Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbiler i Tyskland..

Startet av Roy Aasen, torsdag 26. juli 2018, klokken 07:30

« forrige - neste »

automat

Det er mange byområder som drukner i eksos. Utslippskravene kommer derfor til å bli strengere, ikke mildere.

Det er lite sannsynlig at fossilmotorer kan utvikles særlig mye lenger for å møte dette, uten at kostnader og vedlikeholdsbehov eksploderer.

Batteripriser synker stadig, og på et tidspunkt vil el kunne konkurrerer med fossil, også uten subsidier. Det er spådd at dette kan skje i 2025.

På det tidspunktet vil det være  «norske tilstander» også i andre markeder, der el blir revet bort, og fossil blir tungsolgt.

De som har sikret seg produksjonskapasitet på batteri vil klare seg bra. Det som kan hindre et «kodak-moment» for de andre, er at den samlede batteriproduksjon i verden ikke klarer å vokse raskt nok.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Amoss

Sitat fra: StianSalG på tirsdag 21. august 2018, klokken 10:00
Trenerer? Hvem er det som har vedtatt at vi SKAL over til batterielektriske/fullelektriske biler?

Som du godt vet så finnes ikke noe slikt vedtak, og ingen her har heller påstått noe slikt. Men vedtak om at man skal gå over til en nullutslipp/fossilfri bilpark er det flere av. Både i Norge og EU og en rekke av landene i EU og andre steder. Regner vel med at du har fulgt godt nok med i timen til at du har fått med deg det?

Hadde de enda satset sterkt på ett annet nullutslipp/fossilfritt alternativ så kunne de i det minste ha dekket seg bak det. Men hydrogensatsingen går om mulig ENDA tregere enn batteribil satsningen, og noen andre realistiske alternativer ser ikke jeg i dag. Uansett, selv om det skulle være noen andre alternativer seg jeg ikke at bilprodusentene satser sterkt på det heller...

Så etter mitt skjønn - selv om det så klart er rom for uenighet om akkurat dette - så finnes det nok av vedtak som *i praksis* sier at vi skal gå over til batterielektriske/fullelektriske biler. Både i Norge og Tyskland.
Model S 85D

GeirHM

Det er ikke bilprodusentene som er problemet, skriver StianSalG. De samarbeider ikke. De motarbeider ikke elbilen. De mangler bare en større markedsinteresse for en slik større teknologiendring. Og den fremlagte statistikken i denne tråden for elbilsalget i Tyskland gir ham rett. 0,98 prosent av nybilsalget første halvår i år. Det er virkelig ingen ting! Hvor er landets mange veganere, atomkraftmotstandere, økologisk bevisste forbrukere og solcelleentusiaster??? Noen skarve Leaf og noen få Zoe og en og annen Tesla. Dats føkkin it! Skam dere, green-peacere og hjemmedyrkende marihuanarøykere! Dere sover i timen! Dere fortjener hver eneste blåruss som har drevet kokimonke med dieselmotorene deres! Men de samarbeider ikke, de bare synkronproduserer de samme lurendreieriene. Likevel, det er ikke riktig at ingen av dem (bilprodusentene av fossilegodsaker) ikke satser på elektrisk transport. VW skal ha en hel flåte av compliance cars. Innen 2025. Med to års bestillingstid. Slik de andre complianceprodusentene fra Korea tilbyr. Blir ikke endring av slikt. Og det er ikke produsentenes skyld. De leverer bare det markedet (tror det vil) ha.

Myrknir

GeirHM; akkurat atomkraftverk motstanderne vil kanskje ikke juble over elbilen. Spesielt ikke i land som Tyskland og Frankrike som henter mye strøm fra atomkraftverk.
Hyundai Ioniq 2019 Aurora Silver.
Mitsubishi Outlander 2014 PHEV.

GeirHM

Jeg kjøper ikke dieseldreven brødrister fordi strømmen lokalt kommer fra kullkraft. Eller som i dette tilfellet fra atomkraft. :-) Men jeg er enig i at jeg nok snublet i min egen billedbruk.

SveinJ

Sånn er strømproduksjon i Tyskland. Blir nok lenge til ladestrømmen er særlig grønn....

2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

Roy Aasen

Blir da grønnere i Tyskland etterhvert, men det vil ta tid da infrastruktur til f.eks vindkraftverk ikke er godt nok utbygd. Ting tar tid også i Tyskland

SveinJ

2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

Amatøren

#38
En liten avsporing - Danskene baklengs inn i fremtiden:

Sitat fra: Tek.noDanskene skal fjerne rundt 2500 turbiner på land

Danskene får den den billigste, grønne strømmen fra vindmøller på land, og i løpet av få år forventes de å kunne produsere fornybar energi helt uten tilskudd fra verken stat eller strømkunder. De fleste vil kanskje tenke at det er en suksesshistorie.

Men Folketinget ser ikke dette helt på samme måte, for i energiforliket som samtlige partier inngikk dagen før skolenes sommerferie, legger de et tak på antallet av vindmøller som får lov til å stå i det danske landskapet.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Ferry

Sitat fra: Roy Aasen på søndag 26. august 2018, klokken 13:14
Vi må jo innimelom importere både kullkraftstrøm og atomstrøm....men der har vi jo løsninger, kjøpe grønne sertifikater, da er alt iorden da.

I følge  NVE inneholder strømmen i Norge 84% fossil varmekraft og kjernekraft, det er kun 16% fornybar. https://www.nve.no/reguleringsmyndigheten-for-energi-rme-marked-og-monopol/varedeklarasjon/nasjonal-varedeklarasjon-2017/
Tyskerne kjøper opprinnelsesgarantiene for strømmen vår. Men alle står fritt til å kjøpe strøm med opprinnelsesgaranti. Kanskje systemet ville fungere bedre om flere gjorde det? Koster ikke mer pr. mnd. enn cola i kiosken.

SveinJ

Skjønte ikke helt resonnementet ditt Ferry. Jeg leser 98% fornybar og 2% fossil!
2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

Rollep

Sitat fra: Ferry på søndag 26. august 2018, klokken 23:51Tyskerne kjøper opprinnelsesgarantiene for strømmen vår. Men alle står fritt til å kjøpe strøm med opprinnelsesgaranti. Kanskje systemet ville fungere bedre om flere gjorde det? Koster ikke mer pr. mnd. enn cola i kiosken.
På hva måte ville systemet fungere bedre hvis enda flere kastet bort penger på svindel og bedrag?
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

Eyvind Bernhardsen

Sitat fra: SveinJ på mandag 27. august 2018, klokken 20:12
Skjønte ikke helt resonnementet ditt Ferry. Jeg leser 98% fornybar og 2% fossil!

Det er produksjon, mens det Ferry snakker om er forbruk.

For å stimulere til produksjon av fornybar strøm er den dyrere enn fossil strøm, og den ekstra prisen synliggjøres i form av fornybargarantier. Hvis kjøper strøm uten fornybargaranti så er det (sannsynligvis) fossil strøm du betaler for. Da er det altså noen andre (f.eks i Tyskland) som betaler ekstra for at kraftleverandørene i Norge skal produsere fornybar strøm.

xyzzy

Sitat fra: Eyvind Bernhardsen på mandag 27. august 2018, klokken 23:13
Sitat fra: SveinJ på mandag 27. august 2018, klokken 20:12
Skjønte ikke helt resonnementet ditt Ferry. Jeg leser 98% fornybar og 2% fossil!

Det er produksjon, mens det Ferry snakker om er forbruk.

For å stimulere til produksjon av fornybar strøm er den dyrere enn fossil strøm, og den ekstra prisen synliggjøres i form av fornybargarantier. Hvis kjøper strøm uten fornybargaranti så er det (sannsynligvis) fossil strøm du betaler for. Da er det altså noen andre (f.eks i Tyskland) som betaler ekstra for at kraftleverandørene i Norge skal produsere fornybar strøm.

Strømmen man får i veggen er like fullt grønn og fin, det som selges er ren grønnvasking av fossile kilder - "Money for nothing" for norske kraftleverandører.

Eyvind Bernhardsen

Sitat fra: xyzzy på tirsdag 28. august 2018, klokken 08:20
Strømmen man får i veggen er like fullt grønn og fin, det som selges er ren grønnvasking av fossile kilder - "Money for nothing" for norske kraftleverandører.

Strømmen man får i veggen har ingen farge, strøm er strøm.

Grønnvasking er egentlig en ganske god beskrivelse. De som er villige til å betale ekstra for fornybar strøm støtter produsentene av det ved å kjøpe "grønnvask," mens de som ikke bryr seg om hvor "grønn" strømmen er får billigere strøm. Vinn-vinn.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA