Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vinterdekk til trilling, 165 + 185

Startet av elbillars, torsdag 26. juli 2018, klokken 10:57

« forrige - neste »

elbillars

Hei!

Jeg har akkurat kjøpt meg en 2011 Mjau-Mjau og det er aldri for tidlig å bestille vinterdekk og ha dette i orden :)

Jeg bor i Nordland, og er ute etter spesifikk erfaring med bruk av bredere dekk på trillingene, jeg tenker å kjøpe Nokian Hakka 8 Piggdekk i 165/60 foran og 185/55 bak da jeg ser at disse passer på standard felger.

Har relativt dårlig erfaring med å bruke bredere dekk på biler, og er spent på om noen har prøvd disse på litt ordentlig vinterføre, spesielt dette med ubrøytet vei eller slaps på veien.

Jeg er innforstått med at bilen blir bra på gode saltede veier med disse dekkene, men er mer spent på når veiene ikke er fullt så bra.
Dem salter (dessverre) her oppe også, men av og til møter vi på løs snø eller slaps oppå veien som ikke er brøytet enda, og det er det jeg er mest spendt på.

Andre piggdekk-tips mottas også med takk.
(jeg har piggFRIE dekk til bilen, men ønsker å prøve piggdekk)

Håper noen har erfaringer å dele :)


Mvh.
Lars-Erik

tomrh

Er akkurat disse dekkene vi kjører med om vinteren, fungerer greit. Mye bedre grep enn med piggfritt. Men valgte også å kjøpe et hakk bredere felger: 4,5" foran og 5,5" bak.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

elbillars

Takk for svar. Har du noengang følt at bilen "flyter oppå", vannplaner, eller lignende oppførsel hvis det er snø eller slaps på veien?  Regner med at disse gjør det litt uansett, men om det blir mye verre med bredere dekk?

tomrh

#3
Neida, merker ikke noe verre av sånt. MiEV'en vår har forøvrig best framkommelighet når man slår av antiskrens. Fordrer selvsagt at man har kjørt bakhjulsdrevet før og har rattrefleksene inne, men da tar den seg bedre fram enn Leafen vår (begge på piggdekk). For problemet med antiskrens er at det bremses opp ved antydning til sleng, og man mister dyrebar fart i motbakke.

Ang felg..har 185 sommerdekk på original felg. Slitebanen kommer da litt utenfor felgkanten, noe som gjør bilen mer «fluffy», og esp slår lettere inn. Med 5,5" felg er det ikke slik, da er den mer presis. Bilen kommer likevel bittelitt høyere opp pga økt dekkradius, og denne lille hevingen av tyngdepunktet merkes litt i form av noe økt ustabilitet og følelse av krengning i skarpe svinger. For sommerdekkene kompenserer jeg med økt lufttrykk, men om vinteren gir jo økt dekktrykk et litt dårligere grep. Likevel er fordelene med skikkelige Hakka piggdekk såpass store at det er verdt det.

Piggdekkene har dessuten helt grei rullemotstand, men ikke så lav som Hakka R2 piggfri da som vi også kjørte med en sesong.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

elbillars


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA