Skrevet av Emne: Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer  (Lest 11670 ganger)

Contango

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 80
    • Vis profil
Sv: Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer
« Svar #75 på: fredag 05. oktober 2018, klokken 16:45 »
Kjørt Skien - Lillehammer via Hvittingfoss/Sylling/Roa/Rv4 forrige helg.
Startet med 100% batteri, rest 36% ved ankomst etter 360 km. Forbruk 13.6 kw/100 km.
Comfort mode med klima på auto 21 gr. Cruisekontroll når det var mulig, fulgte fartsgrenser og øvrig trafikk. Utetemp 3-10 gr, 3pers i bilen halve veien.
Sitter godt i bilen og behagelig å kjøre. Støynivå etter min oppfatning et hakk bedre enn e-golfen.
Bilen leverer godt over forventningene.
Har du påmontert vinterdekk? Min vurdering etter testkjøring er at Konaen med originale sommerdekk støyer vesentlig mer enn vår e-Golf....

bno

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1995
    • Vis profil
Sv: Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer
« Svar #76 på: fredag 05. oktober 2018, klokken 17:28 »
Har hatt to E-golf med ulike dekk påmontert. Min erfarig er at Kona støyer mindre enn E-golf så ening i den kommentaren fit. min erfaring. Prøvde aldri originaldekkene til Kona gikk rett på Goodyear ICE 2 vinter. Så har ikke erfaring med sommerdekk enda.
Tesla Model ≡ RN10779**** 31.03.16 
2017 AmperaE Mottatt 26.5.2017
Leaf 2012 Solgt
2 x E-Golf 2014 Solgt
E-Up 2015 Endelig kvitt min siste VW 22.5.2017 en merkedag

Jernhesten

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 16
    • Vis profil
Sv: Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer
« Svar #77 på: fredag 05. oktober 2018, klokken 19:11 »
Kjørte med original sommerdekk. Bilen har fått dinitrol støydemping i hjulhusene (i tillegg til understellsbehandling) så det er mulig at det er det som gjør en forskjell ...

TorT

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 164
    • Vis profil
Sv: Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer
« Svar #78 på: fredag 12. oktober 2018, klokken 00:55 »
Over 20* i dag. Mest bykjøring, 14 mil, ca3 mil motorvei, forbruk 12,5kWt/100km.
Ladet til 90%, og estimert rekkevidde for morgendagen er 501km.

TorT

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 164
    • Vis profil
Sv: Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer
« Svar #79 på: fredag 26. oktober 2018, klokken 01:24 »
Sitter å leker med et program som heter abetterrouteplanner, og la inn Hirtshals til Nice med Kona.
Nå er ikke dette noen test, men gøy å se allikevel. La inn 135km/t som fart, men saktere ved behov.
Programmet regner 18t 37m kjøring, og bare 6t 31m lading, for totalt 25t 9m. 1953km.

Og kun to strekninger med redusert fart, etter Bodensee. Men det er jo ladere der også, selv om de ikke lå i denne kartdatabasen, så det er nok unødvendig.
Blir nok en eller to overnattinger på en sånn ferietur, med nattlading som ikke er ventetid. Bare velstand.
Helt utrolig for en som kommer fra Leaf.

Beklager den dårlige kopieringen av tabellen, men er ikke på min egen maskin. Det går vel an å forstå allikevel.

Gleder meg til sommerferie allerede.

Best route, 25:09
Arrival
Charge   Depart
Charge   Charge
Duration   Duration   Drive
Distance   Total
Duration
Hirtshals      90%                                        02:11   254 km   
 Rasteplads Skærup Vest E45 [E.ON]   19%   79%   00:51   02:11   238 km   
 Autobahnraststätte Holmmoor West   15%   85%   01:01   02:18   260 km   
 Autohof                                           10%   93%   01:19   02:28   278 km   
 Autobahnraststätte Würzburg Süd   10%   88%   01:11   02:43    Max 120 km/h   296 km   
 Raststation Bodensee                   10%   78%   00:59   02:36   240 km   
 Evite Lugano Sud                           21%   93%   01:08   04:07    Max 100 km/h   383 km   
Nice                                                   10%               
                               159 Wh/km   06:31*   18:37*   1953 km*   25:09*

kristianbergen

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 37
    • Vis profil
Sv: Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer
« Svar #80 på: fredag 26. oktober 2018, klokken 12:18 »
Hei TorT,
har du testet abetterrouteplanner mot http://jurassictest.ch/GR/ ?
Jeg har svært god erfaring med sistnevnte på tur med leafen. Kommer stort sett ut innenfor +/- 5% av estimatet.
Det ville vært interessant å vite om de estimerer samme forbruk på samme strekning (før jeg gidder å bytte :-))

K

Sitter å leker med et program som heter abetterrouteplanner, og la inn Hirtshals til Nice med Kona.
Nå er ikke dette noen test, men gøy å se allikevel. La inn 135km/t som fart, men saktere ved behov.

[...]
Leaf 2013

TorT

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 164
    • Vis profil
Sv: Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer
« Svar #81 på: fredag 26. oktober 2018, klokken 17:43 »
Jeg har vært innom og sett på jurassictest, men de har ikke lagt inn Kona, såvidt jeg har funnet ut, så det er ikke en mulighet enda.

Dette er noe jeg har vært inne og lekt meg litt med , på et nattskift som ble litt rolig. Når jeg ser på ladetider som de estimerer, så er det helt innafor, sammenlignet med det jeg opplever, i min begrensede erfaring med hurtiglading med Kona. Og snart kommer ganske mange Ionityladere.  :+1:
Det estimerte forbruket i snittfart 135km/t på godt sommerføre, vet jeg lite om, da jeg har bare har kjørt Kona i Norge hittil.
På langtur i Norge, først i september, godt over 20˚C, startet i Arendal, til Tvedestrand, opp til Dalen, pause, så over fjellet til Setesdal, Brokke Suleskard, Hunnedalen ned, og til litt forbi Stavanger. Nær 45 mil med forbruk på 12,5kWh/100km. Rest på 15%/75km ifølge bilen.
Opp og ned fjell 3 ganger, og største høyde 1150m. Kjørte på ingen måte sakte for å spare, og spesielt opp bakkene ved Brokke kjørte jeg ganske hardt.
Så jeg er mektig imponert allerede.

Når alt dette er sagt, så vet jeg selvsagt ikke hva autobahnforbruket blir, men dette programmet tok utgangspunkt i 159Wh/km for turen. Da med noe redusert fart på 2 lange strekninger på slutten fordi de manglet ladesjoner i sin kartdatabase. Faktisk 679km av en tur på 1953km. Ca 35% av turen.
Henholdsvis 120km/t for å kjøre 296km. Starte med 88%, og ankomme neste med 10%.
Og 100km/t for å kjøre 383km. Starte med 93% og ankomme med 10%.

Programmet er ihvertfall smart nok til å velge noe redusert fart, for å unngå lang ladetid ved å lade til 100%.

Kan jeg kjøre 383km med 100km/t og bruke 83%?

Jeg har allerede kjørt 445km i Norge, med tildels litt hardkjør over 3 fjell, og mye høydemeter, og brukt 85%.

Teslabjørn kjørte vel drøyt 510km i GPS fart 90km/t på 98%(?) etter hukommelsen.

Så jeg tror programmet er noenlunde innafor.

Hvor nøyaktig er det? Tiden vil vise, men jeg er spent på første langtest av autobahnfart. Som jo har mye fartsgrense 130, og en god del kø, som lett drar ned snittet, også for forbruk.

Men Hyundai har jo allerede vist seg å være mestere på lavt forbruk med Ionic, som har lavere forbruk enn alle.
Kona, som er nyere, er vel minst like god teknisk og har stort batteri.
Men har høyere verdier for luftmotstand, og spent på å se hvor mye dette utgjør i feks 130km/t.

AppleKnocker

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1608
    • Vis profil
Sv: Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer
« Svar #82 på: tirsdag 13. november 2018, klokken 18:32 »
Kjørte med original sommerdekk. Bilen har fått dinitrol støydemping i hjulhusene (i tillegg til understellsbehandling) så det er mulig at det er det som gjør en forskjell ...
Kan du utdype litt om erfaringene med denne støydempingen?
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Jernhesten

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 16
    • Vis profil
Sv: Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer
« Svar #83 på: onsdag 14. november 2018, klokken 23:36 »
Min oppfatning er at støynivået i Kona er en god del lavere enn i e-golfen jeg hadde før. Den hadde ikke noe ekstra støydemping, så jeg mener absolutt at dinitrolbehandlingen hjelper en del.
Selv med vinterdekk (goodyear icegrip2) synes jeg støynivået er akseptabelt.
Det er jo ikke en bil i øvre prisklasse, så man må jo sette forventningene på et realistisk nivå slik jeg ser det...
 Jeg synes det var verdt pengene (1500,-) og kommer nok til å ta denne behandlingen på senere biler også.

Gustav Ditter

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 7
    • Vis profil
Sv: Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer
« Svar #84 på: onsdag 05. desember 2018, klokken 01:24 »
jeg fikk 521km ved 8 celsius, kjørte kona fra oslo til hamburg