Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer

Startet av Gordon Retriever, onsdag 25. juli 2018, klokken 00:04

« forrige - neste »

Sitty008

Jeg har 18" fossil kona felger. Kjørte Bærum Fredrikstad Nordby sammenlagt 320 km hadde forbruk på 15,7kwh ifølge bilen. Kjørte for det meste på cruisecontrol 110km/t og følgte trafikken. AC var på. Hadde igjen litt over 80 km da jeg var hjemme.

Hadde nok kommet lenger med de originale 17". Synes uansett dette var veldig bra. Er vandt til max. 95 km/t og lade minst 2 ganger med min Soul

Håkon77

Ligger på mellom 15 og 16 Fredrikstad-oslo. Samme strekning med Leaf ligger på mellom 12,5 og 14,5. Men da med lavere fart og uten varme. Gidder ikke prøve å kjøre i samme tempo med den nye iom alt jeg har så mye å gå på. Deilig å følge trafikk og fartsgrensen.
2014 Leaf
2014 VW up! 1.0mpi

andy99

Sitat fra: Håkon77 på onsdag 05. september 2018, klokken 09:23
Ligger på mellom 15 og 16 Fredrikstad-oslo. Samme strekning med Leaf ligger på mellom 12,5 og 14,5. Men da med lavere fart og uten varme. Gidder ikke prøve å kjøre i samme tempo med den nye iom alt jeg har så mye å gå på. Deilig å følge trafikk og fartsgrensen.

Det må være i 110-130 km/t? Hvilke felger/dekk har du?
Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

Håkon77

Standard dekk/felg. Ligger i 110 i 110 sone og 90-100 i 80 sonen fra taraldrud og inn. Ellers blir fartsgrensen overholdt.
2014 Leaf
2014 VW up! 1.0mpi

andy99

Sitat fra: Håkon77 på onsdag 05. september 2018, klokken 10:55
Standard dekk/felg. Ligger i 110 i 110 sone og 90-100 i 80 sonen fra taraldrud og inn. Ellers blir fartsgrensen overholdt.

Tror jeg må revurdere 18" tommere da.
Kjører mye den samme strekningen, men ligger mer i venstre felt.

16 kWh i 110km/t, gir kanskje 18-20 kWh i 120-130 km/t, så 10% ekstra for store hjul. Gir da 20-22 kWh. 80% kapasitet gir 236-256 km rekkevidde. Da blir det ikke mye å gå på for min del (har ikke tenkt å lade på T/R).
Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

Håkon77

Var utrolig trøtt på vei til jobb som kan ha innvirket på forbruket. På vei hjem i 14 tiden ble forbruket 13,5 fra Brobekkveien til Sanndesundbrua i Sarpsborg. Etter en svipptur innom Strømstad kom jeg hjem med snittforbruk på 13,8. Men da med defensiv kjøring og ikke over 115km/t noe sted. Forsøkte å benytte bilens evne til å trille, den virker å trille utrolig bra, så godt det lot seg gjøre. Har kjørt over 30mil mellom landingene så jeg er fornøyd. Tviler på et bredere dekk vil dra på 10%. Men det finnes kanskje noe statistikk på det?
2014 Leaf
2014 VW up! 1.0mpi

Cowboystrekk

Da har jeg fått testa ut bilen jeg og. Kjørte en god del mil igår på blandakjøring i 50-80 km\t. En god slump frisk aksing, men kjørte ellers pent\jevnt og hadde regen på 3. Med klima på 17C (liker å ha det kjølig i bilen) ble forbruket 1,35Wh\km tilsvarende ca 45 bil om utnyttbart batteri er rundt 60kW?
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

bno

#67
Her er våre data blandet kjøring mye regn nedbørsrekord i Stavanger. Motorvei noe ca. fart 100Km/t på speedo. opp og nedstigninger daglig, temp. 8-14 grader, mye bruk av (kun) vifte for duggfjerning, sporadisk varmebehov, korte turer og mange stopp etc. Kjører på vinterdekken på originalfelger Goodyear Ice 2. Dilde viser 11.6 etter 590 Km. nå etter 1100 viser samme 11.8 Kwh/100Km med et snitt på 12.00
Da kan jeg ikke si annet enn at dette er en drivstoffgjerring bil også når man legger til vinterdekk jeg kjører på (hele tiden siden ny da jeg ikke gadd å skifte. Så får jeg se når 18" kommer på til våren om jeg blir like fornøyd da..) Hovedsakelig i Eco modus med variasjon med Komfort.

Bilde 1 https://www.dropbox.com/s/w2rie1x90kaqg9j/Bilde1.jpg?dl=0
Bilde 2 https://www.dropbox.com/s/ctqs5szsrh9q7jc/Bilde2.jpg?dl=0

NB! Får ikke lagt til tekst til bilde i posten over. Elending blitt elbilforum i det siste med mye feilmeldinger etc.
Så da har jeg lagt dette i Dropbox i stedet.

Vortiago

Hadde bilen til prøvekjøring for noen helger siden. Endte opp med 10% batteri igjen etter 408km og et forbruk på 13.8. Kjørte en blanding av fjellveier, landevei og motorvei. Fjellveiene ble tatt i sportsmodus mens resten foregikk i all hovedsak i komfort modus og ACC.



Håkon77

17mil fra Hadeland til Fredrikstad, battkjøring i fartsgrense (det er forøvrig livsfarlig på RV4 da folk går ape og tar de Værste forbikjøringer i sving og over heltrukket linje), men forbruket endte på 15,9. 5+ og noe regn. Skjønner ikke hvordan folk får til ned mot 13.
2014 Leaf
2014 VW up! 1.0mpi

Jorgensen

Kjørte med 5 stk i bilen en varm høstdag Hønefoss-Langesund t/r uten å lade. Det ble en god del lokalkjøring, i tillegg til transpostetappen på E18 hvor vi holdt fartgrensene på 100 og 110km/t i mange mil. Er fornøyd med å klare 47mil med 4mil igjen på batteriet.

Du kan ikke vise dette vedlegget.
-------------------------------------------------------
BMW iX 50 – nov.2023
Solgt ***Hyndai KONA Electric - aug 2018***
Solar Orange BMW i3 - mars 2014

prompt

Køyrde Førde-Oslo i går. Stod 13,4kw/100km som gjennomsnitt då eg parkerte. Hadde klart turen med 96% batteri, men hurtiglada litt i Hemsedal sidan vi tok matpause der. Veldig nøgd med resultatet

prompt

Vêret var bra. Litt nedbør fram til Sogndal, men opplett resten. Kaldaste temperatur var 1pluss på Hemsedalsfjellet, ellers låg det rundt 5-9 grader. Eg har ikkje gjennomsnittsfart diverre, men eg låg i 90 km/t på speedometeret der eg kunne, og haldt fartsgrensa ellers. Brukte 7t25min, og då traff eg ferja presis.

Jernhesten

Kjørt Skien - Lillehammer via Hvittingfoss/Sylling/Roa/Rv4 forrige helg.
Startet med 100% batteri, rest 36% ved ankomst etter 360 km. Forbruk 13.6 kw/100 km.
Comfort mode med klima på auto 21 gr. Cruisekontroll når det var mulig, fulgte fartsgrenser og øvrig trafikk. Utetemp 3-10 gr, 3pers i bilen halve veien.
Sitter godt i bilen og behagelig å kjøre. Støynivå etter min oppfatning et hakk bedre enn e-golfen.
Bilen leverer godt over forventningene.

Contango

Sitat fra: Jernhesten på fredag 05. oktober 2018, klokken 13:09
Kjørt Skien - Lillehammer via Hvittingfoss/Sylling/Roa/Rv4 forrige helg.
Startet med 100% batteri, rest 36% ved ankomst etter 360 km. Forbruk 13.6 kw/100 km.
Comfort mode med klima på auto 21 gr. Cruisekontroll når det var mulig, fulgte fartsgrenser og øvrig trafikk. Utetemp 3-10 gr, 3pers i bilen halve veien.
Sitter godt i bilen og behagelig å kjøre. Støynivå etter min oppfatning et hakk bedre enn e-golfen.
Bilen leverer godt over forventningene.
Har du påmontert vinterdekk? Min vurdering etter testkjøring er at Konaen med originale sommerdekk støyer vesentlig mer enn vår e-Golf....
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA