Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer

Startet av Gordon Retriever, onsdag 25. juli 2018, klokken 00:04

« forrige - neste »

bno

Har hatt to E-golf med ulike dekk påmontert. Min erfarig er at Kona støyer mindre enn E-golf så ening i den kommentaren fit. min erfaring. Prøvde aldri originaldekkene til Kona gikk rett på Goodyear ICE 2 vinter. Så har ikke erfaring med sommerdekk enda.

Jernhesten

Kjørte med original sommerdekk. Bilen har fått dinitrol støydemping i hjulhusene (i tillegg til understellsbehandling) så det er mulig at det er det som gjør en forskjell ...

TorT

Over 20* i dag. Mest bykjøring, 14 mil, ca3 mil motorvei, forbruk 12,5kWt/100km.
Ladet til 90%, og estimert rekkevidde for morgendagen er 501km.

TorT

Sitter å leker med et program som heter abetterrouteplanner, og la inn Hirtshals til Nice med Kona.
Nå er ikke dette noen test, men gøy å se allikevel. La inn 135km/t som fart, men saktere ved behov.
Programmet regner 18t 37m kjøring, og bare 6t 31m lading, for totalt 25t 9m. 1953km.

Og kun to strekninger med redusert fart, etter Bodensee. Men det er jo ladere der også, selv om de ikke lå i denne kartdatabasen, så det er nok unødvendig.
Blir nok en eller to overnattinger på en sånn ferietur, med nattlading som ikke er ventetid. Bare velstand.
Helt utrolig for en som kommer fra Leaf.

Beklager den dårlige kopieringen av tabellen, men er ikke på min egen maskin. Det går vel an å forstå allikevel.

Gleder meg til sommerferie allerede.

Best route, 25:09
Arrival
Charge   Depart
Charge   Charge
Duration   Duration   Drive
Distance   Total
Duration
Hirtshals      90%                                        02:11   254 km   
Rasteplads Skærup Vest E45 [E.ON]   19%   79%   00:51   02:11   238 km   
Autobahnraststätte Holmmoor West   15%   85%   01:01   02:18   260 km   
Autohof                                           10%   93%   01:19   02:28   278 km   
Autobahnraststätte Würzburg Süd   10%   88%   01:11   02:43    Max 120 km/h   296 km   
Raststation Bodensee                   10%   78%   00:59   02:36   240 km   
Evite Lugano Sud                           21%   93%   01:08   04:07    Max 100 km/h   383 km   
Nice                                                   10%               
                               159 Wh/km   06:31*   18:37*   1953 km*   25:09*

kristianbergen

Hei TorT,
har du testet abetterrouteplanner mot http://jurassictest.ch/GR/ ?
Jeg har svært god erfaring med sistnevnte på tur med leafen. Kommer stort sett ut innenfor +/- 5% av estimatet.
Det ville vært interessant å vite om de estimerer samme forbruk på samme strekning (før jeg gidder å bytte :-))

K

Sitat fra: TorT på fredag 26. oktober 2018, klokken 01:24
Sitter å leker med et program som heter abetterrouteplanner, og la inn Hirtshals til Nice med Kona.
Nå er ikke dette noen test, men gøy å se allikevel. La inn 135km/t som fart, men saktere ved behov.

[...]
Leaf 2013

TorT

Jeg har vært innom og sett på jurassictest, men de har ikke lagt inn Kona, såvidt jeg har funnet ut, så det er ikke en mulighet enda.

Dette er noe jeg har vært inne og lekt meg litt med , på et nattskift som ble litt rolig. Når jeg ser på ladetider som de estimerer, så er det helt innafor, sammenlignet med det jeg opplever, i min begrensede erfaring med hurtiglading med Kona. Og snart kommer ganske mange Ionityladere.  :+1:
Det estimerte forbruket i snittfart 135km/t på godt sommerføre, vet jeg lite om, da jeg har bare har kjørt Kona i Norge hittil.
På langtur i Norge, først i september, godt over 20˚C, startet i Arendal, til Tvedestrand, opp til Dalen, pause, så over fjellet til Setesdal, Brokke Suleskard, Hunnedalen ned, og til litt forbi Stavanger. Nær 45 mil med forbruk på 12,5kWh/100km. Rest på 15%/75km ifølge bilen.
Opp og ned fjell 3 ganger, og største høyde 1150m. Kjørte på ingen måte sakte for å spare, og spesielt opp bakkene ved Brokke kjørte jeg ganske hardt.
Så jeg er mektig imponert allerede.

Når alt dette er sagt, så vet jeg selvsagt ikke hva autobahnforbruket blir, men dette programmet tok utgangspunkt i 159Wh/km for turen. Da med noe redusert fart på 2 lange strekninger på slutten fordi de manglet ladesjoner i sin kartdatabase. Faktisk 679km av en tur på 1953km. Ca 35% av turen.
Henholdsvis 120km/t for å kjøre 296km. Starte med 88%, og ankomme neste med 10%.
Og 100km/t for å kjøre 383km. Starte med 93% og ankomme med 10%.

Programmet er ihvertfall smart nok til å velge noe redusert fart, for å unngå lang ladetid ved å lade til 100%.

Kan jeg kjøre 383km med 100km/t og bruke 83%?

Jeg har allerede kjørt 445km i Norge, med tildels litt hardkjør over 3 fjell, og mye høydemeter, og brukt 85%.

Teslabjørn kjørte vel drøyt 510km i GPS fart 90km/t på 98%(?) etter hukommelsen.

Så jeg tror programmet er noenlunde innafor.

Hvor nøyaktig er det? Tiden vil vise, men jeg er spent på første langtest av autobahnfart. Som jo har mye fartsgrense 130, og en god del kø, som lett drar ned snittet, også for forbruk.

Men Hyundai har jo allerede vist seg å være mestere på lavt forbruk med Ionic, som har lavere forbruk enn alle.
Kona, som er nyere, er vel minst like god teknisk og har stort batteri.
Men har høyere verdier for luftmotstand, og spent på å se hvor mye dette utgjør i feks 130km/t.

AppleKnocker

Sitat fra: Jernhesten på fredag 05. oktober 2018, klokken 19:11
Kjørte med original sommerdekk. Bilen har fått dinitrol støydemping i hjulhusene (i tillegg til understellsbehandling) så det er mulig at det er det som gjør en forskjell ...
Kan du utdype litt om erfaringene med denne støydempingen?
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Jernhesten

Min oppfatning er at støynivået i Kona er en god del lavere enn i e-golfen jeg hadde før. Den hadde ikke noe ekstra støydemping, så jeg mener absolutt at dinitrolbehandlingen hjelper en del.
Selv med vinterdekk (goodyear icegrip2) synes jeg støynivået er akseptabelt.
Det er jo ikke en bil i øvre prisklasse, så man må jo sette forventningene på et realistisk nivå slik jeg ser det...
Jeg synes det var verdt pengene (1500,-) og kommer nok til å ta denne behandlingen på senere biler også.

Gustav Ditter

jeg fikk 521km ved 8 celsius, kjørte kona fra oslo til hamburg

andy99

Første 10000 km unnagjort
november 18 til mars 19
temperatur: stort sett rundt 0 grader i snitt og alltid forvarmet bil
snittforbruk: 19,2 kWh/100km
snittfart: 53 km/h (mye motorvei 110++ km/h)
dekk/felg: 17" original aerofelg og vinterdekk, goodyear ultragrip ice 2

Snart over på sommerhjul og høyere temperaturer, så forbruket neste 10000km vil være betydelig lavere.
Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

sylwester

#85
Det tilsvarer vel en snitt-rekkevidde på 330km.
Er det sannsynlig at det på de kaldeste dagene var nede i 60% WLTP, dvs. 270km?
WLTP tilsvarer 129Wh/km så 60% er 215Wh/km.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

andy99

Sitat fra: sylwester på mandag 01. april 2019, klokken 12:32
Det tilsvarer vel en snitt-rekkevidde på 330km.
Er det sannsynlig at det på de kaldeste dagene var nede i 60% WLTP, dvs. 270km?
WLTP tilsvarer 129Wh/km så 60% er 215Wh/km.
Ja tror det stemmer. GOM på rundt 330km vinterstid med mitt forbruk.
Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

magnetic


andy99

Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

trykkertor

For i resten av landet som ikke har motorveier, (mer enn 80-90km/t) er det ikke så interessant.
Og å måtte lade litt ekstra på ferietur i Danmark, Sverige, Tyskland gjør ikke så mye.
Det jeg legger merke til er hvor latterlig mye mer energitørst vår Tesla Model 3 er på vestlandsveier i forholdt til Kona Electric.
Da vi solgte vår Kona Electric i mars var temperaturen begynt å krype oppover mot 10-13 grader ute.
Flere av de faste rutene mine som til og fra kjøpesenter, jobb, trening osv begynte å krype ned mot 13kwh/100km. Og jeg er overbevist om at det skulle lavere. Noen turer knep jeg den under 11kwh/100km også.
Vår Model 3, nå i ofte 15-20 grader sliter jeg stort med å få ned i under 15kwh/100km. Og er jeg så syndig å ønsker klimaanlegget i funksjon, så koster det merkbart i energi det også.

Savner vår Kona Electric jeg. Uten tvil en meget energigjerrig og god bil på norske landeveier.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA