Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tomt for Hydrogen

Startet av Avh, fredag 27. juli 2018, klokken 18:31

« forrige - neste »

turfsurf

Fossilt drivstoff kan ikke fortsette uansett, siden det ikke er fornybart. Strømproduksjon derimot kan bli det.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Rosson

Sitat fra: 1317142119 på søndag 12. august 2018, klokken 19:31
hvor stor virkningsgraden må være for at vi skal kunne fortsette med bensinbilen og utnytte at vi har en fungerende infrastruktur stort sett over hele den siviliserte verden.

Det er vel ikke bare virkningsgraden, men og lokale utslipp og total miljøpåvirkning som må regnes med.
BMW i3 2018

Ferry

Sitat fra: 1317142119 på søndag 12. august 2018, klokken 19:31
Der brukte du mange ord på å fortelle akkurat det samme som meg - at bensinmotoren kan oppnå 50% i dag.

Jeg fikk inntrykk av at du mente 50% var trivielt å oppnå, og at 20% var forbeholdt gamle vrak. At en kan oppnå 50% i lab-en betyr ikke at det lar seg gjøre i serieproduksjon av motorer som folk gidder å betale for. Det er forferdelig vanskelig å lage mer effektive motorer enn i dag, innenfor de rammene som er satt. F.eks. så måles det ikke NOx på F1-motorer. Høy virkningsgrad betinger høy temperatur og tynn blanding. Det gir lite CO2, men mye NOx. Krav til lav NOx er et hinder for virkningsgraden. VW har forsket mye på dette..

Osloensis

Her er selve artikkelen (fra 2017)
Nissan e-NV200 Evalia 2015 (overtatt okt 2017)

krl

Sitat fra: 1317142119 på søndag 12. august 2018, klokken 19:31
Der brukte du mange ord på å fortelle akkurat det samme som meg - at bensinmotoren kan oppnå 50% i dag. Men ingen av de ordene svarte på spørsmålet om hvor stor virkningsgraden må være for at vi skal kunne fortsette med bensinbilen og utnytte at vi har en fungerende infrastruktur stort sett over hele den siviliserte verden.
Er det egentlig så viktig om eksosbiler har 30 eller 90 eller 99 prosent virkningsgrad? De må bort uansett...

Hydrogenbiler er bare hakket bedre, da de kan gå på fornybar energi, men i praksis benyttes stort sett naturgass til hydrogenproduksjon, noe som forurenser mye. Og pga. virkningsgrad vil en elbil med batteri alltid være langt mer miljøvennlig enn hydrogenbiler.

stefse

Greia med hydrogen er vel strengt tatt at folk ikke gidder på sikt, fordi det blir mer kostbart som drivstoff og bilens levetidskostnader blir høyere. Kun de med eksplisitte behov for å kjøre lenger enn langt og aldri ta pause, samt innbitte elbilmotstandere vil sverge til dette.
Og hva skjer den dagen en bil eller en garasje går i lufta?
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

cra

Sitat fra: stefse på tirsdag 21. august 2018, klokken 17:23
Kun de med eksplisitte behov for å kjøre lenger enn langt og aldri ta pause, samt innbitte elbilmotstandere vil sverge til dette.

Og de som skal selge hydrogen/tjene penger på det på andre vis.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

fredag

Sitat fra: krl på tirsdag 21. august 2018, klokken 16:18
Sitat fra: 1317142119 på søndag 12. august 2018, klokken 19:31
Der brukte du mange ord på å fortelle akkurat det samme som meg - at bensinmotoren kan oppnå 50% i dag. Men ingen av de ordene svarte på spørsmålet om hvor stor virkningsgraden må være for at vi skal kunne fortsette med bensinbilen og utnytte at vi har en fungerende infrastruktur stort sett over hele den siviliserte verden.
Er det egentlig så viktig om eksosbiler har 30 eller 90 eller 99 prosent virkningsgrad? De må bort uansett...

Hydrogenbiler er bare hakket bedre, da de kan gå på fornybar energi, men i praksis benyttes stort sett naturgass til hydrogenproduksjon, noe som forurenser mye. Og pga. virkningsgrad vil en elbil med batteri alltid være langt mer miljøvennlig enn hydrogenbiler.

I tillegg tar hydrogenbiler fokus bort fra elbil hos bilfabrikantene, stjeler tiltaksbevilgninger fra tiltak som hadde vært billigere og bedre om hadde gått til elbil enn hydrogenbil, noe som forsinker utbredelsen av elbil og forårsaker store unødige utslipp fra transportsektoren i mellomtiden.

Bilfabrikanter kan vise til at de gjør noe for miljøet ved å produsere noen håndfuller med hydrogenbil-prototyper, når de kunne gjort mye mer ved å satse på storskala elbilproduksjon. Bilprodusentene grønnvasker med compliancehydrogenbiler.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

SveinJ

2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

THE

Da kan vi vel for alvor begynne å snakke om rekkeviddeangst, i alle fall for de som har hydrogenbil.

HYOP lanserer nyheten om at de legger ned alle sine 5 fylletasjoner i Norge, og dermed er det to fyllestasjoner drevet av UNO-X som fremdeles vil være i drift totalt i landet.
https://e24.no/bil/hyop-legger-ned-alle-hydrogenstasjonene-etter-syv-aars-drift/24426662
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

JorgenM

Daglig Leder prøver seg på en småfrekk en mot elbil-folka, og nevner i samme setning KJEMPEFORDELEN ved elbil:

"- – Hydrogenbilene er helt avhengig av fyllestasjoner, slik bensin- og dieselbiler er det. Elbilene fikk en «flying start» fordi de kunne lades i enhver stikkontakt, men nå trenger også de egne stasjoner for videre utbredelse, påpeker Hafseld."

( https://www.tu.no/artikler/hyop-mangler-kapital-stenger-alle-hydrogenstasjonene/444762 )
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Jejl

Tipper over 50% av de hydrogenbilene som er i Norge nå blir forsøkt solgt, kanskje hovedsaklig ut av landet grunnet manglende fyllestasjoner. Nå bør snart de siste optimistene innse at denne teknologien ikke har noen videre fremtid.

Ferry

Og hydrogen er fremdeles framtidas drivstoff!  :D

jkirkebo

Sitat fra: JorgenM på onsdag 29. august 2018, klokken 09:49
Daglig Leder prøver seg på en småfrekk en mot elbil-folka, og nevner i samme setning KJEMPEFORDELEN ved elbil:

"- – Hydrogenbilene er helt avhengig av fyllestasjoner, slik bensin- og dieselbiler er det. Elbilene fikk en «flying start» fordi de kunne lades i enhver stikkontakt, men nå trenger også de egne stasjoner for videre utbredelse, påpeker Hafseld."

Det er et snev av sannhet i det. Det er ikke lov å lade fast i en eksisterende stikkontakt hjemme lengre, om ikke denne oppfyller de nye kravene for ladeuttak. Tidligere var det fritt fram.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

fredag

Våre nederlandske venner bruker nedleggelsen av Hyop i elbil-landet Norge til å argumentere mot at den nederlandske staten kaster bort 4 mill euro i subsidie til Shell for å opprette fire hydrogenfyllestasjoner i Nederland som ingen kommer til å bruke.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA