Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tomt for Hydrogen

Startet av Avh, fredag 27. juli 2018, klokken 18:31

« forrige - neste »

Jejl

Men da er det det ikke sikkert at det blir bygget  hurtigladere på mange år, pga for liten lønnsomhet. Vi var ihvertfall glade for å få 24 kw i stedet for 11kw lading i Spania i 2015 der Teslas Superladere enda ikke var bygget.

Simen1

Sitat fra: stefse på søndag 16. september 2018, klokken 14:45Skal det først settes opp noe der oppe, bør heller laderen ha så mye effekt som mulig. Altså de nye 150kW laderne f.eks. Faren for kø er mindre, så man trenger ikke så mange ladere, kanskje bare 1-2 stk på hvert sted. De som kommer til den, er biler med stort batteri, som kan ta imot mye effekt.
Så var det prisen da. En 150 kW ladere koster nok mer enn 3 stk 50 kW ladere og bare et fåtall biltyper har mulighet for å motta så mye effekt. Derfor tviler jeg på at nytteverdien vil bli verd prisen.

En annen ting er 24 vs 50 kW ladere. Førstnevne er et uvanlig produkt med antagelig få tilbydere og dårlig konkurranse. Jeg blir ikke forundret om det koster 90% av en 50 kW lader. 50 kW-ladere er veldig vanlig og i sterk konkurranse. Det blir antagelig det mest regningssvarende.

Tesla har sitt eget ladenettverk med sitt eget store sorte hull i Finnmark. Det bør de fikse på et eller annet vis, men disse er ikke subsidiert sånn som GK/Fortum sine så det holder jeg utenfor denne diskusjonen, som jeg ved nærmere ettersyn på tittelen ser er langt ute av spor.

Ladestasjonene bør oppføres der det er nok ledig kapasitet på trafoer slik at anleggsbidraget blir lavt. Det er ikke uvanlig at det er 50+ kW ledig på trafoer i små tettsteder.

Det billigste er selvsagt AC, men det er dessverre få biler som har ombordladere med noe særlig effekt å snakke om i perspektivet langkjøring. Tidlige Renault Zoe med 43 kW er vel det råeste, men med 22 kWh batteri er det uansett ikke noen bil som er egnet for avstandene i Finnmark. Derfor mener jeg det er 50kW DC hurtigladere som bør bygges i Finnmark og ikke AC eller 24 eller 150 kW.
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

emurof

Sitat fra: SveinJ på torsdag 23. august 2018, klokken 19:57
Noe er på gang på Notodden.

Håper ikke de klarer å lure Notodden inn i dette...

Ketill Jacobsen

Sitat fra: Simen1 på søndag 16. september 2018, klokken 15:39
Sitat fra: stefse på søndag 16. september 2018, klokken 14:45Skal det først settes opp noe der oppe, bør heller laderen ha så mye effekt som mulig. Altså de nye 150kW laderne f.eks. Faren for kø er mindre, så man trenger ikke så mange ladere, kanskje bare 1-2 stk på hvert sted. De som kommer til den, er biler med stort batteri, som kan ta imot mye effekt.
Så var det prisen da. En 150 kW ladere koster nok mer enn 3 stk 50 kW ladere og bare et fåtall biltyper har mulighet for å motta så mye effekt. Derfor tviler jeg på at nytteverdien vil bli verd prisen.

En annen ting er 24 vs 50 kW ladere. Førstnevne er et uvanlig produkt med antagelig få tilbydere og dårlig konkurranse. Jeg blir ikke forundret om det koster 90% av en 50 kW lader. 50 kW-ladere er veldig vanlig og i sterk konkurranse. Det blir antagelig det mest regningssvarende.

Tesla har sitt eget ladenettverk med sitt eget store sorte hull i Finnmark. Det bør de fikse på et eller annet vis, men disse er ikke subsidiert sånn som GK/Fortum sine så det holder jeg utenfor denne diskusjonen, som jeg ved nærmere ettersyn på tittelen ser er langt ute av spor.

Ladestasjonene bør oppføres der det er nok ledig kapasitet på trafoer slik at anleggsbidraget blir lavt. Det er ikke uvanlig at det er 50+ kW ledig på trafoer i små tettsteder.

Det billigste er selvsagt AC, men det er dessverre få biler som har ombordladere med noe særlig effekt å snakke om i perspektivet langkjøring. Tidlige Renault Zoe med 43 kW er vel det råeste, men med 22 kWh batteri er det uansett ikke noen bil som er egnet for avstandene i Finnmark. Derfor mener jeg det er 50kW DC hurtigladere som bør bygges i Finnmark og ikke AC eller 24 eller 150 kW.


Hvorfor tror du at en 150 kW lader koster mer enn tre 50 kW ladere? I utgangspunktet kan en tenke seg at 150 kW lader behøver en leder med tverrsnitt X x 5 mm, mens 50 kW behøver X x 3 mm. Hvor mye dyrere blir 150 kW lader enn 50 kW på grunn av ledningstverrsnitt (og andre ting)? Jeg vet ikke, men siden det er du som kommer med påstanden (en 150 kW lader dyrere enn tre 50 kW ladere), så må du gjerne utdype den påstanden!


En 150 kW lader har jo også et potensial for tre ganger så stor inntekt per tidsenhet (tre ganger mer effektiv). På bensinpumper betaler en bare for energien (per liter bensin/kWh per liter). Grunnen er ekstrem mengde av energi per tidsenhet (ca 200 kWh (brennverdi) mer minutt) slik at tiden du beslaglegger pumpen er helt underordnet i kostnadsbildet for bensinstasjonen. For lading er bildet helt omvendt inntil vi får ladere på for eksempel 350 kW.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA