Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer

Startet av Gordon Retriever, onsdag 25. juli 2018, klokken 00:04

« forrige - neste »

daktari

Noe annet som ville vært morsomt nå var om de testet på nytt med en Tiguan med stor motor og minste suven T-Roc. Ville man fått samme differanse, altså at minien brukte 2/3 av den store?
SQ7 vs Q2 kunne også funket?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

turfsurf

Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Spajderman

Om "Range mode" tilsvarer Eco-mode, så gjorde han ikke det så lenge jeg fulgte med iallefall. Bilen har Sport, Comfort, Eco og Eco+, han kjørte så vidt jeg fikk med meg stort sett i Comfort mode.

turfsurf

Sitat fra: Spajderman på torsdag 26. juli 2018, klokken 19:08
Om "Range mode" tilsvarer Eco-mode, så gjorde han ikke det så lenge jeg fulgte med iallefall. Bilen har Sport, Comfort, Eco og Eco+, han kjørte så vidt jeg fikk med meg stort sett i Comfort mode.
Tenkte på Model X (var vel ikke han som kjørte den). Tesla P biler har mye høyere forbruk uten range mode.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

geear

Tviler på at de kjørte på range mode, men det er bare gjetning. Nå har vi begge X, så vi har nok forskjellige opplevelser med range mode. Min erfaring er at det betyr forsvinnende lite på langkjøring, men har STOR betydning for mine 5km turer til og fra jobb på vinteren, når den kan droppe 6kW batterivarming (som ikke rekker å gi noen mening).

Mao

Sitat fra: gr på fredag 27. juli 2018, klokken 09:11
Tviler på at de kjørte på range mode, men det er bare gjetning. Nå har vi begge X, så vi har nok forskjellige opplevelser med range mode. Min erfaring er at det betyr forsvinnende lite på langkjøring, men har STOR betydning for mine 5km turer til og fra jobb på vinteren, når den kan droppe 6kW batterivarming (som ikke rekker å gi noen mening).

Min erfaring med Range Mode i Model S P85DL er den samme. Range Mode gir mye lavere forbruk på småkjøring pga. at du begrenser energibruk til varming/kjøling av batteri og kupè, men betyr svært lite på lengre turer.
MB EQC, grå (2020)
S100D, rød (2019)
Kia Soul EV Exclusive, sort/rød (2016)
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Solgt: P85+ Signature (2013), P85D Ludi (2015), S100D (2017), Hyundai Kona (2019), Kia e-Niro (2019)
Reservert: Model Y, Enyaq, Mach-e

Thorbjørn Hellehaven

Og på småkjøring bryr i alle fall jeg meg enda mindre om forbruk, var langt over 30 kWh/100km i julehandel (med eGolf) da jeg kjørt butikk til butikk, og varmen på fullt. Det forbruket som er mer interessant er: norsk landevei (70-90 km/h), norsk motorvei (90-110 km/h) og europeisk motorvei (110-130 km/h)

boxer72

510km på en lading , motorvei kjøring i 90km/t

https://youtu.be/kq3OoZoUZBA

Sent fra min Lenovo YT-X703F via Tapatalk

Tesla model x, hvit og Renault zoe, hvit perlemor

Bolebo

Ser at Bjørn konkluderer med at batteriet er på 67kwh. Men med misvisningen i speedometeret på ca 4% har han ikke kjørt 510km, kanskje ca 490km. Og da stemmer det bra at batteriet er på 64kwh.

Øyvind.h

Sitat fra: Bolebo på mandag 30. juli 2018, klokken 09:41
Ser at Bjørn konkluderer med at batteriet er på 67kwh. Men med misvisningen i speedometeret på ca 4% har han ikke kjørt 510km, kanskje ca 490km. Og da stemmer det bra at batteriet er på 64kwh.

Jeg tror det er slik at tripteller er korrekt selv om speedometeret viser feil. Tok opp dette med VW for mange år siden pga ekstrem misvisning i Passaten (og forsåvidt også Nissan Leaf). Svaret jeg fikk fra teknisk da var at distanse måles korrekt selv om speedometeret er på bærtur.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

andy99

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 30. juli 2018, klokken 09:58
Sitat fra: Bolebo på mandag 30. juli 2018, klokken 09:41
Ser at Bjørn konkluderer med at batteriet er på 67kwh. Men med misvisningen i speedometeret på ca 4% har han ikke kjørt 510km, kanskje ca 490km. Og da stemmer det bra at batteriet er på 64kwh.

Jeg tror det er slik at tripteller er korrekt selv om speedometeret viser feil. Tok opp dette med VW for mange år siden pga ekstrem misvisning i Passaten (og forsåvidt også Nissan Leaf). Svaret jeg fikk fra teknisk da var at distanse måles korrekt selv om speedometeret er på bærtur.

Det høres riktig ut.
Nå må jo også batteriet være større enn 64 kwh, det er jo mulig med regenerering på 100% samt at de siste % varte veldig lenge som indikerer stor buffer også i bunn. Hadde vært gøy om TB hadde kjørt til bilen stoppet, hvor langt under 0% vil den gå?
Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

Gordon Retriever

#41
Sitat fra: Gordon Retriever på onsdag 25. juli 2018, klokken 00:44
Forbruk ved norsk sommerføre,  følge Bjørn Nyland:

Konstant   90km/h:   13,3 kWh/100km.
Konstant 120km/h:   18,9 kWh/100km.

Til sammenligning,  jevnstore Opel Ampera-e:

Konstant   90km/h:   14,4 kWh/100km.
Konstant 120km/h:   20,8 kWh/100km.



https://www.youtube.com/watch?v=p18l1g04gQI

Siden Ampera-e ikke har varmepumpe, er det mulig dette blir fordel Kona også om vinteren.

geear

#42
Noen som vet om han har gjort dette med andre biler? Ioniq, e-Golf, i3, S, 3, X?

Her er en tilfeldig tur hvor jeg hadde lignende snittfart med X for noen uker siden:

Tid 01:06:29
Tomgang 00:00:22

Km 127.05 km
Forbruk (Regenerert 2.46 kWh) 31.22 kWh
Km/kWh 4.07 km/kWh
Wh/km 245.71 Wh/km

Gns. fart 114.66 km/h
Maks fart 151.28 km/h

Dette er GPS-fart, og bare så det er sagt så var det ingen sparekjøring her, fullastet bil og godt pådrag, noe maksfarten viser, og det er også inkludert småkjøring rundt start og stopp. Jeg ser at vi hadde rundt 141-142km/t i reell fart de største delene av turen. Tror ikke tallene til Ampera-e, iallfall i 120km/t, er så mye å skryte av...

AppleKnocker

Må nok vente på Ioniq med større batteri for å få en skikkelig koreansk milsluker for motorvei.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Gordon Retriever

Sitat fra: gr på fredag 03. august 2018, klokken 14:31
Noen som vet om han har gjort dette med andre biler? Ioniq, e-Golf, i3, S, 3, X?

Ingen stor avstand fra Kona opp til Model S:



Tabell hentet fra denne videoen:


https://www.youtube.com/watch?v=5CtXMYmUN5s

Ellers tror jeg mye av den målrettede testingen har vært rettet mot vinterforbruk.
Her testes f.eks. Ioniq til 16kWh/100km i 90km/h i -10 grader celsius.  Hvor mye mer vil Kona bruke?


https://youtu.be/DoJ8qBMrmJg

Også noe interessant spekulasjon om tap av kapasitet i pressebiler som har vært mye ladet til 100% i denne videoen.




© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA