

Er i dag eier av den gamle utgaven av E-nv200, og var selvsagt nysgjerrig på 40kwt-utgaven.
Dette er nå testet, og deler resultatene med meg:

Bykjøring: 240km
Motorvei, max 80km/t : 230km (gammel modell kommer 130km*)
Motorvei, følge fartsgrensen: 180km

Motorveitesten gjorde jeg ved å kjøre Porsgrunn-Torp tur/retur 2ganger.
En gang i 80, og en gang i 100-110.
AC har vært i bruk på alle testene, og jeg kjørte en 7-seter med 3 passasjerer med på testen.
Dekktrykket ble kontrollert, og fylt til 2,9bar før testen (det som er oppgitt for denne bilen)
Eco-mode har også vært i bruk hele tiden.
Testen ble foretatt fredag 27.Juli (årets varmeste dag)


*Til sammenlikning kjører jeg denne bilen til daglig som 2-seter.
Dette er da den gamle utgaven med mindre batteripakke.
I 80km/t på motorvei kommer jeg max 130km på den varme årstiden.
Grenland Elbilklubb.
Porsgrunn

tomrh

#1
Det var hyggelige tall!

Når du konkluderer med 230 km, 180 km etc, hvor mye var det igjen da? Er det 4x Porsgrunn-Torp og så legger du bare til det guessometeret viste?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Adrian Stachnik

Sitat fra: tomrh på mandag 30. juli 2018, klokken 14:10
Når du konkluderer med 230 km, 180 km etc, hvor mye var det igjen da? Er det 4x Porsgrunn-Torp og så legger du bare til det guessometeret viste?

Jeg noterte SOC ved starten av hver test, nullstilte trip-telleren.
En tur til Torp og tilbake fra her jeg bor er til sammen 76km.
Og ved å ha brukt 33% på en slik tur, kan man regne seg ut hvor langt man kan komme.
Indikatoren som viser hvor lang estimert rekkevidde som er igjen er helt på bærtur i evalian,
så den har jeg ikke tatt hensyn til.

Så ved 80km/t: 33% på 76km (76 / 33 x 100 = 230km max rekkevidde)
Ved 100-110km/t: 42% på 76km (76 / 42 x 100 = 181km max rekkevidde)

Så en test-tur består altså av Telemarksporten-Forserødkrysset-Telemarksporten.
På den måten får jeg noe nedoverbakke hjem,
som kompenserer litt for oppoverbakkene på vei til Sandefjord.

Det interessante her er at jeg endelig fikk bevisst for de jeg hadde med meg på turen hvor mye fart har å si. Det er altså 50km forskjell på hvor langt man kan komme basert på fart ene og alene.
Og i en elbil har 50km mye å si :)
Grenland Elbilklubb.
Porsgrunn

tomrh

Takk for utførlig rapport!  :+1:

Etter 0% er det typisk ca 10% igjen før bilen stopper, som man kan få til å utnytte ved å bruke Leafspy-appen. Så egentlig kan man da kjøre over 250 km i 80 km/t. Hvilket er helt strålende! :)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

hsa77

Hva var forbruket (kwh/100km) på disse testturene?
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

Adrian Stachnik

Sitat fra: hsa77 på tirsdag 31. juli 2018, klokken 14:06
Hva var forbruket (kwh/100km) på disse testturene?

I etterpåklokskapen er jo dette noe jeg selvfølgelig burde notert.
Beklager at jeg ikke kan gi noe svar på dette.
Grenland Elbilklubb.
Porsgrunn

hsa77

Sitat fra: tomrh på mandag 30. juli 2018, klokken 17:23
Takk for utførlig rapport!  :+1:

Etter 0% er det typisk ca 10% igjen før bilen stopper, som man kan få til å utnytte ved å bruke Leafspy-appen. Så egentlig kan man da kjøre over 250 km i 80 km/t. Hvilket er helt strålende! :)
På sommerføre...

40kwh batteri er selvfølgelig en klar forbedring fra 24kwh, men på en såpass stor bil er det likevel for lite. Skulle jeg ha byttet ut bil nr 2, fossilbilen, og hatt 100%elektrisk bilpark må rekkevidden være minst 30, helst 40, mil på vinteren. På Evalia vil vel det si minimum 70kwh batteri.
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

Mr Oizo

Dette er ikke realistisk og de færreste har slike behov. Hvem tror du vil betale 500 tusen for en slik blikkboks på hjul? NV-en er en knallgod bil til det den er laget for og til sin pris, men har sine begrensninger mtp komfort og rekkevidde. Ingen bil er perfekt så heller ikke denne, man må bare finne det som passer best for seg og sin bruk.

tomrh

#8
Leafnor trenger 2 timer ladetid på strekningen Trondheim - Sandefjord sommers tid med sin 2012 Leaf, ved å praktisere low-soc strategi. Med Evalia40 vil man kunne lade raskere enn 2012 Leaf pga aktiv batterikjøling, og med dobbel rekkevidde vil man kunne hoppe over ladestasjoner og kjøre til neste. Dette er godt nok for noen få slike turer i året.

Med et enda større batteri vil man kunne ha færre (men lengre!) ladestopp, likevel blir det ikke noen virkelig forbedring før man kan kjøre nesten hele distansen uten stopp, eller at ladefarten oppgraderes vesentlig.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

hsa77

Sitat fra: tomrh på onsdag 01. august 2018, klokken 13:31
Leafnor trenger 2 timer ladetid på strekningen Trondheim - Sandefjord sommers tid med sin 2012 Leaf, ved å praktisere low-soc strategi. Med Evalia40 vil man kunne lade raskere enn 2012 Leaf pga aktiv batterikjøling, og med dobbel rekkevidde vil man kunne hoppe over ladestasjoner og kjøre til neste. Dette er godt nok for noen få slike turer i året.

Med et enda større batteri vil man kunne ha færre (men lengre!) ladestopp, likevel blir det ikke noen virkelig forbedring før man kan kjøre nesten hele distansen uten stopp, eller at ladefarten oppgraderes vesentlig.
60mil, noe som i Norge vil ta ca 8 timer, uten stopp vil fortone seg som et mareritt for min del! Det er gode grunner for at yrkessjåfører må ta en pause etter 4,5time.

Med et forbruk på 20kwh/100km vil man bruke 120kwh på 60 mil. Dersom batteriet er på 70 kwh netto vil man ha behov for å fylle på 50kwh+buffer, la oss si 55kwh. Med ladefart på 40kw vil det bli ca 1t20min med lading, jeg ville da tatt meg en god og lang lunsj (1time) og så en kortere stopp for å fylle på det jeg trenger for å nå helt frem.

Den ekstra energien man har med i et stort batteri kan dessverre bare brukes en gang, så på ekstrem langkjøring blir det nesten like mye lading som med et mindre batteri. Stort batteri gir imidlertid mye større valgfrihet på hvor man lader og man kan ta færre og lengre stopp. Det er etter min mening mye lettere å finne på noe fornuftig når man har en times pause, på en 20-30min stopp blir det fastfood, har man en time kan man gå på en skikkelig restaurant!
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

hsa77

Sitat fra: Mr Oizo på onsdag 01. august 2018, klokken 09:22
Dette er ikke realistisk og de færreste har slike behov. Hvem tror du vil betale 500 tusen for en slik blikkboks på hjul? NV-en er en knallgod bil til det den er laget for og til sin pris, men har sine begrensninger mtp komfort og rekkevidde. Ingen bil er perfekt så heller ikke denne, man må bare finne det som passer best for seg og sin bruk.
Nå koster det vel neppe 200.000kr mer for et større batteri. Nissan kan jo tilby større batteri mot et tillegg i prisen akkurat på samme måte som Tesla gjør. Bilprodusentene tilbyr jo flere forskjellige drivlinjer på fossilbilene sine og de er da nok av folk som er villige til å betale masse penger for en mye kraftigere motor enn de streng tatt trenger - slik tjener bilprodusentene penger! Hvorfor skal det være annerledes med elbil? På elbil er batteriet begrensningen, det er mange som kvier seg for å bytte til elbil før rekkevidden blir mye lenger enn i dag - selv om de kun trenger denne rekkevidden et par ganger i året...
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

tomrh

Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Adrian Stachnik

Ja, som den nye testen sier: Går lett 200km.
Det er vel å ta i. At en elbil LETT går 200km, da forventer jeg at den går 200km på motorvei i 110km/t
Men ved hypermiling, og bykjøring, ja, da går den lett 200km.
Grenland Elbilklubb.
Porsgrunn

tomrh

Heldigvis har vi ikke 110 km/t motorveier i Trøndelag, så forventer «lett 200 km». :P
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

teimann

I dag kjørte jeg en tur i vår nye 40kwt. Variert kjøring, 60, 70, 80 og 90 soner, mest på E39 i Sør-Rogaland samt litt småkjøring i Sandnes/Stavanger. Da vi kom hjem etter 200 km viste kjørecomputeren 23% igjen på batteriet og ca 70 km på gom. Det er jeg godt fornøyd med. Er klar over at det ikke blir like bra om vinteren.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA