Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer

Startet av Gordon Retriever, onsdag 25. juli 2018, klokken 00:04

« forrige - neste »

AppleKnocker

Sitat fra: knut.aulie på onsdag 25. juli 2018, klokken 19:16
Sitat fra: Tellus på onsdag 25. juli 2018, klokken 19:06
Et snitt på 13 kWh/100 km fra Oslo til Trondheim er virkelig imponerende hvis det har vært kjørt normalt. Vil tippe minimum 15 med min Ampera-E uten å ha noen data. Nesten 50 mil rekkevidde med Kona.
Kjørte Tynset - Oslo for noen dager siden lå på 14 når jeg var hjemme med Ampera-E. Lå da i 110+ hele motorveibiten fra Rudshøgda.
Hva har det egentlig med saken å gjøre?

I Ioniq vs Ampera-e testen til Teslabjørn lå  AE vesentlig høyere enn 14.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Mr Oizo

Sitat fra: gigafactory på onsdag 25. juli 2018, klokken 19:23
Sitat fra: gr på onsdag 25. juli 2018, klokken 18:58

Selv om Konaen hadde hatt tilgang på 100kW og Teslaen hadde makset hva den kan, så blir testen lite relevant. Det er nok ikke mange som velger mellom Kona og TMX basert på noen minutter fra eller til tur-retur Oslo-Trondheim. ;)

Nei, men det er et referansepunkt for hvor raskt du kan kan forvente å transportere deg med Kona på 50 kW-lading sommerstid langs en av de vanligste langkjøringsstrekkene i Norge; Omtrent like raskt som den minst effektive Teslaen med SuC-limit.  :)

De brukte ca 7 timer fra Oslo til Trondheim og da kom en frem med over halvt batteri. Det er bra!
Jeg sliter med å se hva det klages på her. I 2011 betalte folk nærmere 300 tusen for en Leaf som knapt klarer 100 km på vinteren. Se her hva man får for 350 tusen, som knapt er mer enn Leaf prisen i dagens penger.
Er det ikke akkurat dette folk har ventet på, elbiler med god rekkevidde til normal pris? Mange har kjøpt Tesla til tross for pris og størrelse, ikke på grunn av. Når en bil til 1/3 av prisen klarer jobben for mange av disse kjøperne like godt, finnes det få grunner til å ikke kjøpe en sånn bil. De som får Kona tidlig nå gjør et kupp. De kan sikkert selge den 2 år senere uten å tape en krone.
Husk også at nordmenn er blant de første i verden som får denne bilen. Se på hva du får, og så ser du på prisen = ekstremt god valuta. Det snakkes mye om ladenettverk og hastighet i KW. Ser ut som Kona klarer seg godt her selv med lavere fart og færre ladere per plass. KW er ikke alt, forbruk spiller inn.
I mitt stille sinn tenker jeg at noen Tesla kjøpere blir litt redd for de nye bilene som kommer og gjør jobben nesten like godt (for mange brukere) som deres bil til 3 ganger prisen (eller litt mer også med X-P90D). Dette er fantastisk fra Hyundai selv om noen alltid bare vil trekke frem de få negative punktene. De første 1000-2000 kundene gjør et kupp. Så får vi vente på søster Niro om ca 6-12 måneder.

Øyvind.h

Lurer på om noen i sitt stille sinn tenker at en Golf tar deg like greit til hytta som en X5.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

geear

Mr Oizo, mulig du har rett, men det gjelder ikke meg. Har kun elbiler og er glad for hver eneste elbil som triller ut på veiene, stod også i kø på Kona, og er i kø på Byton, Niro og Model 3. De eneste jeg tror kan ødelegge for bruktverdien på Teslaen min er Tesla selv. Tror det står nok av kjøpere som har behov for plassen i kø for å kjøpe pent brukt X. Det ser ut for å være lenge før det kommer en S-Max, X5 eller XC90 med 7-seter og ren eldrift...

Tror ikke noen her har tvilt på at en liten bil med 64kWh tilgjengelig (altså antageligvis batteri på størrelse med Tesla sine 75kWh) vil ha rekkevidde som fungerer godt på langtur. Må jo da få lov til å mene noe om bilen som en bil - ikke bare vurdere den på rekkevidde.

daktari

Utrolige tall som vises nå. Tenk hvilken killer Kona 39 kWh kunne vært til f.eks 250k.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

sylwester

Dette er akkurat hva vi har ventet på, men jeg tror mange av oss må vente mer. Hyundai har ikke hatt volum på Ioniq og estimerer å levere 5.000 biler i året, derav halvparten Kona. Leveringstiden på Kona kommer til å være forferdelig i flere år fremover hvis ikke dette endrer seg og da er ikke Kona et reelt valg.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Spajderman

Teslabjørn meldte på slutten av "racet" mellom Kona og Model X Oslo-Trondheim-Oslo (Konaen kom frem omtrent 30 sek før MX) at man skulle "buy this car if you want good shit".

Chrian

Med en 150kw lader underveis hadde den kommet frem over 30 minutter før Tesla X så en super bil for de som ønsker rekkevidde og en bil som fungerer uten ett par verkstedopphold i året.

Counterpointer

Sitat fra: Chrian på torsdag 26. juli 2018, klokken 07:55
Med en 150kw lader underveis hadde den kommet frem over 30 minutter før Tesla X så en super bil for de som ønsker rekkevidde og en bil som fungerer uten ett par verkstedopphold i året.
Det er vel 100 kW som er oppgitt og når Bjørn testet på BKK sin så gikk det ikke veldig fort.....
Akkurat det med toppfart på lading er et spørsmål ved enda. Men den faller av sakte og på høy SoC, noe som er veldig bra for ladefart totalt (men en lurer jo på batteridegradering .....)

geear

Sitat fra: Chrian på torsdag 26. juli 2018, klokken 07:55
Med en 150kw lader underveis hadde den kommet frem over 30 minutter før Tesla X så en super bil for de som ønsker rekkevidde og en bil som fungerer uten ett par verkstedopphold i året.
Er det reklamert med at de skal klare over 100kW da?

Ingen tvil om at dette er en god pakke for rekkevidde, men han fikk bare 54kW da han testet på 70kW-lader (46 eller noe på 50kW), var vel med SOC på 17-19%. Minner også om at Bjørn sin X90 er begrenset til lavere ladehastighet enn en X60 har, så om alt var optimalt for begge ville de nok fortsatt gått ganske likt. Og det er fantastisk flott, for ventetid på langtur med Model X er akseptabel opplevelse for de aller aller fleste, og det betyr at Kona vil kunne levere det samme! Den eneste stygge X-faktoren her for Kona er dessverre ladekø. :(

Counterpointer

Sitat fra: gr på torsdag 26. juli 2018, klokken 10:25
Den eneste stygge X-faktoren her for Kona er dessverre ladekø. :(
Ladere med feil er nok enda større problem. Der burde alle lære av Tesla. Jeg har superladet omtrent like mange ganger som jeg har hurtigladet og det har aldri vært feil med superlader, mens jeg ikke har telling på hvor mange ganger det har vært feil på hurtigladere.

Crown

Sitat fra: knut.aulie på torsdag 26. juli 2018, klokken 13:13
Sitat fra: gr på torsdag 26. juli 2018, klokken 10:25
Den eneste stygge X-faktoren her for Kona er dessverre ladekø. :(
Ladere med feil er nok enda større problem. Der burde alle lære av Tesla. Jeg har superladet omtrent like mange ganger som jeg har hurtigladet og det har aldri vært feil med superlader, mens jeg ikke har telling på hvor mange ganger det har vært feil på hurtigladere.

Enig, fatter ikke at det skal være så vanskelig. Og hvis det først er feil på dem så er de gjerne nede i ukevis uten at det fikses, og uten at det står melding om det, slik at alle må jo prøve først for å finne ut at de ikke virker, så ringer man (Fortum) og da sier operatøren at nei den er offline. Skal dette fungere i fremtiden så må det også være nok servicepersonell.
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

Gordon Retriever

Sitat fra: Gordon Retriever på onsdag 25. juli 2018, klokken 14:08
Bjørn Nyland kjører Oslo-Trondheim-Oslo i Kona: 

Kikket litt på oppsummeringen, og fasit over nesten 1000km ble 13,8kWh/100km.

Inkluderer kjøring ihht. fartsgrenser også på motorvei, varm norsk sommerdag, men regnvær og våt veibane i Trøndelag.

Til sammenligning ble referansebilen TMX P90D Ludicrous nullstilt i Trondheim og brukte 21,2kWh/100km på resten av turen.

Crown

Sitat fra: Gordon Retriever på torsdag 26. juli 2018, klokken 13:52
Sitat fra: Gordon Retriever på onsdag 25. juli 2018, klokken 14:08
Bjørn Nyland kjører Oslo-Trondheim-Oslo i Kona: 

Kikket litt på oppsummeringen, og fasit over nesten 1000km ble 13,8kWh/100km.

Inkluderer kjøring ihht. fartsgrenser også på motorvei, varm norsk sommerdag, men regnvær og våt veibane i Trøndelag.

Til sammenligning ble referansebilen TMX P90D Ludicrous nullstilt i Trondheim og brukte 21,2kWh/100km på resten av turen.

Det var fartsgrensen +10% faktisk hastighet, GPS-hastigheten (via Glympse) var f.eks. 121km/t siste del inn mot Oslo i motvind, tipper det dro opp snittet ganske så mye, mener han var nede i 13,3 før dette stykket. Uansett veldig bra for en bil med den karosseriformen og såpass vekt (1800kg). Det lover bra for kommende biler at det er mulig å få til.
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

Gordon Retriever

#29
Sitat fra: gr på onsdag 25. juli 2018, klokken 18:58
Uansett er det egentlig en test som kun gir mening som underholdning, akkurat som pandaen til kroatia eller hvor det var.

Kroatia-stuntet var jo glimrende reklame for hva en velholdt gammel sliter kan være god for, da.
Fiat Panda ble forresten produsert i en elektrisk utgave - komplett med firetrinns girkasse.  Jeg aner ikke noe om antall produserte eksemplarer.



Det som både Kroatiaturen og Oslo-Trondheim-Oslo på en dag viser, er at rekkevidden på noen av dagens elbiler - enten det er en Kona til 350.000 kroner, eller en Tesla som koster 2-3 ganger mer - er så lang at føreren i mange tilfeller har behov for mer pause enn bilen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA