Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbiler i Tyskland..

Startet av Roy Aasen, torsdag 26. juli 2018, klokken 07:30

« forrige - neste »

Glan

Tyskland kan ikke favorisere elbiler før det kommer flere tyskproduserte alternativer da dette ville gått hart utover egene arbeidsplasser da de fleste elbiler på det tyske markedet er produsert i USA, japan og s. Korea og ville ødelagt for salget av tyske biler.
Det ville vert en fryktlig dårlig politikk å presse salget over på elbiler før de tyske merkene har en mye større markedsandel.

Rollep

Sitat fra: Tulle på lørdag 18. august 2018, klokken 09:50
Sitat fra: JorgenM på lørdag 18. august 2018, klokken 08:33
Når VW, Audi, MB og BMW kommer med flere EL-modeller vil salget i Tyskland øke markant, så enkelt er det :)
Ja - når....
Det er bare å smøre seg med litt tålmodighet. At utvikling og grundig testing tar lang tid er en kjent sak :)

Øyvind.h

 Batterier og elmotorer er ganske ferske saker
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

gigafactory

I det øyemed å konkurrere med fossilbiler på Autobahn, så er jeg helt enig. Batterier og elmotorer i biler har bevist lite.  ;)

PS Jeg trenger ikke å høre om noens bilferie gjennom Tyskland

Rollep


SveinJ

Jeg antar det tar temmelig lang tid før el-biler blir en stor andel av det tyske markedet. Per i dag er det ca. 54000 biler pr ladepunkt, strømmen koster sånn rundt kr 2,50/kWt pluss evt. hurtigladegebyrer. Mange, veldig mange, bor i rekkehusblokker og parkerer ved fortau og har ikke garasje. Hvordan skal disse få ladet?
Når 100 000 eller flere skal på ferie eller week-end tur og må lade langs motorveien, da blir jo ladekøproblemet vi har i Norge latterlig lite i forhold.
2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

What-a-watt

Undrer meg også på hvorfor tyske bilprodusenter blir så kraftig kritisert (også her på forumet) for ikke å stoppe all fossilbil-produksjon, og satse alt på elektrisk (helst nå med en gang). Elbilsalget (inkl. hybrid) utgjør i Tyskland 1% av det totale bilsalget i 2017. Min hoderegning sier at det fremdeles er et marked for biler med eksosrør i mange år fremover. Det er markedet som bestemmer, og noe produsentene av naturlige årsaker retter seg etter.

Amoss

Sitat fra: Whatwatt på mandag 20. august 2018, klokken 10:09
Undrer meg også på hvorfor tyske bilprodusenter blir så kraftig kritisert (også her på forumet) for ikke å stoppe all fossilbil-produksjon, og satse alt på elektrisk (helst nå med en gang). Elbilsalget (inkl. hybrid) utgjør i Tyskland 1% av det totale bilsalget i 2017. Min hoderegning sier at det fremdeles er et marked for biler med eksosrør i mange år fremover. Det er markedet som bestemmer, og noe produsentene av naturlige årsaker retter seg etter.

Så var det dette med årsak og sammenheng. Er det så liten elbil-produksjon i Tyskland fordi det er så få som kjøper de bilene der, eller er det så lite elbil-salg i Tyskland fordi de ikke produserer flere/bedre elbiler der? Virker i alle fall på meg som om tyske forbrukere generelt sett ikke bare er rimelige konservative, men også lojale relativt lojale overfor lokale produsenter.

Ingen forventer vel strengt talt at de skal slutte helt med fossilbil-produksjonen med det aller første, først må de i det minste få på plass en skikkelig elbil satsning. Og nei, de kan godt få til en skikkelig elbil-satsning uten å satse *alt* på elbiler.

... og med høna og egget problematikken alt på bordet så kan man se på dette innlegget på nytt:
Sitat fra: SveinJ på mandag 20. august 2018, klokken 09:18
Jeg antar det tar temmelig lang tid før el-biler blir en stor andel av det tyske markedet. Per i dag er det ca. 54000 biler pr ladepunkt, strømmen koster sånn rundt kr 2,50/kWt pluss evt. hurtigladegebyrer. Mange, veldig mange, bor i rekkehusblokker og parkerer ved fortau og har ikke garasje. Hvordan skal disse få ladet?
Når 100 000 eller flere skal på ferie eller week-end tur og må lade langs motorveien, da blir jo ladekøproblemet vi har i Norge latterlig lite i forhold.

... med så få elbiler som det sies å være i Tyskland antar jeg at det ikke er 54000 ELBILER pr. ladepunkt?

Problemet med hjemmelading for de uten egen parkeringsplass er ett problem flere enn tyskerne må finne en løsning på.
Model S 85D

SurSnasen

Sitat fra: Amoss på mandag 20. august 2018, klokken 10:39
Så var det dette med årsak og sammenheng. Er det så liten elbil-produksjon i Tyskland fordi det er så få som kjøper de bilene der, eller er det så lite elbil-salg i Tyskland fordi de ikke produserer flere/bedre elbiler der? Virker i alle fall på meg som om tyske forbrukere generelt sett ikke bare er rimelige konservative, men også lojale relativt lojale overfor lokale produsenter.

Tyske forbrukere er som alle andre; man må tenke på hva som best passer ens egen hverdag. Det blir da fokus på pris, komfort, tanke-/lademuligheter etc.
Her i Norge har vi myndigheter som på en ekstrem måte har tilrettelagt for salg av elbiler. Gratis parkering, gratis bom, billig ferge, null avgifter, svært redusert årsavgift. Dermed har elbilene sånn ca havnet på prisnivået til mer eller mindre tungt avgiftsbelagte fossile slektninger. Tyskland, som vi her omtaler, har lave avgifter på fossilbiler. Samtidig er Tyskland et marked på ca 15-gangeren i forhold til Norge. Og i verdensmålestokk er Norge bare den bittelille myggen. Bilprodusentene kan jo ikke bare innrette seg etter salg til Norge. Norge danner på ingen måte noen målestokk.

Elbiler er dyre å produsere, og dermed også høye i pris ut til sluttkunde. Batteriteknologien er også i noenlunde rivende utvikling. Å satse hardt på elbiler er en risiko. Man er avhengig av en ladeinfrastruktur både i form av offentlig tilgjengelige ladere, men også i stor grad hjemmeladere. Man er avhengig av store investeringer i form av motorproduksjon (eller omstille produksjonslinjer til dette), og batterifabrikker.

Tesla er på god vei, men i global målestokk er deres totalproduksjon ennå på mygg-nivået. Model 3 kan etterhvert kapre en grei markedsandel, men dit er det langt opp og frem. Model S og X er svært dyre biler. Model 3 blir i basisutgave noenlunde billig, men må selge på lavere driftskostnader.

Audi skal nå teste markedet med e-tron, Jaguar tester markedet med i-Pace, Mercedes med EQC. Men veien til stor markedsandel for de rene elbilene er lang. Batteriproduksjonen må opp vesentlig, og den må bli langt, langt billigere. Rekkevidden må opp. Ladeinfrastrukturen, privat og offentlig, må vesentlig utbedres. Driftssikkerheten og annenhåndsverdien må bevises. For at elbilene skal utkonkurrere fossilbilene kan de ikke være avhengig av store subsidier/incentiver. Den slags fungerer som en intro, men blir lite bærekraftig i det lange løp.

At det bare er Tesla som satser for fullt, mens ingen av de andre viser mer enn en (i beste fall) halvlunken satsing bør være et hint. Hadde de store, eller egentlig samtlige bilprodusenter med unntak av Tesla (og noen få nysatsinger) sett det betydelige potensialet, ville minst en av de for lengst ha annonsert en storsatsing. Ingen av de har hittil gjort det. Jeg nekter å tro at alle disse samarbeider om å motarbeide elbilsatsing.

Tesla har hittil kunnet leve godt på å være en nisjeprodusent. Med Model 3 beveger de seg sakte mot massemarkedet. Men innen den tid har nok de andre bilprodusentene ganske sikkert gjort ganske grundige videre analyser av elbilsatsingen. Jeg tviler sterkt på at noen av de store skjelver i buksene den dag i dag. 

Amoss

Sitat fra: StianSalG på mandag 20. august 2018, klokken 12:13
Å satse hardt på elbiler er en risiko.

Når man ser både på den globale klimautviklingen, og de lokale forurensingsproblemene så er det en stor global risiko å IKKE satse på null-utslippsbiler. Av de alternativene som jeg har sett/hørt om er elbiler den beste løsningen.

Men, også om vi ser bort i fra klima eller miljø så vet man jo at det er en begrenset mengde fossile drivstoff-kilder tilgjengelig. Det er kanskje ikke så prekært riktig enda, men på sikt vil det også være en risiko forbundet med å ikke "løsrive" bilene man produserer i fra avhengigheten til fossile drivstoffer. Også her er etter min mening elbiler den beste løsningen.

IKKE satse hardt på biler uten utslipp og avhengighet av fossile drivstoff er en risiko. Rett nok så langt en kalkulert risiko så lenge ikke "noen andre" gjør det heller, men nå begynner det å bli klart for dem at de ikke lengre har like god tid på seg for å ikke havne i bakleksa. Joda, Tesla er en mygg i denne sammenheng (i alle fall frem til nå), men som kjent kan også mygg og fluer spre dødelige sykdommer ;)

Når det gjelder priser på batterier så er det også her en "høna og egget" problemstilling. Så lenge man ikke bestiller batterier i store nok serier så tør ingen å satse på å få bygget store nok fabrikker til at de kan få gode nok stordriftsfordeler til at prisen går ned :p Hadde f.eks. VAG satset stort for 5 år siden, så hadde neppe batteriprisene og dyre elbiler vært ett tema i dag. I alle fall ikke lett like viktig tema.


Sitat fra: StianSalG på mandag 20. august 2018, klokken 12:13
Bilprodusentene kan jo ikke bare innrette seg etter salg til Norge. Norge danner på ingen måte noen målestokk.

... og igjen høna og egget... Med en solid satsning på elbiler fra tyske bilprodusenter så hadde nok også Tyskland vært betraktelig bedre både med incentiver og infrastruktur. Men som det er i dag så holder de igjen, fordi incentiver til elbilene motarbeider den hjemmelige bilindustrien og derved lokale arbeidsplasser.

Sitat fra: StianSalG på mandag 20. august 2018, klokken 12:13
At det bare er Tesla som satser for fullt, mens ingen av de andre viser mer enn en (i beste fall) halvlunken satsing bør være et hint. Hadde de store, eller egentlig samtlige bilprodusenter med unntak av Tesla (og noen få nysatsinger) sett det betydelige potensialet, ville minst en av de for lengst ha annonsert en storsatsing. Ingen av de har hittil gjort det. Jeg nekter å tro at alle disse samarbeider om å motarbeide elbilsatsing.

Det er ikke nødvendig å lage noen konspirasjon ut av dette. Alle bilfabrikantene ser godt etter hva de andre gjør, og så lenge ingen andre satser på ny teknologi så er det godt og trygt å bare fortsette å tjene penger på den samme teknologien de "alltid" har brukt. Men de har alle SETT og vært klar over både potensialet og nødvendigheten av å måtte skifte ut dagens fossil-økonomi med ett null-utslipp og null-fossil alternativ. De har rett nok snakket varmere om hydrogen enn batterier, så kan vi heller diskutere om DET er en konspirasjon for å kaste blår i øynene til forbrukere og myndigheter eller om den har vært ærlig ment.

Så jo de har sett dette betydelige potensialet, men de ønsker altså alle sammen - helt uten avtale noe med hverandre - å utsette dette så lenge som mulig. Blir litt som å spille poker - hvem "kaster kortene" først og satser stort på elbiler? Når det skjer så vil nok resten få det travelt med å følge etter... Og da har det ingen ting å gjøre med at "NÅ er batteriteknologien endelig moden" eller "NÅ er batteriene endelig billige nok", selv om det helt sikkert vil bli påstått.
Model S 85D

Hansi

Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

Rollep

Sitat fra: StianSalG på mandag 20. august 2018, klokken 12:13Tyske forbrukere er som alle andre; man må tenke på hva som best passer ens egen hverdag. Det blir da fokus på pris, komfort, tanke-/lademuligheter etc.
Her i Norge har vi myndigheter som på en ekstrem måte har tilrettelagt for salg av elbiler. Gratis parkering, gratis bom, billig ferge, null avgifter, svært redusert årsavgift. Dermed har elbilene sånn ca havnet på prisnivået til mer eller mindre tungt avgiftsbelagte fossile slektninger. Tyskland, som vi her omtaler, har lave avgifter på fossilbiler. Samtidig er Tyskland et marked på ca 15-gangeren i forhold til Norge. Og i verdensmålestokk er Norge bare den bittelille myggen. Bilprodusentene kan jo ikke bare innrette seg etter salg til Norge. Norge danner på ingen måte noen målestokk.

Elbiler er dyre å produsere, og dermed også høye i pris ut til sluttkunde. Batteriteknologien er også i noenlunde rivende utvikling. Å satse hardt på elbiler er en risiko. Man er avhengig av en ladeinfrastruktur både i form av offentlig tilgjengelige ladere, men også i stor grad hjemmeladere. Man er avhengig av store investeringer i form av motorproduksjon (eller omstille produksjonslinjer til dette), og batterifabrikker.

Tesla er på god vei, men i global målestokk er deres totalproduksjon ennå på mygg-nivået. Model 3 kan etterhvert kapre en grei markedsandel, men dit er det langt opp og frem. Model S og X er svært dyre biler. Model 3 blir i basisutgave noenlunde billig, men må selge på lavere driftskostnader.

Audi skal nå teste markedet med e-tron, Jaguar tester markedet med i-Pace, Mercedes med EQC. Men veien til stor markedsandel for de rene elbilene er lang. Batteriproduksjonen må opp vesentlig, og den må bli langt, langt billigere. Rekkevidden må opp. Ladeinfrastrukturen, privat og offentlig, må vesentlig utbedres. Driftssikkerheten og annenhåndsverdien må bevises. For at elbilene skal utkonkurrere fossilbilene kan de ikke være avhengig av store subsidier/incentiver. Den slags fungerer som en intro, men blir lite bærekraftig i det lange løp.

At det bare er Tesla som satser for fullt, mens ingen av de andre viser mer enn en (i beste fall) halvlunken satsing bør være et hint. Hadde de store, eller egentlig samtlige bilprodusenter med unntak av Tesla (og noen få nysatsinger) sett det betydelige potensialet, ville minst en av de for lengst ha annonsert en storsatsing. Ingen av de har hittil gjort det. Jeg nekter å tro at alle disse samarbeider om å motarbeide elbilsatsing.

Tesla har hittil kunnet leve godt på å være en nisjeprodusent. Med Model 3 beveger de seg sakte mot massemarkedet. Men innen den tid har nok de andre bilprodusentene ganske sikkert gjort ganske grundige videre analyser av elbilsatsingen. Jeg tviler sterkt på at noen av de store skjelver i buksene den dag i dag.
Dette må være et av de mest fornuftige innleggene jeg har lest på Elbilforum  :+1:

Electrix

Sitat fra: Hansi på mandag 20. august 2018, klokken 23:53
Snakker om elbiler i Tyskland..
https://insideevs.com/july-deutsche-post-dhl-sells-most-electric-cars/
Jeg synes det er spesielt..
Ja, dette viser jo på en måte hvordan tyske bilprodusenter trenerer overgangen til elbiler. Men veldig hyggelig at Deutche Post DHL får det til etter at de store bilprodusentene nektet å lage elbiler til de.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

SurSnasen

Sitat fra: Electrix på tirsdag 21. august 2018, klokken 09:09
Ja, dette viser jo på en måte hvordan tyske bilprodusenter trenerer overgangen til elbiler. Men veldig hyggelig at Deutche Post DHL får det til etter at de store bilprodusentene nektet å lage elbiler til de.

Trenerer? Hvem er det som har vedtatt at vi SKAL over til batterielektriske/fullelektriske biler? Er det fordi vi sitter på vår grønne eng her i Norge, hvor vannet fosser i uendelig monn gjennom turbinene, hvor elbilene ferdes i incentiv-nirvana, hvor fossilbilene aktivt tråkkes dypere og dypere i avgiftsgjørma?

Ja, vi liker nok å tro at vi er best i alt. Absolutt alt. Et foregangsland. Fullt av enere. Verdens reddende engler. Og det er nok mye sant. Sånn bortsett fra at vi er en liten (disruptiv) mygg på 0,7 promille av verdens befolkning. Vi lever i et elbilparadis hvor alt ligger til rette for en heftig satsing på elbiler. En satsing muliggjort av god tilgang på penger, elektrisitet nærmest utelukkende fra fornybare og billige kilder, svært høye avgifter på fossilbiler og drivstoff, og myndigheter som bedriver et heftig spleiselag for at befolkningen skal føle at særdeles dyre elbiler skal være billige.

Det er ikke bilprodusentene som er problemet.

Electrix

Sitat fra: StianSalG på tirsdag 21. august 2018, klokken 10:00
Sitat fra: Electrix på tirsdag 21. august 2018, klokken 09:09
Ja, dette viser jo på en måte hvordan tyske bilprodusenter trenerer overgangen til elbiler. Men veldig hyggelig at Deutche Post DHL får det til etter at de store bilprodusentene nektet å lage elbiler til de.

Trenerer? Hvem er det som har vedtatt at vi SKAL over til batterielektriske/fullelektriske biler? Er det fordi vi sitter på vår grønne eng her i Norge, hvor vannet fosser i uendelig monn gjennom turbinene, hvor elbilene ferdes i incentiv-nirvana, hvor fossilbilene aktivt tråkkes dypere og dypere i avgiftsgjørma?

Ja, vi liker nok å tro at vi er best i alt. Absolutt alt. Et foregangsland. Fullt av enere. Verdens reddende engler. Og det er nok mye sant. Sånn bortsett fra at vi er en liten (disruptiv) mygg på 0,7 promille av verdens befolkning. Vi lever i et elbilparadis hvor alt ligger til rette for en heftig satsing på elbiler. En satsing muliggjort av god tilgang på penger, elektrisitet nærmest utelukkende fra fornybare og billige kilder, svært høye avgifter på fossilbiler og drivstoff, og myndigheter som bedriver et heftig spleiselag for at befolkningen skal føle at særdeles dyre elbiler skal være billige.

Det er ikke bilprodusentene som er problemet.
Du må gjerne påstå at vi er enere, jeg har ikke påstått det.

Mulig du ikke kjenner til saken, jeg trodde de fleste her hadde lest om hvordan Deutche Post DHL og flere andre store tyske bedrifter har gjentatte ganger spurt de tyske bilprodusentene om å lage elektriske distribusjonsbiler da de kjører mye korte leveringer og ønsker både å begrense bedriftens forurensing og samtidig spare penger på drifstoff og vedlikehold. Og gang på gang har de samme tyske bilprodusentene enten ignorert henvendelsene deres eller svart arrogant at det ikke er noe marked for slike biler.

Så endte det med at Deutche Post DHL kjøpte en liten nisjebedrift som drev med elbilutvikling og så utviklet sine egne elektriske distribusjonsbiler tilpasset sine egne behov. Når så dette ble en suksess og flere andre bedrifter henvendte seg for å samarbeide slik at de også kunne få kjøpe disse var ledelsen i flere tyske bilprodusenter raskt ute i media å gråt krokodilletårer og kritiserte Deutche Post DHL for å gå i konkurranse med tysk bilindustri i stedet for å samarbeide...

Historien om StreetScooter er spesielt interessant fordi den så tydelig viser at de store ikke kan sitte stille og trenere overgangen, elbiler har mye enklere drivverk og de er derfor mye enklere å lage.

SitatDeutsche Post says it took this route when the conventional vehicle makers turned down requests to build the electric vans

Sitat"I am annoyed beyond measure. I, of course, ask myself why Post did not talk to our VW Commercial vehicles division about doing something similar," Chief Executive Matthias Mueller said.

http://fortune.com/2016/10/06/volkswagen-electric-van-2/

https://cleantechnica.com/2018/05/31/streetscooter-opens-second-factory-to-build-electric-trucks/

https://electrek.co/2018/05/28/british-milkman-electric-vehicles-dhl/
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA