Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vær forberedt på Sverigeturen

Startet av Trekkoppbil, lørdag 28. juli 2018, klokken 00:13

« forrige - neste »

Trekkoppbil

I sommer prøvde jeg å lade på Nordbysenteret. Jeg brukte kanskje halvannen time på plunder for å komme i gang med hurtiglading.

Det var mye knot med apper og kontoer, forlatte biler som opptok hurtigladere, og hurtiglader som ikke kommer overens med bilen så man må prøve neste, og lader som blei restarta av operatøren. Konto som du ikke får oppretta med norsk addresse osv.

Vattenfall hadde 2 apper som heter inCharge. En av dem hvor jeg ikke klarte å finne ladestasjonen, og en annen hvor jeg fant ladestasjonen. Etterhvert fant jeg fram til en app som jeg trur er den rette. Jeg gikk noen runder hvor jeg måtte trykke inn detaljer om betalingskort osv. Appen hengte seg etterhvert.

På Charge & Drive kom det stadig ubegrunna melding om at vi ikke var autoriserte til å lade. Det var forvirrende, da vi har lada hos dem i flere år. Løsningen var å legge inn detaljer om kredittkort i appen. Deretter måtte man knytte hver ladebrikke til et betalingskort. Man fikk ikke lengre lov å lade med ettersendt faktura som før.
Her også hengte appen seg, hvis man gjorde ting i feil rekkefølge og ikke plugga kabelen i bilen på forhånd.

Fra Clever kan man bestille ladekort i god tid i forveien.

Ingeniøren

Puh ! Vi reiser verden rundt med et betalingskort kort. Hvorfor begynte de ikke med betalingsterminal på disse laderne fra dag 1 ?
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

zbk

Jeg gikk også på samme Fortum-smellen der jeg ikke hadde skjønt at man måtte knytte kortet opp til hver enkelt RFID man har registrert. Amatørmessig brukerinterface og idiotisk konsept at man ikke ordner det når man registrer kortet.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

Rollep

Sitat fra: Ingeniøren på lørdag 28. juli 2018, klokken 08:28
Puh ! Vi reiser verden rundt med et betalingskort kort. Hvorfor begynte de ikke med betalingsterminal på disse laderne fra dag 1 ?
Ja det er helt utrolig at det skal være så mye styr med å kjøpe litt strøm i forhold til å kjøpe bensin.
I tillegg kommer alle driftproblemer og den stadige usikkerheten om man får lade i det hele tatt.

Den dagen det blir like enkelt og forutsigbart som å bruke en bensinpumpe skal jeg vurdere å begynne bruke elbil på langturer. Frem til det skjer er det bensinbil som gjelder for meg.
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

Øyvind.h

Ionity og andre fremtidsrettede aktører følger nok Teslas modell slik at du bare plugger i og slipper å styre med bankkort slik man må på bensinstasjonen.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Trekkoppbil

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 28. juli 2018, klokken 12:26
Ionity og andre fremtidsrettede aktører følger nok Teslas modell slik at du bare plugger i og slipper å styre med bankkort slik man må på bensinstasjonen.
Det var jo lurt. Da kan bilisten bare legge inn ett fremmed vin-nummer i bilen, så får noen andre regninga.

Det er vel ikke helt 2018 å autentisere på den måten?

e-curious

Tror at laderen leser det automatisk uten at en legger det inn.

Øyvind.h

Sitat fra: Trekkoppbil på lørdag 28. juli 2018, klokken 12:52
Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 28. juli 2018, klokken 12:26
Ionity og andre fremtidsrettede aktører følger nok Teslas modell slik at du bare plugger i og slipper å styre med bankkort slik man må på bensinstasjonen.
Det var jo lurt. Da kan bilisten bare legge inn ett fremmed vin-nummer i bilen, så får noen andre regninga.

Det er vel ikke helt 2018 å autentisere på den måten?
I teorien kan sikkert eiere gå inn i bilens hw og spoofe et annet nummer.

Men du må da treffe et unikt nummer, du blir svært raskt svartelistet, stasjoner har ofte kamera og kan sjekke skiltnummer som ladet.

Har hørt om nøyaktig 0 tilfeller hos Tesla foreløpig, selv om mange nå betaler.

I bommen kan du jo bare bytte skiltplate om du vil kjøre gratis. Kriminelle finner løsninger over alt. Pumpestikk er ikke uvanlig.

I 2018 er friksjonsfri betaling viktig. Da bør fysisk godkjenning på pumpen være unødvendig 
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

sjokomelk

#8
CCS har støtte for dette allerede. Fastned har tatt det i bruk i Nederland på alle sine lokasjoner. Du plugger inn bilen, laderen finner MAC-adressen til ladekontrolleren i bilen, slår opp denne i kundelista og setter i gang.
Du må autentisere deg med brikke/app første gangen med bilen, og så kobles de sammen automagisk i kundeforholdet ditt etterpå.

https://support.fastned.nl/hc/en-gb/articles/115012747127-Autocharge-?
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Roy Aasen

Trodde i min enfoldig jeg alt jeg med Incharge appen ( forutsatt at betalingkort er søtt inn i appen) kunne starte og stoppe laderen direkte.

Eller er jeg helt på sidelinjen??

pudderjagar

Eg bruker appen til Incharge og da fungerer utmerket. Men da er ikkje alltid framgangsmåten som står på stolpen som er rett. Fleire ganger at eg måtte starte stolpen før eg kobbla til bilen.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Roy Aasen


Amatøren

Sitat fra: Ingeniøren på lørdag 28. juli 2018, klokken 08:28
Puh ! Vi reiser verden rundt med et betalingskort kort. Hvorfor begynte de ikke med betalingsterminal på disse laderne fra dag 1 ?

:+1:


Sitat fra: zbk på lørdag 28. juli 2018, klokken 09:01
Jeg gikk også på samme Fortum-smellen der jeg ikke hadde skjønt at man måtte knytte kortet opp til hver enkelt RFID man har registrert. Amatørmessig brukerinterface og idiotisk konsept at man ikke ordner det når man registrer kortet.

Jeg registrerte kredittkort i appen og det ble automatisk linket opp som betalingsmiddel til begge brikkene og app (virtuell brikke).

Hvis det ikke linkes automatisk: Har du registrert flere kredittkort?

Eller så har de gjort en fiks i systemet.

Derimot er sjekk av ladehistorikk ikke fungerende. Bare i app og man må huske hvilken dag man ladet!

Får bare se en dag av gangen. Det er helt på trynet.

At det ikke kan sjekkes via WEB (fått vite fra en jeg har kontaktet med i Fortum det er kun app som gjelder nå) er helt på trynet.

Kommer til å prioritere bruk av Grønn Kontakt der det går fremover nå.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

GreenEyez

Sitat fra: Trekkoppbil på lørdag 28. juli 2018, klokken 00:13
I sommer prøvde jeg å lade på Nordbysenteret. Jeg brukte kanskje halvannen time på plunder for å komme i gang med hurtiglading.

Det var mye knot med apper og kontoer, forlatte biler som opptok hurtigladere, og hurtiglader som ikke kommer overens med bilen så man må prøve neste, og lader som blei restarta av operatøren. Konto som du ikke får oppretta med norsk addresse osv.

Vattenfall hadde 2 apper som heter inCharge. En av dem hvor jeg ikke klarte å finne ladestasjonen, og en annen hvor jeg fant ladestasjonen. Etterhvert fant jeg fram til en app som jeg trur er den rette. Jeg gikk noen runder hvor jeg måtte trykke inn detaljer om betalingskort osv. Appen hengte seg etterhvert.

På Charge & Drive kom det stadig ubegrunna melding om at vi ikke var autoriserte til å lade. Det var forvirrende, da vi har lada hos dem i flere år. Løsningen var å legge inn detaljer om kredittkort i appen. Deretter måtte man knytte hver ladebrikke til et betalingskort. Man fikk ikke lengre lov å lade med ettersendt faktura som før.
Her også hengte appen seg, hvis man gjorde ting i feil rekkefølge og ikke plugga kabelen i bilen på forhånd.

Fra Clever kan man bestille ladekort i god tid i forveien.

Enig, vær forberedt. Bestill ladekort fra Clever (hvis du skal andre steder i Sverige enn Nordby-senteret) og e.On, last ned InCharge-appen og legg inn betalingskort, legg inn betalingskort i Charge&Drive-appen og gjør deg kjent med hvordan å koble opp betalingskortet mot ladebrikkene inne i appen.

Mye knot!
--
Renault Zoe 41 kWh 2018-2019
Tesla Model 3 LR AWD EAP/FSD svart/hvit 03/19

Pod Point hjemmelader 3,6 kW med trafo

GreenEyez

Jeg var i Sverige og Danmark i midten av august...venter fortsatt på regning fra Clever Sverige for å se hvor mye drivstoffkostnaden ble...Vet noen hvor lang tid det tar før man får tilsendt regningen?


Sent from my iPhone using Tapatalk
--
Renault Zoe 41 kWh 2018-2019
Tesla Model 3 LR AWD EAP/FSD svart/hvit 03/19

Pod Point hjemmelader 3,6 kW med trafo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA